Söker prisvärd video/systemkamera för film

Permalänk

Söker prisvärd video/systemkamera för film

4k, 6k, det där är overkill för mig. Jag tänker mig att 1080p räcker långt! Det här är en början på kanske något professionellt yrke så jag vill inte köpa värsting kameran (typ Red Epic) och jag vill inte heller köpa något alldeles för billigt.

Något som är prio #1 är väl RAW. Jag vill inte filma något, öppna det med ett videoredigeringsprogram och inse att det som är ljust är vitt, och det som är mörkt och kolsvart. Nej tack. Vill ha full kontroll över color grading.
Prio #2 är väl att man ska kunna filma i över 30fps. 60fps i 1080p är väl OK, men skulle vilja ha lite högre.

Så, finns det någon medelklass kamera som stödjer detta? Eller måste jag punga ut flera tusen för detta?

Jag kollade in Blackmagic Pocket Cinema Camera för något år sedan. Den är perfekt för mig bortsett från att den bara kan spela in i 30fps.

Permalänk
Medlem

Det finns bara en och det är Blackmagic MICRO Cinema Camera.
Den filmar I 50/60 fps Raw. Men den har inte släppts utan är i beta nu. Borde vara här innan Mars.

Kostar ca 10 000 plus att du måste köpa en extern monitor då den inte har monitor, så ca 11-12000kr tot plus objektiv osv.

Billigare än så för 50/60p Raw existerar inte.

Jag kan filma 120fps i Raw med min Red men då är det ca 30K som gäller för att få alla tillbehör. Du kan kanske komma undan med 20k om du tar en minimal setup.
Ett allternativ är URSA för kanske 40 000kr begagnat.

Vad har du för budget?
Varför Raw och inte bara hög bitrate?
Kan du kompromissa och skita i slowmotion alt ha en billigare "Sämre" kamera för slowmotion?

PS. Du måste veta hur du exponerar även med Raw.

Permalänk
Skrivet av M4D4SS:

Eller måste jag punga ut flera tusen för detta?

Ja, haha.

Håller med om Nisse-Tutas råd. Grejen är att om du vill ha en kamera för video att leka med lite då och då så kan du ju köpa något som Nisse-Tuta rekommenderar men vill du ha något "riktigt bra" för en projekt, som en kortfilm eller så, så är det väl lika bra att hyra eller anställa crew som har rätt grejer för jobbet. Typ en Arri Alexa och någon annan som har ljudgrejer. Men som sagt, om du vill leka själv kanske du borde vänta till mars.

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det finns bara en och det är Blackmagic MICRO Cinema Camera.
Den filmar I 50/60 fps Raw. Men den har inte släppts utan är i beta nu. Borde vara här innan Mars.

Jag ska filma en musikvideo till en kompis i sommar, sen har jag även planer på att starta en filmstudio/reklambyrå med några vänner. Inget satt i sten än, men ska man ändå göra det kan man lika gärna köpa bra saker direkt.
Jag kollade in GoPros Black 4 och den klarar av 120fps i 1080p. Med några inställningar kan man nästan få RAW kvalite. Dvs högre bitrate. Kan det kanske vara ett alternativ?
Aldrig använt en sådan kamera, men är det fisheye på alla?

Skrivet av Tom_Bombadill:

Ja, haha.

Håller med om Nisse-Tutas råd. Grejen är att om du vill ha en kamera för video att leka med lite då och då så kan du ju köpa något som Nisse-Tuta rekommenderar men vill du ha något "riktigt bra" för en projekt, som en kortfilm eller så, så är det väl lika bra att hyra eller anställa crew som har rätt grejer för jobbet. Typ en Arri Alexa och någon annan som har ljudgrejer. Men som sagt, om du vill leka själv kanske du borde vänta till mars.

Har också haft den tanken att hyra. Men om vi ni ska starta företag kan man lika gärna köpa. Ska dessutom resa under inspelningen av musikvideon så att hyra i flera dagar känns dyrt.
Vad är din input på GoPro Hero 4 Black?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Jag ska filma en musikvideo till en kompis i sommar, sen har jag även planer på att starta en filmstudio/reklambyrå med några vänner. Inget satt i sten än, men ska man ändå göra det kan man lika gärna köpa bra saker direkt.
Jag kollade in GoPros Black 4 och den klarar av 120fps i 1080p. Med några inställningar kan man nästan få RAW kvalite. Dvs högre bitrate. Kan det kanske vara ett alternativ?
Aldrig använt en sådan kamera, men är det fisheye på alla?

Har också haft den tanken att hyra. Men om vi ni ska starta företag kan man lika gärna köpa. Ska dessutom resa under inspelningen av musikvideon så att hyra i flera dagar känns dyrt.
Vad är din input på GoPro Hero 4 Black?

Du kan inte driva firma med Gopro.
Du kan ställa in vad du vill men kommer aldrig i närheten av Raw.
Raw är mer än "hög bitrate" men oavsett, Gopro har svinlåg bitrate.

