Permalänk
Medlem

Vad har du för hobby?

Allt för ofta sitter jag rejält uttråkad och har inget att göra. Jag vill med ha en hobby, vad är din hobby?

Permalänk
Medlem

Fotboll, foto i mån av tid och musik är nog mina huvudintressen.

Och det är att spela fotboll, att kolla på det är jag inte intresserad av alls!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Jag har nyss fått upp ögonen för modellbygge, har beställt en bygg modell för se om det är så roande eller om man kommer slita håret av sig för att man inte har tålamod för de pill jobb som krävs.

Annars står calisthenics ganska högt upp efter dator och bilar..

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Musik, att lyssna på musik är gott för själen.
Givetvis kräver det sina grejer för att bli bra och helst så skall det avnjutas på vinyl.

Annars kan jag tycka att armbandsur är riktigt trevligt att grotta ned mig i

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

PC-spelandet tar mycket tid och genom det så har jag ett datorintresse.

Musik är också, periodvis, något som kan ta rätt mycket av min fritid. Antingen lyssnar jag eller komponerar och spelar musik på gitarr. Datorn är ju också bra för musikskapande.

Permalänk
Medlem

Foto.
Kör med en D5200, 50mm samt 18-55mm objektiv. Natur / porträtt

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Elektronik, Airsoft, Programmering och dykning

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Skoter, spel (dator, tv och bräd/kort), böcker, serier, filmer, fiske, skidåkning och musik (lyssna).
Har nästan aldrig en stund där jag inte har något att göra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Programmering och problemlösning m.h.a kod, finns massor med intressanta problem att kasta sig över om man har tråkigt och om man vill expandera kan man lära sig ytterligare ett nytt språk.

Permalänk

Kollar blocket-annonser på hundar/annonser hos djurskyddsföreningar och drömmer, ehehe. Stenkoll på varenda annons i Sverige.

Annars, målar lite men är kass på det, läser böcker i ämnen som inte jag själv utan mina kompisar pluggar, lite andra säsongsberoende hobbies som skidor/snowboard, flugfiske, fiske, och att bara hänga på sjön i 25år gamla gummibåtar för att det är fint.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag ritar och målar, gärna kombinerat med att lyssna på musik. Tycker det får värsta vardagsstressen att släppa och kan fastna i timmar med projekt. Just nu är det huvudsakligen digitalt med ritplatta, men gillar akvarell också.

Permalänk
Medlem

Oj det blir ganska mycket, men för det mesta foto, datorer, CBM Amiga, spela, olika projekt med lödning, ljud och bild, nätverk och mycket mera som jag inte kommer på just nu, fast generlt kan man nog säga dom flesta är tekniska hobbyn.

Har typ aldrig en ledig stund, är mycket sellan jag är uttråkat, det även innan jag fick en dotter igen för 2 år sedan.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Cyklar MTB, gärna lift upp och brant nedför, eller åker längdskidor beroende på säsong. Sedan lite datorspel, heltidsjobb och en sambo så blir tiden ganska lagom väl fylld

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Figurspel, brädspel och massor med annat analogt, har en hel del med figurer och arméer till diverse spel som warhammer 40k/30k, mordhiem, bloodbowl, deadzone, starwars, epic mm och såklart är massor av dessa figurer inte färdig målade så när tid finns daskar jag lite färg på någon figur som hör till det spel som det planeras att spelas under kommande helg.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har mina dator- och spelintressen nästintill dött ut totalt nu, så de senaste 2-3 månaderna så har jag i princip bara suttit o kollat på Netflix o sån tråkig skit när jag inte pluggar eller jobbar. Vill verkligen prova på att komma in i fotografi som hobby, men är rädd att jag inte kommer att gilla det mer än i en vecka. Sedan har jag ingen aning vad man ska ha för utrustning och vad man bör kunna..

Köpte en Canon 300D eller 350D för ca ett år sedan, men var verkligen missnöjd då det blev väldigt suddiga & tråkiga bilder.. Osäker på varför, så rädd att det blir samma visa igen.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Oj vart ska man börja, nej men jag är en person som vad gäller hobby har/haft många strängar på min lyra. Är expert på att hitta något jag verkligen gillar och gå all in på den bara för att efter 6-12 månader tröttnat och hittat något annat som tagit över.

Vad som gäller just nu är väl simulator racing för hela slanten, alltifrån byggt "ratt-pedal-stoll"-ställ till "egenkonstruerad" handbroms och knappar o LEDs styrda från arduino. Grymt kul och är väl en sak jag velat göra under många många år, då jag önskat jag slapp ta fram ratten varje gång jag ville spel för att sedan ta undan den. Slutade med att den aldrig åkte fram, nu står den uppsatta hela tiden.

