Dator till tv trådlöst, vad välja?

Permalänk

Dator till tv trådlöst, vad välja?

Hej på er,

Jag har en teknikfundering som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

All tv jag kollar på i dag kör jag via datorn med en HDMI-sladd som går till en soundbar som sen är kopplad till tv:n. Men nu ska jag flytta till en ny lägenhet där datorn och tv:n kommer stå att så långt ifrån varandra att det inte kommer gå att koppla ihop de två med sladd.

Så jag kollar nu på trådlösa alternativ. Och min fråga till er är därför: Vad är bäst?

Jag kollar mest på serier och sport via play-tjänster, så det är inte någon högupplöst sorround-upplevelse det handlar om. Men jag vill gärna kunna fortsätta att nyttja min soundbar till ljud. Men det kanske är en förlegad lösning, det var ett par år sedan som jag uppgraderade mig senast.

Tack för er grymma hjälp.

Permalänk
Medlem

Har du funderat på en Chromecast

Visa signatur

Phanteks Evolv Shift FTW

Permalänk

Jag har funderat på en Chromecast, ja. Men hur blir det med ljudet då? Går det att få i soundbaren eller blir det tv:ns burkiga högtalare?

Permalänk
99:e percentilen

Går det inte att koppla soundbaren som en högtalare till TV:n (alltså tvärtom mot hur du har det nu)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av marcushassel:

Jag har funderat på en Chromecast, ja. Men hur blir det med ljudet då? Går det att få i soundbaren eller blir det tv:ns burkiga högtalare?

Du får ha kvar sladden mellan TVn och soundbaren. Sen kopplar du antingen in Chromecasten i TVn eller soundbaren.
Alltså precis som du har idag med din dator.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk

Aha, det fungerar likadant med en Chromecast alltså. Häftigt.

Vad är bäst i kategorin sådana lösningar då? Av Chromecast, Apple TV, Roku och allt vad det heter?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Nackdelen med chromecast är ju att det är lite knepigt att spela upp lokala filer, men ska du tvärt om huvudsakligen streama från ex. netflix, viaplay och dylikt är det ett väldigt smidigt och prisvärt alternativ. Apple TV kan vara en fördel om du redan har appleprodukter och ett sådant "ekosystem"

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcushassel:

Aha, det fungerar likadant med en Chromecast alltså. Häftigt.

Vad är bäst i kategorin sådana lösningar då? Av Chromecast, Apple TV, Roku och allt vad det heter?

Kör du Windows 8.1 eller senare är Miracast bäst! Då slipper du ofta hack mm som kan uppkomma när materialet ska skickas runt i nätverket. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2815542

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Får formulera min kravbild här.

Jag vill ha en trådlös lösning som dels kan streama play-tjänster som sagt, men den ska även kunna spela upp lokala filer via exempelvis VLC och helst kunna spegla datorns skärm.

Vad jag har läst runt om hittills:
- Chromecast fungerar till att streama men inte att spegla eftersom det är fördröjning/lag (eller?).
- Trådlös HDMI är dyrt och opålitligt (eller?).
- Apple TV går inte eftersom jag sitter på en Windows-burk.
- Kör Windows 7. Fungerar Miracast då?

Vad finns det för alternativ? Finns det ens några alternativ som är lika bra eller snarlika i kvalitet med att ha en HDMI-sladd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcushassel:

Får formulera min kravbild här.

Jag vill ha en trådlös lösning som dels kan streama play-tjänster som sagt, men den ska även kunna spela upp lokala filer via exempelvis VLC och helst kunna spegla datorns skärm.

Vad jag har läst runt om hittills:
- Chromecast fungerar till att streama men inte att spegla eftersom det är fördröjning/lag (eller?).
- Trådlös HDMI är dyrt och opålitligt (eller?).
- Apple TV går inte eftersom jag sitter på en Windows-burk.
- Kör Windows 7. Fungerar Miracast då?

Vad finns det för alternativ? Finns det ens några alternativ som är lika bra eller snarlika i kvalitet med att ha en HDMI-sladd?

Uppgradera till Windows 10 så är Miracast det du letar efter. Lycka till! http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/sam...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Steam link om du har tillräckligt snabbt nätverk

Skickades från m.sweclockers.com