Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

Jag blev också superförvånad av vad han visar, för jag har verkligen inte upplevt det i den utsträckningen.
kommer fortsätta spela, och hoppas utvecklarna vaknar till lite för att implementera något anticheat eller liknande i framtiden.

Idag hade jag första gången på länge en väldigt uppenbar fuskare, och han var lvl 64 lol, vore kul och se hans k/d ratio och survstats haha

Kommer också fortsätta spela och hoppas på bättring 🥳🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Vilka tider brukar du spela? 🥳

Eftermiddag-kväll mest

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiDDi:

Eftermiddag-kväll mest

Okej, jag lägger dottern 19:30 och brukar spela efter. Om det passar kan vi ju köra någon gång 🥳

Permalänk
Medlem

Regler för "casual hardcore"

Jag vet att detta inlägg blev otroligt långt, men jag hade ändå tänkt att skriva ner dessa “personliga tarkov regler”, så kan lika gärna göra en förklaring och posta det 🙂
Detta inlägg riktar sig nog mest till spelare som känner Tarkov ganska bra, spelat hel del, och vill få lite mer variation/mer att göra, och att det man gör i varje raid har nån mening mer än att bara tjäna pengar så man kan köpa bästa utrustningen för att vinna PVP fighter.
MEN framförallt att “småsaker” man gör i varje raid får mer mening och blir roligare / mer spännande även om man är en “casual” spelare som inte är superbra på PVP fighter, inte har tid att spela 4 timmar varje dag, och inte hinner komma upp till hög PMC spelar-level och få köpa bättre utrustning av traders innan wipe’n är slut. Eller att man gillar att spela lite lugnare så man inte kommer till så hög PMC level.

Själv har jag spelat 3000 timmar, men spelar ganska lugnt/taktiskt, och gillar mer stämningen i Tarkov och att bygga upp ett bra “stash”, men gillar även en grym gun fight när det krävs. Jag spelar dock sällan med absolut bästa ammo / utrustning, så man får räkna med att vara i underläge när man hamnar i PVP fights. Så det är utifrån det jag har valt att spela på detta sätt jag skriver om i detta inlägg.

Jag vet att det finns en del som spelar “hardcore Tarkov” med personliga regler för att göra allt mer utmanande för erfarna spelare, men det jag skriver om här är mer “hardcore Tarkov för casual spelare”, men där mycket av svårigheterna är utbytta mot att göra spelet mer givande trots att man spelar casual. Och det gör att mycket av den billiga looten man hittar i raiden blir användbar och mer meningsfull att hitta.

Nu när det snart blir wipe i Tarkov (antagligen denna vecka 9:e augusti), så tänkte jag dela med mig av ett “hemmasnickrat” sätt att spela på med personliga “regler” som jag spelar efter för att göra spelet mer givande för mig. Dessa regler gör att spelet för mig personligen bland annat:

INTE bara handlar om att rusa in i raiden och kasta på sig all loot man ser, för att sen sälja allt på market och tjäna så mycket pengar som möjligt, så man kan rusa in med bästa utrustningen och ha PVP fights.

INTE känna stress över att behöva “levla upp” så snabbt som möjligt för att kunna köpa bästa utrustningen, och annars känna som att spelet blir meningslöst och enformigt.

Man kan “börja spela” på det sättet man tycker är roligt direkt när wipe’n börjar, och spela ända tills den är slut 6 månader senare. Om man spelar som vanligt kan det ju bli ganska tjatigt efter några säsonger att i början av wipe’n leta samma loot för att levla upp sitt hideout, och göra samma trader uppdrag. Och att i slutet av wipe’n ha så mycket pengar och all utrustning man behöver att det blir enformigt och långtråkigt.
I mina “regler” gör jag ju också hideout och uppdrag, men man har andra utmaningar samtidigt som ger variation.

Listan här med mina regler jag spelar efter kan nog verka lite snurriga eftersom jag skrivit upp dem för mig personligen. Och skriver dem här för att ge ett förslag hur man kan göra för att få ett sånt här fritt svårt spel att bli mer givande på det sätt man själv gillar att spela. Och kanske nya spelare inte tänkt på detta och vill följa reglerna eller ta inspiration för mer casual utmaning / variation.