Hobbys som jag haft tidigare är väl främst fotografering, började nån gång 2006-2007 och la av 2014 för att sedan köpa en ny fin kamera förra året som tyvärr inte används mycket. Så det vart en misslyckad återupplivningsförsök. Dock är ju en kamera alltid bra att ha.

Annars har det väl de senaste 10-15åren varit fyllda med MTB, modelltåg, RC bilar (skulle vilja ta upp RC igen, dock med en quad denna gång) samt plastbyggsatser som även vore kul att ta upp, dock gå från allt militärrelaterat som var det enda jag byggde då till bilar.

Sen är jag en samlare av allt från filmer, CD-skivor till tidningar. Man måste ju bara ha varenda CD-skiva från Kent, gärna varje utgåva också.

EDIT: Frimärken! Dock var detta nog 15år sedan och tror inte intresset ser likadant ut idag som då. Var till och med i den lokala frimärksklubben och har nog en flyttkartong med album och lösa frimärken någonstans.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Programmering, främst C# och håller på och lär mig PhP utöver de tidigare html/css kunskaperna, bor även rätt nära ett badhus så brukar gå och simma rätt regelbundet i kombination med gym, har även en motorcykel och köra/meka med men den står mest i garaget när det är snö ute. Förutom det blir det väl även en del dator/konsol spel ibland samt serie/film tittande.

Permalänk

Astronomi, har nyligen köpt mig en bra setup för astrofotografi som jag kan ta lite finare bilder med på allt som natthimlen har att erbjuda.

Permalänk
Avstängd

Förutom att det uppenbara tv/datorspel så sysslar jag även med trading (så gott som uteslutande swingtrading), musikproduktion, 3D modellering/skulptering, tecknar, gymmar och tränar MMA.

Finns tyvärr inte tid till att göra allt jag vill göra, så när folk säger att de inte har någon hobby eller några intressen så är det för mig helt obegripligt. Jag menar, hur är det ens möjligt att inte ha någon form av hobby?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Tyvärr så har mina dator- och spelintressen nästintill dött ut totalt nu, så de senaste 2-3 månaderna så har jag i princip bara suttit o kollat på Netflix o sån tråkig skit när jag inte pluggar eller jobbar. Vill verkligen prova på att komma in i fotografi som hobby, men är rädd att jag inte kommer att gilla det mer än i en vecka. Sedan har jag ingen aning vad man ska ha för utrustning och vad man bör kunna..

Köpte en Canon 300D eller 350D för ca ett år sedan, men var verkligen missnöjd då det blev väldigt suddiga & tråkiga bilder.. Osäker på varför, så rädd att det blir samma visa igen.

Vad gillar du med att fotografera, ge dig ut i naturen eller vilken miljö som är mest lockade och ta kort på allt du ser och mixa med inställningar på kamera för att lära känna den och sen kanske köpa olika objektiv för att variera ännu mer.

Det är ju de som är tjusningen med systemkameror att de finns så mycket att trixa med.

Annars känner jag mycket väl igen mig i din vardag.

@Barren Wuffet
Intressant där...vad klassar man som hobby... Är de rent allmän beskrivning av ens främsta fritids intresse eller är de djupare kriterier som krävs?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Programmering, Spel, Motionering, Träning och Matlagning. Har även börjat att intressera mig utav fotografering. Har lånat mina föräldrars Nikon D60 och fotograferar när jag har tid.

Visa signatur

Utvecklare inom Full Stack .NET, ASP.NET, Java, SQL, MySQL, XNA, jQuery, Javascript

Main PC: AMD Ryzen 5 7600X, MSI MAG CORELIQUID 420, Kingston FURY Beast DDR5 5600MHz 32GB, ASUS Prime B650M-A Wifi, MSI RX 6650XT, Crucial 480GB SSD, WD Blue 1TB, WD Green 500GB, Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Har tänkt att börja träna igen efter mer eller mindre uppehåll. I övrigt hade jag velat spela mer dator men har tröttnat på nästan alla spel. Så får nog ta och kanske börja fiska, fiske är en hobby jag kan rekommendera då det utövas i naturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Oj vart ska man börja, nej men jag är en person som vad gäller hobby har/haft många strängar på min lyra. Är expert på att hitta något jag verkligen gillar och gå all in på den bara för att efter 6-12 månader tröttnat och hittat något annat som tagit över.

Vad som gäller just nu är väl simulator racing för hela slanten, alltifrån byggt "ratt-pedal-stoll"-ställ till "egenkonstruerad" handbroms och knappar o LEDs styrda från arduino. Grymt kul och är väl en sak jag velat göra under många många år, då jag önskat jag slapp ta fram ratten varje gång jag ville spel för att sedan ta undan den. Slutade med att den aldrig åkte fram, nu står den uppsatta hela tiden.

Hobbys som jag haft tidigare är väl främst fotografering, började nån gång 2006-2007 och la av 2014 för att sedan köpa en ny fin kamera förra året som tyvärr inte används mycket. Så det vart en misslyckad återupplivningsförsök. Dock är ju en kamera alltid bra att ha.

