Ny skärm. QNIX QX2710 LED Evolution ll fortfarande värt det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Ny skärm. QNIX QX2710 LED Evolution ll fortfarande värt det?

Har tänkt att skaffa en ny skärm med högre HZ och upplösning än jag har just nu. QNIX:en är överklockningsbar till 96HZ och kör 1440p. Ska jag gå för QNIX:en eller köpa annan 1440p 120/144HZ skärm?
Jag har inte använt skärm högre än 60 HZ. Hur mycket skillnad är det? spelar CS. dvs 60HZ vs 96HZ vs 144HZ.
Jag har pengarna till annan 1440p, 144HZ skärm men vill inte lägga pengarna om det inte är mycket skillnad.
Själv tycker jag inte om utseendet på QNIX:en men utseende är inte det viktigaste

Säg gärna till om jag glömt något att tillägga. Datorkraft har jag så det räcker för spelen jag spelar.

Tack på förhand

i7 4790k@4,7 ghz, 970 strix non oc 1400 core clock 8000 memory clock, ddr3 16 GB 1600mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2009

Ska du köpa en koreaskärm nu så är det Crossover 2795QHD du ska titta på. Finns en tråd på overclock om denna skärmen där du kan hitta mer information. De tidigare QNIX-skärmarna hade en annan panel innan som var PWM/flicker-fri, vilket de nu inte längre har som däremot Crossover-skärmen är. Du kan göra ett prisförslag på $279 från säljaren vilket jag gjorde som denna gick med på, sedan kan du räkna med i alla fall 500 kr på tull på det. Jag ångrade dock köpet innan den skickades och fick pengarna tillbaka.

Tror inte du kan få en bättre skärm för under 3000:- med 27" 1440p IPS där du kan få mer eller mindre garanterat 96Hz. Jag valde dock istället att köpa en 144Hz 1440p med G-sync, då jag har haft en 120Hz-skärm i lite över 5 år nu och kan verkligen inte gå under detta utan att allt känns laggigt. Är inte pengar ett problem så hade jag nog köpt t ex en Asus MG279Q istället. Får du problem eller ångrar dig så kan du nyttja distansköplagen vilket du inte kan om du köper en koreaskärm.

Frågan om Hz dyker upp hela tiden, vilket är den lättaste frågan att få svar på om man hade sökt. Det är en enorm skillnad från 60Hz till 120/144Hz, går liksom inte att förklara utan du måste testa det själv. Du kommer även märka en stor skillnad från 60Hz till 96Hz. När du väl testat så kommer du aldrig kunna gå tillbaka till något annat, det kan jag garantera. Ett exempel kan du se här.

i7 4790K | ASUS Z97-A | Gigabyte Windforce GTX 970 | Corsair Vengeance 8GB | FSP 650W 80+ Gold | Corsair Force 3 120GB + 3TB WD Green | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Arc
SteelSeries Rival | SteelSeries QCK+ | Filco Majestouch 2 Tenkeyless | Sennheiser HD555 | Beyerdynamic DT 990 | Dell S2716DG | BenQ XL2410T