Permalänk

Förstört min CPU? Hjälp!

Hej! Här om dagen skulle jag lira lite CS:GO och märkte att min FPS låg runt 15. Jag hann tyvärr ha på datorn tillräckligt länge för att upptäcka att min CPU hade nått 90 grader C och stängde snabbt av den. CPUns stockkylare hade släppt och jag tryckte tillbaka den. Temperaturen är normal nu men när jag startar CS:GO crashar det och min dator fryser varpå jag måste starta om den från knappen. Ibland blir skärmen helt vit, ibland grå och ibland streckade linjer vertikalt över skärmen. Jag vet inte om CPUn hunnit skadats? Andra spel verkar fungera att komma till start menyn på men CS crashar direkt. Vid ett tillfälle flimrade skärmen när datorn höll på att starta men det verkar ha slutat. Vad kan detta bero på? Drivrutiner är up to date. Kan jag förse er med mer information? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Kiteeingkay: Informationen du uppgett är om ditt grafikkort. Var det inte processorn du undrade om?

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk

@Yaana: Oj! Sry, vilken information kan jag ge dig om processorn? Uppdaterade inlägget så modellen står i listan på bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiteeingkay:

Hej! Här om dagen skulle jag lira lite CS:GO och märkte att min FPS låg runt 15. Jag hann tyvärr ha på datorn tillräckligt länge för att upptäcka att min CPU hade nått 90 grader C och stängde snabbt av den. CPUns stockkylare hade släppt och jag tryckte tillbaka den. Temperaturen är normal nu men när jag startar CS:GO crashar det och min dator fryser varpå jag måste starta om den från knappen. Ibland blir skärmen helt vit, ibland grå och ibland streckade linjer vertikalt över skärmen. Jag vet inte om CPUn hunnit skadats? Andra spel verkar fungera att komma till start menyn på men CS crashar direkt. Vid ett tillfälle flimrade skärmen när datorn höll på att starta men det verkar ha slutat. Vad kan detta bero på? Drivrutiner är up to date. Kan jag förse er med mer information? Tack på förhand!

Grafikkortstillverkare - Powered by AMD
Grafikkrets - AMD Radeon R9 200 Series
Enhets-ID - 6798
Leverantörens ID - 1002
Undersystemets ID - 3001
ID för undersystemets leverantör - 1682
ID för revision - 00
Busstyp - PCI Express 3.0
Aktuella bussinställningar - PCI Express 3.0 x16
BIOS-version - 015.043.000.000
BIOS artikelnummer - 113-TAHITI_XTL_3GBGD5_130913KLA_OV_W81
BIOS-datum - 2014/07/30 03:12
Minnesstorlek - 3072 MB
Minnestyp - GDDR5
Minnesklocka - 1500 MHz
Huvudklocka - 1000 MHz
Total minnesbandbredd - 288 GByte/s

http://i.imgur.com/9SaiyXB.png

Om allt utom csgo fungerar så föreslår jag att du installerar om spelet.
Högst osannolikt att processorn tagit skada, den stänger av sig själv om den blir för varm, du hann uppenbarligen stänga datorn manuellt så den hann inte ens upp i så hög temp.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk

@LnitraM: Har provat det, men provat igen! Som sagt jag har bara provat öppna Insurgency och kommit till menyn, alltså inte spelat och belastat systemet. Men CS:GO är ju inget värstingspel så jag är förvånad över att den kraschar direkt när jag startar. Återkommer när jag startat om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiteeingkay:

Hej! Här om dagen skulle jag lira lite CS:GO och märkte att min FPS låg runt 15. Jag hann tyvärr ha på datorn tillräckligt länge för att upptäcka att min CPU hade nått 90 grader C och stängde snabbt av den. CPUns stockkylare hade släppt och jag tryckte tillbaka den. Temperaturen är normal nu men när jag startar CS:GO crashar det och min dator fryser varpå jag måste starta om den från knappen. Ibland blir skärmen helt vit, ibland grå och ibland streckade linjer vertikalt över skärmen. Jag vet inte om CPUn hunnit skadats? Andra spel verkar fungera att komma till start menyn på men CS crashar direkt. Vid ett tillfälle flimrade skärmen när datorn höll på att starta men det verkar ha slutat. Vad kan detta bero på? Drivrutiner är up to date. Kan jag förse er med mer information? Tack på förhand!

Utan att veta så mycket om det tekniska...

Brukar inte CPU'er stänga av sig själva när de blir för varma?

