Hjälp med uppkoppling och pingplotter?

Permalänk

Hjälp med uppkoppling och pingplotter?

Tjena..
Har sporradiska avbrott på min uppkoppling.
Har bahnhof 100/100
Asus RT-AC68U Router

Bahnhof säger att dom ser inga problem på min uppkoppling och Asus skyller på uppkopplingen..
Tyvärr får jag inga svar från bahnhof och når dom inte på telefon..

Fattar ingenting av pingplotter så jag kan inte felsöka själv och avgöra vad det är som är fel.

Nån som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Starta pingplotter
Välj t.ex "ping.sunet.se" som target och starta.
Mät tills du ser siffror i kolumnen "PL%", stoppa mätningen.
Publicera resultatet här.

Permalänk
Medlem

Testa även andra sidor utomlans. Jag hade ett skumt problem här om veckan att jag hade runt 140 i ping till tyska BF4 servrar. Men normalt till t.ex England och mot övre USA samt Kanada. Ca 136-137 har jag då. Bad en polare som bor i Nederländerna köra en vanlig traceroute till min speldator samt till min hemmaserver båda kör separata publica IP adresser på samma nät, samma switch. De båda tog olika vägar, trotts samma nät. Pratade då med BBB min ISP och de kunde inte se något, då hon inte hade så hon kunde slänga ut min ip från de reserverade i DHCP servern och en omstart av porten inte hjälpte då testade jag med att kopla om till mitt gamla buggiga 3com närvärkskort och då blev svarstiderna bra. Väntade de 8h som behövdes på det andra kortet och fick då en ny IP och då fungerade det som vanligt igen.

Så kolla inte bara mot t.ex sunet. Samt har du fått ny ip adress emellan? Slita ut strömen till routern och om du nu har fibermodul och låta de vara av undernatten och jobba gå i skolan handla träffa någon så halva dagen går förutom det och sedan då du gjort annat starta alt igen och se om du får en ny IP och om det hjälper.
En annan klassiker är att strömadaptrar nästan gått sönder. Om t.ex den till din router eller om du nu har någon fiberomvandlare, så vid hög belastning dör utrustningen för att nätdelen blir överhättad och levererar fel spänning , då utrustningen krashar eller blir belastningen lägre och nätdelen går ner i temperatur, då levererar den koräkt igen och utrustningen startar igen.
Jag har sätt det på D-Links strömadaptrar till routrar och på Epsons bong skrivare. Förmodligen mer men svårt att minnas de bå de inte var skolexempel i hur fel det kan bli ibland.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Testa winmtr för att se lite enklare upplägg av en traceroute. http://winmtr.net/ sedan förstår du pingplotter utan problem.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@madtop: Här är ett pingplotter jag kört under ca 2 dygn MED router och trådlöst

http://imgdrop.se/UPL/1454013944jgx.png

löste problemet
Permalänk
Medlem

Skärmdump?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Och här är nästa test på ungefär samma tid UTAN router

Permalänk
Medlem
Skrivet av berggren4:

@madtop: Här är ett pingplotter jag kört under ca 2 dygn MED router och trådlöst

http://imgdrop.se/UPL/1454013944jgx.png

Du har jitter och hög ms redan till din router, dvs problemet uppstår hemma hos dig. Jag gissar att det är din wifi som strular.

Prova med kabel.

Skrivet av berggren4:

Och här är nästa test på ungefär samma tid UTAN router
http://imgdrop.se/UPL/1454018941kso.png

Körde du med kabel?
Isf är det din dator som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du har jitter och hög ms redan till din router, dvs problemet uppstår hemma hos dig. Jag gissar att det är din wifi som strular.

Prova med kabel.

Körde du med kabel?
Isf är det din dator som strular.

Om jag inte missförstått så om du kollar på den med Asusroutern inkopplad så kommer packetlossen efter routern. Om man kollar på bilden utan så kommer den på en gång. I så fall ser det ut som felet liger på samma ställe.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@berggren4
Hur är systemet kopplat? Använder du samma kabel som går till din router då du kopplar förbi den och går direkt? Har du haft sporadiska avrått under en längre tid? I så fall minns du om något ändrat, åska, damsugigt datorn, snubblat på en kabel? Är du den ända som använder linan? Vad har du för dator? Har du banhof 100/100 vi TP kabel in i lägenheten/huset eller Fibermodul som du sedan kopplar till routern/switchen eller datorn?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Om jag inte missförstått så om du kollar på den med Asusroutern inkopplad så kommer packetlossen efter routern. Om man kollar på bilden utan så kommer den på en gång. I så fall ser det ut som felet liger på samma ställe.

Det finns inga packetloss till målet ping.sunet.se. Att det tappas paket på hoppen fram till målet är helt ointressant.

