AMD planerar prissänka Radeon R9 Fury

Permalänk
Melding Plague

AMD planerar prissänka Radeon R9 Fury

Trots bra prissättning mot närmaste konkurrent ligger Radeon R9 Fury i en för många ointressant prisklass. Det här sägs AMD inom en snar framtid planera att ändra på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Läste jag rätt?

Säljer GTX 980 Ti bättre än GTX 980?

Permalänk
Medlem

Hoppas amd's marknadsandel höjs nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Läste jag rätt?

Säljer GTX 980 Ti bättre än GTX 980?

Självklart, 980 är inte prisvärt. De flesta köper istl 970 eller 390. Man brukas säga att amd gäller när man ska handla gpu, ända tills man kommer upp i 980ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Läste jag rätt?

Säljer GTX 980 Ti bättre än GTX 980?

Tänk efter, 980 Ti är väl drygt 2000 dyrare än 980. För entusiaster i den klassen handlar det mer om att ha det bästa än vad som är prisvärt. Som de skrev säljer nog 970 mer än de båda som är "bra nog" för 1080p. För att Fury ska konkurrera måste de vara så prisvärt att de som ställt in sig på 970 eller liknande kan lägga några hundra till och få ett betydligt bättre kort. Så tror jag iaf att AMD tänker. 5000-kronors klassen är nog ganska ointressant att konkurrera i.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

om ett kort kostar 4999kr idag utan rea, 390x kostar ~4500 (vet att det finns 2 390x för ~4000 men är bara en vettig affär på ett av korten). då kan det inte vara speciellt mycket prissänkning? om inte 390x prissänks också

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

om ett kort kostar 4999kr idag utan rea, 390x kostar ~4500 (vet att det finns 2 390x för ~4000 men är bara en vettig affär på ett av korten). då kan det inte vara speciellt mycket prissänkning? om inte 390x prissänks också

Fast vi vet ju inte hur mycket kortet kommer prissänkas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Tänk efter, 980 Ti är väl drygt 2000 dyrare än 980. För entusiaster i den klassen handlar det mer om att ha det bästa än vad som är prisvärt. Som de skrev säljer nog 970 mer än de båda som är "bra nog" för 1080p. För att Fury ska konkurrera måste de vara så prisvärt att de som ställt in sig på 970 eller liknande kan lägga några hundra till och få ett betydligt bättre kort. Så tror jag iaf att AMD tänker. 5000-kronors klassen är nog ganska ointressant att konkurrera i.

Rent intuitivt känns det som det borde vara linjärt - Ju dyrare desto lägre försäljningsvolym, men det kan nog vara så att det inte stämmer i det här fallet. D.v.s nån som har råd att lägga 5000:- på ett grafikkort har även råd att lägga 7000:- för att få det bästa... Men jag tycker ändå det borde finnas fler som är beredda att betala 5000:- än 7000:-...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Fast vi vet ju inte hur mycket kortet kommer prissänkas?

nej, det var ju precis det jag undrade. det jag menar med det där är om det är 500kr skillnad till kortet där under så kan de inte vara stor skillnad från dagens pris

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Rent intuitivt känns det som det borde vara linjärt - Ju dyrare desto lägre försäljningsvolym, men det kan nog vara så att det inte stämmer i det här fallet. D.v.s nån som har råd att lägga 5000:- på ett grafikkort har även råd att lägga 7000:- för att få det bästa... Men jag tycker ändå det borde finnas fler som är beredda att betala 5000:- än 7000:-...

De köper istället det prisvärda 390. Den linjära modellen i det här fallet är förkastlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pepsin:

Rent intuitivt känns det som det borde vara linjärt - Ju dyrare desto lägre försäljningsvolym, men det kan nog vara så att det inte stämmer i det här fallet. D.v.s nån som har råd att lägga 5000:- på ett grafikkort har även råd att lägga 7000:- för att få det bästa... Men jag tycker ändå det borde finnas fler som är beredda att betala 5000:- än 7000:-...

Det har ju också och göra med att GTX 980 Ti faktiskt är en hel del snabbare än GTX 980 (Cirka 20%) men också sett till minnet där GTX 980 "bara" har 4GB VRAM och GTX 980 Ti har 6GB VRAM.

