Gigabyte F2A88XM-D3H problem att ställa in RAM-hastighet

Permalänk
Medlem

Gigabyte F2A88XM-D3H problem att ställa in RAM-hastighet

När jag ändrar System Memory Multiplier i BIOS visas rätt hastighet (har försökt med de flesta) i BIOS men när jag väl är inne i Windows (10) så står det 1333MHz i taskmgr.
Några förslag eller behöver ni fler detaljer?

Permalänk
Medlem

@Henning_ Aktivitetshanteraren (Taskmgr) visar fel, jag har ett ASUS F2A85-M moderkort och kör Windows 10 Pro.

CPU-Z visar rätt på fliken Memory, 799.8MHz x Double Data Rate som blir 1599,6MHz för mina Ram.

Visa signatur

janee

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@Henning_ Aktivitetshanteraren (Taskmgr) visar fel, jag har ett ASUS F2A85-M moderkort och kör Windows 10 Pro.

CPU-Z visar rätt på fliken Memory, 799.8MHz x Double Data Rate som blir 1599,6MHz för mina Ram.

Ok, min visar ~670MHz vilket då skulle motsvara 1333MHz eller?

Permalänk
Medlem

Windows säger 1600Mhz för mig medans CPU-z säger 2400 så skulle inte lita på Windwos.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Windows säger 1600Mhz för mig medans CPU-z säger 2400 så skulle inte lita på Windwos.

Jomen min CPU-Z säger samma sak som windows, men inte som BIOS.
Jag har försökt sätta BIOS till 2400 men windows är på 1333 och CPU-Z på ~670
Se bilder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henning_:

Jomen min CPU-Z säger samma sak som windows, men inte som BIOS.
Jag har försökt sätta BIOS till 2400 men windows är på 1333 och CPU-Z på ~670
Se bilder!

Vad är det för minnen? Kan vara bra att få reda på det också.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Vad är det för minnen? Kan vara bra att få reda på det också.

Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 2133MHz VENGEANCE PRO
Hade tänkt köra dem i 2400, har hört att det går bra. Jag har såklart testat med en massa olika frekvenser, och problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

@Henning_ som du ser på denna sida så kan du välja aktivera Extreme Memory Profil (XMP) eller AMD Memory Profil (AMP) och då bör det vara möjligt att välja rätt Profi för dina Ram minnen och sedan avsluta med Save and Exit https://drive.google.com/file/d/0ByYH3mx8aAONMmhYWVplUW1rVHc/...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@Henning_ som du ser på denna sida så kan du välja aktivera Extreme Memory Profil (XMP) eller AMD Memory Profil (AMP) och då bör det vara möjligt att välja rätt Profi för dina Ram minnen och sedan avsluta med Save and Exit https://drive.google.com/file/d/0ByYH3mx8aAONMmhYWVplUW1rVHc/...

Ok, ska prova!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@Henning_ som du ser på denna sida så kan du välja aktivera Extreme Memory Profil (XMP) eller AMD Memory Profil (AMP) och då bör det vara möjligt att välja rätt Profi för dina Ram minnen och sedan avsluta med Save and Exit https://drive.google.com/file/d/0ByYH3mx8aAONMmhYWVplUW1rVHc/...

Tackar, fungerar med XMP, men den hamnar tyvärr bara på 2133 men jag kan fiffla med o.c. nån annan gång, det är tillräckligt bra som det är.

Skickades från m.sweclockers.com