Permalänk
Medlem

Inget operativsystem

Hej skulle starta min dater idag och när jag start den står det inget oprativ system och den börja pipan hela tiden vet inte vad jag ska göra :'(

Permalänk

@Heliozz:

Kolla så den hittar startdisken.
Kolla om den startar från rätt disk.

Du borde se vid uppstart om den hittar några diskenheter,
om inte, Gå in i Bios och titta så dom finns där, Välj rätt disk under boot options.

Finns disken och den försöker starta från rätt disk.. ja då har det mest troligt hänt ngt med operativet..

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!

Permalänk
Medlem

Om du inte ändrat något från förra gången du startade datorn kan det bero på något fel på filsystemet eller på disken. Kolla om du har någon reparationsskiva du kan boota datorn med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Min laptop har ingen CD läsare

Är lite rädd att göra saker fill it göra det värre

On jag installer on min oprativ system tror ni de kommer lösa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliozz:

On jag installer on min oprativ system tror ni de kommer lösa det

Om du inte är rädd att förlora ev. information på disken så gör det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det ända som suger on jag gör det är att förlorar alla adobe program för det är min skol dator

Kommer det göra så datorn sluta pipa

Permalänk
Medlem

Pipen är ju normalt en form av felkod. Piper den på samma sätt varje gång så notera mönstret (långa pip/korta pip/blandat & antal pip) så går det eventuellt att googla fram vad problemet är.

Permalänk
Medlem

är deta en bra sida att ladda her recovery från ??
https://neosmart.net/blog/windows-recovery-discs/

Permalänk
Medlem

Det är ett constant pippande

Permalänk
Medlem

@Heliozz:

Om det är din skol dator som ägs av skolan

så rekommenderar jag att du vänder dig till dom som är ansvarig för era laptops.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Jag har redan gått ut skolan och kóptn datorn

Permalänk
Medlem

@Heliozz:

Ok

Du måste se till att ha en Äkta version av windows om det är det du nu använder.

Ladda inte ner den från nån sida från internet då det är både olagligt samt har säkert virus.

Men om du ev äger en äkta windows nyckel som kanske ev finns på klistrad på datorn så går det säkert
att hitta någon ISO fil som du kan göra till en bootbar CD eller USB.

Men dom flesta bärbara man köper brukar alltid ha en backup utav windows inbyggt.

Vad är det för märke på din dator?

Så kanske man kan hitta ev vilken knapp du ska trycka på för att återställa windows.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Är en lenovo 420

Permalänk

Windows går att ladda ner lagligt från nätet och då se till att du får rena windows kopior och inget annat. Att plocka hem från piratebay etc rekommenderas inte. Det krävs dock att du tar ner den version som du ska ha till din dator och inget annat. Och att du har din produktnyckel till hands. Är det under en laptop blir det oftast slitet med tiden (klisterlappen). Tips är att ta en bild på klisterlappen eller skriva ner din windowsnyckel medan det fortfarande går att utläsa.

ISO-filer för att lägga på skiva eller dvd hittar du här ->

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

Annars är tipset om att återskapa från dold partition inte så dumt. Se om du hittar info om recovery och din datormodell på nätet. Då står det ofta hur du ska trycka under uppstart. Förutsatt att din dolda partition finns kvar förstås.

https://forums.lenovo.com/t5/ThinkPad-X-Series-Laptops/Factor...

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Testade det men det funkade inte börjar få lite panik

Min är redan så sliten att jag inte kan se den

Permalänk
Medlem

Googlat lite och sett att om du har en knapp vid namn ThinkVantage (troligen blå) eller motvarande så skall du testa att trycka på den under uppstart för återställning. Det kan funka.

