Gta v online rubberbanding

Permalänk

Gta v online rubberbanding

Hej
Min brorsa har fruktansvärt lagg i gta v online. Bilar som flyger och rubberbanding osv.
Han har adsl och får in 17mbit ner och 1mbit upp. 11 ms svarstid på bredbandskollen och ingen packetloss via cmd ping-tester.
Exakt samma lagg på ps3, ps4 och pc. Någon som har något tips? Hn har testat med olika routrar, olika modem och kört utan router.

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem

Be han köra ett test här http://www.pingtest.net/ och http://www.speedtest.net/

Det säger en hel del om kvalitén på linan, och även om du har problem att ladda upp och ner samtidigt.
Rubberbanding sker ofta när paketen mot en server inte är i synk, och ADSL har problem att skicka och ta emot samtidigt så det är viktigt att han inte göra andra saker samtidigt på linan för att få bra kvalitet för spel.

Permalänk

@Paddanx:
okok, det ska ja säga till han. Jag själv har 14mbit in och 0.91 upp och för mej funkar det bra...

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Gargamel_89:

@Paddanx:
okok, det ska ja säga till han. Jag själv har 14mbit in och 0.91 upp och för mej funkar det bra...

Notera att det viktiga är inte hastigheten, utan kvalitén.
Du ser denna linan har Line Q: A och A-, med ping 14/12ms, 0% paket förluster och 0ms jitter, till olika servrar dessutom, vilket är bra. Detta trots att det är en delad 100Mbit lina som är lastad (som du kan se). Och trots denna last så har den inga problem.

ADSL brukar ofta ha jitter eller andra problem, vilket märks på de sätt du säger, trots att man kan ha perfekt hastighet när man gör ett enkelt test.

Permalänk

@Paddanx:
han har inget packetloss. Finns det nåt man kan göra för att förbättra kvalitén då? Kan leverantören göra nåt?

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem

Du är säker på att det är linan det är fel på då? Det kan inte vara hårdvaran? Att det upplevs som lagg fast de egentligen är hårdvarurelaterat? Eller är det inte samma problem single player?

Antagligen är det ADSL relaterat. Sök på Leatrix latency fix och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

@xcluzive:
singleplayer funkar hur bra som helst. Samma lagg på ps3 ps4 och pc så hårdvara är det inte!

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Gargamel_89:

@xcluzive:
singleplayer funkar hur bra som helst. Samma lagg på ps3 ps4 och pc så hårdvara är det inte!

Måste felsöka och hitta felet. Du måste framkalla det först o främst, och var och när det sker. Är det kanske en specifik server det sker mot? Har han problem i andra spel?

Har du möjlighet att få länkarna till hans tester som jag hade ovan?

Permalänk

@Paddanx: ok ja kan fixa det ikväll.

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk

@Paddanx:
Han har kört pingtest.net flera gånger
11 ms, 0 packetloss och 0/1 jitter....

Ringde Bahnhof och dom körde test några dagar och dom såg inte heller nåt fel.

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Gargamel_89:

@Paddanx:
Han har kört pingtest.net flera gånger
11 ms, 0 packetloss och 0/1 jitter....

Ringde Bahnhof och dom körde test några dagar och dom såg inte heller nåt fel.

Hmm, okej. Tar man bara den infon så låter det som något annat än internet.
Men enligt din beskrivning så är det mycket konstigt, då det sker på flera enheter, oberoende av modem och router.

Det lämnar endast spelet i sig, och om nu det inte "är" linan så måste GTA V vara defekt hos just dig, på 3 olika enheter, vilket också är osannolikt. Tror det är mer troligt att vi har felaktigt uteslutit felkällan. Första vi behöver göra är att försöka framställa det var vi än kan.

Har du problemet på andra spel? Vilka spel har du testat i så fall? Vilka fungerar, vilka fungerar inte?
Hur blir det om du laddar ner och/eller upp samtidigt på en annan enhet än du spelar, typ PCn laddar upp och sen spelar du på tex PS4an, blir det värre, eller påverkas det inte?
Du kan även testa ladda upp (och ner) saker, samtidigt som du gör pingtest.

Min misstanke är att när du väl använder linan, närmar dig dessa 1Mbit upp, så spikar pingen eftersom linan är mättat upp.

Permalänk

@Paddanx:
Han har testat med csgo oxå. Pingar 15-20 och inga som helst problem.
En grej han märkte igår var att gta funkar mycket bättre när han använder wifi istället för sladd...

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Gargamel_89:

@Paddanx:
Han har testat med csgo oxå. Pingar 15-20 och inga som helst problem.
En grej han märkte igår var att gta funkar mycket bättre när han använder wifi istället för sladd...

CS är rätt ping-känsligt, så hade det varit linan till internet så borde det ha skett där också.

Ehh...
Detta är ännu mer mysko. Wifi ska aldrig vara bättre än trådat, om allt fungerar som det ska.
Detta får mig att misstänka nätverkskort.

När ni testade GTA V på PS3/PS4... hade ni PCn igång då också? Eller iaf inkopplad till nätverket via tråd?

Permalänk

@Paddanx: Han hade inte datorn då. Köpte den via inet för några veckor sen.
Jag har oxå märkt att gta v funkar bättre med wifi.
Har läst en del och det verkar som många har problem med just gta v. Även dom som har 100mbit.

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Gargamel_89:

@Paddanx: Han hade inte datorn då. Köpte den via inet för några veckor sen.
Jag har oxå märkt att gta v funkar bättre med wifi.
Har läst en del och det verkar som många har problem med just gta v. Även dom som har 100mbit.

Oki.

Utan möjlighet att testa på plats så vet i tusan om jag kan hjälpa er mer tbh.
Man måste utesluta saker och hitta gemensamma felen, men desto mer vi gräver här, desto mer motsägande info får vi.

Det kan ju mycket väl vara ett fel i spelet, eftersom CS:GO tex fungerar som det ska. Och om det är så då är det en patch från tillverkaren som gäller.

Permalänk

@Paddanx:
okok tackar för hjälpen med att få reda på att linan verkar va ok
Får åka och skalla grabbarna på Rockstar

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W