Äldre plasma till PC och HDMI-kopplingar

Permalänk
Medlem

Äldre plasma till PC och HDMI-kopplingar

Hej!

Jag går i tankarna att köpa en äldre 42"~ plasma begagnat, p.g.a. ekonomiska skäl, men är inte helt säker hur väl det kommer fungera med övriga komponenter. Den kommer bara användas för att visa film några gånger i veckan, därav plasma istället för LCD.

Jag har läst om särskilt Panasonics HDMI-ingånger som går under eftersom skärmens jord skiljer sig från datorns:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=230930

Är det någon som vet om det gäller för flera (alla?) märken och om plasmor av senare modell klarar av HDMI-signal från dator?

Sen undrar jag om det kommer fungera att skicka bildsignalen från dator till TV genom HDMI men samtidigt få ljud ut till en stereoförstärkare genom den vanliga 3,5mm-utgången?

Något annat som man bör tänka på? Har förstått att det kan bli lite mek med upplösningar men att så länge man sätter datorns utsignal till TV:ns upplösning och uppdateringsfrekvens borde det gå vägen?

Permalänk
Medlem

Har kollat på Pioneer PDP4270XD som enligt http://www.hdtvtest.co.uk/Pioneer-PDP4270XD/Conclusion.php "accepts 1080p24 material" vilket verkar lovande då min dator genom CCC kan lägga till 1080p24 format till bildskärmshanteraren under HDTV-stöd. Om det blir knas med upplösningen verkar det gå att ställa in genom en mjukvara som kallas PowerStrip. Någon som har erfarenhet med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmnd:

Hej!

Jag går i tankarna att köpa en äldre 42"~ plasma begagnat, p.g.a. ekonomiska skäl, men är inte helt säker hur väl det kommer fungera med övriga komponenter. Den kommer bara användas för att visa film några gånger i veckan, därav plasma istället för LCD.

Jag har läst om särskilt Panasonics HDMI-ingånger som går under eftersom skärmens jord skiljer sig från datorns:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=230930

Är det någon som vet om det gäller för flera (alla?) märken och om plasmor av senare modell klarar av HDMI-signal från dator?

Sen undrar jag om det kommer fungera att skicka bildsignalen från dator till TV genom HDMI men samtidigt få ljud ut till en stereoförstärkare genom den vanliga 3,5mm-utgången?

Något annat som man bör tänka på? Har förstått att det kan bli lite mek med upplösningar men att så länge man sätter datorns utsignal till TV:ns upplösning och uppdateringsfrekvens borde det gå vägen?

Hade en dator kopplad till en 1080p-plasma från LG i flera år och det var inga problem alls, funkade hur fint som helst.

Angående ljudet så självklart, det ställer du in i kontrollpanelen vilken utgång ljudet ska skickas från.

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Bildexpert 📺

Ska inte vara några problem som skrivet. MHB-tråden du länkar till bygger antagligen på någon missuppfattning. HDMI är standardiserat vilka signalstyrkor som används.

Vad som däremot kan vara ett problem med dator och TV är att TV:n ofta är ansluten till någon form av centralantenn, kabel-tv eller liknande. Då kan det uppstå krypströmmar och dessa kan skada, "bränna" HDMI-anslutningar och liknande. Ska du inte kör med någon antenn inkopplade är det inget konstigt. Ska du köra med antenn inkopplad, köp till en jordavskiljare för någon hundralapp eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ska inte vara några problem som skrivet. MHB-tråden du länkar till bygger antagligen på någon missuppfattning. HDMI är standardiserat vilka signalstyrkor som används.

Vad som däremot kan vara ett problem med dator och TV är att TV:n ofta är ansluten till någon form av centralantenn, kabel-tv eller liknande. Då kan det uppstå krypströmmar och dessa kan skada, "bränna" HDMI-anslutningar och liknande. Ska du inte kör med någon antenn inkopplade är det inget konstigt. Ska du köra med antenn inkopplad, köp till en jordavskiljare för någon hundralapp eller så.

Okej! Det står ju bildexpert där bredvid ditt nick så då får jag ju lita på dig! Som sagt kommer TVn enbart vara för att visa film från datorn så det är lugnt.

