RMA Corsair H55, pump börjar ge upp?

Permalänk
Medlem

RMA Corsair H55, pump börjar ge upp?

Hejsan.
Köpte 2014 December en Corsair H55 AIO kylare tillsammans med HG10 för att kyla mitt R9 290 och det har fungerat kanon fram till någon dag sedan.
Märkte att mitt kort snabbt går upp till 95° för att sedan throttla istället för ca: 60-70° som det brukar ligga på när jag spelar, pumpen låter och och vibrerar men verkar inte jobba på som innan.
Jag har den kopplad direkt till nätagg så att den skall gå på för fullt hela tiden och jag har inte gjort några direkta ändringar i burken sen det fungerade senast

Saker jag testat:
Monterat om kylaren men ny kylpasta
Kopplat pumpen till fläktkontroll

Några tips eller ska jag bara skicka in den?

Mvh.

Permalänk
Medlem

du bör skicka in den. Swec talar mycket om att vattenkylare ofta krånglar på olika sätt efter ett tag.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av muunkie:

Hejsan.
Köpte 2014 December en Corsair H55 AIO kylare tillsammans med HG10 för att kyla mitt R9 290 och det har fungerat kanon fram till någon dag sedan.
Märkte att mitt kort snabbt går upp till 95° för att sedan throttla istället för ca: 60-70° som det brukar ligga på när jag spelar, pumpen låter och och vibrerar men verkar inte jobba på som innan.
Jag har den kopplad direkt till nätagg så att den skall gå på för fullt hela tiden och jag har inte gjort några direkta ändringar i burken sen det fungerade senast

Saker jag testat:
Monterat om kylaren men ny kylpasta
Kopplat pumpen till fläktkontroll

Några tips eller ska jag bara skicka in den?

Mvh.

Hej muunkie,

Om du känner på pumpen, känns de att den vibrerar då? Låter den mer än innan? Testa isåfall att klämma på slangarna, knacka på blocket och lägga datorn på sidan över dagen, medans den är på. Kan nämligen vara luftbubblor som fastnat i systemet.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej muunkie,

Om du känner på pumpen, känns de att den vibrerar då? Låter den mer än innan? Testa isåfall att klämma på slangarna, knacka på blocket och lägga datorn på sidan över dagen, medans den är på. Kan nämligen vara luftbubblor som fastnat i systemet.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Ja den vibrerar en aning men jag tycker inte den låter speciellt mycket, kanske gurglar lite mer än innan.
Klämde, knackade och lät datorn ligga under ett dygn men ingen skillnad.

Har nu bytt ut H55 mot H60 som jag haft sittande på min cpu och nu fungerar allt som innan så det är garanterat något fel på den.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av muunkie:

Ja den vibrerar en aning men jag tycker inte den låter speciellt mycket, kanske gurglar lite mer än innan.
Klämde, knackade och lät datorn ligga under ett dygn men ingen skillnad.

Har nu bytt ut H55 mot H60 som jag haft sittande på min cpu och nu fungerar allt som innan så det är garanterat något fel på den.

Okej men då rekommenderar jag dig att reklamera den till butiken du köpt den ifrån.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan