GTA i blåsväder..

Permalänk
Medlem

Vem har inte spelat våldspel sen man va liten? Även om spelen då inte va så grafiskt visuella som idag har våldet vart densamma.

Har bra minnen ifrån den tiden och är inte psykopat, kanske hade tur enligt psykologen.
Vem minns inte när man först körde över tanter i Carmageddon, haha. Som sagt goda minnen!

Permalänk
Medlem

Soldier of Fortune. .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Jo det gör det, en biograf kan bli straffad om de släpper in en 14-åring på en film med 15-års gräns. Om det är en "rekommendation" så vet jag inte riktigt hur du resonerar.

Det är visningen av filmen på just bio som har en åldersgräns, inte filmen i sig.

Det är till exempel inte olagligt att vara under 15 och se en film på TV med 15-årsgräns på bio. Inte heller är det olagligt att låta nån som är yngre än 15 se den på TV.
Det är heller inte olagligt att sälja, ge bort, låna ut, etc, en film med 15-årsgräns på bio till någon som är yngre än 15.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är visningen av filmen på just bio som har en åldersgräns, inte filmen i sig.

Det är till exempel inte olagligt att vara under 15 och se en film på TV med 15-årsgräns på bio. Inte heller är det olagligt att låta nån som är yngre än 15 se den på TV.
Det är heller inte olagligt att sälja, ge bort, låna ut, etc, en film med 15-årsgräns på bio till någon som är yngre än 15.

http://statensmedierad.se/aldersgranserforfilm/fordigsomserfi...

Åldersgräns, inte åldersrekommendation. Visst, det handlar mest om bio, men det förändrar inte det faktum att det faktiskt är en åldersgräns?

Citat:

Statens medieråd fastställer åldersgränser för film avsedd att visas för barn under 15 år enligt lagen (2010:1882) om åldersgränser för film som ska visas offentligt. Myndighetens beslut gäller endast vid allmän sammankomst eller en offentlig tillställning.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

http://statensmedierad.se/aldersgranserforfilm/fordigsomserfi...

Åldersgräns, inte åldersrekommendation. Visst, det handlar mest om bio, men det förändrar inte det faktum att det faktiskt är en åldersgräns?

Det är endast visningen av filmer på bio (eller liknande) som innefattar åldersgränser. Filmer i sig har ingen åldersgräns.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är enbart visningen av filmer på bio som innefattar åldersgränser. Ingenting annat. Varken spel eller filmer har åldersgränser.

Jag uppdaterade min post, nej det är inte bara på bio, det är för filmer som ska visas offentligt.

Citat:

Statens medieråd fastställer åldersgränser för film avsedd att visas för barn under 15 år enligt lagen (2010:1882) om åldersgränser för film som ska visas offentligt. Myndighetens beslut gäller endast vid allmän sammankomst eller en offentlig tillställning.

Men det är semantik, du kan inte hävda att det är fel att kalla det åldersgränser för film dock.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Jag uppdaterade min post, nej det är inte bara på bio, det är för filmer som ska visas offentligt.

Du missar ju hela poängen. Det är VISNINGEN AV FILMEN som har åldersgräns, inte själva filmen!

Och nej, det är inte semantik, eftersom det är en innebär en väsentlig skillnad rent praktiskt.
Hade filmen haft åldersgräns hade inte barn under 15 fått ha med den att göra överhuvudtaget.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Du missar ju hela poängen. Det är VISNINGEN AV FILMEN som har åldersgräns, inte själva filmen!

Och nej, det är inte semantik, eftersom det är en innebär en väsentlig skillnad rent praktiskt.
Hade filmen haft åldersgräns hade inte barn under 15 fått ha med den att göra överhuvudtaget.

Men herregud, det kan den väl visst? Krogen har åldersgräns på 18år för att få handla sprit, men du får inte ge en 19-åring en flaska whisky, du måste vänta tills personen fyllt 20.

Filmen har fått en åldersgräns, den gäller vid offentliga tillställningar, punkt. Att hävda att det ska kallas rekommendation är helt felaktigt eftersom det är vad som sätts av filmbranschen, statens medieråd sätter gränser, för filmer. Om du tittar in på deras sida ser du att de konsekvent skriver att filmer "har 15-års gränser", inte att "visningen av denna filmen har 15-års gräns".