Det är inget annat man bör se upp med när man köper en TV från omkring 2007? Finns det några typiska förbrukningskomponenter som kan vara bra att känna till? När jag läst recensioner verkar det som att både Panasonic och Pioneer håller, år efter år. Jag har inte riktigt samma känsla av kvalitet från LG, Samsung eller liknande.

Permalänk
Bildexpert 📺

Komplex elektronik som gått varm i snart tio år har väl överlag en tendens att leva på lånad tid så att säga. Så syna prylarna innan efter uppenbara fel, inbränningar, missfärgningar etc.

Permalänk
Medlem

Har själv bränt HDMI-ingångarna på äldre Panasonic. Riktig skit-TV, så se upp med det. Annars ska det nog inte vara några problem.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

"plasma begagnat, p.g.a. ekonomiska skäl" har en pioneer 43", funderar på att göra mig av med den på grund av ekonomiska skäl, den drar ganska mycket.

(inget säljerbjudande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

"plasma begagnat, p.g.a. ekonomiska skäl" har en pioneer 43", funderar på att göra mig av med den på grund av ekonomiska skäl, den drar ganska mycket.

(inget säljerbjudande).

Förstår det, jag står däremot inte för notan i mitt nuvarande boende (student) så för mig känns det som ett bra val, med riktigt fin bild för runt 1000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Komplex elektronik som gått varm i snart tio år har väl överlag en tendens att leva på lånad tid så att säga. Så syna prylarna innan efter uppenbara fel, inbränningar, missfärgningar etc.

Nu har jag köpt TV:n och den är i fint skick men de tidigare ägarna har tittat mycket på Rapport (lätt inbränning som syns vid ljusa färger och vitt). Finns det något att göra eller är mirakelknepen som man hittar när man söker bara bullshit?

Den fungerar annars perfekt till ändamålet men jag undrar.. Jag hade tearing som kunde lösas genom att göra TV:n till primär/önskad skärm i CCC men då uppstår ett problem med uppdateringsfrekvens. Jag vill helst köra TV:n i 1080p24 men då får jag samma frekvens på min datorskärm, vilket blir för lågt de gånger jag spelar. Finns det möjlighet att skilja skärmarnas uppdateringsfrekvens åt? Enda alternativen är 1080i30 eller 720p60.

Permalänk
Bildexpert 📺

@rmnd: På äldre plasma kan tillfälliga inbränningar hänga kvar efter avstängningen men de försvinner efter en stund när du visar annat. Det kanske är från att de såg på rapport senaste gången?

Du kan inte köra olika frekvens på något smidigt sätt. Den sekundära apar efter den primära. Kan man inte köra jämna multiplar blir det ryckigt eller tearing. Kan du köra din datorskärm i 72 (utan frame-skipping) 120 Hz (gaming-skärm) så går det jämnt upp med 24 Hz och den kombon skulle kunna fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@rmnd: På äldre plasma kan tillfälliga inbränningar hänga kvar efter avstängningen men de försvinner efter en stund när du visar annat. Det kanske är från att de såg på rapport senaste gången?

Du kan inte köra olika frekvens på något smidigt sätt. Den sekundära apar efter den primära. Kan man inte köra jämna multiplar blir det ryckigt eller tearing. Kan du köra din datorskärm i 72 (utan frame-skipping) 120 Hz (gaming-skärm) så går det jämnt upp med 24 Hz och den kombon skulle kunna fungera.

Tack för svar!

Det verkar vara mer permanent tillsammans med en svag SVT-logo men det stör inte nämnvärt.

Jag har en Eizo FS2331 och den verkar bara gå i 60 Hz. Jag får helt enkelt byta manuellt när det behövs.

Som sagt, tack för att du delar med dig av din kunskap!

Permalänk
Bildexpert 📺

@rmnd: Vet inget om den modellen, men en del skärmar kan överklockas till exempelvis 72 Hz. AMD Crimson-drivrutinerna eller CRU Toasty X används där. Kan skärmen synka mot 72 Hz är det dock inte säkert den arbetar i 72 Hz, så kallad Frame-skipping. Det märks med att bilden synkar och listar 72 Hz men det är ryckig bild jämfört med 60 Hz.

Använd testmönstren här:

http://www.testufo.com