Dessutom, om datorn fungerar på vissa spel men inte andra så är det väl snarare mjukvarufel? Fungerar datorn i övrigt? Om jag vore du skulle jag se till att kylaren sitter på plats så du slipper sådan här överraskningar... Testa att starta med standardinställningar utan ev överklockningar och liknande. När du väl fått datorn att fungera som vanligt kan du börja skruva igen.

Och installera om de program som inte vill fungera, det kan ju vara någon form av krasch när CPU'n stängt av sig som knäckt diverse filer i de program som var igång vid tillfället.

Alltså, försöker vara lite positiv här och hoppas du inte bränt din CPU

/ B

Permalänk
Medlem

Har identisk hårdvara som du och det här hänt mig nyligen , som LnitraM säger CPU stänger av automatisk när temp blir kritisk .

Permalänk

@Timonski: Men är det normalt att min hann komma upp i över 90C innan jag själv stängde av den? Jag köpte trots allt intel för att det är bra grejer så hoppas den klarat sig!

Permalänk
Skrivet av Bill50x:

Utan att veta så mycket om det tekniska...

Brukar inte CPU'er stänga av sig själva när de blir för varma?

Dessutom, om datorn fungerar på vissa spel men inte andra så är det väl snarare mjukvarufel? Fungerar datorn i övrigt? Om jag vore du skulle jag se till att kylaren sitter på plats så du slipper sådan här överraskningar... Testa att starta med standardinställningar utan ev överklockningar och liknande. När du väl fått datorn att fungera som vanligt kan du börja skruva igen.

Och installera om de program som inte vill fungera, det kan ju vara någon form av krasch när CPU'n stängt av sig som knäckt diverse filer i de program som var igång vid tillfället.

Alltså, försöker vara lite positiv här och hoppas du inte bränt din CPU

/ B

Det som oroar mig lite är att jag fått lite indikationer om att det inte enbart rör sig om spelet. När jag startade datorn första gången idag så flimrade skärmen och sedan slutade det. Efter flera omstarter verkar det inte ha återkommit. Som sagt har jag redan provat ominstallera cs men jag gör det igen och ser om det går bättre denna gången annars ska jag prova dina andra tips. Återkommer! Tack

Permalänk
Medlem

Du kanske kan testa med att rensa gammal kylpasta från kylaren och CPU , applicera igen och installera CPU och kylaren igen fast korrekt . Personligt har jag fimpat Intels kylare som medföljde CPU och köpt Noctuas. Min CPU gick snabbt på 88-90 ganska omgående. Då blev allting segt sedan stängdes av.

Permalänk

@Timonski: Intressant... Min muspekare rörde sig hackigt och allt var allmänt segt men den startade inte om. Ska vänta med att fiffla med hårdvaran så länge temperaturen är normal som nu. Det finns inget typ program som kan felsöka processorn?

Permalänk
Hedersmedlem

Normalt? Nej. Dock tror jag att de klarar en bit över 100 innan de ens börjar throttla och stänger nog inte av sig förrän en bit efter det. Processorn bör vara okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Senast (2008) jag hade ett liknande fel var det GPUn som gått sönder pga att en lödning släppt. I det fallet så hade även min CPU överhettat, det knallade raskt upp till 100grader och stängde sedan av sig.
Fick vertikala linjer (minns inte om de var blå eller gröna) med ett hack i mitten över hela skärmen och skärmen fick som ett grått filter över bilden. Köpte ny kylare till CPUn och reklamerade mitt grafikkort och den datorn fungerar än idag, så CPUn tror jag inte du behöver oroa dig för.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Har du ändrat ngt i bios tidigare som avser temp ?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Senast (2008) jag hade ett liknande fel var det GPUn som gått sönder pga att en lödning släppt. I det fallet så hade även min CPU överhettat, det knallade raskt upp till 100grader och stängde sedan av sig.
Fick vertikala linjer (minns inte om de var blå eller gröna) med ett hack i mitten över hela skärmen och skärmen fick som ett grått filter över bilden. Köpte ny kylare till CPUn och reklamerade mitt grafikkort och den datorn fungerar än idag, så CPUn tror jag inte du behöver oroa dig för.

Så här ser det ut för mig! Hur kunde du fastslå att det var en lödning som släppt?
Det intressanta här är att linjerna förekommer inom en 4:3 ram, precis som jag har mitt CS inställt på. Däremot får jag också helt vit skärm eller grå skärm i samband med att jag startar spelet. Olika.

Fixade bildlänk /mod
Permalänk
Medlem

Om du kan testa att ersätta GPU och se om det fungerar bättre , kan faktiskt vara GPU

Permalänk

@Timonski: Hmm.. har en polare som har nästan identisk men han är för oinsatt för att våga låna ut den till mig hehe.. Noterar tipset och hoppas det löser sig innan.

