Permalänk
Medlem

Undervattenkamera

Hej alla!
Jag skall åka till USA snart och då har jag tänkt att köpa en vattentät kamera för att ha att snorkla och sånt med. Jag behöver inte ha den dyraste och bästa men jag ska kunna filma i bra kvalité.
Jag har kollat runt lite och jag hittade denna http://www.cyberphoto.se/info.php?article=hero3blackout&utm_s...

Hur är den? jag vet att det dock bara går att filma med den men jag hittar inte så många andra för ett vettigt pris.
(Lånat denna text)
Har någon här haft en vattentät kamera?
- Vad tyckte ni om den?
- Blev bilderna bra på djupt vatten och på land?
- Om ni skulle köpa en ny idag, vilken skulle det vara?
- Har ni några bilder att lägga ut?

Man ska HELST kunna filma OCH ta kort med den.
Så har ni någon annan bra var gärna vänlig att kommentera:) Mvh Max

Permalänk
Medlem

Det du har länkat till är tyvärr bara ett skal till en gopro, inte själva kameran.
För att få det du önskar kommer du behöva lägga lite mer pengar.
Kolla prisjakt-länken och läs omdömmena så hittar du nog något som passar
http://www.prisjakt.nu/search.php?s=gopro&view=m#rparams=ss=g...

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

aha, det var därför det verkade så billigt

Permalänk
Testpilot

En Gopro-kamera skulle inte jag säga är en så bra semesterkamera, om du har tänkt att använda den utöver att filma och ta kort i vattnet. Väljer du en Gopro utan skärm så är det dessutom lite krångligt att veta vad du filmar eller tar kort på, man kan koppla upp den mot sin telefon för att få bild men det drar mer batteri och är ju inte lika smidigt som att ha skärm direkt på kameran.

Jag har en föregångare till den här kameran: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1684221
Min heter TX10 och jag hade med den till en Greklandssemester för att fota hela semestern, mest på land men även i havet. Att den var vattentät var ganska smidigt eftersom man kunde ha den i fickan på badbyxorna, även om man inte skulle ta kort under vattnet just så kan man ta roliga badbilder utan att behöva oroa sig för att tappa kameran eller få stänk på den. Jag tycker bilderna blev bra och filmerna var fina de med. Här är ett videoklipp från lite snorkling på grunt vatten, ganska dåligt filmat då det är lite svårt att simma och hålla i en kamera samtidigt
http://www.youtube.com/watch?v=_8sQnif7tPE
TX30 borde rimligtvis vara bättre eftersom den är nyare, Googlar du lite hittar du säkert fler filmer och bilder från kameran.

Det man inte får med Sonykameran är ju möjligheten att fästa den med smidiga fästen som man kan med Gopro-kamerorna så ska du sätta fast den på huvudet eller armen är det helt klart actionkameror likt Gopro du ska kolla på. Ditt första steg är kanske att bestämma vad kameran främst ska vara till, är det snorklingen som är det primära?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Vad menar du med djupt vatten?

Det finns kameror som klarar ner mot 10m eller så för relativt överkomliga pengar, men ska man djupare än det är det nog köpa undervattenshus som gäller.

Det kunde ju vara bra med en budget åxå. Såg inget om det i inlägget.

Bland de absolut billigaste är ju Nikon S33, för runt 1000-lappen.
Bland de lite bättre kamerorna finns tex Canon D30, Nikon AW130 eller Ricoh WG-30W.

Jag skulle nog säga att bland de senare alternativen jag namngav är det nog inte så jättestora skilnader i bildkvalitet. Alla har samma sensorstorlek osv, men vissa skilnader kan såklart finnas i optiken och mjukvaran osv.
Hur som helst så har alla kameror av denna typ en gemensam sak och det är just att sensorn är lite mindre än vad man annars kan få för samma pengar utan vattentåligheten osv.
Sensorstorleken spelar ju in för hur mycket ljus som samlas in och under vattnet försvinner ju ljuset rätt fort, så några meter ner blir bilderna nog en smula brusiga även mitt på dagen, om inte vattnet är extremt klart.

Jag har själv ett par sånadär "tåliga" kameror och bildkvaliteten är okej. Jag har dock inte använt dem som undervattenskameror utan köpt dem för att barnen ska ha dem.
Vad jag sett i tester och så så kan färgerna bli lite konstiga och så under vattnet. Det verkar som att det är så på mer eller mindre alla modeller, men i olika omfattning.

Permalänk
Medlem

Kan denna vara nåt kanske?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc