Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

För lite ram orsakar lagg?

Tjena allihopa!

Jag har märkt att datorn har börjat gå långsammare rent allmänt och även att t.ex. Black Ops 3 har tendens att lagga ibland och min fråga är då om det är dags att fixa mer ram eller om det beror på något helt annat!

Datorn specs:
CPU - i5 2500k 4,3 GHz
RAM - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24
GPU - AMD Radeon 290
SSD 128 GB
PSU - Corsair TX750

När jag spelar så ligger datorn på runt 93% Fysisk minnes användning och CPUn pendlar mellan 80-90% användning.

Har dålig koll på när datorns prestanda börjar straffas angående cpu/ram användningen och även försökt få bättre uppfattning via google men det har väl gått sådär så all hjälp är väldigt välkommen!

Bild av ram/cpu användning: http://imgur.com/MqCuygW

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Ja kanske att 8GB kan vara lite i nedre skiktet. Minimum för blops3 är 6GB ram. Har du sedan lite annat skit som körs så kanske du börjar swappa :/

Jag har 16GB ram och ett GTX780 och jag kan inte spela i bra inställningar i 1440p, väldans krävande spel, konstigt nog. Kanske dålig port bara

i5 3570k @ 4,5 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asrock Z77 Pro4. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Steelseries Rival 700. Filco Majestouch 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

@Printscreen: Haha ja dålig port är det verkligen tyvärr.... Ja kanske dags att fixa mer osäker :S

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av pFlanan:

Tjena allihopa!

Jag har märkt att datorn har börjat gå långsammare rent allmänt och även att t.ex. Black Ops 3 har tendens att lagga ibland och min fråga är då om det är dags att fixa mer ram eller om det beror på något helt annat!

Datorn specs:
CPU - i5 2500k 4,3 GHz
RAM - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24
GPU - AMD Radeon 290
SSD 128 GB
PSU - Corsair TX750

När jag spelar så ligger datorn på runt 93% Fysisk minnes användning och CPUn pendlar mellan 80-90% användning.

Har dålig koll på när datorns prestanda börjar straffas angående cpu/ram användningen och även försökt få bättre uppfattning via google men det har väl gått sådär så all hjälp är väldigt välkommen!

Bild av ram/cpu användning: http://imgur.com/MqCuygW

Ja 7% allokerbart är för lite, du kan eventuellt stänga ned en del program tex Chrome, men minne är ganska billigt i dag, skaffa 8 eller 16 GB till.
8 GB till fungerar fint 16 GB till ger marginal.
Lägg märke till att du har 0% ledigt minne, allt ditt minne används nu, 352 MB används som diskcache (cachelagrat), jag har just nu 7.1 GB cachelagrat.

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

@Ratatosk: Vart skulle du säga gränsen till "för lite" går?

Har ju också börjat se att allt fler och fler nya spel kräver bättre CPU än vad jag har! Så frågan är ju då om man till och med ska fixa ny CPU/Motherboard/RAM. Känns dumt att köpa mer ram om man inom typ ett år kanske måste köpa bättre CPU :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosvik
Registrerad
Apr 2002

Ram är som sagt billigt och köper du 8gb till så har du ju glädje av dom i ett år och sen får du mer för ditt nuvarande paket då du säljer det. Köp på marknaden här så kanske du går back 200kr på ett år. Kan va värt det att slippa slideshows då och då i spel

3770k @ 4.5ghz, Evga 980ti, 16gig RAM, 256GB 850 Evo, AIO H60 med p&p Gentle Typhoon, Fractal Design mini

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av pFlanan:

@Ratatosk: Vart skulle du säga gränsen till "för lite" går?

Har ju också börjat se att allt fler och fler nya spel kräver bättre CPU än vad jag har! Så frågan är ju då om man till och med ska fixa ny CPU/Motherboard/RAM. Känns dumt att köpa mer ram om man inom typ ett år kanske måste köpa bättre CPU :S

8 GB tycker jag blir lagom i så fall I5 2500K har hållt otroligt länge och borde duga ett år till.

Skrivet av Mikaelmannen:

Ram är som sagt billigt och köper du 8gb till så har du ju glädje av dom i ett år och sen får du mer för ditt nuvarande paket då du säljer det. Köp på marknaden här så kanske du går back 200kr på ett år. Kan va värt det att slippa slideshows då och då i spel

Håller med, 8 GB till ger mycket för pengarna i det här fallet.

edit om du verkligen inte känner för att köpa mer minne, stäng ned övriga program, se också över vilka som autostartar, där kan du frigöra en del minne.

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Mikaelmannen:

Skrivet av Ratatosk:

8 GB tycker jag blir lagom i så fall I5 2500K har hållt otroligt länge och borde duga ett år till.
Håller med, 8 GB till ger mycket för pengarna i det här fallet.

edit om du verkligen inte känner för att köpa mer minne, stäng ned övriga program, se också över vilka som autostartar, där kan du frigöra en del minne.

Blir nog att köpa mer RAM då antar jag Tackar så hjärtligt för all info och hjälp!
Ha en fortsatt trevlig kväll allesammans!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

2500K håller fint fortfarande, speciellt om man klockar den lite som du gjort! Blir nog perfekt med 8gb ram till!

Intel i5 4670K 4,4ghz - Asus Z97-A - G.Skill Ripjaws X 16GB - Asus GTX 660 OC - Samsung 840 250GB - EVGA Supernova G2 750W - Fractal Design Define R4 -

BenQ XL2411Z - Windows 10