Jag är däremot orolig över det faktum att du inte hittar nåt operativsystem alls så jag hade nog öppnat bios och kollat om hårddisken hittas där.
Tryck en massa gånger på F1 under uppstart så kommer du dit, men det kan krävas ett par omstarter då tiden då du skall trycka är begränsad. I Bios så skall du navigera med piltangenterna till "Startup", sen "Boot" (tror jag), bekräfta med enter. Är du rätt så har du en lista med "Boot priority order" överst.
Kolla om du ser en HDD/SSD i listan, tycker mig se att det skall vara av märket Intel (om den inte är bytt) så det namnet står med. Eller så tar du en bild med mobilen och lägger upp och länka in i denna tråden.

Permalänk
Medlem

Den ville inte låta mig lägga bild

Men kan skrva

Boot priority order
USB fdd
Atapi cd0
USB CDROM
Ata hdd0
Ata hdd 2
PCI lan
USB hdd
Ata hdd4
Excluded from boot order
Ata hdd 5

Permalänk
Medlem

Inget opratvsystem 2

Hej igen en sak jsg one så vr att jag råkade ta bort explore,exe och starts on dater I panik snälla hjälp

Permalänk
Hedersmedlem

@Heliozz *Bump raderat, trådar sammanfogade*

Observera att vi ej tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Jag passade även på att sammanfoga dina trådar då vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne).

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.
§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Välkommen till Sweclockers btw
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kent: förlåt vill bara ha detta fixat

Permalänk
Medlem

Stod det inget mer efter någon av Ata Hdd0/2/4/5?
Gör det inte det så är det krångel med hårddisken, den kan ha lagt av eller nåt liknande. Hursomhelst så är det isf inget som går att lösa lätt via internetinstruktioner (det går, men dina kunskaper känns lite för begränsade) utan du bör söka upp någon som kan hjälpa dig mer "fysiskt", antingen någon datorkunnig kompis eller nån sorts datorverkstad.

Permalänk
Medlem

But mycket tror det att det kommer kosta on jsg ska gå till dataverkstad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliozz:

Det är ett constant pippande

fixa ett virusskydd när du ändå håller på heheheh

Permalänk
Medlem

Har virus skydd

Permalänk
Medlem

Byte av hårddisk tar inte lång tid, om det är orsaken till problemet, så det är nog inte så dyrt. Inet ser ut att ta 200 för det + kostnad för en ny hårddisk. Ny hårddisk kostar ca 500kr och uppåt för en mekanisk, och en SSD (som ev sitter i nu) kostar ungefär det dubbla om du skall ha en i bra storlek.
Frågan är ju om du fixar att nyinstallera windows på egen hand eller om du behöver hjälp med det också, för då kan kostnaden öka en hel del. Då är det nästan mer smidigare för dig att skaffa nåt nytt.

Permalänk
Medlem

Finns det någon skillnad på storlekar på labtop hårdiskar

Permalänk
Medlem

Hej! Du känner ingen som kan datorer? Det är lätt fixat om man bara har datorn framför sig. Jag skulle kunna felsöka den på 5 minuter så det kan inte kosta allt för mycket om ett serviceställe ska felsöka åt dig.

Du ska ha en 2.5" SATA hårddisk. De finns i två olika tjocklekar så om du har otur så måste du ha en smal. De finns i många olika storlekar men jag rekomenderar att du tar en med samma storlek som den gamla om du var nöjd med den.

Det finns även SSD hårddiskar som är mycket snabbare och snabbar upp datorn rejält. Men de kostar mer än en vanlig hårddisk och om du vill ha en stor så kostar de mycket.

Men du behöver få datorn felsökt så att du vet om hårddisken ens är sönder innan du börjar köpa delar.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

@Heliozz

Både 7mm och 9.5mm 2.5 tum HDD/SSD passar i Lenovo ThinkPad T420 https://support.lenovo.com/se/sv/documents/pd015734

Video guide: Lenovo Thinkpad T420 Laptop Upgrade - RAM, SSD, and Dual Hardrives https://www.youtube.com/watch?v=lLAlTbA5GXQ

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@Zunil: har en vän som ska kolla på det han så att jag borde köpa en för säkret skulle I värsta fall är det bara och lämna till backa den

Permalänk
Medlem

Måste hårdisken vara samma märke som dater eller det kvittar