Så otroligt löjlig diskussion, I'm done.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Men herregud, det kan den väl visst? Bolaget har åldersgräns på 18år för att få handla sprit, men du får inte ge en 19-åring en flaska whisky, du måste vänta tills personen fyllt 20.

Filmen har fått en åldersgräns, den gäller vid offentliga tillställningar, punkt. Att hävda att det ska kallas rekommendation är helt felaktigt eftersom det är vad som sätts av filmbranschen, statens medieråd sätter gränser, för filmer. Om du tittar in på deras sida ser du att de konsekvent skriver att filmer "har 15-års gränser", inte att "visningen av denna filmen har 15-års gräns".

Så otroligt löjlig diskussion, I'm done.

Man måste vara 20 för att handla sprit på bolaget, så jag vet inte riktigt vad du menade med den grejen.
Att man inte får ge en 19-åring en flaska whisky beror på att det utöver att sälja till även är olagligt att överhuvudtaget överlåta sprit till nån som inte har åldern inne. Finns ingen likhet med filmer där, alltså.

Filmer har inte åldersgräns, det är bara offentlig visning av filmer som har det. Hur svårt det nu kan vara att förstå.

Det är liknande åldersbestämmelserna kring tobak - det är försäljning av tobak till minderåriga som är förbjuden, tobak i sig har ingen åldersgräns. Barn får alldeles lagligt röka hur mycket som helst. Precis som de får kolla på vilka filmer som helst. Men de får varken köpa cigg eller gå och se vilka filmer som helst på bio.

Och spel har som bekant inga åldersgränser alls.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men herregud, det kan den väl visst? Bolaget har åldersgräns på 18år för att få handla sprit, men du får inte ge en 19-åring en flaska whisky, du måste vänta tills personen fyllt 20.

Filmen har fått en åldersgräns, den gäller vid offentliga tillställningar, punkt. Att hävda att det ska kallas rekommendation är helt felaktigt eftersom det är vad som sätts av filmbranschen, statens medieråd sätter gränser, för filmer. Om du tittar in på deras sida ser du att de konsekvent skriver att filmer "har 15-års gränser", inte att "visningen av denna filmen har 15-års gräns".

Ditt exempel är strålande, men inte på det sätt du avser.
Film på TV, skiva, eller nedladdning, är inte behäftad med någon som helst åldersrestriktion, och målsman kan glatt skicka ut 5 åriga Adam med motorsågsmasakern i en portabel VR enhet, på stan. Däremot får 5'åriga Adam inte se filmen på Bio. Sprit däremot får Adam inte skickas ut med på stan.
Skillnaden är just att det är biograftittandet som är reglerat, medan sprit är både i sig, och i försäljning, reglerat. Av den anledningen är det 20'års gräns på bolaget, men bara 18'års gräns på spriten. Dubbel reglering. Det coolaste är att supa ner sig får 18'åringen göra på krogen, där kan du bjuda som fan på honom. Men fan ta dig om du köper ut sprit från bolaget...
Mer oklart är det om du köper hem öl, vin och sprit, för att sedan bjuda 18'åringen på fylle, hemma hos dig. Lagen säger:
"Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år. "
Så, i teorin är det lagligt att servera 18'åriga vänner hemköpt sprit, det får inte ske på allmän plats (där man i alla fall inte får dricka) och man får inte ge honom något han inte åtminstone öppnar med en gång. Det ska alltså vara avsett för konsumtion. Annars har man köpt ut, och det är tydligen, olagligt. Trots att man som 18'åring får dricka. Spännande lagstiftning. Nästan lika bra som den runt prostitution.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Mer oklart är det om du köper hem öl, vin och sprit, för att sedan bjuda 18'åringen på fylle, hemma hos dig. Lagen säger:
"Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år. "
Så, i teorin är det lagligt att servera 18'åriga vänner hemköpt sprit, det får inte ske på allmän plats (där man i alla fall inte får dricka) och man får inte ge honom något han inte åtminstone öppnar med en gång. Det ska alltså vara avsett för konsumtion. Annars har man köpt ut, och det är tydligen, olagligt. Trots att man som 18'åring får dricka. Spännande lagstiftning. Nästan lika bra som den runt prostitution.
B!

Lagen är förvisso lika luddig som detta är off-topic, men att supa en 18-åring full på starksprit på hemmafesten är den tydlig med att det inte är tillåtet.