Det är som max 551ms till det första hoppet (ASUS-routern). Vilket är ett mycket dåligt resultat, något gör så att det tar 0,5s för paketen att färdas 10-15m.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte att det är sporadiska avbrott på förbindelsen alls? På första dumpen är det 4 paket borta på 2 dygn mot asus-routern över trådlöst. Det är något annat som händer.

Kan det vara att vi andra här tyder ordet avbrott på ett annat sätt än TS? Hur har Berggren kommit fram till att det verkligen bryter förbindelsen? Eller stannar det upp, chokar, får höga latenser, slutar svara på DNS, datorn hänger sig osv. Kanske ett förtydligande av symtomen inte vore fel.

När detta händer, får du upp "lost connection", "session closed", "Ingen anslutning till internet" eller liknande?
Får du återansluta saker, spel/streams för att få igång det?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det finns inga packetloss till målet ping.sunet.se. Att det tappas paket på hoppen fram till målet är helt ointressant.

Det är som max 551ms till det första hoppet (ASUS-routern). Vilket är ett mycket dåligt resultat, något gör så att det tar 0,5s för paketen att färdas 10-15m.

Ok då läser jag altså pingplotter fel.

Vet du eller någon annan vad hans hopp utan IP med massa error är? Jag ser inget sådant då jag kör pingplotter.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ok då läser jag altså pingplotter fel.

Det viktiga är hur det ser ut till det sista hoppet - det är ju dit du vill.
Är det loss-less och utan jitter till målet så är allt frid och fröjd.

Om du har drops eller sena svar från en eller flera routrar på vägen spelar ingen roll så länge det ser bra ut efter dessa. Att en router är sen på att svara på en ping betyder inte att det är något fel - det betyder bara att den har viktigare saker att göra än att svara på en massa pingplotter-frågor.

Skrivet av hACmAn:

Vet du eller någon annan vad hans hopp utan IP med massa error är? Jag ser inget sådant då jag kör pingplotter.

Nej jag har ingen aning och det är lite skumt att den inte skickar med någon ip-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Vet du eller någon annan vad hans hopp utan IP med massa error är? Jag ser inget sådant då jag kör pingplotter.

Routern svarar inte på ping, var förr inte helt ovanligt att stänga av det från annat än probenät (eller stäng av icmp, använd exempelvis snmp). En del har så dom svarar när belastningen är låg, eller ett visst antal procent av förfrågningar etc. Kan vara ett sätt att få bort script-kiddies som ska försöka störa en router. För övrigt är err-kolumnen antal förlorade paket, PL% är samma sak fast procenten.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Ibland stannar uppkopplingen bara upp och blir trög, men oftast så tappar jag uppkopplingen helt.. åtminstone på telefon, surfplatta och bärbar dator...(kommer upp ingen internetanslutning) den stationära datorn kan jag inte ha så mycket koll på då den står i källaren.. märker också på tv:n att uppkopplingen dalar eller går ner då bilden blir som att man tittar på en gammal vhs. på @Gurk:

Permalänk

Kopplade in en D-link router( med trådlösa frånkopplat) som jag kör på den stationära datorn bara för att kunna se om den stationära tappar.. verkar inte som den tappat nån uppkoppling på 2 dagar i alla fall och inga packet loss enligt loggen så det ser ut som det är asus routern som bråkar med mig

Permalänk

Ingen som ser något annat fel ? ser ut som det är nåt skumt med det trådlösa eller? Får väl testa att koppla allt via dlinken för att se om jag får samma problem med det trådlösa då

Permalänk
Medlem
Skrivet av berggren4:

Ingen som ser något annat fel ? ser ut som det är nåt skumt med det trådlösa eller? Får väl testa att koppla allt via dlinken för att se om jag får samma problem med det trådlösa då

För några dagar sedan skrev jag
"Jag gissar att det är din wifi som strular. Prova med kabel."

Det gäller fortfarande.

Permalänk

Problemet är att jag kan inte köra kabel på de saker som jag kör trådlöst.. hade jag kunnat så hade jag kört kabel på allt, men tex tv:n som jag har problem med ibland går på kabel. men jag testar byta router en sväng. @madtop:

Permalänk

Jag kommer ingenstans med Bahnhof. dom ser inte några fel enligt pingplottern , varken på trådat eller trådlösa (säger dom)

Router loggen säger rätt ofta "Connection reset by peer" Nån som kan tala om vad det betyder?

Permalänk

Så här ser det ut än så länge med en annan router

Permalänk

Hur ser detta testet ut? Ser det likadant ut som dom andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av berggren4:

Hur ser detta testet ut? Ser det likadant ut som dom andra?

Störningar på WiFi kan man oftast inte göra något åt som privatperson om man inte har tillgång till analysverktyg för WiFi.
Du kan testa att stänga av allt i hemmet som drar el. Se om det blir bättre då.

Det finns en anledning varför ingen operatör tar ansvar för trådlöst hos kunderna. Det går inte att felsöka på distans och allt påverkar prestandan.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |