Permalänk
Medlem

Pluggdator budget 8k

Hej, min laptop har nu officiellt havererat så är i behov av en laptop för studier, kör en del hyfsat krävande simuleringar så antar att jag bör välja en laptop med lite bättre processorkraft.

Har ni några bra tips på sådan laptop med en budget på 8k.

Permalänk
Medlem

Denna? Den är ganska tung och på rea men man kan nog inte få bättre prestanda för pengarna.

http://www.inet.se/produkt/1972579/lenovo-y50-70-i7-8gb-gtx-9...

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Y50-70 som ovan poster länkade till, sitter och skriver på en sådan nu. Väger lite för sin prestanda och har hyfsad (dock inte exceptionellt på nåt sätt) batteritid. Skärmen är OK i min mening. Lirar alla spel på marknaden, dock inte på högsta. Enda negativa är wifi-kortet som har taskig räckvidd.

Släng in en SSD (medföljande drive är lååååångsam) så har du en toppdator.

Visa signatur

Ryzen 2600X, RTX 3080

Permalänk
Medlem

Känns kanske lite overkill med en gamingdator när den enbart är till för studier. Sitter på en bra stationär gamingdator annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johsjo:

Känns kanske lite overkill med en gamingdator när den enbart är till för studier. Sitter på en bra stationär gamingdator annars.

Det finns i princip inget likvärdigt i den prisklassen. Har letat en himlans massa efter bärbar dock med fokus på att dom ska vara "ultraportabla" och köpte en otroligt fjantig macbook 12" som jag inte trodde skulle vara så fjantig som den kändes när jag öppnade paketet, den åker tillbaka imorgon. Om du inte har så höga prestandakrav så kanske https://www.dustinhome.se/product/5010885839/z51-70?ssel=fals... kan vara något. Funderar starkt på en sådan själv, det som talar emot är den taskiga batteritiden på 4 timmar. Det som talar för är att skärmen är flimmerfri över typ 50% ljusstyrka (som tydligen är jätteviktig för att inte skada sina ögon vid långvarigt användande) och 2 års garanti samt att den är i aluminium.

Permalänk
Medlem

Du skriver att du behöver köra simuleringar och behöver processorkraft. Då ser jag väl inte atom eller Intels M-serie (som MacBook har) som ett alternativ.
En trevlig maskin som är portabel och som just nu säljs på rea är ju MS Surface PRO 3 med 8gb minne.
Köper du den från MS store så tror jag den ligger på 8995.
Bra kvalitetskänsla och skärm. Köper du Surface PRO 4;ans t-bord så har du även ett bra tangentbord att skriva på.
Jag är ingen fan av pekskärm och pennor men dom som ritar och faktiskt använder detta lovordar både 3;an och 4;an.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funderar lite på denna som också ligger lite över min budget. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Någon som har erfarenhet av denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johsjo:

Funderar lite på denna som också ligger lite över min budget. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Den där har relativt dålig batteritid, hur viktigt är det för dig?

Ett alternativ skulle kunna vara den nya ThinkPad E460. Här är en omfattande recension på den (nästan samma modell, fast med ett AMD-grafikkort). Den har en lite sämre processor, men mycket bättre batteritid.

Permalänk
Medlem

@perost: Batteritiden är rätt oviktig, då jag är van att sitta på min med 15 minuters batteritid på om jag har tur. Kan kanske vara värt 1000kr extra för att få en lite bättre processor då det är den som kommer vara viktigast för mitt bruk. Samt ett stort plus är att den är lätt också.

Permalänk
Medlem

Vad har du för specc på den dator som gått sönder? Måste den nya datorn ha bättre prestanda eller räcker det i värsta fall med en likvärdig? Svårt att veta om du t.ex. behöver fyra fysiska kärnor i CPU:n (som Lenovo Y50 har) eller om du klarar dig med en "enklare" CPU som i datorn du nyss länkade.

Om det sistnämnda är fallet har du en kandidat att hålla ögonen på här (innan helgen kostade den 7990:- ):
https://www.dustinhome.se/product/5010885941/u41-70

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Skrivet av Johsjo:

Hej, min laptop har nu officiellt havererat så är i behov av en laptop för studier, kör en del hyfsat krävande simuleringar så antar att jag bör välja en laptop med lite bättre processorkraft.

Har ni några bra tips på sådan laptop med en budget på 8k.

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/15-16tum/asus-x...

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

HP Spectre 360 med studentrabbat

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

@Schn3id3r: Min gamla har speccs som en sten ungefär Det är en 8 år gammal skollaptop den borde ha skrotats för många år sedan men överlevt tills nu. Behovet för en snabbare har enbart funnits nu senaste halvåret och kunde bara drömma om att köra sådana program på den datorn. Alltså är det inte värt att lägga till 700 kr för att både få 2-1 samt den senaste generationen av i7 processorn. Det som skall köras är simuleringar av matematikberäkningar som kan ta upp emot 20 min att köra, så det är ren processorkraft som behövs då programmet inte skall visa så mycket grafiskt innan körningen är klar.

@marcusnns: Har kollat på den och med tanke på att den väger 2,5 kg så känns den lite för tung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johsjo:

@Schn3id3r: Min gamla har speccs som en sten ungefär Det är en 8 år gammal skollaptop den borde ha skrotats för många år sedan men överlevt tills nu. Behovet för en snabbare har enbart funnits nu senaste halvåret och kunde bara drömma om att köra sådana program på den datorn. Alltså är det inte värt att lägga till 700 kr för att både få 2-1 samt den senaste generationen av i7 processorn. Det som skall köras är simuleringar av matematikberäkningar som kan ta upp emot 20 min att köra, så det är ren processorkraft som behövs då programmet inte skall visa så mycket grafiskt innan körningen är klar.

@marcusnns: Har kollat på den och med tanke på att den väger 2,5 kg så känns den lite för tung.

Fyrkärniga laptops börjar bli lite sällsynta utanför Gaming-segmentet så ska den även vara av ett lättare slag så kommer det bli svårt att hitta något. Det enda i den prisklassen är väl y50-70 och asus n551, bägge är rätt stora och lite äldre.

Klarar du dig på en fyrtrådad i7a så är väl detta väldigt prisvärt https://www.komplett.se/product/856644/datorer-och-surfplatto...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Johsjo:

@Schn3id3r: Min gamla har speccs som en sten ungefär Det är en 8 år gammal skollaptop den borde ha skrotats för många år sedan men överlevt tills nu. Behovet för en snabbare har enbart funnits nu senaste halvåret och kunde bara drömma om att köra sådana program på den datorn. Alltså är det inte värt att lägga till 700 kr för att både få 2-1 samt den senaste generationen av i7 processorn. Det som skall köras är simuleringar av matematikberäkningar som kan ta upp emot 20 min att köra, så det är ren processorkraft som behövs då programmet inte skall visa så mycket grafiskt innan körningen är klar.

@marcusnns: Har kollat på den och med tanke på att den väger 2,5 kg så känns den lite för tung.

Om du har en bättre burk hemma kan du köra dina beräkningar på den via laptopen. Om du alltid har med dig mobil har du alltid nät också.

Skickades från m.sweclockers.com