Permalänk
Medlem

Philips ambilight

Väljer mellan dessa, hittar dock knappt någon skillnad...Pris mellan ca 7500-9000kr.

Philips 49PUS7170
Philips 55PFT6550
Philips 50PTF6550

Undrar också hur man upplever ambilight beroende på om tv-ramen är svart eller vit/silver?

Permalänk
Bildexpert 📺

Som lysande?

När ramarna är så tunna som de är har de främst en inbillad betydelse på hur TV:n ska smälta in i rummet där många anser att en centimeter tunn vit list runt en 50-tums svart ruta är mer "stilfullt" än en tunn svart list runt en 50-tums svart ruta.

Vid tittande är det ofta sak samma. Öga/hjärna har fullt upp med det direkta ljuset från TV:n och det indirekta Ambilightljuset för att nyansen hos en tunn ram ska ha någon större betydelse.

Permalänk
Medlem

Ah ok, designen är en sak. Tänkte om bilden mer smälter in med bakgrunden med vit ram...?

Verkar som skillnaden är passiv eller aktiv 3D, men av tidigare erfarenhet används inte 3D-funktionen direkt då den oavsett format är kass...?

Och skärmupplösningen är skillnad mellan 3840 x 2160 och 1920 x 1080 bpkt... Märkbart?

Minnet skiljer sig mellan 8 och 16 men vet inte om man ens använder sig av det?

En har 4K ultra och quad core och två mottagare.

Permalänk
Medlem

Ok läst på om skärmupplösningen ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moi:

Verkar som skillnaden är passiv eller aktiv 3D, men av tidigare erfarenhet används inte 3D-funktionen direkt då den oavsett format är kass...?

Och skärmupplösningen är skillnad mellan 3840 x 2160 och 1920 x 1080 bpkt... Märkbart?

När det gäller 3D så funkar kombinationen passiv 3D och 4K-upplösning väldigt bra i min erfarenhet. Med passiv 3D så tappar man ju hälften av den horisontella upplösningen per öga, men 4K väger upp detta. Aktiv 3D har istället andra problem med cross talk och otympliga glasögon. I min åsikt så är det först nu med 4K och passiv 3D som 3D-tekniken blivit mogen, så om du har möjlighet så kan det vara värt att testa innan du dömmer ut tekniken.

Permalänk
Hedersmedlem

@Moi: Jag kan även rekommendera dig att åka och titta på en Philips med Ambi-light innan du bestämmer om det är värt det. Förvänta dig inte en ljusshow som från några av de hemmagjorda ambi-light man kan se på Youtube.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

har en gammel philips från 2007 med ambiligt. När det e släckt så höjer ambilighten stämningen rätt mycket samt att det typ gör att ögonen inte ansträngs lika mycket om tvn är enda ljuskällan om du förstår vad jag menar. Så för mig e det nice, men inte att det e värt massa 1000lappar extra för den funktionen. först koncentrera dig på en bra panel å sen allt skit runtomkring. typ oled med ambi is a win win

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Tycker ambilight är soft och i mörka rum som mitt sovrum så är det faktiskt rätt mysigt och skönt!

Edit: Dock köpte jag inte TV:en själv, fick den av en av pappas jobbarkompisar...