Websocket chatt kan bara connecta genom virtuell server? [PHP / JAVASCRIPT]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vetlanda
Registrerad
Nov 2011

Websocket chatt kan bara connecta genom virtuell server? [PHP / JAVASCRIPT]

Hej kära sweclockers, detta är en forsättningstråd på denna http://www.sweclockers.com/forum/trad/1410839-ubuntu-oppna-po... - Då det inte var problemet.

Jag använder mig av detta skript: https://www.flynsarmy.com/2012/02/php-websocket-chat-applicat...

Har lagt upp detta skript på min virtuella server.

När jag går in på chatten genom den virtuella servern så fungerar det.. Men när jag försöker gå in på chatten genom min vanliga burk, då står den bara och försöker "connecta" men inget mer händer. Men på den virtuella blir jag connectad och det går att skriva..

Någon som vet vad det kan vara för fel? Är det något ni undrar över är det bara fråga så ska jag försöka få fram all möjlig information!

Hoppas ni kommer på det här på Sweclockers, börjar bli rätt jobbigt nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i din garderob
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av ThLoser:

Hej kära sweclockers, detta är en forsättningstråd på denna http://www.sweclockers.com/forum/trad/1410839-ubuntu-oppna-po... - Då det inte var problemet.

Jag använder mig av detta skript: https://www.flynsarmy.com/2012/02/php-websocket-chat-applicat...

Har lagt upp detta skript på min virtuella server.

När jag går in på chatten genom den virtuella servern så fungerar det.. Men när jag försöker gå in på chatten genom min vanliga burk, då står den bara och försöker "connecta" men inget mer händer. Men på den virtuella blir jag connectad och det går att skriva..

Någon som vet vad det kan vara för fel? Är det något ni undrar över är det bara fråga så ska jag försöka få fram all möjlig information!

Hoppas ni kommer på det här på Sweclockers, börjar bli rätt jobbigt nu

Kolla nätverksfliken i utvecklarverktyget för din webbläsare, där står det antagligen vad servern ger för svar eller varför det går fel.

Bilanaloger är som Volvo — varenda svenne kör med dem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Accepterar din webbserver på din virtuella maskin anslutningar från annat än localhost? Har du gett din virtuella maskin en IP-adress?

7900x @ 4,7ghz - 1080ti @ 2100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vetlanda
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Teknocide:

Kolla nätverksfliken i utvecklarverktyget för din webbläsare, där står det antagligen vad servern ger för svar eller varför det går fel.

Det måste jag kolla

Skrivet av celoz:

Accepterar din webbserver på din virtuella maskin anslutningar från annat än localhost? Har du gett din virtuella maskin en IP-adress?

Det måste jag också kolla, för jag kommer ju in på den alltså vanliga webbservern men inte websocket. Den virtuella har en IP jao!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vetlanda
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av celoz:

Hur kan jag undersöka detta, för tror inte den tillåter websockets connect förutom localhost

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Vad använder du för virtualiseringsmjukvara?
Ligger maskinerna i samma nätverk?

Om felet är att den bara lyssnar på localhost
Brukar stå i någon konfigfil vad den lyssnar på. Står där 127.0.0.1 så byt ut mot 0.0.0.0

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Exakt vad står det i JavaScript filen där du gör en "connect" mot din server? Du skulle kunna göra t.ex. så här för att göra en socket som kopplar upp sig mot samma IP-address som JS-koden laddades ner från

var clientWs = new WebSocket("ws://" + location.host + ":9300");

i stället för att köra med "FancyWebsocket" då i alla fall Chrome och Firefox har inbyggt stöd för RFC6455 - The WebSocket Protocol

Om du följer exemplet exakt som du listan ovan måste du ändra denna rad

$Server->wsStartServer('127.0.0.1', 9300);

till

$Server->wsStartServer('0.0.0.0', 9300);

För att få fram en dev-console för att se vad som går fel, i Firefox är det "CTRL + SHIFT + K", i Chrome är det "CTRL + SHIFT + L"

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vetlanda
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Yoshman:

Exakt vad står det i JavaScript filen där du gör en "connect" mot din server? Du skulle kunna göra t.ex. så här för att göra en socket som kopplar upp sig mot samma IP-address som JS-koden laddades ner från

var clientWs = new WebSocket("ws://" + location.host + ":9300");

i stället för att köra med "FancyWebsocket" då i alla fall Chrome och Firefox har inbyggt stöd för RFC6455 - The WebSocket Protocol

Om du följer exemplet exakt som du listan ovan måste du ändra denna rad

$Server->wsStartServer('127.0.0.1', 9300);

till

$Server->wsStartServer('0.0.0.0', 9300);

För att få fram en dev-console för att se vad som går fel, i Firefox är det "CTRL + SHIFT + K", i Chrome är det "CTRL + SHIFT + L"

OMG, tror jag fick igång det nu tack vare din hjälp!!!! :D:D:D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vetlanda
Registrerad
Nov 2011

Detta var skoj! Går att connecta och allt men ser inte att man skriver haha