Råkat radera allt på min disk, går det att återskapa filerna?

Permalänk
Medlem

Råkat radera allt på min disk, går det att återskapa filerna?

Satt här och skulle få igång min nya samsung 950 PRO och markerar fel disk för formateringen
Trycker på start och märker att detta är ju fel så jag trycker på avbryt nästan med detsamma.
Allt verkar finnas kvar då det står att det finns 230gb på disken , men jag kommer inte åt det på något sätt? Vad gör jag, någon som varit ute för samma sak?

Mvh

§3.1
Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem

Till min förskräckelse så ser jag att den nu är tom och finns 232gb ledigt?
Finns det någon räddning och hur kunde den bli tom på bara nån sekund?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Till min förskräckelse så ser jag att den nu är tom och finns 232gb ledigt?
Finns det någon räddning och hur kunde den bli tom på bara nån sekund?

Det finns program som tar fram borttagna filer. Dröj en stund ska jag kolla upp om jag hittar vilket program jag använde med framgång - minns att det var kostnadsfritt i en tid...

Permalänk
Medlem

Det låter ju kanon, vad snällt!:)

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem

@jiimpan:

Blir lite osäker vilket program jag använde - har bara använt det en enda gång - men jag tror det är Recuva: https://www.piriform.com/recuva . Tycker interfacet ser bekant ut och många sidor rekommenderar det dessutom.

Hoppas du får framgång att hitta dina filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

@jiimpan:

Blir lite osäker vilket program jag använde - har bara använt det en enda gång - men jag tror det är Recuva: https://www.piriform.com/recuva . Tycker interfacet ser bekant ut och många sidor rekommenderar det dessutom.

Hoppas du får framgång att hitta dina filer.

jag ska prova detta, tack sålänge!

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Finns det någon räddning och hur kunde den bli tom på bara nån sekund?

Därför att den säkert börjar med att rensa filtabellen, som talar om var varje fil finns. Däremot brukar all data finnas kvar, som man med rätt program kan återställa.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

@jiimpan:

Blir lite osäker vilket program jag använde - har bara använt det en enda gång - men jag tror det är Recuva: https://www.piriform.com/recuva . Tycker interfacet ser bekant ut och många sidor rekommenderar det dessutom.

Hoppas du får framgång att hitta dina filer.

Jag satt hela kvällen igår och lät den stå över natten och tugga. Men inga filer går att använda eller öppna, försöker ja öppna en bild står de bara att det inte finns nått att öppna med :/ så jag antar att det är kört?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Jag satt hela kvällen igår och lät den stå över natten och tugga. Men inga filer går att använda eller öppna, försöker ja öppna en bild står de bara att det inte finns nått att öppna med :/ så jag antar att det är kört?

Skickades från m.sweclockers.com

Det borde absolut gå att återvinna filer, om det enda du gjorde var format.
(Dvs ej installation eller annan skrivning till disken.)

Prova med tex testdisk!
(Spara återvunna filer till annan disk eller USB-minne.)

Beträffande "inte finns nått att öppna med" ,
har de återvunna filerna korrekta filändelser och rimlig storlek?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

jag vet att hirens har ett file recovery program som jag använt med framgång

http://www.hirensbootcd.org/hbcd-v100/ <--- länk till rätt hirens version, programmet du vill använda är GetDataBack, funkade för mig

Tagit bort citat /moderator
Permalänk
Hedersmedlem

@jiimpan *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum (§3.1).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Är det en SSD eller en hårddisk du vill återskapa filer från?

(Dvs, antingen missförstod jag problemet vid tidigare inlägg,
eller så har moderator möjligen förvanskat rubriken)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Jag satt hela kvällen igår och lät den stå över natten och tugga. Men inga filer går att använda eller öppna, försöker ja öppna en bild står de bara att det inte finns nått att öppna med :/ så jag antar att det är kört?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av FatherOfThree:

Det borde absolut gå att återvinna filer, om det enda du gjorde var format.
(Dvs ej installation eller annan skrivning till disken.)

Prova med tex testdisk!
(Spara återvunna filer till annan disk eller USB-minne.)