Saxat ur alkohollagen 9 §:

Alkoholdrycker får inte lämnas som gåva eller lån till eller
bjudas den som inte har fyllt 20 år. I fråga om folköl gäller
dock motsvarande den som inte har fyllt 18 år.


Det är dock tillåtet att bjuda den som inte har uppnått
föreskriven ålder på en mindre mängd alkoholdryck under
förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade
förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och
utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som
försvarligt.

Kan ju vara värt att notera att det inte är ens personliga uppfattning om huruvida det är en "mindre mängd" och om det "framstår som försvarligt" som gäller, utan det är domstolens i händelse av åtal

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Kan ju vara värt att notera att det inte är ens personliga uppfattning om huruvida det är en "mindre mängd" och om det "framstår som försvarligt" som gäller, utan det är domstolens i händelse av åtal

Och försvarlig mängd ser vi exempel på varje helg. Krogarna får inte sälja sprit till berusade. Så när 18'åringen börjar hamna i samma tillstånd som han är i när de nekar honom mer sprit på krogen, då får du inte servera honom mer hemma i heller.
Lagstiftarnas intentioner kan ha varit annorlunda, men åklagarna tar inte ens upp fallet, så sup du ner vännen. Inte ens när man kan tycka att de borde ta i det, så är spritserveringen en faktor. Sup ner en minderårig tjej och ha sex med henne. Vid rättegången använder du hennes berusning som en ursäkt för att du inte förstod att hon inte ville, och om du inte klarar dig ifrån det helt, så får du i alla fall sänkt straff. (Helt absurt.) Men vi börjar kanske komma väl så långt off-topic.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Måste säga att det är lite lustigt att alla som påstår sig vara opåverkade av spel/film med våld är dom som håller den mest aggressiva "tonen" och den mest "våldsamma" argumenten här i tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kristallkrona:

Är det i fel kategori så flytta.

Vi måste prata om en sak..

Någon mer som såg på nyheterna idag? Det var ett inslag om GTA, att det är ett våldsamt spel.. Att det är lika olämpligt som att bjuda alkohol/cigaretter, eller som att visa porr.. Visst det är 18 års gräns på spelet, men att jämföra spelet med alkohol och porr är ju lite att ta i. Eller är jag helt ute och cyklar?

Här är klippet: Psykologen rasar mot att barn spelar GTA

Ännu mer skitsnack från folk som (trots utbildning) fortfarande behandlar tonåringar som de vore av porslin. Detta är bara ännu en förlängning av "Våld i film skapar mördare" argument som helt saknar verklighetsförankring. Som vanligt tas de psykiskt ostabila personer upp som belägg utan att utforska om det är just GTA eller en katalysator i allmänhet som gör att de far över kanten. Oftast brukar dessa personer ha andra problem som sedan sätts igång av ja... vad som helst.

Skrivet av Dr.Mabuse:

@lolrazz: Det är skadligt oavsett ålder eftersom det bidrar till en skev kvinnosyn.

Ändå har en enorm majoritet av världens män sett på porr och inte har den skeva kvinnosynen blivit mer utspridd för det? Det är snarare så att där den skeva synen är utbredd är där religion har sina starka fästen.

Skrivet av Friterad:

Du kan ha sex i spelet och du kan gå på strippklubbar med nästan helnakna brudar, så ja lite porraktigt kan det ju vara. Full kan du bli, och hög på droger. Inget spel gjort för barn, och dessa sakerna i spelet är inte vad ungarna vill ha det för, utan det är för att köra runt i bilar som galningar och ha kul med kompisar. Visst spelade jag GTA när jag var redan 6 år men det är en ganska stor skillnad på att köra runt och leka lite och att vara på strippklubbar i spelet. För att inte nämna det väldigt mycket mer grafiska jämfört med dom första GTA spelen. Kanske inte bästa spelet för en 8-åring men är man exempelvis 15 så vad är problemet?

Problemet är slutsatserna som dras av dessa sorters spel. Man ser falsk kausalitet och sedan börjar lobbyarbetet för att driva denna bild i försök att göra norm av det.

Skrivet av Svensktiger:

Men alla känner ju till typen som fick göra som h*n ville hela tiden, vad gör h*n idag ?

