Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vetlanda
Registrerad
Nov 2011

Seg vid uppstart?

Vet ej om detta är rätt kategori men vi postar ändå..

Jag köpte ny dator för inte så länge sen, verkligen sjukt nöjd med den och SSD disk, fifan va fort det går att ladda windows..

Men nu till en sak, när jag startar datorn och man ska komma till bios tar det 20-30 sekunder, efter det så händer allt på max 5 sekunder.. Någon som vet vad detta kan bero på?

Skärmen är helt svart i 20-30 sek, sen kommer den där bilden fram där det står "GIGABYTE BLAbla" och dom där snabbvalen till bios inställningar, boot mm...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Nov 2008

Det borde aldrig gå riktigt så långsamt oavsett, men du skulle kunna rota runt bland bios inställningarna, brukar finnas nåt i stil med "FastBoot" som hoppar över en del checks vid uppstart och snabbar upp processen.

Gigabyte GA-Z170N-WIFI | i5 6600K | ASUS GTX 970 Strix | 16GB 3200MHz DDR4 | be quiet! 630W 80+ Bronze | A-DATA SP900 128GB | 7TB HDD | CM Seidon 120M | Lian Li PC-Q08B

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

@thloser
Du hade bara SSD disken inkopplad när du installerade Windows?

Desktop|Intel I7 2600k|Asrock Z68 Extreme 3|Nvidia GTX 660|Corsair DDR3 2x4GB|120GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|Iphone SE 64GB|HTPC|Raspberry Pi B+/3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vetlanda
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av magkliarn:

Det borde aldrig gå riktigt så långsamt oavsett, men du skulle kunna rota runt bland bios inställningarna, brukar finnas nåt i stil med "FastBoot" som hoppar över en del checks vid uppstart och snabbar upp processen.

Får undersöka detta..

Skrivet av bärplockaren:

@thloser
Du hade bara SSD disken inkopplad när du installerade Windows?

Jag hade kopplat in båda diskarna. TRODDE JAG, men hade missat att sätta i kontakten ordentligt till den mekaniska disken, så ja SSD disken var bara den som var inkopplad.