Beträffande "inte finns nått att öppna med" ,
har de återvunna filerna korrekta filändelser och rimlig storlek?

Eftersom det är en SSD vi pratar om så är oddsen att rädda något... typ 0.

Så fort du skickar "formatera" kommando till den så kommer den att börja tömma alla sektorerna, i sin garbage collection.

Skrivet av Bopper:

Därför att den säkert börjar med att rensa filtabellen, som talar om var varje fil finns. Däremot brukar all data finnas kvar, som man med rätt program kan återställa.

& @FatherOfThree
Detta antagande är pga en HDD inte raderar sina sektorer, men en SSD gör. Det fungerar som sin säger utmärkt att rädda borttagna saker från en HDD, men en SSD är hopplöst, så så fort du tar bort något så kicka TRIM kommandon in och sen tar disken fysiskt bort informationen. Syftet är att behålla högsta prestanda, men biverkningen är just att recovery är nära omöjligt (både på gott och ont).

Tyvärr @jiimpan blir det nog till att gråta en tår, ta en sup och lära sig av sin läxa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

& @FatherOfThree
Detta antagande är pga en HDD inte raderar sina sektorer, men en SSD gör. Det fungerar som sin säger utmärkt att rädda borttagna saker från en HDD, men en SSD är hopplöst, så så fort du tar bort något så kicka TRIM kommandon in och sen tar disken fysiskt bort informationen. Syftet är att behålla högsta prestanda, men biverkningen är just att recovery är nära omöjligt (både på gott och ont).

Jag är mycket väl medveten om "omöjligheten" att återskapa från SSD.

Men, jag är tämligen säker att det inte stod SSD i rubriken,
innan Screamin-daemon "förtydligade" den.

TS har 2 st 250 GB HDD i sign, därav min uppföljande fråga till TS.

(Även TS felbeskrivning tolkar jag som att han avsåg att formatera sin SSD (950),
men valde HDD istället av misstag.)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag är mycket väl medveten om "omöjligheten" att återskapa från SSD.

Men, jag är tämligen säker att det inte stod SSD i rubriken,
innan Screamin-daemon "förtydligade" den.

TS har 2 st 250 GB HDD i sign, därav min uppföljande fråga till TS.

(Även TS felbeskrivning tolkar jag som att han avsåg att formatera sin SSD (950),
men valde HDD istället av misstag.)

Oki, såg inte att det blivit rättat av mod.
Jag antog att eftersom han pratade om 950 SSDn redan från början och med 230/232GB så tänkte jag SSD direkt. Men som du säger, han har 250GB HDD också, något som dock är mer sällsynt idag

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hade varit enklare om du hade en vanlig, mekanisk, hårddisk.

Flash-baserad lagring är alltid lite svårare!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem

@jiimpan *Rubrik ändrat*

Ändrade till "disk" istället för SSD, ber om ursäkt för misstaget :/
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av jiimpan:

Satt här och skulle få igång min nya samsung 950 PRO och markerar fel disk för formateringen
Trycker på start och märker att detta är ju fel så jag trycker på avbryt nästan med detsamma.
Allt verkar finnas kvar då det står att det finns 230gb på disken , men jag kommer inte åt det på något sätt? Vad gör jag, någon som varit ute för samma sak?

Mvh

Hejsan

Vet inte om du har fått detta ordnat eller inte eller om du gett upp men tänkte ge dig ett tips på ett bra program som jag hittills alltid kunna återskapa data på mekaniska hdd som rasat.

Det programmet jag har använt heter "Active UNDELETE" och fungerar kanoners.
Har på de diskar jag kört programmet i lyckats återskapa så gott som all data, men har inte provat på en disk som börjat formaterats och avbrutits.

Det är iaf ett bra program som jag kan rekommendera.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Oj här har det hänt saker, har tyvärr ingen tillgång till datorn just nu då jag är bortrest.