Annars har det väl de senaste 10-15åren varit fyllda med MTB, modelltåg, RC bilar (skulle vilja ta upp RC igen, dock med en quad denna gång) samt plastbyggsatser som även vore kul att ta upp, dock gå från allt militärrelaterat som var det enda jag byggde då till bilar.

Sen är jag en samlare av allt från filmer, CD-skivor till tidningar. Man måste ju bara ha varenda CD-skiva från Kent, gärna varje utgåva också.

EDIT: Frimärken! Dock var detta nog 15år sedan och tror inte intresset ser likadant ut idag som då. Var till och med i den lokala frimärksklubben och har nog en flyttkartong med album och lösa frimärken någonstans.

Se där, någon som går igenom hobbys i samma takt som mig

Jag har så sjukt många olika intresseområden, aktiva som inaktiva, och det blir bara fler för varje år haha. Livet som "aspie".
Nu senast tog jag upp radiostyrt igen i form av quadcopters, inte lika givande som flygplan men helt klart roligt. Mer än det så har det varit fotografering, datorer, luftgevär, MTB och allt möjligt annat.
Men sedan har jag ju ett par intressen som jag aldrig tröttnar på, fiske och TV/datorspelande

Hade det inte suttit i pengarna så hade jag definitivt köpt mig en MC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

@bärplockaren: En hobby för mig är ingenting annat någon/några återkommande aktiviteter som jag sysselsätter mig med under min fritid. Sen finns det så klart de saker som jag spenderar mer tid och energi på än de övriga och vissa saker byter av varandra i perioder.

Vad jag menar är att om man inte har någon hobby eller några fritidsintressen så låter det ju nästan som att man sitter i ett kolsvart rum och stirrar in i mörkret hela sin lediga tid tills att man går och lägger sig för att sova.

Sitter man däremot och spelar tv/datorspel hela sin lediga tid, ja då är det är en hobby. Samma sak med att sitta och glo på filmer/serier, porrsurfa, trolla sweclockers m.m. Kanske inte så jättegivande hobbies (hobbys?) men fortfarande något som du spenderar mycket fritid på.

Permalänk
Hedersmedlem

"Hobby" eller ej kan bero på definition, men en lista på saker jag för tillfället med glädje sysslar med utanför arvoderad tid:

  • Umgås med bättre hälft

  • Programmering

  • Serveradministration

  • Löpning

  • Slentrianmässigt följande av viss sport (svensk/europeisk fotboll samt NHL, mestadels)

  • Pubquiz med kamrater

  • Följer utvalda teknik- och forskningsnyheter och -utveckling inom intresseområden

  • Agerar "helpdesk" där jag har möjlighet inom programmering/matematik/fysik vid tillfälle

  • Modererar och allmänt agerar bakom kulisserna på ett stort svenskt teknikinriktat internetforum…

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ritar bilder och serier digitalt då jag hinner. Det håller verklighetens dystra liv på avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Astronomi, har nyligen köpt mig en bra setup för astrofotografi som jag kan ta lite finare bilder med på allt som natthimlen har att erbjuda.

Skulle du kunna säga va du köpt, och ge tips på bra grejer o köpa för sånt.. Jag har länge haft intresse för att kolla upp mot rymden
Jag brukar lägga fram ett glas Wiskey o så tänkte jag att man kanske ska kolla lite djupare mot himlen än bara himlen Teleskop för nybörjare o sånt

Permalänk
Medlem

Det mesta av min lediga Tid går åt till programmering. Just nu håller jag på med ett nytt Android spel.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Jag snöar in på en hobby och lär mig så mycket jag kan och sedan tar jag nästa, några som dock har hållt i sig är foto, radiostyrda helikoptrar (inga multi rotor system utan Collective Pitch), datorer såklart, resa (hobby?), dykning, Astronomi och har börjat kombinera det med foto. Sedan har jag en leksaksbil som jag kör omkring med på somrarna. (Har inga barn så fick köpa en till mig själv)
Har precis i veckan skaffat ett par kattungar som kräver min uppmärksamhet och de är också kul att fotografera men jag skall försöka bespara kollegor och vänner bilder på dem och jag kommer inte lägga ut någon bild på nätet.

Permalänk

De hobbies som hängt med längst genom åren är mitt stora intresse för gym och mma där jag är både utövare och instruktör. Under min tonårstid tyckte jag att webbutveckling, programmering och design var väldigt roligt, men på senare år när man jobbar inom den branschen känns det inte lika pepp att sitta på sin lediga tid och knacka kod.

Utöver mina egna intressen så delar även jag och min flickvän många gemensamma intressen där vi båda åker enduro och det har blivit en trend att vi åker till Gotland för att köra GGN, vi är ute och segla en hel del och sen är vi med på många fritidsaktiviteter som oftast är organiserade.