Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Det är sant. Med tanke på att Corsair tillverkar både h100i GTX och H110i så är sannolikheten ganska stor att dem liknar varandra. Om något så borde H110i låta mer än H100i (större pump) D15 är tystare än Corsair's andra AIO's, det är fakta.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10895?key=b69c10d1286441d38bfc2f0caf7abe2f

Detta diagram är med de värdelösa fläktarna som kommer med H100i GTX och H110i. Byter man ut dom mot tystare och bättre fläktar tex Noctua så kommer ljudvolymen gå ner. Pumpen låter mindre än fläktarna i quit-mode så den är inget problem.

Det som avgör då är priset vs. den estetiska faktorn. H110i med Noctuafläktar kommer landa på 1500+ medan du får en NH-D15 för 800. Är det värt de extra pengarna för utseendet? Har man smalt chassi kan också en AOI-kylare vara att föredra då Noctuan inte passar i alla chassin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jompa79:

Detta diagram är med de värdelösa fläktarna som kommer med H100i GTX och H110i. Byter man ut dom mot tystare och bättre fläktar tex Noctua så kommer ljudvolymen gå ner. Pumpen låter mindre än fläktarna i quit-mode så den är inget problem.

Det som avgör då är priset vs. den estetiska faktorn. H110i med Noctuafläktar kommer landa på 1500+ medan du får en NH-D15 för 800. Är det värt de extra pengarna för utseendet? Har man smalt chassi kan också en AOI-kylare vara att föredra då Noctuan inte passar i alla chassin.

Man kan få NH-D15/S för 700:- på CDON just nu

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Man kan få NH-D15/S för 700:- på CDON just nu

NH-D15 kostar 799:-
NH-D15S kostar 719:- (bara en fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Så gasen i kopparrören i din D15 lät då? För fläkten verkar vara som din pump i en AIO kylare outbytbar..

Fast som jag försöker förstå dig, så kör du dina NH-D15 fläktar i absolut max RPM medans du ställde in din AIO på silent mode?!

Är inte det lite....fel att göra så

Eller så trollar du bara, liksom en fanboi som inte vill vara ensam i ett dåligt köp på AIO'n

Var har jag skrivit att jag körde Noctua fläktarna i max och AIO på silent mode? Tvärtom har jag skrivit att även i låga RPM så var den inte jättetyst.

Ganska onödigt att hålla på att anklaga andra för BS, vara fanboi och att trolla när du inte ens själv har testat båda lösningarna som TS frågar om.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Var har jag skrivit att jag körde Noctua fläktarna i max och AIO på silent mode? Tvärtom har jag skrivit att även i låga RPM så var den inte jättetyst.

Ganska onödigt att hålla på att anklaga andra för BS, vara fanboi och att trolla när du inte ens själv har testat båda lösningarna som TS frågar om.

Jag har testat AIO vattenkylning gick tillbaka till luft nästan samma dag.

Du snackar BS, en vattenkylning kan inte vara tystare än en passivt kyld luftkylning...dvs man kan köra en NH-D15 passivt även med fläktarna på 300RPM så är det nästintill ljudlös och du påstår att din AIO lösning är tystare än en NH-d15 som är semi-Passiv...liksom det går inte...du kan aldrig få en AIO eller vattenkylning att låta mindre än en passiv kyld luftkylare..

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Var har jag skrivit att jag körde Noctua fläktarna i max och AIO på silent mode? Tvärtom har jag skrivit att även i låga RPM så var den inte jättetyst.

Ganska onödigt att hålla på att anklaga andra för BS, vara fanboi och att trolla när du inte ens själv har testat båda lösningarna som TS frågar om.

I vilka chassi(n) har du kört dessa setups? Jag tycker min H100iGTX med sp120 quit-fläktar låter rätt så mycket i ett odämpat chassi med radiatorn i topp. Fläktarna går i ca 1000-1100 rpm då. Dock låter grafikkortet mest i min rigg när det går över 65grader och fläktarna får börja jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Jag har testat AIO vattenkylning gick tillbaka till luft nästan samma dag.

Du snackar BS, en vattenkylning kan inte vara tystare än en passivt kyld luftkylning...dvs man kan köra en NH-D15 passivt även med fläktarna på 300RPM så är det nästintill ljudlös och du påstår att din AIO lösning är tystare än en NH-d15 som är semi-Passiv...liksom det går inte...du kan aldrig få en AIO eller vattenkylning att låta mindre än en passiv kyld luftkylare..

