Permalänk
Medlem

Äldre objektiv till DSLR

Hej!

Vill få en bekräftelse på vad som passar och inte passar till min kamera.

Har en D300s och vad jag förstår så passar alla nikkor från 1959 och framåt min F-fattning.
Samt 3e parts AI, AI-s ,AF ,AF-s Men inte Non-AI med kanin öronen?
Nu syftar jag till utan adapter.

Har nu kollat på sambons objektiv till hennes analoga systemkamera och tänkte att det skulle vara roligt att testa på min digitala.
men för säkerhets skull vill jag ha ett bekräftande innan man kopplar på.

dom 2 objektiven jag undrar över är dessa:
Nikkor 35-70 1:3.3-4.5

Sigma 70-210 1:4.5 Mackro

Tack på förhand.
och ursäkta bildkvalitén

Permalänk
Hedersmedlem

Båda ska fungera utan problem, bara att köra på.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem

Nikons fbajonett är mycket kompatibel och det är bara ett par kombinationer som inte fungerar alls men gäller det äldre delar så får du ju inte automatikfunktioner på dem men manuellt är det alltså oerhört få saker som verkligen inte passar ihop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@OSkar000
Tack för svar, det jag misstänkte med men bättre safe then sorry.
Men detta är då AI-S om jag tytt dom rätt?

@mrqaffe jo jag vet att nikon har behållt samma typ av fattning bra länge, men vad jag läst är att en del modeller inte passar även fast dom går att gänga på. tror bla det var Pre-AI eller non-AI som Kunde knäcka bländar pinnen då den saknar eller har en annan form för den kopplingen?

Manuellt förstår jag också att det är på dessa, Borde dock kunna gå att få kameran att läsa av objektiven då det finns en pinne för bländaren. sen om jag styr det från kameran med reglagen eller direkt på objektivet gör mig inte så mycket.
Fanns m42 gänga på en också så där blir det väldigt manuellt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zachry:

@OSkar000
Tack för svar, det jag misstänkte med men bättre safe then sorry.
Men detta är då AI-S om jag tytt dom rätt?

@mrqaffe jo jag vet att nikon har behållt samma typ av fattning bra länge, men vad jag läst är att en del modeller inte passar även fast dom går att gänga på. tror bla det var Pre-AI eller non-AI som Kunde knäcka bländar pinnen då den saknar eller har en annan form för den kopplingen?

Manuellt förstår jag också att det är på dessa, Borde dock kunna gå att få kameran att läsa av objektiven då det finns en pinne för bländaren. sen om jag styr det från kameran med reglagen eller direkt på objektivet gör mig inte så mycket.
Fanns m42 gänga på en också så där blir det väldigt manuellt.

Det finns som sagt ett fåtal kombinationer som inte fungerar alls men har man inte nån av de handikappade husen (fyrsiffriga nummer) så brukar det mesta passa ihop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns som sagt ett fåtal kombinationer som inte fungerar alls men har man inte nån av de handikappade husen (fyrsiffriga nummer) så brukar det mesta passa ihop.

Det är ju de hus som har officiellt stöd för manuella objektiv som har en koppling för att känna av bländarringens läge och som därför är farligast att montera pre-Ai-objektiv på just för att denna koppling då kan förstöras. De enklare husen (de med fyrsiffriga nummer tex (utom D7x00)) är i regel ganska riskfria att montera dylika objektiv på utan att konvertera dem eftersom denna hårdvara saknas på dessa hus.
Officiellt ska man ju dock Ai-konvertera alla objektiv äldre än 1977 och som ska sättas på kamerahus som är nyare än så.

Permalänk
Medlem

Ok, sökte runt lite tidigare för "adaptrar" för ai till nyare dslr men hittar då till andra märken.
Dessa objektiv gissar jag på är 80-90 och är väll ai-s?

