Msi X99S Gaming 7 och Samsung 950 Pro

Permalänk
Medlem

Msi X99S Gaming 7 och Samsung 950 Pro

Tjabba! Har sökt på forumet och fann inget som jag tyckte hjälpte.
Mitt problem är som så att varken Windows 10 eller UEFI hittar min samsung 950 pro som jag har i min m2 port.
Jag har uppdaterat UEFIn till senaste versionen, tog en version i taget för att se om någon hitta det, men icke.
Har lekt och prövat med att ändra från pci porten och sata portarna i UEFI, men hittar ändå inte ssdn.

Någon som har erfarenhet/lösning på detta?

Tack!
Mvh Wictor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gynszd0:

Tjabba! Har sökt på forumet och fann inget som jag tyckte hjälpte.
Mitt problem är som så att varken Windows 10 eller UEFI hittar min samsung 950 pro som jag har i min m2 port.
Jag har uppdaterat UEFIn till senaste versionen, tog en version i taget för att se om någon hitta det, men icke.
Har lekt och prövat med att ändra från pci porten och sata portarna i UEFI, men hittar ändå inte ssdn.

Någon som har erfarenhet/lösning på detta?

Tack!
Mvh Wictor

Verkar vara ett stort problem även på MSI:s forum kring detta.

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=183113.0

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Verkar vara ett stort problem även på MSI:s forum kring detta.

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=183113.0

Väldigt många som har problemet verkar det som, sög ju..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gynszd0:

Väldigt många som har problemet verkar det som, sög ju..

Såg att någon hade uppdaterat till en senare bios 42 eller liknande och verkar ha fått det att funka?! Testat det?

Även denna snubbe verkar ha fått rätt på det: https://www.youtube.com/watch?v=jII6UU26n24

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Såg att någon hade uppdaterat till en senare bios 42 eller liknande och verkar ha fått det att funka?! Testat det?

Även denna snubbe verkar ha fått rätt på det: https://www.youtube.com/watch?v=jII6UU26n24

Ja, jag har som sagt senaste bios versionen, uppdaterade en version åt gången till jag kom till den senaste. Hittade inte ssdn på någon version. Jag har bios version 17.4 H.B0(O?).

Skönt att det funkar för någon hahah, synd bara att han inte skriver något om hur han har lyckats.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gynszd0:

Ja, jag har som sagt senaste bios versionen, uppdaterade en version åt gången till jag kom till den senaste. Hittade inte ssdn på någon version. Jag har bios version 17.4 H.B0(O?).

Skönt att det funkar för någon hahah, synd bara att han inte skriver något om hur han har lyckats.

Denna?
http://www.msi.com/product/motherboard/support/X99S-GAMING-7....

Eller denna? https://forum-en.msi.com/index.php?topic=183589.0
Längst ner.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Den första länken, från msi support sida.
Kollar man datum är det den senaste också, drygt ett år senare.

H42an är en nyare version av H40, den heter bara H4 på supportsidan, men står H40 när man kollar biosen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gynszd0:

Den första länken, från msi support sida.
Kollar man datum är det den senaste också, drygt ett år senare.

H42an är en nyare version av H40, den heter bara H4 på supportsidan, men står H40 när man kollar biosen.

Den längst ner är H.51 men dock beta och den verkar ha många uppdateringar. Men läggs in på egen risk precis som alltid vill säga.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Den längst ner är H.51 men dock beta och den verkar ha många uppdateringar. Men läggs in på egen risk precis som alltid vill säga.

Hahaha mjo, får titta på det. Tack!

Edit: Min version som jag har nu, är fortfarande 1 år nyare än H.51. Så kan ju tycka att de borde ha hunnit baka in de features i de nyare versionerna.

Permalänk

Fungerar fortfarande inte? Fick du igång det? Verkar inte vara någon bios uppdatering på det här problemet ännu?

Ursäkta om jag svara på en gammal tråd.
Men jag har samma problem och det blev aldrig löst i den här tråden?

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr inte, jag vart upptagen med annat och glömde bort det hahhah.
Men nej, ingen lösning funnen ännu, men hojta gärna till om du hittar något som funkar för dig!

Permalänk
Medlem

Halloj! Har prövat med senaste biosen nu, fanns tre nya från den jag hade innan. Men ingen skillnad tyvärr. Vet inte vad jag ska ta mig till...

Permalänk
Medlem

@gynszd0
Testat http://www.sweclockers.com/forum/trad/1309425-motherboard-rel... eller direkt bugg rapport?

I min erfarenhet så är moderkortstillverkare väldigt villiga att hjälpa vid sådant här strul när det kommer till kompatibilitet. Gigabyte skrev custom UEFI's till mig för en liten bugg jag hittade, lösningen implementerades senare i master release. Min tanke var bara att rapportera det så att det löstes tills nästa version men fick istället någon arbetsdag senare UEFI's för att testa som fungerade utmärkt.

Vad jag har hört däremot av en person här på forumet (väldigt anekdot) är att MSI kan vara lite blandade. Minns inte vem det var men han hade problem med grafikkorts kompatibilitet. MSI var i hans fall inte så hjälpsamma medans XFX (grafikkorts tillverkaren) som egentligen inte bar felet försökte väldigt mycket att hjälpa till även om det visade sig vara lönlöst.

Tror personligen det beror lite på vem som tar emot ens problem, det bästa som kan hända är att man faktiskt kommer i kontakt (möjligen via en relä) med en ingenjör. Det är vad jag fick rörande custom UEFIn. Vet inte hur det är bland moderkortstillverkare men vet att väldigt många support avdelningar åt företag är "outsourced" via andra företag och man kontaktar då faktiskt inte företag utan folk som enbart representerar dem och nödvändigtvis inte har kontakter bland ingenjörerna. Ivf, försök kontakta MSI om du inte har gjort det.

Tror personligen det kan hända att detta har gått under deras radar, detta känns inte som något de medvetet skulle försumma. Kan hända att dem tror att dem har fixat det men att det inte gäller i alla fall.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Oj, nä inte testat den tråden, tack!
Jo precis, lite så kan det ju vara. Får ge det ett försök!
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Oj, nä inte testat den tråden, tack!
Jo precis, lite så kan det ju vara. Får ge det ett försök!
Tack

Inte så att du fyllt dina övriga PCIE slots med andra grejer? Typ att du har 2 grafikkort, ett PCIE ljudkort eller ngt? Skulle fundera på att köpa en M.2 PCIE adapter för runt 250 kr och se om den hittas då. Låter heltokigt eftersom ditt kort är så påkostat, jämnfört med mitt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Nä, eller har en gpu samt ett ljudkort, som för övrigt sluta fungera efter jag skulle uppdatera en Windows 10 drivrutin.
Ska pröva ta ur ljudkortet, och se om de gör någon skillnad.