Eller så är det så att du som inte ens har testat båda lösningarna TS frågar snackar BS.

Sedan tycker jag att du ska tänka lite längre än näsan räcker. Det som är intressant är ljudnivå vid samma kylförmåga inte ifall man kör en tornkylare semi-passivt och en AIO på max.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

I vilka chassi(n) har du kört dessa setups? Jag tycker min H100iGTX med sp120 quit-fläktar låter rätt så mycket i ett odämpat chassi med radiatorn i topp. Fläktarna går i ca 1000-1100 rpm då. Dock låter grafikkortet mest i min rigg när det går över 65grader och fläktarna får börja jobba.

Körde först H110GT i ett Phanteks Enthoo Primo, push-pull, 4x Noctua NF-P14s redux-1500 PWM 140mm fläktar. Pump i silent mode, fläktarna i intervallet 500RPM till 900RPM beroende på temperatur. Näst intill knäpptyst.

Skulle jag köra Noctua NH-D15 och få ut en liknande kylning lät den betydligt mer än ovanstående då man fick köra fläktarna i betydligt högre RPM.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Eller så är det så att du som inte ens har testat båda lösningarna TS frågar snackar BS,

Det jag inte förstår är...varför tog du inte bara dina fläktar som du har på din AIO och monterar på din NH-D15? Då får du ju en duktigt mycket tystare kyllösning?! Enligt dig då...då Corsairs fläktar enligt dig är MYCKET tystare än Noctuas premium SSO fläktar som är bland toppen av alla fläktar..

Så jag tror nog du trollat min vän

Liksom du går i din egen fälla xD..

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Det jag inte förstår är...varför tog du inte bara dina fläktar som du har på din AIO och monterar på din NH-D15? Då får du ju en duktigt mycket tystare kyllösning?! Enligt dig då...då Corsairs fläktar enligt dig är MYCKET tystare än Noctuas premium SSO fläktar som är bland toppen av alla fläktar..

Så jag tror nog du trollat min vän

Liksom du går i din egen fälla xD..

Eller så lägger du bara en massa ord i min mun? Jag körde absolut inga stockfläktar till H110GT. Sedan har jag redan gjort klart i tidigare inlägg att om priset är en faktor är NH-D15 ett bra val, men om det inte är det får man en betydligt bättre kylare i H110.

Så läs lite bättre, anta inte en massa saker och testa själv båda lösningar som TS frågat efter så ska du se att saker och ting blir klarare.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Eller så lägger du bara en massa ord i min mun? Jag körde absolut inga stockfläktar till H110GT. Sedan har jag redan gjort klart i tidigare inlägg att om priset är en faktor är NH-D15 ett bra val, men om det inte är det får man en betydligt bättre kylare i H110.

Så du erkänner att en NH-D15 är tystare än din AIO om man monterar dit Corsair fläktar på Nh-D15?

Du kanske jobbar hos Corsair, Corsair är bra skit, jag har haft några produkter från dem i mina yngre dagar i datortiden, de har bra nybörjar saker

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Så du erkänner att en NH-D15 är tystare än din AIO om man monterar dit Corsair fläktar på Nh-D15?

Av vilken anledning är det relevant att montera Corsairfläktar på en NH-D15?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Så du erkänner att en NH-D15 är tystare än din AIO om man monterar dit Corsair fläktar på Nh-D15?

Du kanske jobbar hos Corsair, Corsair är bra skit, jag har haft några produkter från dem i mina yngre dagar i datortiden, de har bra nybörjar saker

Där kom däremot det riktigt trollet fram

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Körde först H110GT i ett Phanteks Enthoo Primo, push-pull, 4x Noctua NF-P14s redux-1500 PWM 140mm fläktar. Pump i silent mode, fläktarna i intervallet 500RPM till 900RPM beroende på temperatur. Näst intill knäpptyst.

Skulle jag köra Noctua NH-D15 och få ut en liknande kylning lät den betydligt mer än ovanstående då man fick köra fläktarna i betydligt högre RPM.

Ja detta låter som en optimal lösning för detta chassi, har själv ett entho lux så funderar på nått liknande, dock jävligt dyrt att köra push/pull med Noctua-fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Ja detta låter som en optimal lösning för detta chassi, har själv ett entho lux så funderar på nått liknande, dock jävligt dyrt att köra push/pull med Noctua-fläktar.

Dyrt, absolut. Men jag har gjort klart från början i den här tråden att Corsair H110 med customfläktar inte är det bästa alternativet om priset är en faktor Sen att vissa andra (inte du) behöver lära sig att läsa, det är en annan historia..