Ja. Jag studerar vid högskola och har ett fast förhållande sedan ett par år tillbaka. Det är vad h*n gör i mitt fall.

Skrivet av Mythrilify:

Hur menar du?

Vad menar du med "usel kvinnosyn"?

Det finns många andra faktorer i samhället än just TV-spel som bidrar till exempelvis dålig kvinnosyn... om du håller dig någorlunda a jour och läser Svenska och andra Europeiska dagstidningar så är det i... regel.. inte... hemska "TV-spelsfanatiker" som antastar kvinnor, gruppvåldtar dessa, puttar dem framför tåg osv...

Detta med objektivitet är fortfarande gällande och att hänvisa till utländsk (eller svensk media för den delen) som objektiv är ju att tumma på definitionen av ordet. Framförallt när du antagligen gör ett subjektivt val redan när du väljer vilka artiklar du vill uppmärksamma. Finns en sak som de flesta av de som gör det du hänvisar har gemensamt och det är att de inte är psykiskt friska. Dessa är dock en minoritet inom mänskligheten (förhoppningsvis).

Skrivet av Aeig:

GTA V glorifierar våld och kriminalitet, det är ologiskt att inte se korrelationen mellan dess skadliga påverkan på yngre personer vars psyken inte är mogna.

MVH

Det är även ologiskt att generalisera en åldersgrupps psykologiska utveckling. GTA säljer riktigt bra men samtidigt är det få som faktiskt utvecklar aggressivt beteende och psykisk ohälsa. Dessa som gör detta brukar oftast ha haft det tidigare och har dessutom en historia av psykisk ohälsa. Därför så är detta uttalande fruktansvärt malplacerat.

Skrivet av lossah:

Du är nog ungefär lika påläst i detta som jag är i blommor, dvs...0. :/

Du har absolut ingen som helst aning om hur barnen påverkas och vad spel som GTA gör för en liten pojkes kvinnosyn, ärligt talat förstår jag inte ens varför du tjafsar emot. Utveckla gärna dock.

Finns många studier som kommit fram till att det inte finns några som helst bevis för en kausalitet mellan porr och värdelös kvinnosyn. Fram tills det bevisas så ska det tas som ett påstående utan grund.

Skrivet av Christley:

om du bara visste hur många killar som har en helt förstörd bild av vad tjejer gillar pga porren.
metro hade en riktigt bra debattartikel om det där idag http://www.metro.se/metro-debatt/jag-minns-hur-han-drog-mig-i...

Intressant. Var finns beläggen? Den artikeln är fylld med påståenden men få belägg för något alls. Personen ifråga kan lika gärna hört av sina polare under en fyllefest hur kvinnor gillar saker och ting och därför tagit det som sanning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Klart det är skadligt, det förstår väl vem som helst?
Däremot HUR skadligt det är kanske ingen kan veta, eftersom det är nog från person till person från hjärna till hjärna. .

Jag har spelat CS&GTA sen jag var typ 10-12 år och jag har aldrig haft något problem i mitt liv med slagsmål / synen på livet osv. Men det är jag..

Sen kan någon annan person som också har börjat spela spelen från 10-12 års åldern se det på ett helt annat sätt, dom spelar det och blir totalt beroende, till slut kan man inte se skillnad på spel och verklighet, det kanske börjar med att du misshandlar någon person, hamnar i bråk i skolan, som går över till droger och till rån och till allra sist mord..

Det behövs knappast någon kunskap till att säga att spel är farligt..

Angående jämförelsen om lika farligt att se porr som att spela gta..
Mja, den jämförelsen kanske inte var så bra..
Men jag tror även där, att kollar man på feltyp av porr i tidig ålder kan man hamna snett i livet, exempelvis om du blir ensam och ingen vill ha dig och du har sett dessa "teen with big boobs " videorna så tror jag till slut att man blir sjuk i huvudet och till slut kan man heller inte där se skillnad på porr på tv/mobilen/datorn och verklighets porr, så folket blir dumma i skallen och våldtar för att dom är trötta på att vara ensamma och vill någon gång kunna testa hur det är på riktigt att sätta på folk.. Så egentligen är inte jämförelsen dålig, men ändå lite opassande..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredrikkarlsson:

Klart det är skadligt, det förstår väl vem som helst?
Däremot HUR skadligt det är kanske ingen kan veta, eftersom det är nog från person till person från hjärna till hjärna. .

