Stänga av Charms/Action Center.

Permalänk
Medlem

Stänga av Charms/Action Center.

Hej på er.

Sitter med en surfplatta av märket Lamina (microsofts egna tror jag) med windows 10 home (64)
Har i ett par dagar nu försökt letat mig fram ett sätt att stänga av så att charms barsen
och åtgärdscentret (action center) inte dyker upp om man swipar in från ena sidan av skärmen.
Tycker mig ha provat det mesta, men Åtgärdscentret vill inte bli disablat hur jag än försöker.

Är det någon som har några tips/har stängt av det själv och lyckats som skulle kunna hjälpa till?

Surfplattan ska användas i en Kiosk (Kan inte använda "Windows Kioskmode" då applikationen jag ska köra
inte klassas som Fullscreen i windows, och har ingen möjlighet att ändra i källkoden)

Har provat:
CharmsBarKiller från Winaero
Lägga till DisableNotificationCenter = 1 i regedit utan effekt.

Hjälp mig är ni snälla, snart blir jag galen!

Visa signatur

Fractal Design Meshify - Asus Z370-P - I59600K - 16gb Corsair Vengeance - GTX 2070 - Samsung M2 500GB - ASUS 24" VG248QE 144Hz - QPAD MK80 - Qpad 5k - Qpad CT XL

Permalänk
Medlem

Borde de inte försvinna om man inaktiverar explorer.exe? Det gör jag alltid på alla kioskdatorer som bara ska köra ett specifikt program, samt lägger ett skript som startar det igen om programmet stängs eller kraschar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Borde de inte försvinna om man inaktiverar explorer.exe? Det gör jag alltid på alla kioskdatorer som bara ska köra ett specifikt program, samt lägger ett skript som startar det igen om programmet stängs eller kraschar

Den lösningen har jag faktiskt inte tänkt på, men jo det skulle eventuellt kunna fungera då vad jag förstår så är Chars och Action center en del av explorer, och att stänga av detta borde kunna fungera.

Du som har lite erfarenhet, visst styr bara Explorer det visuella, en inaktivering av denna skulle inte påverka systemtjänster
och annan windowsfunktionalitet?

Samt en sista fråga, hur ser ditt script för krash/stängning ut, misstänker att det är ett enkelt batscript som kollar programID?
Har du lust att posta koden?

Ha de!

Visa signatur

Fractal Design Meshify - Asus Z370-P - I59600K - 16gb Corsair Vengeance - GTX 2070 - Samsung M2 500GB - ASUS 24" VG248QE 144Hz - QPAD MK80 - Qpad 5k - Qpad CT XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtah:

Den lösningen har jag faktiskt inte tänkt på, men jo det skulle eventuellt kunna fungera då vad jag förstår så är Chars och Action center en del av explorer, och att stänga av detta borde kunna fungera.

Du som har lite erfarenhet, visst styr bara Explorer det visuella, en inaktivering av denna skulle inte påverka systemtjänster
och annan windowsfunktionalitet?

Samt en sista fråga, hur ser ditt script för krash/stängning ut, misstänker att det är ett enkelt batscript som kollar programID?
Har du lust att posta koden?

Ha de!

Jag har bara gjort en batch-fil som loopar och startar programmet om det stängs. Scriptet har körts som ett dolt inloggningssript med policy. Explorer styr bara det visuella eller skrivbordet, så det klarar man sig utan på en kiosk. Sedan har jag lagt in ett script med autohotkey som inaktiverat windows-tangent och alt-tangent. Vilket förhindrar de flesta tangentbordsgenvägar.

Var ett tag sedan jag grejade så har inte scripten tillgängliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag har bara gjort en batch-fil som loopar och startar programmet om det stängs. Scriptet har körts som ett dolt inloggningssript med policy. Explorer styr bara det visuella eller skrivbordet, så det klarar man sig utan på en kiosk. Sedan har jag lagt in ett script med autohotkey som inaktiverat windows-tangent och alt-tangent. Vilket förhindrar de flesta tangentbordsgenvägar.

Var ett tag sedan jag grejade så har inte scripten tillgängliga

Hittade ett behändigt litet program som heter Restart On Crash och håller applikationen igång, skulle den krasha eller
bli avstängd så kollar den (och dubbelkollar en gång till) för att sedan starta den + logga att den har blivit omstartad.

Mina enheter sitter dessutom monterade i låsta kiosker, utan tangentbord eller dylikt så windows tangenten är inga
bekymmer.

Ser änsålänge ut att fungera utan problem vilket känns jävligt skönt.¨

<3

Visa signatur

Fractal Design Meshify - Asus Z370-P - I59600K - 16gb Corsair Vengeance - GTX 2070 - Samsung M2 500GB - ASUS 24" VG248QE 144Hz - QPAD MK80 - Qpad 5k - Qpad CT XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtah:

Hittade ett behändigt litet program som heter Restart On Crash och håller applikationen igång, skulle den krasha eller
bli avstängd så kollar den (och dubbelkollar en gång till) för att sedan starta den + logga att den har blivit omstartad.

Mina enheter sitter dessutom monterade i låsta kiosker, utan tangentbord eller dylikt så windows tangenten är inga
bekymmer.

Ser änsålänge ut att fungera utan problem vilket känns jävligt skönt.¨

<3

Låter som en bättre lösning ifall applikationen typ fryser osv
Jo det är ju såklart lättare om den är inlåst och utan tangentbord, alternativt att man har ett specialtangentbord

Permalänk
Medlem

Otroligt vad gemene man måste vara kunnig för att kunna bli av med allt onödigt fluff i Windows 10.

Vore det inte bättre om allt sådant vore av per default? En annan sak som borde vara av per default är ju MS spiongrejer, så kan man slå på det om man nu vill.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3