Accessa fysikvariable i racingspel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

Accessa fysikvariable i racingspel

Hej mina vänner!

Jag har sett på Youtube hur folk bygger racing simulatorer som reagerar på fysiken i spelen.

Dock har jag ingenstans hittat HUR man kommer åt fysiken.

Någon som kan tänkas länka till en bra förklaring?

Trevlig helg!

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av ZecretW:

Hej mina vänner!
Jag har sett på Youtube hur folk bygger racing simulatorer som reagerar på fysiken i spelen.
Dock har jag ingenstans hittat HUR man kommer åt fysiken.
Någon som kan tänkas länka till en bra förklaring?
Trevlig helg!

Har du provat att fråga dom vars videos du sett?
Annars gav 2 sekunders googling detta forumet för just detta : http://www.xsimulator.net/community/forums/diy-motion-simulat...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av iXam:

Har du provat att fråga dom vars videos du sett?
Annars gav 2 sekunders googling detta forumet för just detta : http://www.xsimulator.net/community/forums/diy-motion-simulat...

Tack!
Jag försökte googla men fattade aldrig vad jag skulle fråga efter.
Dessa använder iofs ett färdigt interface, men det är en bra plats att börja leta på.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av ZecretW:

Tack!
Jag försökte googla men fattade aldrig vad jag skulle fråga efter.
Dessa använder iofs ett färdigt interface, men det är en bra plats att börja leta på.

Nu har jag inte kollat länken men jag vet inte vad du förväntar dig. På något vis måste spelet/simulatorn ha stöd för att dela med sig av "fysiken". Det går inte att "hacka" sig in i spelet på något vis och utläsa "krafter". Precis som med force feedback i vanliga rattar ska det stödjas av spelet.

Eller har jag missförstått dig?

Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Shimonu:

Nu har jag inte kollat länken men jag vet inte vad du förväntar dig. På något vis måste spelet/simulatorn ha stöd för att dela med sig av "fysiken". Det går inte att "hacka" sig in i spelet på något vis och utläsa "krafter". Precis som med force feedback i vanliga rattar ska det stödjas av spelet.

Eller har jag missförstått dig?

Jag vet inte längre vad jag förväntat mig.
Antog att det fanns några olika typ "directX fysik" där man kunde läsa ut vilka krafter som för tillfället påverkade FPS objektet.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu