JEDEC sjösätter nästa generation HBM för AMD Polaris och Nvidia Pascal

Permalänk
Melding Plague

JEDEC sjösätter nästa generation HBM för AMD Polaris och Nvidia Pascal

Inför årets stora grafiklanseringar från AMD och Nvidia uppdateras minnesstandarden HBM, med dubblerad hastighet och en uppemot åttafaldig ökning i kapacitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mumma! Siffrorna är det ju inget fel på

Det ska bli kul att se hur AMD lyckas konkurrera med Nvidia under kommande generation... hoppas att det blir jämnare och bättre priser.

Permalänk
Medlem

På tiden! Det har stått och stampat länge nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hoppas på stor 4K genombrott i FPS, med tanke på rykten om 4K 120Hz för DP 1.3.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Entusiast

32GB VRAM?!
Nu snackar vi #Framtiden!

Spelar ingen roll om man behöver det eller inte, om Pascal/Polaris släpps med 32GB VRAM måste man ju bara köpa, E-penisen blir ju enorm

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Mumma! Siffrorna är det ju inget fel på

Det ska bli kul att se hur AMD lyckas konkurrera med Nvidia under kommande generation... hoppas att det blir jämnare och bättre priser.

så länge nvidia envisas med att hålla alla sina funktioner bakom stängda dörrar kommer amd aldrig kunna vara lika jämn.
jag tror däremot på att nvidia får akta sig extra nu, dom har blivit spöade i mellansegmentet i denna generation. händer samma sak nästa generation kommer amd plocka mycket marknadsandelar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

32GB VRAM?!
Nu snackar vi #Framtiden!

Spelar ingen roll om man behöver det eller inte, om Pascal/Polaris släpps med 32GB VRAM måste man ju bara köpa, E-penisen blir ju enorm

AMD och nVidia kanske släpper toppgrafikkorten i både 16 GB och 32 GBsutförande. Mums! Troligvis kommer de, iaf det med 32 GB, kosta extrema summor. Men vad gör man inte för lite e-penis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

32GB VRAM?!
Nu snackar vi #Framtiden!

Spelar ingen roll om man behöver det eller inte, om Pascal/Polaris släpps med 32GB VRAM måste man ju bara köpa, E-penisen blir ju enorm

Ja, till en början är det nog bara en död investering då snittet bland "gamingriggar" runtom i världen säkert ligger runt 1-2 gb vram fortfarande och därför utvecklas alla spel för dessa förutsättningar. Får hoppas att snittet nu ökar snabbt

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

så länge nvidia envisas med att hålla alla sina funktioner bakom stängda dörrar kommer amd aldrig kunna vara lika jämn.
jag tror däremot på att nvidia får akta sig extra nu, dom har blivit spöade i mellansegmentet i denna generation. händer samma sak nästa generation kommer amd plocka mycket marknadsandelar

Är det en nackdel menar du, att AMD tar marknadsandelar från Nvidia?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Är det en nackdel menar du, att AMD tar marknadsandelar från Nvidia?

För Nvidia är det ju en nackdel.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Är det en nackdel menar du, att AMD tar marknadsandelar från Nvidia?

för nvidia ja, alla andra nej.
sa inte heller att det var en nackdel

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Titan xXx 32GB incoming.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt... minns när man hade 32GB SSD ffs... och man sitter själv på 16GB RAM, och nu plötsligt kan man få 32GB grafik-RAM (VRAM)!?.. Wow.

Väntade mig kanske en dubblering från HBM, kanske tom fyrdubbling om fler lager och densitet går upp.. men verkligen inte 8x mer kapacitet. Kanonbra jobbat.... skrota nu GDDR5 och GDDR5X tack... här har ni framtidens teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Helt sjukt... minns när man hade 32GB SSD ffs... och man sitter själv på 16GB RAM, och nu plötsligt kan man få 32GB grafik-RAM (VRAM)!?.. Wow.

Väntade mig kanske en dubblering från HBM, kanske tom fyrdubbling om fler lager och densitet går upp.. men verkligen inte 8x mer kapacitet. Kanonbra jobbat.... skrota nu GDDR5 och GDDR5X tack... här har ni framtidens teknik.

GDDR5 är fortfarande en viktig teknik för att det är så billigt att tillverka, och både AMD och Nvidia kommer ju onekligen skrota GDDR för sina högpresterande kretsar. Ett 950/r9 350 är ju knappast kort som behöver HBM, så GDDR kommer leva kvar ett bra tag till.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Titan xXx 32GB incoming.