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Av vilken anledning är det relevant att montera Corsairfläktar på en NH-D15?

Tänk efter, en luftkylare kan man få tystare enda ned till ljudlös, en AIO kan man inte få ljudlös (Punkt)

Lämnar tråden.

Min röst går på D15.

Du trollar.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Tänk efter, en luftkylare kan man få tystare enda ned till ljudlös, en AIO kan man inte få ljudlös (Punkt)

Lämnar tråden.

Min röst går på D15.

Du trollar.

Om vi funderar kring det enda som egentligen är relevant i jämförelsen, ljudnivå vid samma prestanda. Känner du då att du är en vidare expert i sammanhanget då du inte ens testat båda lösningarna?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Jag har också provat H110i i en halv dag, gick sen tillbaka till min NH-D15 som va mycket tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag har också provat H110i i en halv dag, gick sen tillbaka till min NH-D15 som va mycket tystare.

JA en H110i med standardfläktar låter bra mycket mer än en Noctua NH-D15, inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem

i think if u r not going to overclock its better to go with Noctua cuz its dead silence

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Efta:

Köpte ett H110i eftersom jag fick ett riktigt schysst pris (återlämningsvara). Måste säga att den kyler riktigt bra och låter väl inte jättemycket, men den är ju inte direkt knäpptyst. Vet inte om det är fläktarna eller pumpen, men men,

I vilket fall så ligger min 6600k runt 28-30 grader i idle, vilket jag tycker är helt ok.

Pröva att koppla fläktarna till PWM på moderkortet med låg kurva. Corsair Link för fläkt hastighetskontroll ger jag inte mycket för

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Pröva att koppla fläktarna till PWM på moderkortet med låg kurva. Corsair Link för fläkt hastighetskontroll ger jag inte mycket för

Var kopplat till PWM men av någon anledning var kurvan 100% hela tiden. Hittade ett program som kan dra ner den nu, och vilken jävla skillnad det blev... Nu är datorn i stort sett ljudlös.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Efta:

Var kopplat till PWM men av någon anledning var kurvan 100% hela tiden. Hittade ett program som kan dra ner den nu, och vilken jävla skillnad det blev... Nu är datorn i stort sett ljudlös.

Ja eller hur Överklockar man inte så ger nästan enbart den stora radiatorn i sig kylningen man behöver och fläktarna behövs nästan inte alls hålla igång! Vill du slippa extra program som sköter kurvan så bör du kunna ställa in den i BIOS / UEFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Ja eller hur Överklockar man inte så ger nästan enbart den stora radiatorn i sig kylningen man behöver och fläktarna behövs nästan inte alls hålla igång! Vill du slippa extra program som sköter kurvan så bör du kunna ställa in den i BIOS / UEFI.

Jo, jag har försökt ett par gånger att försöka tysta ner pumpen genom bios, men där kunde jag typ bara dra ner fläktarna. Pumpen i sig på hundra procent lät ganska ordentligt, fläktarna låter knappt inget alls. Imponerande, jag tar bort min kritik om ljudnivån helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Jo, jag har försökt ett par gånger att försöka tysta ner pumpen genom bios, men där kunde jag typ bara dra ner fläktarna. Pumpen i sig på hundra procent lät ganska ordentligt, fläktarna låter knappt inget alls. Imponerande, jag tar bort min kritik om ljudnivån helt och hållet.

Du kan sätta pumpen i quiet mode i Corsair Link. Då låter den typ ingenting.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Vad skulle man välja idag? Verkar som tjafset om detta aldrig tar slut.
Måste man verkligen göra alla tester själv?

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att kolla på noctuas sida ifall du kan använda en NH-D15 och ha grafikkortet i översta pcie slot. Går ej på alla modekort, isåfall blir NH-D15S valet. Den har kyltornen lite mer åt ena sidan.

Har en NH-D15S åt min stock 6850k. 2st slim 140mm fläktar snurrar runt 500rpm. cpu håller sig runt 50 grader i spel. mid 70 i occt stress test. Skulle säkert kyla bättre med högre rpm, men ser ingen fördel med det.

edit: såg nu att tråden är 1 år gammal

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Tråden är gammal ja men fortfarande relevant då folk ställer samma frågor idag

När de gäller ljudnivå så är det Noctua som gäller, eller iaf luftkylare rent generellt. Vattenkylning låter mer, punkt slut

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350