Men för att klargöra lite så är det en vanlig mekanisk disk som jag råkat börja formatera i någon sekund för att sedan avbryta och det räckte tydligen för att den skulle anses vara tom. Fick ett tips av en meddlem om ett program som kunde lösa detta, men efter många timmars väntan så fick jag fram mestadels av filerna(både typ och storlek visas) men jag kan inte kolla eller öppna några av dem:/ går det att göra om det eller vad kan ha hänt?
Tack för allt engagemang av er hittills!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Oj här har det hänt saker, har tyvärr ingen tillgång till datorn just nu då jag är bortrest.

Men för att klargöra lite så är det en vanlig mekanisk disk som jag råkat börja formatera i någon sekund för att sedan avbryta och det räckte tydligen för att den skulle anses vara tom. Fick ett tips av en meddlem om ett program som kunde lösa detta, men efter många timmars väntan så fick jag fram mestadels av filerna(både typ och storlek visas) men jag kan inte kolla eller öppna några av dem:/ går det att göra om det eller vad kan ha hänt?
Tack för allt engagemang av er hittills!

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då har både Moderator ändrat fel rubrik (är nu ändrat igen ser jag), och en del av oss missförstått. Oavsett....

Är det en mekanisk disk så går oftast typ allt att rädda. Om du inte kan läsa det med ett program, så kan man pröva andra. Oftast är gratis programmen som gör detta rena lotto, vissa fungerar, vissa ser ut att fungera och vissa faktiskt fungerar och sen kommer popup "för att återställa dessa måste du köpa mig".

Problemet är att många program riskerar att förvärra sitsen om du kör dem en efter en på original disken, varför jag föreslår om det är viktiga saker, att du gör en klon med tex Testdisk av den först, sektor för sektor, till en virtuell disk på en annan HDD. Sen kan du med denna virtuella disk köra alla program du vill. Tänk dock på att aldrig återställa något till samma disk som du återställer från!

De som verkligen kan återställa det, kostar pengar, oftast, så frågan är om du vill riskera att testa med 10 gratis program, eller bara köpa ett som är bra och har både support mm. Testar du på en klon du gjort med tex testdisk så kan du köra alla gratis program du vill dock, så länge du inte ha den formaterade disken i datorn när du gör det, så riskerar du inte mista något, och när du hittar ett program som fungerar så kan du använda det direkt på originaldisken om du vill.

Recuva är gratis men då stöder den inte virtuella diskar, utan måste köra på originaldisk.
"Unlike most file recovery tools, Recuva can recover files from damaged or newly formatted drives. Greater flexibility means greater chance of recovery."
Den är inte perfekt, men hittar en hel del. Dock har den aldrig förstört originalkällan för mig, så den bör gå att testa med, så länge du återställer till en annan disk så klart. Troligen får du köra Advanced deep scan (kommer ta tid då den måste läsa hela disken, sektor för sektor) om du vill hitta allt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej, då har både Moderator ändrat fel rubrik (är nu ändrat igen ser jag), och en del av oss missförstått. Oavsett....

Är det en mekanisk disk så går oftast typ allt att rädda. Om du inte kan läsa det med ett program, så kan man pröva andra. Oftast är gratis programmen som gör detta rena lotto, vissa fungerar, vissa ser ut att fungera och vissa faktiskt fungerar och sen kommer popup "för att återställa dessa måste du köpa mig".

Problemet är att många program riskerar att förvärra sitsen om du kör dem en efter en på original disken, varför jag föreslår om det är viktiga saker, att du gör en klon med tex Testdisk av den först, sektor för sektor, till en virtuell disk på en annan HDD. Sen kan du med denna virtuella disk köra alla program du vill. Tänk dock på att aldrig återställa något till samma disk som du återställer från!

De som verkligen kan återställa det, kostar pengar, oftast, så frågan är om du vill riskera att testa med 10 gratis program, eller bara köpa ett som är bra och har både support mm. Testar du på en klon du gjort med tex testdisk så kan du köra alla gratis program du vill dock, så länge du inte ha den formaterade disken i datorn när du gör det, så riskerar du inte mista något, och när du hittar ett program som fungerar så kan du använda det direkt på originaldisken om du vill.