Jag har spelat CS&GTA sen jag var typ 10-12 år och jag har aldrig haft något problem i mitt liv med slagsmål / synen på livet osv. Men det är jag..

Sen kan någon annan person som också har börjat spela spelen från 10-12 års åldern se det på ett helt annat sätt, dom spelar det och blir totalt beroende, till slut kan man inte se skillnad på spel och verklighet, det kanske börjar med att du misshandlar någon person, hamnar i bråk i skolan, som går över till droger och till rån och till allra sist mord..

Det behövs knappast någon kunskap till att säga att spel är farligt..

Angående jämförelsen om lika farligt att se porr som att spela gta..
Mja, den jämförelsen kanske inte var så bra..
Men jag tror även där, att kollar man på feltyp av porr i tidig ålder kan man hamna snett i livet, exempelvis om du blir ensam och ingen vill ha dig och du har sett dessa "teen with big boobs " videorna så tror jag till slut att man blir sjuk i huvudet och till slut kan man heller inte där se skillnad på porr på tv/mobilen/datorn och verklighets porr, så folket blir dumma i skallen och våldtar för att dom är trötta på att vara ensamma och vill någon gång kunna testa hur det är på riktigt att sätta på folk.. Så egentligen är inte jämförelsen dålig, men ändå lite opassande..

Det komiska är att det är den norm som finns i skolorna och ute i det verkliga livet är många gånger mer skadlig än porren. Men denna norm nämns knappt. Den norm som driver fler och fler in i psykisk ohälsa i rapid fart. Nej... Fokus ligger på media samtidigt som dessa normer ignoreras helt. Det om något är en skev verklighetssyn. Jag pratar om normen att kvinnor ska vara så smala som möjligt och män ska bete sig som "män". Män ska få buffla omkring och bete sig samtidigt som kvinnor ska vara tysta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är även ologiskt att generalisera en åldersgrupps psykologiska utveckling. GTA säljer riktigt bra men samtidigt är det få som faktiskt utvecklar aggressivt beteende och psykisk ohälsa. Dessa som gör detta brukar oftast ha haft det tidigare och har dessutom en historia av psykisk ohälsa. Därför så är detta uttalande fruktansvärt malplacerat.

All vetenskap är generaliseringar som grundas i experiment och empiriska observationer.

Vad är din ståndpunkt här, och varför?

Yngre individers hjärnor är inte färdigutvecklade, och därmed relativt lättare att påverka i en större utsträckning än en vuxen individ. Hur stor påverkan är varierar givetvis på individnivå, men den generella slutsatsen är att ovanstående gäller.

Spelet som diskuteras projicerar våld och en negativ kvinnosyn samt ett språk som är ovärdigt, det är intellektuellt ohederligt att inte erkänna att detta självklart har en effekt, i någon grad.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

All vetenskap är generaliseringar som grundas i experiment och empiriska observationer.

Vad är din ståndpunkt här, och varför?

Yngre individers hjärnor är inte färdigutvecklade, och därmed relativt lättare att påverka i en större utsträckning än en vuxen individ. Hur stor påverkan är varierar givetvis på individnivå, men den generella slutsatsen är att ovanstående gäller.

Spelet som diskuteras projicerar våld och en negativ kvinnosyn samt ett språk som är ovärdigt, det är intellektuellt ohederligt att inte erkänna att detta självklart har en effekt, i någon grad.

Mvh

Min ståndpunkt är att jag är helt emot uttrycket "Spel med våld är skadligt". Den frasen borde istället ändras till "Våldsamma spel är potentiellt skadligt för lättpåverkade ungdomar". Och självfallet bygger vetenskap på generaliseringar.. DÄREMOT behövs det empiriska belägg för att något ska kunna gå att generalisera. Vilket än idag inte har gått. Men ändå dyker denna debatt upp med jämna mellanrum utan att det kommit upp något nytt inom debatten. Det är bara så att det är en enkel utväg för folk att få lite publicitet och en enkel utväg för folk att skylla på. Det är snarare ohederligt att förutsätta att saker har samma påverkan på alla individer. Framförallt när modern utvecklingspsykologi har kommit fram till att ingen är identisk rent psykologiskt och ingen utveckling är identisk. Så innan belägg förs fram för ditt sista påstående så kommer jag ta den kommentaren som spekulation och inget annat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Framförallt när modern utvecklingspsykologi har kommit fram till att ingen är identisk rent psykologiskt och ingen utveckling är identisk. Så innan belägg förs fram för ditt sista påstående så kommer jag ta den kommentaren som spekulation och inget annat.

