Lyckas inte komma åt PLEX från jobbet.

Permalänk
Medlem

Lyckas inte komma åt PLEX från jobbet.

Klargörande först, kvällar jobbar jag jour och måste vara på plats.

Plex fungerar perfekt till telefon eller andra nätverk men inte till jobbet. Har testat ansluta till ip-nummer och port men lyckas inte, via plexportalen mm. Vet att datorn jag har är ansluten till någon Cisco nätverk men inte vpn.

har testat
Tex http://mitt ip nummer eller mitt dns:32400/web/index.html

Har öppnat den porten på routern även fast upnp fungerar.

Swishar en pizza till den som lyckas hjälpa mig!

Med vänlig hälsning Kristoffer

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Klargörande först, kvällar jobbar jag jour och måste vara på plats.

Plex fungerar perfekt till telefon eller andra nätverk men inte till jobbet. Har testat ansluta till ip-nummer och port men lyckas inte, via plexportalen mm. Vet att datorn jag har är ansluten till någon Cisco nätverk men inte vpn.

har testat
Tex http://mitt ip nummer eller mitt dns:32400/web/index.html

Har öppnat den porten på routern även fast upnp fungerar.

Swishar en pizza till den som lyckas hjälpa mig!

Med vänlig hälsning Kristoffer

antar att du har godkännt av IT chef?
anyhow

jag utgår ifrån att din arbetsplats har blocket den porten eller plex efttersom det inte räknas till arbete.

prata snällt med IT chef och be honom öppna det på kvällar när du arbetar.

jag har själv bett min ITchef att öppna upp visa radiokanaler osv under kvällar och helger när jag arbetar.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av kriller007:

Klargörande först, kvällar jobbar jag jour och måste vara på plats.

Plex fungerar perfekt till telefon eller andra nätverk men inte till jobbet. Har testat ansluta till ip-nummer och port men lyckas inte, via plexportalen mm. Vet att datorn jag har är ansluten till någon Cisco nätverk men inte vpn.

har testat
Tex http://mitt ip nummer eller mitt dns:32400/web/index.html

Har öppnat den porten på routern även fast upnp fungerar.

Swishar en pizza till den som lyckas hjälpa mig!

Med vänlig hälsning Kristoffer

Atnagligen blockerat via jobbet, använd VPN o se om det funkar

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Lego Master
Skrivet av kriller007:

Klargörande först, kvällar jobbar jag jour och måste vara på plats.

Plex fungerar perfekt till telefon eller andra nätverk men inte till jobbet. Har testat ansluta till ip-nummer och port men lyckas inte, via plexportalen mm. Vet att datorn jag har är ansluten till någon Cisco nätverk men inte vpn.

har testat
Tex http://mitt ip nummer eller mitt dns:32400/web/index.html

Har öppnat den porten på routern även fast upnp fungerar.

Swishar en pizza till den som lyckas hjälpa mig!

Med vänlig hälsning Kristoffer

Har du provat webappen hos plex? Logga in på http://plex.tv och ta "Starta" uppe i högra hörnet. Borde reda ut att komma åt dina filmer du har på datorn hemma. Funkar för mig när jag provar på jobbet nu, och vi har en rätt nitisk brandvägg.

EDIT:
Läste lite noggrannare nu, och risken är väl att man har blockerat allt utom en whitelist. Då är det att prova köra servern hemma på tex. port 80 som gäller, den kan dom dåligt blockera.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så installera openVPN och kör VPN hemåt, då kan du surfa mot den lokala IP:n på Plexservern.

Om inte annat så testa ändra till port 443 i Plex och ändra inställningen o säkra anslutningar i plex också till prefered. Testar du port 80 kan det vara värt att stänga av säkra anslutningar också i plex.

En sak jag märkt också är att ibland räcker det inte med att bara skriva IP adressen till plex utan testa såhär: xxx.xxx.xxx.xxx:32400/web

Lycka till!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Vet du om det är annat som är blockerat i jobbets nätverk? För då är det nog så at plex också ligger på den listan

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

antar att du har godkännt av IT chef?
anyhow

jag utgår ifrån att din arbetsplats har blocket den porten eller plex efttersom det inte räknas till arbete.

prata snällt med IT chef och be honom öppna det på kvällar när du arbetar.

jag har själv bett min ITchef att öppna upp visa radiokanaler osv under kvällar och helger när jag arbetar.

Nja, alltså jag får träna på arbetstid med om jag vill.

Skrivet av andra94:

Atnagligen blockerat via jobbet, använd VPN o se om det funkar

Vill inte prova vpn ect, vi har viktiga journaler, vill helst lösa det på hemma front.

Skrivet av Shudnawz:

Har du provat webappen hos plex? Logga in på http://plex.tv och ta "Starta" uppe i högra hörnet. Borde reda ut att komma åt dina filmer du har på datorn hemma. Funkar för mig när jag provar på jobbet nu, och vi har en rätt nitisk brandvägg.

EDIT:
Läste lite noggrannare nu, och risken är väl att man har blockerat allt utom en whitelist. Då är det att prova köra servern hemma på tex. port 80 som gäller, den kan dom dåligt blockera.

Ska testa port 80, kan tidigast testa på tisdag.

Skrivet av Chichin:

Om du har möjlighet så installera openVPN och kör VPN hemåt, då kan du surfa mot den lokala IP:n på Plexservern.

Om inte annat så testa ändra till port 443 i Plex och ändra inställningen o säkra anslutningar i plex också till prefered. Testar du port 80 kan det vara värt att stänga av säkra anslutningar också i plex.

En sak jag märkt också är att ibland räcker det inte med att bara skriva IP adressen till plex utan testa såhär: xxx.xxx.xxx.xxx:32400/web

Lycka till!

Testat med bara web, gick ej.

Skrivet av jocke92:

Vet du om det är annat som är blockerat i jobbets nätverk? För då är det nog så at plex också ligger på den listan

Det mesta fungerar, netflix, aftonbladet, facebook.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Samma på jobbet för mig. Ett tag var det blockerat av IT. Snacka med dem.

Hur beskrev du problemet så de förstod? räcker det med att säga att jag inte kommer åt port 32400 på datorn hemma så jag kan se film?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Hur beskrev du problemet så de förstod? räcker det med att säga att jag inte kommer åt port 32400 på datorn hemma så jag kan se film?

ja, om han däremot börjar fråga varför osv så är det likabra att berätta att du försöker komma åt Plex servern.

om inte så är det bättre (och enklare) att du tar med en laptop och kopplar emot ett annat nätverk tex din telefon.

iochmed att ni öppnar en port så kan det bli ett säkerhetsproblem.

Permalänk
Medlem

Går inte att mappa om plex till en annan port av någon anledning i plex men man kan lura den genom natning och mappa tex 80 till 32400 skulle testa och see om tex port 21 är öppen ut och då mappa om den till det.

Då jag inte har en aning om vad du har för router så kan jag inte hjälpa mer en så.
Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

ja, om han däremot börjar fråga varför osv så är det likabra att berätta att du försöker komma åt Plex servern.

om inte så är det bättre (och enklare) att du tar med en laptop och kopplar emot ett annat nätverk tex din telefon.

iochmed att ni öppnar en port så kan det bli ett säkerhetsproblem.

Ska kolla, förstår vad ni menar med porten men tror inte det är något problem då vi kommer åt saker som netflix ect.

Skrivet av eXim:

Går inte att mappa om plex till en annan port av någon anledning i plex men man kan lura den genom natning och mappa tex 80 till 32400 skulle testa och see om tex port 21 är öppen ut och då mappa om den till det.

Då jag inte har en aning om vad du har för router så kan jag inte hjälpa mer en så.
Lycka till.

Det klarar jag utan problem, tyvärr kommer jag hem på lördag och jobbar igen på tisdag.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

@kriller007: Netflix kör port 80, så den är svår att blockera på enbart port utan att strypa all annan webbtrafik.

Jag föreslår att du installerar Teamviewer och ändrar port på din plex remotely tills du hittar en som fungerar på ditt jobbs nätverk.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag rekommenderar att du inte försöker gå runt företagets säkerhetsinställningar på något sätt eftersom det kan vara en giltig anledning att avskeda dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enkoppte:

@kriller007: Netflix kör port 80, så den är svår att blockera på enbart port utan att strypa all annan webbtrafik.

Jag föreslår att du installerar Teamviewer och ändrar port på din plex remotely tills du hittar en som fungerar på ditt jobbs nätverk.

Ska testa någon dag.

Skrivet av mrqaffe:

Jag rekommenderar att du inte försöker gå runt företagets säkerhetsinställningar på något sätt eftersom det kan vara en giltig anledning att avskeda dig.

De skulle aldrig säga upp mig för en sådan sak, jag är för värdefull.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kriller007:

Hur beskrev du problemet så de förstod? räcker det med att säga att jag inte kommer åt port 32400 på datorn hemma så jag kan se film?

Pratade inte alls med dem då vi inte borda använda Plex på jobbet;)
Men av nån anledning fungerar det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Har du provat webappen hos plex? Logga in på http://plex.tv och ta "Starta" uppe i högra hörnet. Borde reda ut att komma åt dina filmer du har på datorn hemma. Funkar för mig när jag provar på jobbet nu, och vi har en rätt nitisk brandvägg.

EDIT:
Läste lite noggrannare nu, och risken är väl att man har blockerat allt utom en whitelist. Då är det att prova köra servern hemma på tex. port 80 som gäller, den kan dom dåligt blockera.

Har skickat PM, port 80 fungerade!

Tack något otroligt mycket!

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av kriller007:

Har skickat PM, port 80 fungerade!

Tack något otroligt mycket!

No worries, tack för pizzan!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

No worries, tack för pizzan!

Tack det är guld värt då jag inte har något att göra på kvällarna om det inte ringer.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.