Permalänk
Medlem

Vad är latens 13-15-15-36 och CL14?

Vet inte vilka minne jag ska välja. Tänkte köpa ny dator och vet inte vad skillnaden är mellan

http://www.inet.se/produkt/6110151/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-21...

och

http://www.inet.se/produkt/5316407/hyperx-16gb-2x8gb-ddr4-213...

Enda skillnaden jag hitta på specs var latens skillnaden men jag vet inte hur man tyder det

Permalänk
Medlem

Latens är om jag inte missminner mig hur lång tid (fördröjning) det tar för minnescontrollern på internminnet att läsa och skriva från minnescellerna/blocken . Lägre är bättre, men tror inte att det är något man märker någon direkt skillnad på i verkligheten utom i syntetiska tester.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Latens är om jag inte missminner mig hur lång tid (fördröjning) det tar för minnescontrollern på internminnet att läsa och skriva från minnescellerna/blocken . Lägre är bättre, men tror inte att det är något man märker någon direkt skillnad på i verkligheten utom i syntetiska tester.

Jo jag förstår ju vad latens är på minnet men vet inte hur man tyder 13-15-15-36 och CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevalopo:

Jo jag förstår ju vad latens är på minnet men vet inte hur man tyder 13-15-15-36 och CL14

När det står fyra siffror så där så är det olika latenser som anges, där den första är CL (i detta fallet CL13). Så 13-15-15-36 är helt enkelt CL13 med andra relevanta latenser också angivna, medan CL14 är CL14 utan att speca de andra latenserna.

Lägre latenser är alltid bättre, men gör sällan någon större skillnad i verkligheten. Tänk också på att CL anges i klockcykler, så minnenas frekvens spelar också roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

När det står fyra siffror så där så är det olika latenser som anges, där den första är CL (i detta fallet CL13). Så 13-15-15-36 är helt enkelt CL13 med andra relevanta latenser också angivna, medan CL14 är CL14 utan att speca de andra latenserna.

Lägre latenser är alltid bättre, men gör sällan någon större skillnad i verkligheten. Tänk också på att CL anges i klockcykler, så minnenas frekvens spelar också roll.

Tack så mycket för förklaringen Blir CL13 då

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Xeraton:

Latens är om jag inte missminner mig hur lång tid (fördröjning) det tar för minnescontrollern på internminnet att läsa och skriva från minnescellerna/blocken . Lägre är bättre, men tror inte att det är något man märker någon direkt skillnad på i verkligheten utom i syntetiska tester.

Ditt inlägg är inte helt felaktigt, men lätt att misstolka: Det är antalet klockcykler, inte antalet [n/µ/m]sekunder, som indikeras av siffrorna.

Skrivet av nevalopo:

Jo jag förstår ju vad latens är på minnet men vet inte hur man tyder 13-15-15-36 och CL14

Om det står fyra siffror med streck emellan ska de tolkas som beskrivet här. Vanligen bryr man sig mest om den första siffran, som betecknar CAS Latency (CL). Därför syns ofta enbart "CL14" och liknande.

CL14 betyder att CAS Latency är 14 klockcykler. För ett DDR4‑2133-minne, som körs i 1066 MHz, ger alltså CL14 en latens på

14 cykler × 1 / (1,066 × 109 cykler/sekund) ≈ 13,13 ns

Är det istället ett DDR4‑3000-minne, som körs i 1500 MHz, blir latensen

14 cykler × 1 / (1,5 × 109 cykler/sekund) ≈ 9,33 ns

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

När det står fyra siffror så där så är det olika latenser som anges, där den första är CL (i detta fallet CL13). Så 13-15-15-36 är helt enkelt CL13 med andra relevanta latenser också angivna, medan CL14 är CL14 utan att speca de andra latenserna.

Lägre latenser är alltid bättre, men gör sällan någon större skillnad i verkligheten. Tänk också på att CL anges i klockcykler, så minnenas frekvens spelar också roll.

Inte helt säker på jag förstår riktigt hur du menar här. Ok, så CL13 ovan är en Latens och andra latenser angivna. Men Hur skiljer det sig ifrån CS14? Vilken ska man titta på i första hand, och vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Inte helt säker på jag förstår riktigt hur du menar här. Ok, så CL13 ovan är en Latens och andra latenser angivna. Men Hur skiljer det sig ifrån CS14? Vilken ska man titta på i första hand, och vad är skillnaden?

CAS Latency (CL) och bandbredd så man kan räkna ut s.k. "RAM access time".

T.ex
2133MHz CL15 DDR4 memory, ( 15 / 2133 ) * 1000 = 7.03ns
1600MHz CL9 DDR3 memory, ( 9 / 1600 ) * 1000 = 5.63ns

Ha det så lågt som möjligt.

Knappt nån skillnad i IRL grejer eller gaming dock. Dessutom finns det rapporter att det är bättre med högre bandbredd nu när DDR4 börjat bli alltmer vanligt så mja, kan att jag ändå har fel.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phreec:

CAS Latency (CL) och bandbredd så man kan räkna ut s.k. "RAM access time".

T.ex
2133MHz CL15 DDR4 memory, ( 15 / 2133 ) * 1000 = 7.03ns
1600MHz CL9 DDR3 memory, ( 9 / 1600 ) * 1000 = 5.63ns

Ha det så lågt som möjligt.

Knappt nån skillnad i IRL grejer eller gaming dock. Dessutom finns det rapporter att det är bättre med högre bandbredd nu när DDR4 börjat bli alltmer vanligt så mja, kan att jag ändå har fel.

Nej det är också hur jag har uppfattat det; Att det iaf inom Gaming är mer oviktigt än inom renderingsuppgifter. Däremot så är det intressant med hur det fungerar, då jag aldrig har gett det här någon större tanke och inte har nämnvärd insikt i hur det fungerar Tack för att du tog dig tid att förklara!