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara identiskt ta vad som , bara du ser att det fungerar då vet du vad du behöver ersätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiteeingkay:

http://imgur.com/Sq2udO1

Så här ser det ut för mig! Hur kunde du fastslå att det var en lödning som släppt?
Det intressanta här är att linjerna förekommer inom en 4:3 ram, precis som jag har mitt CS inställt på. Däremot får jag också helt vit skärm eller grå skärm i samband med att jag startar spelet. Olika.

Hmm, ser inte riktigt ut som jag vill minnas att min skärm gjorde. Men jag skulle nog gått vidare med att testa grafikkortet i en annan dator. Passa på och skaffa en ny kylare till CPUn tycker det alltid slutar med överhettad CPU när man använder Intels stockkylare...
Att en lödning släppt fick jag veta efter jag lämnat in grafikkortet för felsökning där jag hade köpt det.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Kiteeingkay: Om du har möjlighet så ta gärna en bild på komponenterna i datorn med. Helst en bild på alla komponenter, en på CPU-kylarens fästen och en på hur grafikkortet sitter i PCI:n

Man kanske kan hitta något fel där?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag blev så irriterad på stock kylaren så jag beställde Noctuas nh-d15

Permalänk

Efter ominstallation kommer jag nu in i spelet utan bekymmer! Ska prova spela lite och ha koll på temperaturerna medan. Förhoppningsvis så var det inte värre än att spelet behövde ominstalleras (igen?). Låter gärna tråden vara någon dag för att se om det håller i sig! Tack för all hjälp hittills.

Permalänk
Avstängd

Cpu´n har som sagt värmeskydd som slår i från om dom går för varmt så den ska ha klarat sig och är många som kört benchmarks som nått 90c så det är inget jag skulle oroa mig för då dom klarar den tempen

Men det du beskriver med streck över skärmen o.s.v låter mer som grafikkorts problem och streck brukar oftast upstå om grafikkortet överhettar eller är kass eller har problem med drivrutiner men kan även vara cpu som gör det p.g.a överhettning så den slår i från och det blir error

Bilden säger inte mycket för dina idle temps är bra både på gpu/cpu och fläkten verkar snurra på gpu och säger inte minsta vad du får för temp under belastning och blir en gissnings lek på vad det är som krånglar då ingen information visar på något problem

Kör occt http://www.ocbase.com/ håll koll på tempen för det gör cpu´n varm på riktigt och om cpu tempen börjar nå 85c eller mer kan du trycka på off knappen men ligger den under 85c så låt den tugga på ett tag 5-10 minuter och ta en printscreen så man kan se max min temp och se så det verkligen är ett värmeproblem på cpu´n

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@lord_vasagos: Ska göra detta! Tack, återkommer snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Jag blev så irriterad på stock kylaren så jag beställde Noctuas nh-d15

Sunt, tycker inte en i5 4690k ska behöva ligga under en stockkylare. TS borde överväga detta då problemet är åtgärdat. Då slipper man oroa sig för att plastplupparna skall släppa.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Skrivet av LnitraM:

Sunt, tycker inte en i5 4690k ska behöva ligga under en stockkylare. TS borde överväga detta då problemet är åtgärdat. Då slipper man oroa sig för att plastplupparna skall släppa.

håller med. på min landator har bytt dessa plaspiggar till m3 skruv och mutter då dels plastpiggarna är ett helvete att få dit korrekt och att de känns som att de skulle kunna gå av när som helst. har en skrotad kylare där just det hänt nämligen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kiteeingkay:

Efter ominstallation kommer jag nu in i spelet utan bekymmer! Ska prova spela lite och ha koll på temperaturerna medan. Förhoppningsvis så var det inte värre än att spelet behövde ominstalleras (igen?). Låter gärna tråden vara någon dag för att se om det håller i sig! Tack för all hjälp hittills.

Prova annars att ansluta skärmen till moderkortet så kan du kolla om din GPU spökar utan att låna en annan. Grafiska artefakter brukar peka på GPU-fel snarare än CPU. Kan också vara GPU-drivarna som behöver installeras om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Har aldrig haft problem med stockkylaren förrän jag börjat flytta burken till LAN osv som den lossnat, ska överväga en ny som skruvas fast
@lord_vasagos Har ingen aning hur jag ska tyda resultatet men här kommer det. Hoppas allt är som det ska

Permalänk
Avstängd

Haha tänkte inte så mycket info utan en vanlig printscreen på programmet

Men du har inte nått 80c under full belastning i occt vilket är rätt normalt med klen kylare och du kommer aldrig få så hög temp i ett spel så skulle säga att du inte har något värme problem på cpu´n

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w