Funderingar och idéer inför kommande serverbygge

Permalänk
Medlem

Funderingar och idéer inför kommande serverbygge

Hallå!
Ber om ursäkt för den extremt långa första posten, hoppas ni orkar läsa igenom allt.

Den här tråden kommer att bli lite av en tanketråd för kommande serverbygge, vi pratar minst ett år framåt.
Som student kan man tyvärr inte göra allt för mycket, förutom att fundera.
Men jag vill redan nu bolla lite idéer med er så att jag får klarhet i vissa saker, och får en så optimal hemmaserver som möjligt.

Idag har jag en enkel NAS som huserar min nätverkslagring och inte så mycket mer.
Så fruktansvärt roligt är mitt LAN för närvarande.

Just nu riktar jag endast in mig på mjukvara då hårdvaran blir när allt det här är lite mer aktuellt.
Det enda jag i hårdvaruväg vet redan nu är:

Bygga eget chassi då jag vill få denna till ett visst mått då "nätverksskåpet" jag har byggt här hemma inte har allt för mycket plats att erbjuda.
Detta chassi ska husera x antal hotswapenheter (5.25" moduler) och ett litet nätagg liknande denna: http://www.mullet.se/product.html?product_id=332800
Allt för att få ner storleken på chassit.
Sen pratar vi såklart litet moderkort eftersom jag vill bygga så kompakt som möjligt.

Men åter till mjukvaran.
Eftersom jag vill ha mer än bara en enkel NAS funderar jag på att köra typ Esxi i botten för att kunna köra flertalet VM's med olika "tjänster".Men hur blir det med hanteringen av själva Esxi?Sett att man måste ha en klient för att kunna hantera Esxi, eller kan detta göras via browsern?
Eller ska man kanske köra typ Windows Server i botten och sedan Esxi på detta?

Jag vill alltså kunna ansluta till Os'et som hanterar de virtuella maskinerna utan att ha en klient installerad på datorn.
Går detta?

Tanken på tjänster som jag vill dela upp på separata VM's för att kunna labba utan att förstöra hela skiten är:
• Filserver
• OwnCloud
• Webbserver (Både för LAN och utanför LAN'et)
• TimeCapsule för backup när jag byter från Win till OSX.
• Mediaserver (Plex eller motsvarande)
• Säkert någon mer

För själva lagringen vill jag köra raid 5, hur många TB är oklart ännu.
Att mjukvaruraid inte stöds har jag listat ut.

Men går det att dela upp hela raidklustret (rätt benämning?) för de olika VM'arna?
Låt säga att totala diskstorleken som är tillgänglig är 10 TB.Då vill jag ha kanske 8 TB till Filservern.
Går det?

Sen vill jag även att OwnCloud maskinen går mot samma "disk" som filservern går till.
Även mediaservern måste ju gå hit, annars blir det ju knas.
Går det här att genomföra eller är jag helt bakom flötet nu?Vars hamnar installationerna för maskinerna?På klustret eller installationsmediet för Esxi?

Sen vill jag så klart övervaka hela maskineriet, detta via webbservern som hostar en LAN sida där all information skall finnas.Loggar, varningar osv osv.
Jag vill även ha ett mail ifall en disk dör eller något annat kritiskt händer.
Detta är jag till 99% säker på att det gå att genomföra, frågan är bara hur?Att jag kommer behöva en mailserver förstår jag också.

Och fast jag har OwnCloud så vill jag fortfarande kunna komma åt filservern utifrån.Alltså via webben, men även här, hur?
Detta då jag inte vill att OwnCloud ska visa, låg säg, 2 TB data.Eller är det korkat att inte använda OwnCloud till att visa hela innehållet från filservern?

Jag vill även kunna hantera hela servern utifrån ifall jag vill.Att jag går via en domän vet jag.
Typ minserver.com.
På domänen har jag en inloggning som tar mig in till min LAN sida där jag kommer hantera hela systemet ifrån.
Är detta smart?
Vilken säkerhet måste jag ha för detta?
Är ju inte bara att öppna en port i routern direkt och ha en inloggningssida på domänen som pekar mot LAN sidan.
Jag vill ju så klart ha hög säkerhet på detta eftersom man kommer åt mitt LAN ifall man kommer in hit.eller nåja, nästan i alla fall.Allt har ju fortfarande starka lösenord men ändå.

Jag vill alltså hantera servern helt och hållet ifrån webbläsaren.Vet någon av er om någon RDP liknande "funktion" som man kör via webbläsaren?

Själva LAN sidan har jag tänkt mig blir väldigt enkelt säkerhetsmässigt.Men den kommer innehålla en hel del olika "system" som jag kommer bygga upp.

Som ni ser har jag ett par frågor.Okej, jävligt många frågor.

