Hemsida med uppladdning, display och nerladding av filer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2009

Hemsida med uppladdning, display och nerladding av filer.

Hej!
Lite kort om kunskaper: HTML, CSS, lite javascript, Java, en del C# och C++, SQL.

Jag vill göra en hemsida där man kan ladda upp filer, i detta fall en bild och en tillhörande fil med information, handlar om en template i detta fall där bilden visar hur utseendet blir om man använder innehållet i infofilen.

Tanken då är att man som besökare ska kunna ladda upp dessa filer samt hämta de filer som redan finns upplagda, samt även betygsätta.
Detta gäller ett spel så därav namnen på kolumnerna
Rent generellt med dom kunskaper jag har så föreställer jag mig en databas som innehåller typ

ID , Race, Gender , Image, InfoFil, downloadlink, Rating

På så sätt kan jag displaya allt som är uppladdat och även sortera etc.

Nu är då frågan, vad ska jag använda för tekniker för att åstadkomma detta på en hemsida, och hur fungerar det när man väl laddar upp sidan på ett webhotell med kod och så?

Tacksam för alla förslag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av NoToes:

Hej!
Lite kort om kunskaper: HTML, CSS, lite javascript, Java, en del C# och C++, SQL.

Jag vill göra en hemsida där man kan ladda upp filer, i detta fall en bild och en tillhörande fil med information, handlar om en template i detta fall där bilden visar hur utseendet blir om man använder innehållet i infofilen.

Tanken då är att man som besökare ska kunna ladda upp dessa filer samt hämta de filer som redan finns upplagda, samt även betygsätta.
Detta gäller ett spel så därav namnen på kolumnerna
Rent generellt med dom kunskaper jag har så föreställer jag mig en databas som innehåller typ

ID , Race, Gender , Image, InfoFil, downloadlink, Rating

På så sätt kan jag displaya allt som är uppladdat och även sortera etc.

Nu är då frågan, vad ska jag använda för tekniker för att åstadkomma detta på en hemsida, och hur fungerar det när man väl laddar upp sidan på ett webhotell med kod och så?

Tacksam för alla förslag

Med tanke på kompetensen du har så hade jag kört C# ASP.Net, helst MVC men Forms går också.
Då du pratar om databas så är det oftast MySQL som brukar erbjudas till väldigt liten kostnad, ibland gratis. MSSQL-databas kostar nästan alltid lite extra.

Uppladdning av filer på webben är riktigt drygt. Finns massor av olika knep för att det ska fungera och bli snyggt och allt är helt custom. Microsoft och Google har exempelvis riktigt coola funktioner där man kan ha en bild i clipboard och infoga det i ett online dokument direkt. Google har för övrigt en fantastiskt bra drag'n'drop-funktion för filer. Testa själv att komponera ett mail till dig själv i gmail och dra och släpp ett par filer.
Med det sagt så rekommenderar jag att du kikar på färdiga lösningar för filuppladdning. Principen i kod är identisk för varje fil. I kod får man välja själv vart filen ska sparas när den har laddats upp, det är inga konstigheter.

Jag föreslår att du bara hoppar på projektet och löser problemen när de kommer.

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?