Om ovanstående påstående är sant innebär det att all form av behandling för psykiska åkommor och besvär är verkanslös, eftersom individer är unika och inga generella slutsatser om det mänsklig psykets olika stadier och utveckling kan dras.

Tvärtom så behandlas miljoner människor varje dag med KBT, psykofarmaka, NLP, beteendeterapi, fysisk beteende förändring mfl. Dvs det existerar en kartläggning och generella slutsatser samt principer som samtliga behandlingsmetoder bygger på.

Kan rekommendera Freud, Nietzsche, Hume, Milton mfl.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag tror att om våld i spel ska påverka en människa till den grad att den gör något våldsamt, så mår personen inte bra från början. Det krävs något extra för att personen ska utföra denna handling i verkligheten. Det som dock är ett problem är att man generaliserar våldet och gör det mer "vanligt" och eftersom att det blir mer "vanligt" kan det också verka mindre farligt att bruka våld. Men jag tycker som han berättade i nyhetsmorgon där att speciellt barn inte bör spela spel som är till för 18+.

Blev en väldigt lång text så för er som är intresserade finns resten i spoilern.

Man ser tydligt hur generaliserat våld och svordomar blir då barnen börjar använda sådana svordomar mot sina lärare. De har hört det flera gånger innan och tycker antagligen det är lika vanligt som tex "fan". När då barn redan i så ung ålder generaliserar sådant så känns det som en större risk att de fortsätter att generalisera även då fysiskt våld.

Dock så tror jag att man inte ska rikta sig för mycket åt spel, och det är synd att GTA just får ta all skit då våld finns i 90% av alla spel typ. Vi får inte glömma att vi lever i en digital värld där hur mycket skit som helst finns på internet. Kolla bara på Liveleak. Där finns ju tusentals videor där folk dör osv och att det inte skulle påverka folk heller känns orimligt.

I stället för att lägga energi på att kritisera GTA serien så borde de lära sina föräldrar att ha koll på sina ungar och inte köpa GTA till dem när de är 8år gammla, samt att lära dem att uppföra sig. Visst, vissa säger att ni spelat sen ung ålder och inte påverkats men sen får man också tänka om det tillför något. Gav det er något positivt att springa runt och döda folk. Som jag nämnde innan så är det vissa unga som tar åt sig av det och då är det väl bättre att de får vänta med att spela det några år. Men såklart finns det alltid två sidor av myntet där de såklart kan lära sig svordomar utanför tv-spel, vilket åter igen gör att vi kommer tillbaka till uppfostran som jag skulle vilja påstå är A och O för hur ungar hanterar spel osv.

OBS! Detta är mestadels mina tankar, väldigt lite är taget direkt från fakta, dock så var det en incident med i nyhetsmorgon där gta togs upp där en elev svor grovt åt sin lärare och där de lekte opassande lekar på skolgården där de sa att de lekte GTA.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ändå har en enorm majoritet av världens män sett på porr och inte har den skeva kvinnosynen blivit mer utspridd för det?

Hur vet du det? Vilken värdering lägger du i ordet kvinnosyn?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Intressant. Var finns beläggen? Den artikeln är fylld med påståenden men få belägg för något alls. Personen ifråga kan lika gärna hört av sina polare under en fyllefest hur kvinnor gillar saker och ting och därför tagit det som sanning.

Jag tänker hävda att kvinnor / brudar som börjar ha sex sent, blir gravida tidigt, och bara har få sexpartners, samt hatar porr, alla vill bli dragna i håret, tagna bakifrån medan man smiskar dem, och talar nedsättande till dem. Jag hade en kortare relation med ett praktexemplar, en fantastisk tjej på många, rent av de flesta sätt. Men det funkade inte riktigt, det enda jag riktigt klarar där är "ta bakifrån", och "dra i håret", resten gör mig bara avtänd. Tro mig, hon var fantastisk, och vi försökte få det att funka, men tjii...
Men det är min erfarenhet. Ska man dra alla över en kam, så brukar det sluta med konstiga stereotyper. Fast, om folks tro på porr är korrekt så skulle jag sett mer porr, så att hon fick som hon ville ha det, av mig. För det är väl så man "ska bli" av porr konsumtion.