GTX 980 Ti ger nästan linjärt mera prestanda för varje krona man lägger till och så brukar det inte vara i toppsegmentet och därför är GTX 980 Ti så populär den här generationen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Bra är sugen på crossfire i framtiden

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Skulle tro att AMD vill fasa ut Hawaii/Grenada (390 och 390X). Att R9 390 är ett väldigt bra positionerat kort samtidigt som 380X och Fury-korten inte är optimalt placerade tyder på att de vill fortsätta lägga försäljningsfokuset på Hawaii/Grenada. De hade tidigare väldigt stora överskott på kort, och kanske har nu lagren minskat såpass att de kan lägga fokus på deras lite mer moderna kort.

Förmodligen anser AMD att Tonga- och Fury-korten är bättre kort att konkurrera med i framtiden (bättre prestanda/watt och bättre features) än Hawaii/Grenada.

Permalänk
Medlem

Kan det bero på börsfallet/rättare sagt kursfallet, på 40% sedan årsskiftet och negativ rapport i förrgår eller när det var?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Är mkt att välja på i det segmentet, men förstår tanken helt. Skiljer för lite mellan 970 och 980, då hoppar man hellre direkt till 980ti. Tror de måste sänka 390x lite i pris också för att det ska bli logiskt, men det är ju sällan logiskt dock

Som jag skrev tidigare tror jag detta kommer lite för sent. Men tanken kanske inte är att konkurrera så mkt mot nvidia utan snarare att sälja ut lagret inför lansering av nästa gen?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Datavetare

@fredrik831: låter inte helt osannolikt

Som det är nu så är just 380 det enda kort som definitivt har bättre prestanda/pris än motsvarande Nvidia. 380X saknar till och med motsvarighet hos Nvidia. Problemet är att båda dessa kort har sämre prestanda/pris än 390.

Går man uppåt så har Fury och 980 klart sämre prestanda/pris än 390 och 970, men sinsemellan har korten i respektive klass väldig snarlik prestanda och därmed också samma prestanda/pris.

980ti blir ett rationellt val mot Fury/980 helt enkelt därför det är samma prestanda/pris på alla dessa, något som normalt sett är väldigt ovanligt. Det typiska är att priset ökar snabbare än prestanda när man kliver uppåt i produktfloran.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Blir spännande, då jag kanske inte orkar vänta 6-9 månader på nästa serie. Spela ska man göra i nuet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter klokt men hoppas AMD har marginal kvar då !
Då Fury verkar kosta en del att tillverka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Var väl ganska uppenbart, dom har ju två kort med samma prestanda varav ett drar betydligt mindre ström.

Permalänk
Medlem

Undra om de tanker börja prata mer om Polaris snart? Bättre att rea ut lagret innan man börjar hypa nästa generation kort...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

@fredrik831: låter inte helt osannolikt

Som det är nu så är just 380 det enda kort som definitivt har bättre prestanda/pris än motsvarande Nvidia. 380X saknar till och med motsvarighet hos Nvidia. Problemet är att båda dessa kort har sämre prestanda/pris än 390.

Går man uppåt så har Fury och 980 klart sämre prestanda/pris än 390 och 970, men sinsemellan har korten i respektive klass väldig snarlik prestanda och därmed också samma prestanda/pris.

980ti blir ett rationellt val mot Fury/980 helt enkelt därför det är samma prestanda/pris på alla dessa, något som normalt sett är väldigt ovanligt. Det typiska är att priset ökar snabbare än prestanda när man kliver uppåt i produktfloran.

Så på sätt och vis blir alltså 980 Ti ett mer prisvärt kort än 980/Fury, sett till hur pris/prestanda-förhållandet sett ut historiskt sett för det marknadsledande grafikkortet? Intressant och en bra förklaring

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Låter bra. Det AMD främst brister i är att dom kommer sent med bra drivrutiner till spel, där är NVIDIA sedan en tid tillbaks bättre. Till Just Cause 3 var det 6 veckor det dröjde innan dom kom med hot fix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Låter bra. Det AMD främst brister i är att dom kommer sent med bra drivrutiner till spel, där är NVIDIA sedan en tid tillbaks bättre. Till Just Cause 3 var det en månad det dröjde innan dom kom med hot fix.

Det beror på sättet de släpper ut uppdateringar. Nvidia gör små updateringar som kommer ut snabbt. Amd jobbar med större uppdateringar, vilket gör att det dröjer längre.

Vad spelar det för roll med vem som släppar sina uppdateringar när spelen i sig redan är buggiga? Där har speltillverkarna mer att jobba på såsom jag uppfattat det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Србо:

Låter bra. Det AMD främst brister i är att dom kommer sent med bra drivrutiner till spel, där är NVIDIA sedan en tid tillbaks bättre. Till Just Cause 3 var det 6 veckor det dröjde innan dom kom med hot fix.