Jag vill se Titan Y (uttalas Titan why).

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Såja nu så blir i alla fall 4k gångbart! Tekniskt sett så skulle man väl nästan behöva 32gb för att köra dagens spel i 8k upplösning så det är ju kul att se att potentialen finns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

AMD och nVidia kanske släpper toppgrafikkorten i både 16 GB och 32 GBsutförande. Mums! Troligvis kommer de, iaf det med 32 GB, kosta extrema summor. Men vad gör man inte för lite e-penis?

Dagens 32GiB grafikkort med GDDR5 är ju inte direkt billiga (S9170, är medveten om målgruppen)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Måste man fortfarande ha 4 minneskapslar? Skulle man inte kunna spara in den kostnaden och bara köra en kapsel på 4/8 GB eller vad man nu behöver. Tänker ju att det kunde varit bra på kort i övre mellanklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Helt sjukt... minns när man hade 32GB SSD ffs... och man sitter själv på 16GB RAM, och nu plötsligt kan man få 32GB grafik-RAM (VRAM)!?.. Wow.

Väntade mig kanske en dubblering från HBM, kanske tom fyrdubbling om fler lager och densitet går upp.. men verkligen inte 8x mer kapacitet. Kanonbra jobbat.... skrota nu GDDR5 och GDDR5X tack... här har ni framtidens teknik.

Undre kortet är mitt 780 Classified och övre ett GeForce 2 MX med saftiga 32MB grafikminne!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av celoz:

GDDR5 är fortfarande en viktig teknik för att det är så billigt att tillverka, och både AMD och Nvidia kommer ju onekligen skrota GDDR för sina högpresterande kretsar. Ett 950/r9 350 är ju knappast kort som behöver HBM, så GDDR kommer leva kvar ett bra tag till.

Eller så används GDDR5X istället vilket vi helt klart får hoppas på inför det nya året
http://www.sweclockers.com/nyhet/21189-rykte-nvidia-pascal-an...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Måste ju uppgradera med mer RAM minne nu. Jag känner mig själv, jag hade sovit väldigt dåligt om mitt grafikkort haft mer minne än CPUn.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Åh jag som svor att aldrig hypa efter grafikkort igen med tanke på de tråkiga fiji korten, men det är svårt att hålla sig med så här fina nyheter!

Förhoppningsvis blir polaris riktigt bra så NVIDIA får svettas lite, AMD är ändå inne på andra vändan med HBM och det blir första gången för NVIDIA.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Hjälpsam

Nu återstår bara att se hur mycket Rambus tänker försöka patentera delar av standarden.
https://www.jedec.org/about-jedec/member-list

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av napahlm:

Måste man fortfarande ha 4 minneskapslar? Skulle man inte kunna spara in den kostnaden och bara köra en kapsel på 4/8 GB eller vad man nu behöver. Tänker ju att det kunde varit bra på kort i övre mellanklassen.

I teorin ja men frågan är om det är värt det. Med en kapsel får du alltså en bandbredd på 256 GB/s vilket är i klass med GTX 980 eller någonstans mellan Radeon 390 och 380X. Så det blir ju inte direkt något lyft i bandbredd jämfört med GDDR5, speciellt inte om man väger in GDDR5X. Du åker ju fortfarande på kostnaden som är förknippad med interposern och den verkar vara en hyfsad del av kostnaden, i alla fall än så länge. Så frågan är om det är kostnadseffektivt att köra med färre kapslar. Hela poängen med HBM är ju den extremt breda bussen och stryper man den tappar man ju lite vitsen. Vi får se vad de hittar på framöver och hur dyrt det faktiskt är när tillverkningsprocessen har mognat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Åh jag som svor att aldrig hypa efter grafikkort igen med tanke på de tråkiga fiji korten, men det är svårt att hålla sig med så här fina nyheter!

Jag har mest blivit otroligt positivt överraskad över de senaste lanseringarna, att vi sett så stora förbättringar utan krympning är grymt imponerande!

Det betyder också att jag har hajpat den här krympningen i ett par år nu så jag lär ju bli besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

http://i.imgur.com/zLt8fp1.jpg

Undre kortet är mitt 780 Classified och övre ett GeForce 2 MX med saftiga 32MB grafikminne!

