Dator för videoredigering - räcker gamla grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Dator för videoredigering - räcker gamla grafikkortet?

Dags för ny dator som främst kommer användas för enklare videoredigering, fotoredigering etc. Just nu använder jag Wondershare Filmora, men har tankar på att gå över till Adobe Premiere. Använder min bärbara med i5 och ca ett år gammal för detta. Dock inte riktigt tillräckligt med kraft för att det ska vara smidigt. Inget spelande. Tidigare stationära datorn köptes -09 och då siktade jag mer på gamingkomponenter som skulle vara framtidssäkra. Det visade sig att jag aldrig utnyttjade möjligheten till överklockning eller uppgradering varför jag nu mer siktar på bang for the buck. Observera att jag inte har tankar på att överklocka nu heller. Om jag skulle göra det, blir det bara lite grand och inget avancerat.

Budget: Helst under 7k. Dock inte absolut gräns. Jag tänker använda nätagg + HD för lagring från gamla datorn. Kanske även grafikkort? Som jag har förstått det är CPU + minne absolut viktigast för videoredigering, men att GPU blivit viktigare den senaste tiden än tidigare. Somliga hävdar dock att medföljande GPU till modernare processorer räcker för enklare redigering. Jag pysslar ingenting med 3D-rendering eller liknande. Tror ni att mitt tidigare kort skulle räcka (om det nu fortfarande är bättre än det som medföljer i7)? Alternativt att köpa begagnat billigt kort, tex GTX 560? Alternativet är ju också att testa det tidigare kortet och uppgradera vid behov.

Tidigare datorn:

AMD Phenom II X4 965 Black Edition 3,4GHz Socket AM3 125W Box
XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA
Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5
Corsair 650 W nätagg
WD black HD

Förslag på ny rigg:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9069703/2016-01-24

Genom att köpa från lite olika butiker blir processor och moderkort lite billigare. Slutpris 6900. Förbättringsförslag? Andra synpunkter? Vad säger ni om GPU?

Tack på förhand!

Permalänk

Spara pengar och köp sedan en Nvidia 970 eller gärna en 980 om du kan. Iallafall om du använder mycket effekter på videona. Jag kör mycket med färgkorrigeringar och det förlänger min renderingstid från 2 timmar till 10 just nu. Ska uppdatera själv till en I7 6700, 32 gb minne och sen får jag se vad det blir för grafikkort vilken budget jag har tänkt att lägga ut pengar på bygget,

Permalänk
Medlem

Ditt gamla XFX GeForce GTX 260 896MB kommer högst troligt inte att fungera då Premiere Pro kräver minst 1GB minne på GPUn. Varför jag skriver "högst troligt" är för att jag inte vet om det innebär att den GPU-accelererande Mercurymotorn helt enkelt inte startar eller bara går jäkligt slött.

Osäker på Iris-delen i CPUn, misstänker att den inte heller uppfyller kraven särskilt väl. T om ett gammal GTX 560 eller liknande ger mer skjuts och avlastar CPUn vid uppspelning och GPU-accelererande effekter. Om du kan undvara en tusenlapp till, kolla efter ett begagnat GTX 770 eller liknande.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twizz_swe:

Spara pengar och köp sedan en Nvidia 970 eller gärna en 980 om du kan. Iallafall om du använder mycket effekter på videona. Jag kör mycket med färgkorrigeringar och det förlänger min renderingstid från 2 timmar till 10 just nu. Ska uppdatera själv till en I7 6700, 32 gb minne och sen får jag se vad det blir för grafikkort vilken budget jag har tänkt att lägga ut pengar på bygget,

Tyvärr inte aktuellt att lägga så mycket pengar för min del just nu. Det få i så fall bli en senare uppgradering efterhand som jag ger mig in på mer avancerade grejor.

Skrivet av reflux:

Ditt gamla XFX GeForce GTX 260 896MB kommer högst troligt inte att fungera då Premiere Pro kräver minst 1GB minne på GPUn. Varför jag skriver "högst troligt" är för att jag inte vet om det innebär att den GPU-accelererande Mercurymotorn helt enkelt inte startar eller bara går jäkligt slött.

Osäker på Iris-delen i CPUn, misstänker att den inte heller uppfyller kraven särskilt väl. T om ett gammal GTX 560 eller liknande ger mer skjuts och avlastar CPUn vid uppspelning och GPU-accelererande effekter. Om du kan undvara en tusenlapp till, kolla efter ett begagnat GTX 770 eller liknande.

Tack för svar! Jag kollade också systemkrav för Premiere Pro (varför gjorde jag inte det innan?) och insåg att gamla GPU:n inte skulle räcka. Jag gjorde därför precis som du föreslår och köpte ett begagnat GTX 770. Kom dessutom över en oöppnad i7 6700k på andrahandsmarknaden som jag inte kunde släppa, så nu finns det goda möjligheter att överklocka också om jag skulle känna behov av det. Fick hem sista komponenten idag och i nästa vecka blir det datorbygge

På tal om datorbygge kan jag passa på att ställa en snabb fråga också. Jag råkar ha två ESD-armband och undrar om det är pest, kolera, eller varken gör till eller från om jag har ett på var arm när jag monterar?

Permalänk
Medlem

Det gör varken från eller till att ha ett eller två armband, huvudsaken du har något på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte91:

Jag gjorde därför precis som du föreslår och köpte ett begagnat GTX 770. Kom dessutom över en oöppnad i7 6700k på andrahandsmarknaden som jag inte kunde släppa, så nu finns det goda möjligheter att överklocka också om jag skulle känna behov av det. Fick hem sista komponenten idag och i nästa vecka blir det datorbygge

Kanon! Kommer att funka skitbra. Märker du senare att 770-kortet blir en flaskhals kan du alltid byta när de nyare korten går ner i pris och du kommer ändå att få en slant tillbaka för ditt begagnade kort när du säljer det vidare.

Skrivet av Putte91:

På tal om datorbygge kan jag passa på att ställa en snabb fråga också. Jag råkar ha två ESD-armband och undrar om det är pest, kolera, eller varken gör till eller från om jag har ett på var arm när jag monterar?

Jag gissar på varken till eller från. Det räcker med ett.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.