Tog lika lång tid för Nvidia att fixa sina drivrutiner till Black Ops 3, tror faktiskt att de inte ens gjort det än. Kom ju bara ut för tre månader sen. Så såna där enskilda exempel håller inte.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seraj5:

Det beror på sättet de släpper ut uppdateringar. Nvidia gör små updateringar som kommer ut snabbt. Amd jobbar med större uppdateringar, vilket gör att det dröjer längre.

Vad spelar det för roll med vem som släppar sina uppdateringar när spelen i sig redan är buggiga? Där har speltillverkarna mer att jobba på såsom jag uppfattat det.

Visst spelar det roll. Dröja så lång tid som dom gör med många uppdateringar av drivrutiner till spel är inte okej. Självklart kan dom skärpa sig och bli bättre, inte för att dom älskar människor däremot så kan dom inse att dom förlorar kunder. Just Cause 3 var ospelbart till AMD överlag och trots Avalanches vilja att hjälpa AMD vid släppet så dröjer AMD med hot fix till spelet sex veckor, det är dåligt. Däremot var det spelbart till NVIDIAs överlag. Finns ju många liknande exempel. AMD hade ett par år där dom var klart bättre än NVIDIA, bara bra för konkurrensen om dom kan komma tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Tänk efter, 980 Ti är väl drygt 2000 dyrare än 980. För entusiaster i den klassen handlar det mer om att ha det bästa än vad som är prisvärt. Som de skrev säljer nog 970 mer än de båda som är "bra nog" för 1080p. För att Fury ska konkurrera måste de vara så prisvärt att de som ställt in sig på 970 eller liknande kan lägga några hundra till och få ett betydligt bättre kort. Så tror jag iaf att AMD tänker. 5000-kronors klassen är nog ganska ointressant att konkurrera i.

Håller helt med.
Där finns i grund och botten bara 3 prisnivåer.
- Bästa produkten - priset spelar mindre eller tom ingen roll. Här ligger typ 980Ti rätt bra, även om Fury X kanske kan snipa lite.

- Mest för pengarna - hänger helt på vad du får för pengarna, och det kan mycket väl finnas fler steg av detta (typ 2000kr 500poäng vs 4000kr 1000 poäng, rent hypotetiskt tänkt), men ofta blir det en klass och nivå som når den. Här ligger 390/970 kanon till.

- Budget... - Hänger bara på priset. Du köper det absolut billigaste du kan som fyller exakt det behovet du har. Sen att du inte får mest värde för pengarna är mindre viktigt då inte vill spendera mer. Här ligger väl 750 och 370 korten typ, även 960/380 kan anses det lägsta behovet för en del användare. Beror som sagt på ens behov, på hur lågt man kan gå.

Som det är nu så är 980 inte på någon av dessa nivåer, utan mellan 2 av dem.
Fury ligger väl här också och därför vill de få ner dem närmare en av dem.

Mycket har ju ändrats på senaste åren också, för förr var det värstingkort för 4000-5000kr typ, och du fick gå till extremkort för att komma över. 2000kr var ofta sweatspot för pris för prestanda och 1000kr var typ budget. Idag är det snarare 6000+, 3000 och 1500kr iaf, så hela skalan har lyfts, troligen pga dollarpris + det finns färre alternativ än det gjorde förr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Tog lika lång tid för Nvidia att fixa sina drivrutiner till Black Ops 3, tror faktiskt att de inte ens gjort det än. Kom ju bara ut för tre månader sen. Så såna där enskilda exempel håller inte.

Hade 980TI med 3570K och 8gb ram, köpte Black Ops 3 vid släppet och spelade i 4K med maxade inställningar utan problem.

Permalänk

Om jag förstår artikeln rätt så säljer 980TI mycket bättre än 980. Det trodde jag faktiskt inte. Kan det vara för att 970 räcker för de flesta och vill man ha det värsta köper man TI?

Hur mycket pengar har folk egentligen? Har dom inte någon respektive som hela tiden vill köpa fullständigt onödiga och svindyra inredningsprodukter?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Konkurrensen från Nvidia är väldigt hög. Enligt Steam Hardware Survey är GTX 970 populärast.
http://store.steampowered.com/hwsurvey?platform=pc

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Konkurrensen från Nvidia är väldigt hög. Enligt Steam Hardware Survey är GTX 970 populärast.
http://store.steampowered.com/hwsurvey?platform=pc

Wow... det är inte ofta något annat än Intel GPU hamnar på 1:a plats i dessa listor. Faktiskt lite imponerande, och skrämmande.