Trump vill flytta Apples tillverkning till USA

Permalänk
Medlem

Det roligaste är ändå Svenskar som tror att de verkligen vet nått om USA efter att ha hängt ett par veckor i NYC eller LA och läst några Utrikesartiklar i DN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Prata inte om windows mobil os dock (har aldrig använt det, dessutom vad jag vet kan man inte ändra temat mer än möjligen färgen)

När vi ändå pratar slipat, så ligger android i klass med IOS, dock satsar apptillverkarna inte på bra appar till Android alltid och kan verka som mindre slipat ekosystem.

Det det gnälls mest på från programmera, är oviljan att betala. Problemet är om dom inte gör appar värda att betala för, så är ingen så dum att betala för appen. Blir en ond cirkel helt enkelt.

Min poäng var att man blir kallad sektmedlem bara för att man äger en iPhone, men jag hävdar att mobilerna och operativet är väldigt bra. Det är inte bara en statuspryl utan ett väl fungerande produkt med massa trevliga tillbehör.

Sen är smaken som baken och gillar du inte apple och dess produkter då är det upp till dig.
Nu var inte detta menat mot dig utan rent generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Det roligaste är ändå Svenskar som tror att de verkligen vet nått om USA efter att ha hängt ett par veckor i NYC eller LA och läst några Utrikesartiklar i DN.

Så sant så. Jag har hängt med i Amerikansk media / alternativ media i 8 år, men ändå är det svårt att hålla koll på det.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Det är ju ett väldigt bra tänk, kvaliteten lär knappast bli lidande men priset lär skjuta i höjden!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Han borde väl börja med att flytta sin egen tillverkning till USA. skog1s länkade en bild som visar att hans klädmärke har tillverkningen i Kina.

Det kanske är något han gör i samband med att allt flyttas, eller vill du att ett företag ska bära hela världens välfärd på sin rygg?
Han tänker ju knappast tvinga endast Apple till USA, dessutom kan han inte det. men lite ändringar i systemet hjälper ju till att flytta alla företags tillverkning inom landet.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norpan111:

Människor här, vad påståendet syftar på är just att han vill göra Amerika så bra att till och med Apple kommer vilja göra sina prylar i USA istället, alltså eftersom fördelarna skulle väga över efter hans "vinst".

Det är som att jag skulle säga "Jag ska trimma min bil så den flyger till månen!" Varpå hundratals kommentarer ramlar in som berättar för mig att det är tekniskt omöjligt blablabla.

Sweclockers , snälla börja inte ni också med att misstolka fritt för att sedan clickbaita nåt skit.

Skickades från m.sweclockers.com

TACK!

Många tror att endast Apple ska bli tvingade att producera i USA... (som om det vore möjligt).

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Det kanske är något han gör i samband med att allt flyttas, eller vill du att ett företag ska bära hela världens välfärd på sin rygg?
Han tänker ju knappast tvinga endast Apple till USA, dessutom kan han inte det. men lite ändringar i systemet hjälper ju till att flytta alla företags tillverkning inom landet.

Såklart inte, men det är ju dumt att börja prata om andra företag om man inte själv föregår med gott exempel. Påven som viftar med extremt dyrbara guldreliker medan han pratar om fattigdom är ganska lika, den nuvarande påven verkar dock vara bättre.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Gillar inte gubben alls men han har faktiskt en poäng. Att lägga tillverkning i låglöneländer med horribla villkor för arbetarna är inget hållbart sätt att tjäna pengar. Att göra som Apple och sedan ta hutlöst betalt för sitt skräp gör det bara värre. De mjölkar maximalt i båda ändar och alla applåderar och tycker det är bra.. Nä, de som köper Apples produkter till överpriser är de som blir mest blåsta..

Permalänk

Bra Trump!!
Det ska vara dyrt för företag att offra sitt eget lands arbetskraft och skapa arbetslöshet.
Hoppas Sverige gör nått liknande. Detta i kombination med högre tullavgifter för att importera varor från andra länder i dom fallen där vi har egna alternativ som endast är dyrare pga vårt välfärds-/miljömedvetna samhälle som dessutom är hederligare (vi betalar licensavgifter och liknande vilket många kinesiska företag skiter i - bara billig kopiering av all våran forskning och konstruktion).

På så vis skulle alla våra företag som vill sko sej själva istället tvingas betala för dom svenska jobben som uteblir, samtidigt som kineserna inte heller skulle kunna hävda sej mot oss med slavarbete på samma sätt pga dom höga tullarna. Det skulle dra in mer skattepengar dock, så man får skära på andra skatter och hitta balans där totalen blir densamma.
Ja, Det skulle verkligen sitta fint om man gjorde det svårare för andra länder att underminera våran industri och vårat jordbruk tex.

Det är ju väldigt farligt att bli alltför beroende av länder som hanterar sin befolkning som förbrukningsvaror och kastar arbetarna på soptippen när dessa spelat ut sitt värde. Samma skitsystem kommer annars implementeras här också när vi är nere på knäna inför våra nya gudar.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur dyr en Apple produkt är idag, så borde dom ju ha råd att flytta fabrik till Amerika och ändå sälja deras produkter för samma pris. Vad kostade en iphone att tillverka? Jag har för mig att det var runt 200 dollar (typ 1600kr) för att skapa en 6s, och sen säljer dom den för typ 7-8 tusen kronor. Det är ju mycket profit för dom per telefon, så jag skulle inte tro att dom behöver höja priset på deras nuvarande produkter.
Men om dom höjer priset bara för att dom kan är ju en annan femma. Det är ju Apple som sagt.
Annars tycker jag att det är en jätte god idé, jag gillar inte alls Trump, men nu verkar det i alla fall komma någonting vettigt ur hans mun.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600x, 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz, ASUS Prime B350-PLUS, ASUS RX5700

Permalänk
Inaktiv

Tycker Trump har rätt i det mesta han säger, det är logiskt tänkande. Sen är det inte alla som förstår logiken, det är en annan sak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Tycker Trump har rätt i det mesta han säger, det är logiskt tänkande. Sen är det inte alla som förstår logiken, det är en annan sak...

För det är ju oerhört logiskt att gå ut och säga att Apple borde kunna tillverka saker i USA när inte ens företag han själv äger gör detsamma. Logik på hög nivå.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Såklart inte, men det är ju dumt att börja prata om andra företag om man inte själv föregår med gott exempel. Påven som viftar med extremt dyrbara guldreliker medan han pratar om fattigdom är ganska lika, den nuvarande påven verkar dock vara bättre.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

För det är ju oerhört logiskt att gå ut och säga att Apple borde kunna tillverka saker i USA när inte ens företag han själv äger gör detsamma. Logik på hög nivå.

Kan ni två snälla lyssna på vad han säger -.-
Swecs rubrik var knappast någon höjdare, mer som när aftonbladet försöker dra läsare...
Han säger att han tror att "vi" kan få amerika bra igen och han tror ärligt att we are gonna get things comeing, we gonne get Apple building thier damn computer and things in this country insted of others...

Kan ni endast översätta det (med hans kroppsspråk inkluderat) till att vi ska endast tvinga Apple att flytta produktion till USA, då borde ni ta en engelska lektion eller fler....

EDIT: Det är såhär det blir när man inte lyssnar på folk som man inte råkar gilla, men tar allt de säger på fel sätt.. typiskt southpark avsnitt..

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

För det är ju oerhört logiskt att gå ut och säga att Apple borde kunna tillverka saker i USA när inte ens företag han själv äger gör detsamma. Logik på hög nivå.

Det handlar om företag som tillverkar saker, ex. mobiler eller traktorer eller delar till prylar/byggnader/maskiner. Dessa ska få betala vill Trump. Om han äger ett hotel utomlands kanske skatt kommer läggas på det med vad vet jag. Men detta handlar huvudsakligen om företag som tillverkar saker som jag förstått det. USA har gått miste om en oerhörd mängd jobb och pengar pga företag utnyttjat flytta företag utomlands tänket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Kan ni två snälla lyssna på vad han säger -.-
Swecs rubrik var knappast någon höjdare, mer som när aftonbladet försöker dra läsare...
Han säger att han tror att "vi" kan få amerika bra igen och han tror ärligt att we are going to get things coming, we are going to get Apple building their damn computers and things in this country instead of others...

Kan ni endast översätta det (med hans kroppsspråk inkluderat) till att vi ska endast tvinga Apple att flytta produktion till USA, då borde ni ta en engelska lektion eller fler....

Engelskalektion*
Ursäkta att jag inte såg på videon.
Kan nog redan väldigt bra engelska så det behövs inte, tror nog någon annan behöver det istället.

Jag skrev ingenting om att tvinga eller ett företag utan endast att han borde ha talat om sitt företag för att föregå med gott exempel, annars kan man misstolka. Dessutom brukar många mena "alla andra" då de säger "vi". Alla människor tolkar saker olika och jag råkade tolka på annat sätt än dig, kanske för att jag inte tycker om Trump, kanske inte.