Vad jag menar är alltså att man ska kanske inte förutsätta att vissa beteenden kommer från vissa saker, bara för att man ser de beteendena hos folk som konsumerat dessa saker. Man måste först undersöka om beteendet finns hos andra, som inte konsumerar dessa saker. Sen kan man börja göra jämförelser, hur vanligt är beteendet bland de båda grupperna, har konsumtionen möjligen påverkat, eller är det helt orelaterat. Finns det andra "konsumtioner" som kan ha påverkat, och man behöver testa för, osv.
Men är till och med Aftonbladet kör artiklar om att porr möjligen är moraliskt fel, men inte påverkar annars, då börjar det bli lite löjligt att bråka om det...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Detta med objektivitet är fortfarande gällande och att hänvisa till utländsk (eller svensk media för den delen) som objektiv är ju att tumma på definitionen av ordet. Framförallt när du antagligen gör ett subjektivt val redan när du väljer vilka artiklar du vill uppmärksamma. Finns en sak som de flesta av de som gör det du hänvisar har gemensamt och det är att de inte är psykiskt friska. Dessa är dock en minoritet inom mänskligheten (förhoppningsvis).

Objektivitet skriver du.

Duger inte polisrapporter och förundersökningsprotokoll.. eller är dessa subjektivt författade efter manus menar du?

Det är väl för hundan bara till att läsa det som står i ett tiotal olika, Svenska eller utländska, stora dagstidningar - så finner du kvickt att det inte är 'gamerz'.. rent generellt.. som ofredar kvinnor på olika sätt - och att det sannerligen inte är frågan om någon slags minoritetsgrupp.

Du får dock ett pluspoäng för att gemensam nämnare är mental sjukdom.

Permalänk
Skrivet av Xaio:

Vem har inte spelat våldspel sen man va liten? Även om spelen då inte va så grafiskt visuella som idag har våldet vart densamma.

Har bra minnen ifrån den tiden och är inte psykopat, kanske hade tur enligt psykologen.
Vem minns inte när man först körde över tanter i Carmageddon, haha. Som sagt goda minnen!

Korrekt.
Man blev ju impad där när man såg de grafiska effekterna i "Cannon Fodder" på Amiga 500... "precis som på film", tänkte man.

Guts, puke, blood, frags, explosions, screams, you name it... det var så verklighetstroget att farsgubben ville slänga spelet i vedpannan, rakt av!

https://en.wikipedia.org/wiki/Cannon_Fodder_(series)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kristallkrona:

Oftast är det vuxna som inte är så insatta i spelvärlden som reagerar såhär. Jag blev nästan lite små arg när jag hörde inslaget på tvn imorse.. Bara för att man utövar något i ett spel så betyder det inte automatiskt att det kommer ske i verkliga livet.

Vet man t.ex. att sitt barn blir väldigt påverkad av spel/filmer osv, så köper man inte det till sitt barn. Men blir inte barnet påverkat, så tycker jag att barnet ska få spela det.

Som någon annan skrev, så är det ju inte första gången spel av dessa slag hamnar i blåsväder för att det är för våldsamt..

Hur gammal är du själv? Har du några barn?

Jag tror inte att man med automatik tar skada av att spela GTA, dock kan jag se att barn plockar upp vissa beteende och språk från spelet. Jag har en son som är 12 år. Han får inte spela GTA, men flera av hans klasskamrater får.

Var på ett ganska intressant föräldramöte nu efter sommaren. Först är det lite info från läraren, sedan kan föräldrarna ta upp saker som de vill ta upp. Det började med att en förälder ville ta upp GTA, eftersom denna förälders son inte heller fick spela GTA ville hon helst att de som fick spela det hade koll på vilka som fick och inte fick så att hennes barn inte kunde gå hem till någon annan och spela. En massa snack om GTA från personer som på sin höjd hade sett en Youtube film som deras barn hade använt som övertalningskampanj för att få spelet. Ingen mer än jag hade över huvud taget provat det.