Återigen, jag ber verkligen om ursäkt för denna uppsats.
Hoppas ni orkar ta er tid att bolla lite idéer med mig kring det här och sätta tråden i rullning!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av linsjb:

Men åter till mjukvaran.
Eftersom jag vill ha mer än bara en enkel NAS funderar jag på att köra typ Esxi i botten för att kunna köra flertalet VM's med olika "tjänster".Men hur blir det med hanteringen av själva Esxi?Sett att man måste ha en klient för att kunna hantera Esxi, eller kan detta göras via browsern?
Eller ska man kanske köra typ Windows Server i botten och sedan Esxi på detta?

Kan iaf försöka svara på några delar

Jag kör ESXi med massa VMs på, varav en har jag lagt upp en vnc connection till som jag kan logga in på från dator/mobil/platta och tror den även har stöd för webaccess och på det VMet har jag installerat vmware vsphere klienten för att managera esxi hosten, går att få via web men då börjar det kosta pengar.

Det går inte att köra windows i botten och sedan esxi, utan vill du köra windows i botten får du antingen köra hyper-v, vmware workstation eller virtualbox som virtualiserings host för att nämna några.

Men jag skulle då rekommendera esxi i botten iaf.

Skrivet av linsjb:

Men går det att dela upp hela raidklustret (rätt benämning?) för de olika VM'arna?
Låt säga att totala diskstorleken som är tillgänglig är 10 TB.Då vill jag ha kanske 8 TB till Filservern.
Går det?

Jag har en stor "partition" och sedan när jag skapar mina VM så tilldelar jag de så mycket disk jag vill att de ska ha så skapas det en fil som då är VMets hårddisk. Man kan ställa in den "thick" eller thin", betyder att gör du den på 8Tb så skapas filen och tar upp 8Tb direkt eller så reserveras utrymmet men växer allt eftersom du fyller den med data, faran med det är att man delar ut mer disk till sina VMs än vad man har i fysiskt utrymme.

Är det riktigt serverhårdvara eller konsumenthårdvara?
Jag gick från konsumenthårdvara till serverhårdvara och esxi har mycket bättre stöd för det gällande övervakning och loggmöjligheter.

EDIT:
Gjorde en snabb googling för att kolla det man behöver för webacces, vilket är vCenter server.
Men snubblade på denna sida också.
http://www.vladan.fr/esxi-free-web-client-interface/

Inget jag testat dock, men med den verkar man kunna komma åt ESXi hosten via web, kommer själv att testa detta vid tillfälle

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Kan iaf försöka svara på några delar

Jag kör ESXi med massa VMs på, varav en har jag lagt upp en vnc connection till som jag kan logga in på från dator/mobil/platta och tror den även har stöd för webaccess och på det VMet har jag installerat vmware vsphere klienten för att managera esxi hosten, går att få via web men då börjar det kosta pengar.

Det går inte att köra windows i botten och sedan esxi, utan vill du köra windows i botten får du antingen köra hyper-v, vmware workstation eller virtualbox som virtualiserings host för att nämna några.

Men jag skulle då rekommendera esxi i botten iaf.

Tack för svar
Ah okej då är jag med på banan gällande anslutningen och hanteringen av ESXi.

Windows vill jag och tänker jag inte köra i botten men tänkte om det var ett alternativ för att kunna nå hanteringen utan att installera något program på en annan dator.

Skrivet av bjornsson:

EDIT:
Gjorde en snabb googling för att kolla det man behöver för webacces, vilket är vCenter server.
Men snubblade på denna sida också.
http://www.vladan.fr/esxi-free-web-client-interface/

Inget jag testat dock, men med den verkar man kunna komma åt ESXi hosten via web, kommer själv att testa detta vid tillfälle

Det där verkar jäkligt smutt faktiskt.
Efter lite snabbkollande så verkar ju det där lösa mitt problem att kunna ansluta via browsern, riktigt nice!

Kör man på den varianten behöver man inte heller ha en VM som är till för att köra en vnc.

Skrivet av bjornsson:

Jag har en stor "partition" och sedan när jag skapar mina VM så tilldelar jag de så mycket disk jag vill att de ska ha så skapas det en fil som då är VMets hårddisk. Man kan ställa in den "thick" eller thin", betyder att gör du den på 8Tb så skapas filen och tar upp 8Tb direkt eller så reserveras utrymmet men växer allt eftersom du fyller den med data, faran med det är att man delar ut mer disk till sina VMs än vad man har i fysiskt utrymme.

Är det riktigt serverhårdvara eller konsumenthårdvara?
Jag gick från konsumenthårdvara till serverhårdvara och esxi har mycket bättre stöd för det gällande övervakning och loggmöjligheter.

Då var det som jag tänkte alltså, låter mycket bra.
Men går det att ansluta flera maskiner till samma "fil"?

Så att t.ex. filserver och mediaserver ligger och kör mot samma lagringsfi?

