PLEX dator med transcoding till Chromecast

Permalänk
Medlem

PLEX dator med transcoding till Chromecast

Hej!
Det jag letar efter är en budget dator som ska köra Linux/PLEX och streama detta till en Chromecast. Den ska klara 1080p material och helst vara liten. Kan en prislapp på 4000 kr räcka för detta ändamål ? Isånnafall kan en vänlig själ slänga ihop en kundvagn med delar för denna budget ?

Permalänk
Medlem

Jag kör en plex-server som skickar till en Chromecast 2. För mig så klarar inte chromecasten av att spela upp allt material i original-kvalitet. Jag måste ställa ner kvaliteten lite grann. Trots att jag kör på 5 ghz och chromecasten är bokstavligen 30 cm från routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Jag kör en plex-server som skickar till en Chromecast 2. För mig så klarar inte chromecasten av att spela upp allt material i original-kvalitet. Jag måste ställa ner kvaliteten lite grann. Trots att jag kör på 5 ghz och chromecasten är bokstavligen 30 cm från routern.

Åh fasen, det var ju inte optimalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Jag kör en plex-server som skickar till en Chromecast 2. För mig så klarar inte chromecasten av att spela upp allt material i original-kvalitet. Jag måste ställa ner kvaliteten lite grann. Trots att jag kör på 5 ghz och chromecasten är bokstavligen 30 cm från routern.

Prova att stänga av säker anslutning i Plex-appen. Gammal bugg som kvarlever. Efter detta så kan jag streama precis allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Prova att stänga av säker anslutning i Plex-appen. Gammal bugg som kvarlever. Efter detta så kan jag streama precis allt.

Hur/var? Är det en serverinställning? Eller i vilken app?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Hur/var? Är det en serverinställning? Eller i vilken app?

Tror det måste stängas av både i servern och den app du använder för att casta till din Chromecast.

Permalänk
Medlem

hmm. Har nu testat att disablea säker anslutning på servern, jag har bokstavligen gått igenom alla inställningar i android-appen utan att hitta nåt om säker anslutning eller secure connection. Men trots att det är avstängt funkar det fortfarande inte för mig...det laggar ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

hmm. Har nu testat att disablea säker anslutning på servern, jag har bokstavligen gått igenom alla inställningar i android-appen utan att hitta nåt om säker anslutning eller secure connection. Men trots att det är avstängt funkar det fortfarande inte för mig...det laggar ändå

Det är på server inställningarna på din dator.

Jag har dock det på och har aldrig upplevt problem, varken med CC 1 eller 2. Mina filmer brukar vara 1080 med en bitrate runt 12 mbit/s. Kanske är därför?

Däremot upplevde jag problem med mina undertexter, när jag hade dem på laggade det som tusan. Löste det genom att ställa in "use burn in only" eller något liknande.

Permalänk
Avstängd

Kör Plex mot en Chromecast 2 jag med

Har inte stött på något den inte klarar.

Kan tänka mig G3258, ITX-moderkort med N3700/C2550 eller kanske en Athlon x4/A8-7600?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är på server inställningarna på din dator.

Jag har dock det på och har aldrig upplevt problem, varken med CC 1 eller 2. Mina filmer brukar vara 1080 med en bitrate runt 12 mbit/s. Kanske är därför?

Däremot upplevde jag problem med mina undertexter, när jag hade dem på laggade det som tusan. Löste det genom att ställa in "use burn in only" eller något liknande.

ahh, nu funkar det! Stort tack!