Mycket av reglerna handlar om vad och hur man får köpa saker från traders, vad man får spara i “safe container”/pouch när man inte lyckas ta sig ut ur raiden levande. Vad man måste göra för att få “modda” vapen, och hur man skaffar mat för att få spara maten. Och hur mycket mat / medicin man får spara i sitt hideout, och så vidare.

Mina personliga regler (VIKTIGT att ha disciplin och INTE fuska ibland 🙂):

Saker man får köpa av traders hur mycket man vill utan krav (obs INTE från andra spelare på “market”) (Detta är till för att alltid kunna köpa ett enkelt basic kit så man alltid kan gå in i en snabb billig raid för att loota eller spela en snabb raid):
Vapen:
Saiga-9. Pistoler. Billigaste shotgun “MP-43-1C 12ga double-barrel shotgun”.
Ammo. Magasin. 1 granat (före spelar-level 17 får granat ej sparas i hideout om man kommer ut ur raiden, så man inte kan bygga upp ett stort gratis lager).
Utrustning:
Väst “Bankrobber rig”. Från spelar-level 17 “SOE micro rig”, “TV-106”.
Ryggsäck “Flyee MBSS”, “Sling bag”. Från spelar-level 17 “Berkut backback”, “Gruppa 99 T20 backpack”.
Armor “PACA” klass 2. Från spelar-level 17 “6B3TM-01M armored rig”.
Hörlurar.
Face cover, headwear.
OBS dessa bandage/splint får ej sparas i ens stash efter raiden, utan måste tas bort eller användas direkt i nästa raid, så man inte bygger upp ett gratis lager med massa medicin. Får köpa och ta med in i raid 1 st engångs bandage “Aseptic bandage”. 1 st engångs bandage för heavy bleed “Esmarch tourniquet”. 1 st engångs splint “Immobilizing splint”.
OBS om man köper någon av dessa bandage/splint från trader och tar med sig in i raiden får man inte ta med sig andra bandage/splint från sitt stash i denna raid (annars behöver man sällan använda bandage/splints från sitt stash som man hittat eller tillverkat. Och man måste välja mellan att ta med sig få enkla bandage från trader, eller mer avancerade bandage/splint från sitt stash).

Hur man får skaffa vapen, och modda vapen:
Man får endast köpa ett nytt vapen från traders om man har hittat och sparat ett vapen i samma klass i en raid, och tagit hem det till sitt hideout och sparat det (man kan se vilken klass ett vapen tillhör i “Handbook” längst ner till höger i spelets huvudmeny).
Till exempel om man är i en raid och hittar en scav’s trasiga AK-74 (klass assault rifles), överlever raiden och tar ut det vapnet och sparar det i sitt stash. Då får man köpa ett nytt vapen i klassen assault rifles från traders, men MÅSTE då direkt efter man köpt det nya vapnet ta bort från sitt stash den sparade scav AK-74 man hittade i raiden (så man får bara köpa ett nytt vapen per vapen man har hittat och sparat i sitt stash). Man kan plocka isär det trasiga scav vapnet och sälja alla delar utom “basen”, så tar det mindre plats och man tjänar lite pengar.
Denna regel gör att det blir mer meningsfullt att ta med sig trasiga scav-vapen ur raiden, och man kan inte köpa hur mycket nya vapen som helst från traders på löpande band genom att bara ha mycket pengar, utan man måste göra nåt i raiden, och ha ordning på sitt hideout/stash.

Man får byta till sig vapen från traders genom barter, men loot man använder för det måste vara FIR (found in raid).