Minns mycket väl när MB var enormt. Idag är TB småpotatis... visserligen i ett annat sammanhang, men ändå.

Stora har korten blivit också. Fast i förhållande till prestanda och komponenter så är de väl ganska små idag jämfört med förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Åh jag som svor att aldrig hypa efter grafikkort igen med tanke på de tråkiga fiji korten, men det är svårt att hålla sig med så här fina nyheter!

Förhoppningsvis blir polaris riktigt bra så NVIDIA får svettas lite, AMD är ändå inne på andra vändan med HBM och det blir första gången för NVIDIA.

Skickades från m.sweclockers.com

Well nvidia har ju filat på pascal under hela 9xx perioden ovh även innan dess. Så tror inte amd kommer ha någon större fördel med hbm2 än nvidia har. Och med tanken på hur fiji presterade med fury x Så vart de mer för mig att tänka: what did they do wrong?

Men sen får jag fundera lite på alla babblar om 4k med 120hz osv.. Ja visst kommer de komma med DP men är man villig att betala 15000kr/skärm så sure som de bör landa på.. Då skärmar med 1440p 144/165hz idag med gsync/freesync kostar allt mellan 5000-13000kr.. Så 4k med 120hz lär ju inte bli billigare än de sistnämnada kan man gissa sig på men hoppas jag har fel om det.

Men pascal är de jag sjäv väntar på och hoppas nu de blir minst 30-40% snabbare än 980ti så är jag nöjd. Om inte de blir så mycket snabbare så är det ett fail från både amd och nvidia.. Dvs båda lagen ska göra en vinst med minst 30-40% sen tidigare gen!

Permalänk
Medlem

Så nu blir minnesklockning totalt ointressant
Allt kommer en tid framöver alltså endast handla om ren gpu kraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Minns mycket väl när MB var enormt. Idag är TB småpotatis... visserligen i ett annat sammanhang, men ändå.

Stora har korten blivit också. Fast i förhållande till prestanda och komponenter så är de väl ganska små idag jämfört med förr.

Mjo, eller när jag skaffade min första dator 1992 och fick välja 3x cd-rom eftersom quaden var för dyr xD

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

GDDR5 är fortfarande en viktig teknik för att det är så billigt att tillverka, och både AMD och Nvidia kommer ju onekligen skrota GDDR för sina högpresterande kretsar. Ett 950/r9 350 är ju knappast kort som behöver HBM, så GDDR kommer leva kvar ett bra tag till.

Jo, har hört detta flertalet gånger, och det är lite som att säga att det man fortfarande behöver tillverka grafikkort med DDR3. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350#rparams=m=s25470720...
Detta är exakt varför tekniken med GDDR5 måste dö... och fort. Det borde fan inte göras kort 2015/16 med dessa minneskretsar, men den finns för att "den är billig". Är det "Asien kopior" AMD och Nvidia säljer?

Om de vill använda GDDR5X på några mid-end kort på denna första generationen tills HBM2 är mer masstillverkad till nästa år, fine. Men dessa skräpkort för <1000kr måste sluta göras. 950/350 är imho typ botten kort, absolut det svagaste jag kan tänka mig att ens sätta i en PC. Och med bättre minnen, HBM APUer/iGPU och DDR4 så lär dessa kort inte behövas vidare länge till heller, så varför ska de hålla på en teknik för en marknad som`kommer att försvinna?

Tänk på att om nu AMD Zen och även Intel iCore CPUerna har DDR4, så kan de göra bra nog iGPU för alla sådana behov, så det finns inte anledning att göra något annat skräp som bara lurar kunder. Med tanke på att HBM2 både ger möjlighet till enormt mycket mer VRAM och energieffektivare kort, så kommer 1GB GDDR5 128-bit buss vara totalt meningslöst om några år. Och det är inte billigt att sätta hög minnesbandbredd och 4GB+ GDDR5 på befintliga kort heller, samt inte direkt strömsnålt.

Så du kommer hamna i en sits där dessa GDDR5(X) kort kommer dra mer ström än de borde, vara större än high-end korten, ha för lite VRAM och dålig minnesbandbredd. Mao, de kommer snabbt halka efter, precis som DDR3 kort gjorde när väl GDDR5 blev standard.

Därför ser jag hellre GDDR5 tekniken dö så fort det bara är möjligt.

Missat stycke....