Nästa diskussion togs upp av en förälder vars barn får spela GTA. Hon tyckte att hennes barn och flera av hans kompisar hade fått ett fruktansvärt språk och flera andra höll med om att det hade blivit värre. Så diskuterades det en god stund tills jag avbröt dem och frågade om de inte trodde att språket hade något att göra med att det är precis de orden som används i GTA. Då dog det liksom ut. Min sons klasskamrater spelar fortfarande GTA har fortfarande ett jäkla språk på Skype där de säger fuck och bitch som vartannat ord.

GTA och många andra spel är inte gjorda som underhållning för barn. Liknelsen med porr är att porr inte heller har tagits fram som underhållning för barn. Tonårsgrabbar kommer fortfarande att göra allt vad de kan för att komma över porr och det gör allt de kan för att komma över GTA. Skillnaden är att det är betydligt färre föräldrar som ger sina barn en porrfilm för att de vill ha det jämfört med hur många som ger sina barn GTA.

Om man istället för att jämföra GTA med porr jämför det med en film från 15 år så kanske det blir lite lättare. De flesta föräldrar tittar på film och är insatta nog för att låta sina barn titta på den senaste James Bond fast de inte har åldern inne, men kanske inte låter dem titta på andra filmer som också är från 15 år för att de är för våldsamma. Jag tänker rullar med blood and gore tema och liknande. Det är också mycket vanligare att föräldrar tittar på film tillsammans med sina barn och kan då hantera det som kommer upp på ett annat sätt. Men tydligen är det annorlunda med datorspel. Då låter man glatt barnen hitta på vad som helst utan skyddsnät och utan att man själv ens har satt sig in i vad det är som gäller och är ok med det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mythrilify:

Objektivitet skriver du.

Duger inte polisrapporter och förundersökningsprotokoll.. eller är dessa subjektivt författade efter manus menar du?

Det är väl för hundan bara till att läsa det som står i ett tiotal olika, Svenska eller utländska, stora dagstidningar - så finner du kvickt att det inte är 'gamerz'.. rent generellt.. som ofredar kvinnor på olika sätt - och att det sannerligen inte är frågan om någon slags minoritetsgrupp.

Du får dock ett pluspoäng för att gemensam nämnare är mental sjukdom.

Du har helt missat min poäng. Det är inte artiklarna som jag hänvisar till utan det är det val man gör när man väljer att läsa dem. Det är ett subjektivt val och skulle man läsa en brett spektrum av artiklar så skulle man se ganska fort att det är en minoritet inom i stort sett alla grupper i ett land som våldtar och beter sig allmänt förkastligt. Denna subjektivitet är ganska gällande så fort någon börjar med "Men kolla vad invandrarna gör...". Då hänvisar man till "alla de artiklar som kommer fram varje dag" och sedan ignorerar man helt att minst lika många artiklar dyker upp när det kommer till "etniska X" som gör exakt samma hemska saker. Samma gäller de som är raka motsatsen och ignorerar brott som invandrare gör för att visa vad "Etniska X" gör. Det är en subjektivitet baserad på ideologi och denna form av argument dyker upp varje dag. Spelar ingen roll om man läser utländsk media eller inte. Det gör inte en immun mot en personlig subjektivitet baserad på ideologi.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Du har helt missat min poäng. Det är inte artiklarna som jag hänvisar till utan det är det val man gör när man väljer att läsa dem. Det är ett subjektivt val och skulle man läsa en brett spektrum av artiklar så skulle man se ganska fort att det är en minoritet inom i stort sett alla grupper i ett land som våldtar och beter sig allmänt förkastligt. Denna subjektivitet är ganska gällande så fort någon börjar med "Men kolla vad invandrarna gör...". Då hänvisar man till "alla de artiklar som kommer fram varje dag" och sedan ignorerar man helt att minst lika många artiklar dyker upp när det kommer till "etniska X" som gör exakt samma hemska saker. Samma gäller de som är raka motsatsen och ignorerar brott som invandrare gör för att visa vad "Etniska X" gör. Det är en subjektivitet baserad på ideologi och denna form av argument dyker upp varje dag. Spelar ingen roll om man läser utländsk media eller inte. Det gör inte en immun mot en personlig subjektivitet baserad på ideologi.

Så de som satt GTA 5, ett tv-spel, i blåsväder är inte subjektiva då menar du?
Helt objektiv utredning på begäran av Socialstyrelsen?

Nja, luktar rödvin och mus så det osar om det.

Skickades från m.sweclockers.com