Regler för att få modda ett vapen (byta grepp, sätta på annat sikte, osv):
Man måste ha en särskild “scav vest” i sitt stash som har 6 slots (fyrkanter för loot). Endast i den får man förvara vapen-delar som man hittat in-raid på kartan Reserve, och för varje vapen-del får man modda ett vapen (till exempel köpa en ny AK-74 enligt reglerna för att köpa vapen, och sen modda den), OBS då måste man ta bort 1 st vapen-del från scav-västen. Så man kan ha max 6 vapen-delar i scav-västen samtidigt, och då modda 6 st vapen innan man måste gå in i en speciell raid och hämta nya vapen-delar och fylla upp scav-västen i sitt stash för att kunna modda fler vapen.
Man får endast hämta dessa vapen-delar till särskilda scav-västen på kartan Reserve, och man måste bestämma innan man startar en raid att man ska gå in för att leta vapen-delar till scav-västen. Då får man i raiden lägga dessa vapen-delar i sin safe-container och spara även om man inte kommer ut levande från raiden (man får inte spara någon annan loot från denna raid om man inte överlever, inte heller loot som man i vanliga raids får spara om man inte överlever (till exempel medicin, ammo, mm)).
Dessa regler för moddning av vapen gör att man inte kan modda vapen på löpande band bara för att man har pengar, och måste sköta om sitt stash och planera. Att bara få spara max 6 vapen-delar åt gången gör att man inte kan gå in och hämta 20 vapen-delar i en raid och sen kunna modda vapen för två månader, utan måste ha koll på sitt stash och göra “loot runs” ganska ofta.
Att få spara vapen-delarna även om man inte överlever denna raid gör att när man smugit runt och fyllt upp sin safe-container med vapen-delar, har man inte så mycket att förlora om man gick in med ett billigt kit, och kan spela mer aggressivt och skjuta scavs för mycket XP eller ta en actionfylld fight, och även om man inte överlever hittat vapen-delar till sin särskilda scav-vest så man får modda vapen. Det vill säga raiden blir ändå positiv, rolig, och mer varierad, än om vapen-delarna skulle behövt vara FIR så man känner sig tvingad att smyga ut som fort man hittat sina vapen-delar.

Regler för mat / vatten:
Man får inte köpa mat eller vatten från traders eller market.
Man får endast förvara mat / vatten som man tar med sig och äter in-raid i 1 st kylväska “Mr. Holodilnick thermal bag” i sitt stash.
Man får bara spara mat i kylväskan som är FIR (found in raid), eller har hämtats i en speciell raid på kartan Reserve med samma regler som gäller när man hämtar vapen-delar, det vill säga man får spara mat i sin safe-container och lägga i kylväskan även om man inte överlever raiden, men måste bestämma innan man startar raiden att man ska hämta mat.

Regler för hur man får spara medicin i hideout:
Från spelar-level 15: Får endast spara medicin / first aid kits / bandage med mera i 1 st “Medicine Case” och 2 st “Azimut SS Chest Harness” i sitt stash (får ha stims, grizzly utanför dessa containers).
Man får “byta” stims på market med stims man har i sitt hideout. Till exempel om man hittat en “Morfin Injector” så får man sälja den till trader och köpa en valfri stim på market.

Crafting i hideout:
Man får spara loot i sin safe-container för att använda till tillverkning i hideout. Till exempel om man hittar socker i raiden, får man lägga den i safe-container och använda för att tillverka “condensed milk” i hideout även om man inte överlever raiden så sockret blir FIR.
Från spelar-level 17; Får endast spara loot för crafting i en av respektive container när det gäller crafting ingredienser som går att lägga i kylväska “Mr. Holodilnick thermal bag” eller “Medicine Case” (undantag pile of meds som man får spara i “Scav box”); (1 st med-case döpt crafting, 1 st matväska döpt crafting). (Man får köpa dessa containers på market med pengar man tjänar genom att spela Scav ej PMC, då det är ett krav att ha dessa containers, så man ska inte behöva ta från sina “riktiga” tarkov pengar för att köpa dessa 2 containers).
Detta gör att man inte kan spara hur mycket loot som helst till crafting, och till exempel ha ändlöst med vodka för att tillverka “army bandages”, utan måste ha koll på sitt stash och välja vad man behöver spara för crafting, och ibland behöva radera crafting ingredienser för att kunna spara mer värdefulla.
Man får sälja saker man tillverkat i hideout till traders, men INTE på market (detta gör att man kan tillverka till exempel “condensed milk” och “wires” enligt crafting-reglerna, sälja dessa till traders och tjäna cirka 20.000 roubles per tillverkning).

