Smidigaste sättet rengöra tornkylare?

Permalänk
Medlem

Smidigaste sättet rengöra tornkylare?

Vilka strategier använder ni er av? Kör lite lätt med air dusters men det är ju inte en särdeles effektiv metod mot kylare med en massa flänsar kors och tvärs. Kompressorkylning känns väl riskabelt med kylarn monterad (lat) samt är ju inte gratis.

Finns det något bättre alternativ än air dusters? Finns det några tester med kylare hur de presterar nyare relativt efter år av dammansamling med enbart air duster rengöring? Kylare med enklare flänssystem kan ha en fördel dära.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

jag bröt av en "örontops" och körde igenom varje fläns, annat effektivare sätt skulle jag gärna vilja höra
Men nu har man så bra filter på fläktarna på chassit, så behöver inte rengöra mer än var 3-4 år

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

@oqvist:

Man kan ju ta loss den nån gång om året och lägga den i varmt vatten med diskmedel och låta smutsen lösas upp ordentligt innan man sköljer genom den, sen låta den torka och på med ny kylpasta så blir den bytt också

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Hade en Hyper 212 Evo igår som jag tog till badrummet och duschade igenom. Sen tog jag en stor handduk torkade flänsarna och sedan tog jag en hårtork och blåste igenom för att få bort allt vatten inne i flänsarna. Funkade riktigt bra och kylaren vart helt ny och fräsch. Rekommenderar denna lösningen om man vill vara riktigt pedant. Men man ska givetvis ta bort allt från kylaren som t.ex fläktar och fästen.

Permalänk
Medlem

Jag har rengjort min kylare en eller två gånger. Nu orkar jag inte med det längre. Temperaturerna är ändå runt 60 i mitt mItx chassi på CPU under load. Jag brukade nöja mig med tryckluft på burk men hade jag orkat montera ner allt (vilket man behöver i min låda för att få ut kylaren) så är väl att häll vatten över den enklast. En tunn fin dammtrasa borde fungera utmärkt och kör igenom den i varenda rad, så slipper man montera ut hela kylaren.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14