Permalänk
Inaktiv

Köpråd ny skräm 1440p

Tjena,

Är på jakt efter en ny bildskärm. Har för tillfället en 24" 1080p men hade tänkt att utöka med en 27" 1440p.
Jag tar hellre en skärm med bra bild och 60Hz än en skärm med 144Hz och kass bild. Har ändå bara ett 290X så det kommer inte orka driva spel i 1440p@144Hz. Budget ligger på runt 5000:-, +-1000:-. Har kollat lite på Asus PB278QR samt Eizo FlexScan EV2736W.
Finns det några andra jag bör kolla på?

Permalänk
Medlem

Asus MG279Q är väl nästan ett givet val. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3080082

Men vilken skärm du ska välja beror helt på vad du ska göra med den såklart.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

@anon172162:
Antar att du ska ha denna skärm som en extra skärm som du inte spelar fps på där du behöver 144hz. Jag har en sådan setup men tycker inte du ska lägga så mycket pengar på extraskärmen. En begagnad koreaskärm kostar ca 1500-2000 och fungerar minst lika bra som dubbelt så dyra skärmar du kan köpa nya idag. Jag är grymt nöjd med min 3 år gamla koreaskärm som dessutom går att klocka upp. Enda nackdelen är att den bara har dvi så du behöver dp på andra skärmar du ska använda.

Sån sjuk skillnad med en 1440p ips-panel jämfört med min nya Benq 144hz 1080p TN. Trots att benqen kosta över 3k så hamnar den långt efter i allt utom just fpsspel jämfört med min gamla trotjänare från Korea :).

Permalänk
Inaktiv

@Jompa79, @Naque
Glömde ju tillägga att skärmen mest kommer användas för spel. Dock är jag inte kräsen när det gäller +60Hz då jag spelat mycket konsol innan där fps ofta ligger runt 30. Vinner jag något på att ha en 144Hz skärm som Asus MG279Q när hårdvaran ändå inte orkar dra runt spelen i 144 fps? Därav föll mitt val på Asus PB278QR istället. Vill helt enkelt ha en skräm med så bra bild som möjligt. Den verkar ha betydligt färre problem än Asus MG279Q om man kollar recensioner.

Permalänk
Medlem

@anon172162: Top recensionerna sa att den var ganska bra och Sweklockers redaktionen gav den bra produkt utmärkelse.

För spel tycker jag absolut att du ska välja en 144hz skärm. Ditt 290x kan ta nytta av det i mindre krävande spel men också om du sänker inställningarna lite. Sen har skärmen också freesync som du kan använda.

Skulle jag köpa en ny skärm just nu så är jag väldigt säker att det skulle bli en MG279Q. Kan tillägga att min nuvarande skärm är en Asus PB278Q.

Asus PB278QR är väl för professionellt användande och inte "ämnad" för spel även om den klarar det gallant är jag säker. Jag tror faktiskt att du skulle inte märka någon skillnad i bildkvalitet mellan MG279Q och PB278Q, vilket är varför jag personligen skulle anse det som onödigt att gå med 60hz över 144hz.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk

Eizo 2736 får du tyvärr skippa, de har tydligen slutat med polarisationsfiltret som motverkar white glow i den modellen
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1366977-kopte-en-till-e...

Skulle också välja MG279an om du nu inte har stora problem med att tvingas returnera skärmen någon gång eller två. Men det kan ju givetvis även hända att du får ett dåligt exemplar av 60-hertzmodellen även om risken som du själv säger verkar betydligt mindre.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonte[YoT]:

Eizo 2736 får du tyvärr skippa, de har tydligen slutat med polarisationsfiltret som motverkar white glow i den modellen
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1366977-kopte-en-till-e...

Skulle också välja MG279an om du nu inte har stora problem med att tvingas returnera skärmen någon gång eller två. Men det kan ju givetvis även hända att du får ett dåligt exemplar av 60-hertzmodellen även om risken som du själv säger verkar betydligt mindre.

Ok då återstår vilken av asus skärmarna man skall välja. Visst jag har inga problem att skicka tillbaka en skärm men göra det 2-3 ggr känns sådär. Några nackdelar med att spela på en 144Hz skärm faster lägre fps?

Skickades från m.sweclockers.com