Recuva är gratis men då stöder den inte virtuella diskar, utan måste köra på originaldisk.
"Unlike most file recovery tools, Recuva can recover files from damaged or newly formatted drives. Greater flexibility means greater chance of recovery."
Den är inte perfekt, men hittar en hel del. Dock har den aldrig förstört originalkällan för mig, så den bör gå att testa med, så länge du återställer till en annan disk så klart. Troligen får du köra Advanced deep scan (kommer ta tid då den måste läsa hela disken, sektor för sektor) om du vill hitta allt dock.

Jag kom precis hem och läste detta och får tacka för engagemanget!
Tyvärr så visste jag inte om att man inte skulle återskapa till samma disk så det kan ju vara källan till att jag inte öppna filerna som jag har lyckats återskapa?
Ska jag ta bort dessa och försöka på nytt eller finns andra tips och ideér??

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Jag kom precis hem och läste detta och får tacka för engagemanget!
Tyvärr så visste jag inte om att man inte skulle återskapa till samma disk så det kan ju vara källan till att jag inte öppna filerna som jag har lyckats återskapa?
Ska jag ta bort dessa och försöka på nytt eller finns andra tips och ideér??

Återskapar du till samma disk är det som upplagt för att bli problem, tyvärr.
Då kommer du att skriva över filer som du vill återskapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Jag kom precis hem och läste detta och får tacka för engagemanget!
Tyvärr så visste jag inte om att man inte skulle återskapa till samma disk så det kan ju vara källan till att jag inte öppna filerna som jag har lyckats återskapa?
Ska jag ta bort dessa och försöka på nytt eller finns andra tips och ideér??

Ta inte bort mer iaf, utan ev skanna om en gång till och hoppas. Men risken är tyvärr stor att du har skrivit över dina gamla filer, ja :'(
Man ska aldrig skriva till en disk som man försöker rädda något från (tar du bort, ändrar så sparar det också över gammal info).

Permalänk
Medlem

Det jag ser som det viktigaste.

Det första man gör att att man skapar en kopia av disken, och med kopia menar jag då på blocknivå.
Som en image-fil till annan disk eller som en ren kopia till en annan disk.
Originaldisken plockas undan så att man inte riskerar att skriva till den.
Sen jobbar man med kopian.

Då kan man pröva vilka program man vill och fortfarande ha originalet kvar.
Man kan göra fler kopior av kopian osv.

Edit: ser nu att @Paddanx redan har påpekat detta. Alltid bäst att läsa igenom tråden ordentligt först

Permalänk
Medlem

@Gropenator bra råd kan alltid ges två gånger dock

Tyvärr är det lite sent nu, men läxan är kanske lärd iaf.

Permalänk
Medlem

Som sagt, installera inte programmet på disken du försöker återskapa. Koppla in den till en annan dator och installera där. När man installerar windows så tömmer den bara partitionstabellen. Vilket innebär att alla filer ska vara kvar. GetDataBack har jag hört ska vara ett bra program. Problemet kan också vara att den tagit bort filsystemet, men det bör du också kunna fixa. Och kom ihåg att du väljer en annan disk som återställningsdisk. Så du inte skriver över disken du försöker återskapa. Kanske inte ens går i programmet, men ifall.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Otroligt att ingen har tipsat om GetDataBack for NTFS. Har fungerat för mig i alla lägen.

Är det så att det är viktig data ska du absolut inte pilla med detta själv utan skicka iväg disken för analys. Men eftersom det verkar röra sig om en trasig partitionstabell räcker det med lite mjukvaruprogram som löser det åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Jag satt hela kvällen igår och lät den stå över natten och tugga. Men inga filer går att använda eller öppna, försöker ja öppna en bild står de bara att det inte finns nått att öppna med :/ så jag antar att det är kört?

Skickades från m.sweclockers.com

Många filer var förstörda för mig också. Men några gick trots allt att rädda. konstigt att alla skulle vara förstörda om du inte skrivit över hårddisken ...

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst hela tråden, men, mycket viktigt att du inte skriver någon som helst data till disken och att du gör återställningen av filerna till en annan disk.

Visa signatur

För mycket prylar.