Nu kanske detta låter drygt men det är absolut inte menat så, utan ett seriöst tips.
Efter att ha läst ditt resonemang om Gopro så tycker jag att du absolut inte ska köpa någon kamera än på ett par veckor. Utan nu gäller det att lära sig om sensorer, objektiv, features, ljud o ljus.

Det finns massor av bra lärokällor. Börja tex med Indy Mogul och Learningdslrvideo.xom.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Du kan inte driva firma med Gopro.
Du kan ställa in vad du vill men kommer aldrig i närheten av Raw.
Raw är mer än "hög bitrate" men oavsett, Gopro har svinlåg bitrate.

Nu kanske detta låter drygt men det är absolut inte menat så, utan ett seriöst tips.
Efter att ha läst ditt resonemang om Gopro så tycker jag att du absolut inte ska köpa någon kamera än på ett par veckor. Utan nu gäller det att lära sig om sensorer, objektiv, features, ljud o ljus.

Det finns massor av bra lärokällor. Börja tex med Indy Mogul och Learningdslrvideo.xom.

Jag uppskattar din input. Och jag kommer inte köpa något på ett tag, det kan jag lova.
Det jag menar är att GoPro har några features som ger högre Dynamic range.
Egentligen är det väl det som är det essentiella för mig. Jag jobbar både med digitalt tagna videoklipp samt filmade i verkligheten, och det stora nöjet är color grading. Har man ett klipp (typ systemkamera) som redan har drastiska kontrast med off vitbalans blir det både svårt och tråkigt att editera.

Permalänk

sök på panasonic gh4. den är grym säger ja bara. jag kör dock med canon eos 70d, den är helt ok, filmat rätt mycket med den. i sommar kommer den användas för o försöka skapa nått bra :). så systemkamera duger gott. men ska man ha en bra videokamera så får man inte vara prisrädd eller rädd för begnat kanske till o med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Jag uppskattar din input. Och jag kommer inte köpa något på ett tag, det kan jag lova.
Det jag menar är att GoPro har några features som ger högre Dynamic range.
Egentligen är det väl det som är det essentiella för mig. Jag jobbar både med digitalt tagna videoklipp samt filmade i verkligheten, och det stora nöjet är color grading. Har man ett klipp (typ systemkamera) som redan har drastiska kontrast med off vitbalans blir det både svårt och tråkigt att editera.

Då kan du ju skaffa tex en beggad bmpcc. Ingen hög frame rate men extremt hög bitrate och brett dynamiskt omfång.

Permalänk
Skrivet av snookenbrad:

sök på panasonic gh4. den är grym säger ja bara. jag kör dock med canon eos 70d, den är helt ok, filmat rätt mycket med den. i sommar kommer den användas för o försöka skapa nått bra :). så systemkamera duger gott. men ska man ha en bra videokamera så får man inte vara prisrädd eller rädd för begnat kanske till o med.

Kan med Canon EOS 70D spela in 60fps i 1080p eller är den bunden till 720p?
Märker du inte av ett högt kontrast (bearbetad film) när du importerar den till datorn?

Skrivet av Nisse-Tuta:

Då kan du ju skaffa tex en beggad bmpcc. Ingen hög frame rate men extremt hög bitrate och brett dynamiskt omfång.

Har kollat lite på Blocket. Kan mycket väl bli en BMPCC, men jag behöver en kamera för hög fps dessutom. Kan senaste GoPro fungera som en kompletering, eller skiljer sig objektiven och kvaliten så mycket att det märks jättetydligt att det är filmat med två olika kameror? Forum där videon spelas så spelar ju också roll. Youtube tar bort en fin kaka av kvaliten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Kan med Canon EOS 70D spela in 60fps i 1080p eller är den bunden till 720p?
Märker du inte av ett högt kontrast (bearbetad film) när du importerar den till datorn?

Har kollat lite på Blocket. Kan mycket väl bli en BMPCC, men jag behöver en kamera för hög fps dessutom. Kan senaste GoPro fungera som en kompletering, eller skiljer sig objektiven och kvaliten så mycket att det märks jättetydligt att det är filmat med två olika kameror? Forum där videon spelas så spelar ju också roll. Youtube tar bort en fin kaka av kvaliten.

Det kommer synas. Om det märks beror på vem som tittar.

Vad har du tänkt för budget?

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det kommer synas. Om det märks beror på vem som tittar.

Vad har du tänkt för budget?

Jag tänker mig kring 4k för musikvideon. Därför låter GoPro 4 ganska lovande. Är ju ingen officiell HQ Video. Mer en hobby grej. Dessutom är GoPro så liten och händig för en resa som vi ska göra. Vill inte gärna släpa med mig objektiv och annan utrustning.
När vi kommer till själva företaget så har jag nog ingen budget (vill köpa kamera en gång!) och det är något jag kommer vänta med. Nu vill jag bara ha en liten händig kamera med HDR.

Permalänk
Medlem

En gopro filmar ungefär lika snyggt som en smartphone. Så duger det är det bara att köra på.

Permalänk
Medlem

Filmutrustning filmstudio

Hej

Jag har filmutrustning till salu. filmkamera stativ m.m Vi arbetar inte med film via egen studio längre. Hör av dig om du är intresserad.

Annika