Tanken är att jag tänkte köpa på mig lite äldre optik men skulle vilja få rätsida på vad jag faktiskt kan använda.
Känner till att spegellöst är att föredra men det kanske blir i framtiden så har nu d300s att leka med.
M42 är vad jag kollat mest efter då det finns billiga adaptrar så man kan ha en till varje, sen är det som sagt dessa Fbajonetter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nikon D300s är en mycket kompetent kamera och jag gissar att du köpt den nyligen då de flesta har behållt sin då det inte har funnits någon ersättare...fram till nu då Nikon har annonserat D500 så det kommer att komma ut D300 och D300s på marknaden nu.
Den tar alla linser utan problem ända tillbaka till 59. Du kan även använda autofokus linser utan intern motor då den har kvar skruven.
Jag har själv en D300 och även om jag har skaffat ett par hus till så har hållit fast i den då tillsammans med batterigreppet och batteri från min D3s kommer upp i åtta fps. Samt den har samma reglage som min D3s men ger 1,5 x brännvidden på linserna så är den fantastisk att fota fåglar med. Nikonvärlden har väntat på en D400 som aldrig kom. D300 släpptes ju för nio år sedan men vid nyår så annonserade som sagt Nikon att D500 kommer och det blir kanske så att jag blir tvungen att köpa den. Den släpps i Mars men dröjer säkert innan den kommer hit och den kan säkert bli svår att få tag på. (De släpper samtidigt D5, så det blir ett nytt släpp som när D3 och D300 släpptes. Samma funktioner men en FX och den andra DX)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Den tar alla linser utan problem ända tillbaka till 59.

På vilket sätt skulle D300ns koppling till bländarringen skilja sig från alla andra hus som har en dylik, så att man inte skulle behöva Ai-konvertera objektiven?
Jag skulle inte montera pre-Ai-objektiv på min D300 iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Celebmir
köpte den ny 2011-2012 runt årsskiftet skulle jag tro så helt ny är den inte riktigt, Har bara inte tänkt i dom banorna tidigare om att skaffa äldre objektiv och vid påläsning så dök det upp några frågetecken. Bla då dessa non-ai osv.
Har sett någon enstaka d300s dyka upp på blocket då jag kikar lite på beg marknaden till tjejen, eller om jag själv köper en fullformat och hon får ta över min.

Permalänk
Medlem

@zachry:
Det är den lilla fjädrande flärpen i kanten på objektivfattningen på de mera avancerade Nikonhusen.
Som tidigare sagts så finns inte denna koppling på de enklaste husen t.ex. 3xxx, 5xxx, 40 och d60.
Den kopplingen kläms ibland sönder om man sätter på pre-Ai objektiv på kamerahus med koppling för Ai.
Försökte få svar från sv. Nikon varför det inte gick men de svarade bara att det inte gick.
Letade då lite på nätet och hittade förklaringen.
Vissa händiga personer fixar anpassningen med en fil (och skydd för skräp i/på objektivet).
L-foto.se i Vansbro fixar också sådan Ai-anpassning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stasi:

@zachry:
Det är den lilla fjädrande flärpen i kanten på objektivfattningen på de mera avancerade Nikonhusen.
Som tidigare sagts så finns inte denna koppling på de enklaste husen t.ex. 3xxx, 5xxx, 40 och d60.
Den kopplingen kläms ibland sönder om man sätter på pre-Ai objektiv på kamerahus med koppling för Ai.
Försökte få svar från sv. Nikon varför det inte gick men de svarade bara att det inte gick.
Letade då lite på nätet och hittade förklaringen.
Vissa händiga personer fixar anpassningen med en fil (och skydd för skräp i/på objektivet).
L-foto.se i Vansbro fixar också sådan Ai-anpassning.
https://flic.kr/s/aHskpZWx2n

Bilderna (4st), hämtade från webben, visar alltså hur man fixar (filar ner) en Ai-koppling på ett pre-Ai Nikkor objektiv.
https://flic.kr/s/aHskpZWx2n

Permalänk
Medlem

@stasi
Tack för utförligt svar.

Känner att det är riktigt roligt med äldre objektiv ju mer jag läser på och letar.
Fick hem m42 adaptern idag med korrektions lins så jag kan använda tjejens Mamiya 60mm 2.8 som var ett riktigt roligt objektiv att använda.

Har strövat runt lite på second hand och kollat objektiv också men behöver plugga på lite mer om hur dom olika bajonetterna ser ut för att bedöma vilken fattning det är och om det finns kompatibla adaptrar. (sistnämnda löser google bra dock)