Loot man får spara i sin safe-container även om man inte överlever raiden:
- Ammo.
- Medicin. Loot ingredienser för att tillverka medicin i hideout.
- Loot som krävs för att uppgradera hideout stations (t ex workbench).
- Crafting ingredienser.
- Bränsle till hideout generator.
- Loot man kan lägga i “Documents-case” om man har med denna docs-case i sin safe-container och lägger looten där. Loot från denna “Documents-case” får alltså användas eller säljas till traders även om man inte överlever raiden (detta gör att man kan gå in med ett billigt kit och loota arkivskåp för att tjäna pengar).

Diverse:
- När wipe'n början eller man börjar med dessa regler måste man sälja allt man har i sitt stash så det är helt tomt.
- VIKTIGT: man får endast sälja loot man hittar i raiden till traders om looten är “FIR” (found in raid), (förutom om man har med sig en docs-case i sin safe-container och lagt loot där). Man får absolut inte sälja någon loot på Market (på grund av att det är för lätt att tjäna pengar då).
- Man får absolut INTE spela Scav raids och sälja loot från dessa raids för att tjäna pengar, då blir det alldeles för lätt och riskfritt att tjäna pengar. (Dock får man spela Scav och sälja loot för att använda pengarna till att köpa de speciella containers man måste ha enligt reglerna för att lägga crafting ingredienser i).
- Man får också sälja loot från Scav-raids för att använda pengarna till att köpa hörlurar att använda när man spelar PMC (måste då skriva upp hur mycket av sina pengar som är till för att köpa hörlurar och hålla reda på denna summa så man inte handlar annan utrustning för dessa pengar. Jag brukar skriva upp denna summa på "Notes" i spelets meny där man kan skriva anteckningar) (Man får köpa "gratis hörlurar" då det annars rinner iväg för mycket pengar på hörlurar, t ex 450.000 roubles för tio st raids, det vill säga för mycket obalans när man endast får sälja “FIR” (found in raid) loot till traders och inget på market).
- Får inte ta ut en “FIR” (found in raid) ryggsäck inuti en i annan FIR ryggsäck. Enkelt sagt, man får endast ta med sig 1 st ny ryggsäck man hittar in-raid hem till sitt hideout per raid (så man inte kan gå in utan ryggsäck och hämta 5 st nya ryggsäckar i en raid).

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från en 10850K och 2080Ti till en R7 7800X3D, ett 4070Ti och DDR5 6000mhz, och jävlar vilken skillnad i performance.
Har bara hunnit testa Customs, Woods och Shoreline, men där ligger jag ganska stabilt på 140fps i 1440p. Stor skillnad mot dom 45-70 man hackade emellan innan uppgradering.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Uppgraderade från en 10850K och 2080Ti till en R7 7800X3D, ett 4070Ti och DDR5 6000mhz, och jävlar vilken skillnad i performance.
Har bara hunnit testa Customs, Woods och Shoreline, men där ligger jag ganska stabilt på 140fps i 1440p. Stor skillnad mot dom 45-70 man hackade emellan innan uppgradering.

Och här sitter man med ett 1080, R5 3600 med 32GB ram och lirar på 1440p. Kanske dags för en uppgradering ändå...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Och här sitter man med ett 1080, R5 3600 med 32GB ram och lirar på 1440p. Kanske dags för en uppgradering ändå...

Då kommer du få en bra boost.. jag bytte från 3700x till 5800x3d, fick en sjuk boost bara där.. dubbla fpsen om inte mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Då kommer du få en bra boost.. jag bytte från 3700x till 5800x3d, fick en sjuk boost bara där.. dubbla fpsen om inte mer.

Prio på CPU eller GPU tro?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Prio på CPU eller GPU tro?

CPU.
Jag märke ingen större skillnad på 1080Ti och 3080, men från klockad 8700K till Ryzen 5800x3d var skillnaden enorm.

Det är typ bara labs och factory som nyttjar GPU bra i tarkov

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Prio på CPU eller GPU tro?

CPU, men gtx 1080 börjar bli rätt gammalt..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Tänkte jag prövar kötta loss lite igen i Tarkov (ruttnade ungefär för 1,5 wipes sen) , uppdaterat och grejjat .

Får freezelagg titt som tätt känns det som , har inte ändrat nått i datorn (kanske börjar bli dax för en ny snart dock ) , mina FPS är vettiga men just freezelaggsen fanns inte förrut när jag lirade , finns det nån ny tweak eller fix jag missat ?

