Permalänk
Medlem

Fläkt Kontrolls Problem

Ok Jag har precis installerat 6 st nya corsair fläktar i mitt chassi och en ny CoolerMaster Hyper 212 Evo. Jag hade inte råd att köpa en fancontroller som jag först hade planerat så jag fick använda mig av speed fan istället. Mina två fläktar jag har i fram är ihopkopplade med en 3pin Y splitter så att jag kan styra båda samtidigt. Dessa funkar fint i Speed fan och jag kan styra dem hur jag än vill. Jag har även en fläkt i botten som funkar att styra och en fläkt i bak som också fungerar bra. Dock så har jag två fläktar i toppen som jag inte kan styra (Dessa har jag även kopplat samman) och så kan jag inte styra cpu fläkten.
De fläktarna som jag kan styra är inkopplade i mina sysfan portar på moderkortet och de som inte fungerar sitter i cpu fan 1 och 2. Jag har stängt av smart control för alla mina fläktar i BIOS men det är bara sysfan som funkar att styra.
Så om någon har lite tips på vad jag kan göra för att kunna styra mina sista fläktar utan att köpa en fankontroller.

Om någon bryr sig så skriver jag mina specs och fläktarna jag har.

Corsair 230T
Z97 Gaming 3
i5-4590 3.30GHz
16GB Corsair Vengance 1600Mhz
Asus Geforce GTX 970

Cooler Master Hyper 212 EVO
3st Corsair AF140 2st i toppen en i botten
1st AF120 i back
2st AF120 Röda Leds i fram

Permalänk
Medlem

Nu sitter ja i Indien så ja kommer inte år programmet själv just nu. Men under advanced tror ja det är så finns det en meny som heter fan. Där kan man ändra fläktarna från auto. Manuel pwm o smart Cruise. Ja kan ha skrivit fel på några av dem. Där kan du ändra respektive fläkt och då kommer det troligen fungera. Hittar du det inte så kolla på speedfans hemsida. De har en guide som beskriver det där väldigt enkelt. Annars kan ja försöka hjälpa dig på tisdag när ja är hemma igen.
Sedan kan du skapa dina egna temperaturkriterier från alla temperaturer som du kan läsa in.
Blir totalt överlägset vilken fläktkontroller som helst då.
Speciellt Nice är det att kunna styra fläktarna efter bland annat gpu temp som ofta blir den högsta och mig verkligen inga moderkort kan styra fläktarna efter. Iafall inte några z97 moderkort. Möjligen att de nyare kan det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har nu hittat mitt problem. Det är att jag har kopplat in en 3 pin y splitter för att köra mina top fläktar i en 4 pin MOBO header. Detta gör att jag inte har någon PWM kontroll över mina fläktar utan de kommer alltid att köra i full hastighet. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rnd0m:

Jag har nu hittat mitt problem. Det är att jag har kopplat in en 3 pin y splitter för att köra mina top fläktar i en 4 pin MOBO header. Detta gör att jag inte har någon PWM kontroll över mina fläktar utan de kommer alltid att köra i full hastighet. :/

Fast om du ställer om till spänningsreglering borde det fungera. Inte lika bra som pwm men det har mer med fläktarna att göra.
De där splittrarna kostar iofsig inte så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Fast om du ställer om till spänningsreglering borde det fungera. Inte lika bra som pwm men det har mer med fläktarna att göra.
De där splittrarna kostar iofsig inte så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Och hur ställer om till spänningsreglering ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rnd0m:

Och hur ställer om till spänningsreglering ??

Ofta går det i bios men vet inte om det är nödvändigt. Går att ställa om i fanspeed med har ja för mig. Under samma inställningar som jag refererade till förut.
Ja kör en fläkt på volt och resten på pwm i mitt system och det fungerar jätte bra. Har för mig att inställning de söker skall stå på manual. Men som sagt sitter inte henne o det var några månaders sedan ja ställde in fanspeed hemma.

Skickades från m.sweclockers.com