Permalänk
Medlem

Vanligt eller inverterat ATX ?

Tjena allihop

bygger om ett M-atx chassi för tillfället för att få in ett fullstort ATX kort och sitter fast i tanken
ska man köra vanligt ATX eller invertertat?

vad tycker ni?
för/nackdelar?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Avstängd

Vanligt, grafikkortets fläktar blåser uppåt vilket blir åt fel håll om moderkortet är inverterat, blir en värmeficka i chassit om fläktarna inte får flåsa åt rätt håll.

Visa signatur

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Permalänk
Medlem

@WindForceX3:

tanken är att fixa vattenkylning då det är färdigt och man är nöjd
så får kortet gå lite varmare i början så tro jag inte det gör så mycket

men man är lite kluven....
för det är nu man ska planera då det är enkelt att ändra

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av WindForceX3:

Vanligt, grafikkortets fläktar blåser uppåt vilket blir åt fel håll om moderkortet är inverterat, blir en värmeficka i chassit om fläktarna inte får flåsa åt rätt håll.

Nej...verkligen inte! Visst det kanske blir lite varmare men vi pratar om ~1°C vilket knappast kommer göra större skillnad. Vet inte varför du sprider missvisande information när du mest troligt inte provat det själv.

Såvida du inte tror mig kan du ta och kika här där det åtminstone testats (om än väldigt primitivt).

@erieri02: Det är helt och hållet estetiskt, planera hur du vill att ditt bygge ska se ut och gör som du vill. När det kommer till värme kommer det inte spela någon större roll så länge du har bra luftflöde i burken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fromis:

Nej...verkligen inte! Visst det kanske blir lite varmare men vi pratar om ~1°C vilket knappast kommer göra större skillnad. Vet inte varför du sprider missvisande information när du mest troligt inte provat det själv.

Såvida du inte tror mig kan du ta och kika här där det åtminstone testats (om än väldigt primitivt).

@erieri02: Det är helt och hållet estetiskt, planera hur du vill att ditt bygge ska se ut och gör som du vill. När det kommer till värme kommer det inte spela någon större roll så länge du har bra luftflöde i burken

Jag har ett Bitfenix Prodigy M, moderkortet sitter uppochner i det chassit, med mitt GTX970 i det chassit var ~67c (Med utblås i toppen, då fläktarna sitter åt fel håll på grafikkortet blir vindtunneln knas i datorlådan..

I mitt H440 är toppar GTX970 ~60c

Så ja visst...''jag har inte testat''...sluta säja saker du inte vet ett dyft om min lille vän

Verkar spela roll hur stort chassit är...600c är ju gigantiskt mot lilla prodigy M..

Visa signatur

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Permalänk
Medlem

Om du ska vattenkyla spelar det ingen roll, men ska du luftkyla så är det nog bättre att köra "vanligt". Jag körde tidigare inverterat i något år, vilket ledde till betydligt värre dammansamling i det fläktkylda grafikkortet. Temperaturmässigt vet jag inte om det blev någon skillnad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

har tyvärr inte haft tiden att vara inne här senaste dagarna.

men få tacka för alla synpunkter från egna erfarenheter och andra användbara tips
tror jag kör på vanligt ATX då fler röstade på detta och verkar vara fler fördelar

//Erik

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av WindForceX3:

Jag har ett Bitfenix Prodigy M, moderkortet sitter uppochner i det chassit, med mitt GTX970 i det chassit var ~67c (Med utblås i toppen, då fläktarna sitter åt fel håll på grafikkortet blir vindtunneln knas i datorlådan..

I mitt H440 är toppar GTX970 ~60c

Så ja visst...''jag har inte testat''...sluta säja saker du inte vet ett dyft om min lille vän

Verkar spela roll hur stort chassit är...600c är ju gigantiskt mot lilla prodigy M..

Inte att jag har jättestor koll på vilken väg som funkar bäst, men jag tycker det blir fel å dra en generel slutsats baserat på information från 2 mycket olika chassin. Det är garanterat andra saker som skiljer som gör den största inverkan på Temp, såsom tryck i chassit, luftflöde och dylikt. Äpplen =\= päron.

Dock så tror jag absolut på det du säger att man kan få en värmeficka om man inte gör rätt.. Men kör man inverterad så måste man ändra allt annat också för att kompensera!

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av WindForceX3:

Jag har ett Bitfenix Prodigy M, moderkortet sitter uppochner i det chassit, med mitt GTX970 i det chassit var ~67c (Med utblås i toppen, då fläktarna sitter åt fel håll på grafikkortet blir vindtunneln knas i datorlådan..

I mitt H440 är toppar GTX970 ~60c

Så ja visst...''jag har inte testat''...sluta säja saker du inte vet ett dyft om min lille vän

Verkar spela roll hur stort chassit är...600c är ju gigantiskt mot lilla prodigy M..

Jag har kört på Vanligt och invertATX och märkte ingen direkt skillnad, dock i ett litet chassi som Prodigy kan det ju bli varmt, men det har ju fläktar i toppen, som man kan har som inblås till datorn och då blir det ju inget problem, har du dom där emot som utblås så blir det absolut inte lika bra då GPU fläktarna suger luft från chassit och pumpar igenom flänsen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.