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Tänkte jag prövar kötta loss lite igen i Tarkov (ruttnade ungefär för 1,5 wipes sen) , uppdaterat och grejjat .

Får freezelagg titt som tätt känns det som , har inte ändrat nått i datorn (kanske börjar bli dax för en ny snart dock ) , mina FPS är vettiga men just freezelaggsen fanns inte förrut när jag lirade , finns det nån ny tweak eller fix jag missat ?

Denna wipen så resettade dom alla settings.. så kan vara det som spökar..

Sen har spelet blivit lite tyngre att ro runt, framförallt om man spelar tex streets.. Men mitt tips är att följa någon ”best settings för 0.13.5” eller vad det är för wipe nu, dessvärre säger ju flera av dom klippen emot varandra. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Tja! Fick tillgång till Arena igår. Hur hari upplevelse blivit för er? Hsr själv inte hunnit spela alls men kollade runt. Har inte lägt mycket tid på EFT då blir fan sur på dålig audio. Men detta kanske bli en snabbt gunfigt träning verktyg.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk

Jag är sugen på att köpa EFT och börja lira men är lite osäker på hur det är med betalningen. Jag har läst att betalningsförmedlingen som EFT använder är osäker och det folk har blivit "dubbeldebiterade" och en massa annat strul. Någon som har koll på detta?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Skrivet av ghostfenix:

Jag är sugen på att köpa EFT och börja lira men är lite osäker på hur det är med betalningen. Jag har läst att betalningsförmedlingen som EFT använder är osäker och det folk har blivit "dubbeldebiterade" och en massa annat strul. Någon som har koll på detta?

Tjena!
När jag köpte tarkov så va det inga problem, Stod att det va nersatt 25% men det syntes inte när dom dragit pengar.
Annars funkade det bra, Dem använda nån bank på Åland att betala till om jag minns rätt (ca 2 år sen jag köpte det).
Men ingen dubbeldragning eller liknande iaf för mig. Hoppas detta hjälpte om jag inte svarade för sent

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne__92:

Tjena!
Stod att det va nersatt 25% men det syntes inte när dom dragit pengar.

EFT visas utan moms. -25% i rabatt, +25% i moms

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

EFT visas utan moms. -25% i rabatt, +25% i moms

Det va ju rätt smart av dom

Permalänk
Skrivet av danne__92:

Tjena!
När jag köpte tarkov så va det inga problem, Stod att det va nersatt 25% men det syntes inte när dom dragit pengar.
Annars funkade det bra, Dem använda nån bank på Åland att betala till om jag minns rätt (ca 2 år sen jag köpte det).
Men ingen dubbeldragning eller liknande iaf för mig. Hoppas detta hjälpte om jag inte svarade för sent

Tack för svaret men jag chansade lite och köpte EFT. Det blev ingen dubbeldebitering eller liknande, men det blev ju inte riktigt lika "billigt" som det framstod, antar att det läggs på svensk moms samt avgift för valutaväxling. Riktigt kul spel men hööög inlärningskurva.

Frågan om priset var redan avhandlat. Då hade jag rätt angående momsen! :D
Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Tack för svaret men jag chansade lite och köpte EFT. Det blev ingen dubbeldebitering eller liknande, men det blev ju inte riktigt lika "billigt" som det framstod, antar att det läggs på svensk moms samt avgift för valutaväxling. Riktigt kul spel men hööög inlärningskurva.

Riktigt hög inlärningskurva. Men också absolut roligast någonstans i mitten av kurvan! Så njut 😍😍😍

Permalänk
Medlem

Jag kollar intresset igen, jag lirar tarkov dagligen mer eller mindre.
Wipe nr tre, är just nu lvl 26.. skulle vilja hitta en eller flertalet att skapa en relation med där man kör tillsammans... det är lite som dejting då vissa passar man inte alls med heh runt 30-35år vore kanon!

Dessa discordservrar är högt och lågt och oftast lågt då alla redan lirar med varandra, hojta om du som jag klarar dig solo men gärna lirar duo eller trio

Permalänk
Medlem

Nån som vill prova på arena så finns här en kod som ger 3 dagars access: KXU34-138JV-GFBF8-I8C1A först till kvarn.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.