Skrivet av anon99565:

Det handlar om företag som tillverkar saker, ex. mobiler eller traktorer eller delar till prylar/byggnader/maskiner. Dessa ska få betala vill Trump. Om han äger ett hotel utomlands kanske skatt kommer läggas på det med vad vet jag. Men detta handlar huvudsakligen om företag som tillverkar saker som jag förstått det. USA har gått miste om en oerhörd mängd jobb och pengar pga företag utnyttjat flytta företag utomlands tänket.

Han verkar äga ett klädmärke vars kläder tillverkas i Kina därav kommentaren.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Kan ni två snälla lyssna på vad han säger -.-
Swecs rubrik var knappast någon höjdare, mer som när aftonbladet försöker dra läsare...
Han säger att han tror att "vi" kan få amerika bra igen och han tror ärligt att we are gonna get things comeing, we gonne get Apple building thier damn computer and things in this country insted of others...

Kan ni endast översätta det (med hans kroppsspråk inkluderat) till att vi ska endast tvinga Apple att flytta produktion till USA, då borde ni ta en engelska lektion eller fler....

EDIT: Det är såhär det blir när man inte lyssnar på folk som man inte råkar gilla, men tar allt de säger på fel sätt.. typiskt southpark avsnitt..

Om du vill att jag lär mig engelska får du kanske lära dig svenska. Ingenstans har jag skrivit att någon vill TVINGA Apple ha sin produktion i USA.

Det är bara ren populism den han håller på med. Det finns många olika faktorer, som redan tagits upp i den här tråden till varför de stora aktörerna till ha sin elektroniktillverkning och montering i Asien. Det är inget man ändrar på hursomhelst och det vet Trump om. Men det är ju inte heller första gången han försöker ragga väljare på billiga poänger eller populism som inte alls är baserade på verkligheten.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArcticFire:

Engelskalektion*
Ursäkta att jag inte såg på videon.
Kan nog redan väldigt bra engelska så det behövs inte, tror nog någon annan behöver det istället.

Jag skrev ingenting om att tvinga eller ett företag utan endast att han borde ha talat om sitt företag för att föregå med gott exempel, annars kan man misstolka. Dessutom brukar många mena "alla andra" då de säger "vi". Alla människor tolkar saker olika och jag råkade tolka på annat sätt än dig, kanske för att jag inte tycker om Trump, kanske inte.

Han verkar äga ett klädmärke vars kläder tillverkas i Kina därav kommentaren.

Verkar?

Om det nu är så så kommer det bli skatt på det antagligen. Eller om det bara gäller elektronik etc. Ingen aning, men jag tror det kommer bli breda regler som kommer beröra många typer av företag.

Permalänk
Medlem

Problemet är allmänt och gäller inte bara Apple och inte heller bara USA. Förr i tiden behövde man betala tull så fort man importerade varor, då skyddade man den inhemska produktionen och den kunde tuffa på och varorna såldes främst i länderna de producerades i. Sen dök det upp frihandelsavtal med först norden och sedan med hela EU (när vi gick med där). Nuförtiden har vi en global marknad där alla får tävla på lika villkor. Såklart läggs tillverkningen där det är billigast. Konstigt vore det annars, eftersom människan är en sällsynt girig art.. Det system vi har nu tror inte jag kommer fungera så bra för oss eftersom nackdelarna efter en tid kommer att visa sig vara allvarligare än man först trott. Eftersom vi inte kan konkurrera på låglöneländers villkor kommer det att resultera i att levnadsstandarden jämnar ut sig mellan länderna. Vi kommer att få en betydligt sämre levnadsstandard medan tex. Kina kommer få en bättre levnadsstandard. Frågan är vad man ska göra åt det? Eller ska man göra något åt det? Det är väl bra att alla får en liknande levnadsstandard? Det har så sakteliga redan börjat.. Ett sätt är att gå ur EU och återinföra tull på all import. Men då kommer vi inte kunna exportera utan att själva få betala tull. Nä, det är troligtvis omöjligt för oss att gå tillbaka till att skydda den inhemska marknaden eftersom knappast några svenska företag ägs av svenska ägare längre..

Permalänk
Skrivet av strejf:

Med tanke på att det finns idioter som betalar drygt 100 000 för en Apple Watch så, ja det kan man ju anta.

Inte riktigt samma sak. En vanlig Svensson köper nog inte en sån klocka för 100 000. men en telefon för 15 000 som det står Apple på är nog inga problem.