Permalänk
Medlem

Vattenkylning som heter duga...

Hej,

har ett hus med golvvärme och invattnet till systemet går aldrig över 45 grader, returvattnet ligger runt 30 grader. Har lite funderingar på om jag skulle svarva till ett kylblock till min server som jag kör returvattnet genom. Servern består av ett moderkort uppspikad på en plywoodskiva och jag har den redan i pannrummet... på det här sättet så skulle jag få en konstant temperatur på kylvattnet och den i sammanhanget lilla värmen som systemet avger skulle gå till att värma mina fötter alla bäckar små säger man ju

Någon som provat detta eller liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk

Haha, Detta har jag också legat och planerat i huvet. Ser inte varför det inte skulle fungera. Se bara till att ha ett filter innan du kommer till CPUn.

Permalänk
Medlem

Filter som ifall det är något skit i vattnet som kloggar igen blocket? Tänkte Svarva till ett eget block i så fall med stor kanal för att inte orsaka en strypning i övriga systemet.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog starkt överväga att ha en växlare.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Vattnet som går runt är väl i ett slutet system, lär ju inte vara så skitigt. Så det borde gå fint med något form av filter och sen är det bara att koppla på ett kylblock

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Jag tänkte mer att om kopparrören har blivit lödda så bildas det sot på insidan tex..

Permalänk
Medlem

Största problemet med det är ju om något går fel, du kan blåsa både datorn och golvvärmen m.m. kanske även pannan för att sedan få veta att inget täcks av försäkringen när de inspekterat skadan.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Hur stor skillnad är de på Luft och Vatten. Mest nyfiken på GPU.
Funderar på att köpa ett kit och ett GPU block. Men vill veta om skillnaden är stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnuggles:

Hur stor skillnad är de på Luft och Vatten. Mest nyfiken på GPU.
Funderar på att köpa ett kit och ett GPU block. Men vill veta om skillnaden är stor.

Jag gick från 87 grader till 43 grader på mitt gtx 980ti (1503/7900)

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Jag gick från 87 grader till 43 grader på mitt gtx 980ti (1503/7900)

Allt är relativt.

En bra luftkylare är billigare och driftsäkrare än alla vattenkylningssystem och kan, utan problem, konkurera med vattenkylning i allt utom extremfall. Du ökar komplexiteten och riskerna oerhört med vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@hybris6: hahah, fy fan vilken skön idé

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boibo:

Allt är relativt.

En bra luftkylare är billigare och driftsäkrare än alla vattenkylningssystem och kan, utan problem, konkurera med vattenkylning i allt utom extremfall. Du ökar komplexiteten och riskerna oerhört med vattenkylning.

Jepp, helt klart. Värdet av vattenkylning minskar något extremt med dagens utveckling av grafikkortskylare

Det är bara processorn som får nytta av det och då är det de biffigare modellerna vi snackar om.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n:
Men nu glömmer ni ta med coolhetsfaktorn som är enorm med vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theailer:

@SeF.Typh00n:
Men nu glömmer ni ta med coolhetsfaktorn som är enorm med vattenkylning

Jo precis, jag kör det en hel loop själv.

Det är mer för den biten jag använder det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Allt är relativt.

En bra luftkylare är billigare och driftsäkrare än alla vattenkylningssystem och kan, utan problem, konkurera med vattenkylning i allt utom extremfall. Du ökar komplexiteten och riskerna oerhört med vattenkylning.

Luft är billigare och driftsäkrare men vattenkylning är bra mycket roligare🤓

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av boibo:

Allt är relativt.

En bra luftkylare är billigare och driftsäkrare än alla vattenkylningssystem och kan, utan problem, konkurera med vattenkylning i allt utom extremfall. Du ökar komplexiteten och riskerna oerhört med vattenkylning.

Kan inte riktigt hålla med, visst en luftkylare kan konkurrera med aio paketen men kommer aldrig nära en bra custom loop, sen kostar ju en riktigt vattenkylning mycket mer också men det är en annan fråga

Permalänk
Medlem

Skulle gå att sätta en värmeväxlare i mellan är nog lite säkrare om det händer nått

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Jag gick från 87 grader till 43 grader på mitt gtx 980ti (1503/7900)

Jag gick från ca 78 c till 30 c på mitt 970 strix med oc men kommer inte ihåg hur mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av alow3homw:

Jag gick från ca 78 c till 30 c på mitt 970 strix med oc men kommer inte ihåg hur mycket

Visst är vattenkylning underbart?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är en underbar lösning😊

Visa signatur

”I don’t suffer from insanity, I enjoy every minute of it”

Citius, altius, fortius