Tanken just nu är att köra serverhårdvara.
Inte några extrema prylar då man fortfarande vill hålla den totala kostnaden nere så gott det går.
Jag gissar att det kommer bli nog dyrt ändå
Men ändå Xeon och eventuellt ECC minnen.
Som jag fattar är ECC verkligen att föredra i en server?
Så man inte råkar ut för tråkigheter pga minnet.

självklart ska hela servern även vara så strömsnål som möjligt.
Så klart får man kompromissa lite på det så maskinen fortfarande blir så pass kraftfull att den klarar allt jag kommer köra, och lite till.
HDD's blir även något i stil med WD's red eller liknande.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av linsjb:

Tack för svar
Ah okej då är jag med på banan gällande anslutningen och hanteringen av ESXi.

Windows vill jag och tänker jag inte köra i botten men tänkte om det var ett alternativ för att kunna nå hanteringen utan att installera något program på en annan dator.

Det där verkar jäkligt smutt faktiskt.
Efter lite snabbkollande så verkar ju det där lösa mitt problem att kunna ansluta via browsern, riktigt nice!

Kör man på den varianten behöver man inte heller ha en VM som är till för att köra en vnc.

Då var det som jag tänkte alltså, låter mycket bra.
Men går det att ansluta flera maskiner till samma "fil"?

Så att t.ex. filserver och mediaserver ligger och kör mot samma lagringsfi?

Tanken just nu är att köra serverhårdvara.
Inte några extrema prylar då man fortfarande vill hålla den totala kostnaden nere så gott det går.
Jag gissar att det kommer bli nog dyrt ändå
Men ändå Xeon och eventuellt ECC minnen.
Som jag fattar är ECC verkligen att föredra i en server?
Så man inte råkar ut för tråkigheter pga minnet.

självklart ska hela servern även vara så strömsnål som möjligt.
Så klart får man kompromissa lite på det så maskinen fortfarande blir så pass kraftfull att den klarar allt jag kommer köra, och lite till.
HDD's blir även något i stil med WD's red eller liknande.

Hej.

Det går att köra en fil som maskinerna delar. MEN, om denna fil skulle försvinna eller bli korrupt på nått sätt så går alla maskiner som har denna fil i botten sönder på något sätt. Det är inte rekommenderat att köra produktionsmiljöer som ska snurra 24/7 på en sån typ av disk. Däremot fungerar det utmärkt i en VDI-miljö. Men det är ju inte aktuellt i detta fall.

Om du kör thin-provisioning så kommer den alls keramik yta på disk allt eftersom du använder utrymmet. Dvs du kan skapa en disk på 300TB men den kommer endå ta upp 15GB efter installation av Windows exempelvis.

Du konfigurerar en sån disk genom att skapa en disk som länkar mot den du installerat operativsystemet på.

I hyperv heter det differencing disk och vmware linked clones.

Hur vanligt det är vet jag dock inte och ser inte behovet av det heller om du ska ha flera TB utrymme.

Filserver owncloud och plex kan du konsolidera, eftersom det är tre snarlika funktioner.

Om du föredrar linux skulle ja köra linux för allt.

Det kan bli rätt avancerat.

Esxi är dock otroligt enkelt att sätta upp och stabilt samt enkelt att administrera.

Hoppas du fått lite matnyttigt!

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Ifall du vill komma åt samma data från flera skulle jag välja att från "filservern" dela ut via t.ex. NFS till owncloud server. Då kan du välja vilka mappar du vill dela, och slipper dela ut hela disken som du skrev om. Då kan du även ansluta via NFS (eller annat protokoll) och komma åt datat från din privata burk, eller andra labbservrar som skall accessa och göra något med datat.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

På mina servrar kör jag Proxmox och är mycket nöjd. Något av det fina med det hela är att allting kan skötas via webbläsaren. Det är väldigt smidigt med containrar, alltså en färdig ISO för en särskild tjänst. Därmed behöver man inte alltid skapa en VM och sedan installera diverse tjänster i VM'en. Man skapar och installerar helt enkelt bara en container. (Kanske inte jätte bra förklarat, men det är smidigt i alla fall!)

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av linsjb:

Men åter till mjukvaran.
Eftersom jag vill ha mer än bara en enkel NAS funderar jag på att köra typ Esxi i botten för att kunna köra flertalet VM's med olika "tjänster".Men hur blir det med hanteringen av själva Esxi?Sett att man måste ha en klient för att kunna hantera Esxi, eller kan detta göras via browsern?
Eller ska man kanske köra typ Windows Server i botten och sedan Esxi på detta?

Jag vill alltså kunna ansluta till Os'et som hanterar de virtuella maskinerna utan att ha en klient installerad på datorn.
Går detta?

Tanken på tjänster som jag vill dela upp på separata VM's för att kunna labba utan att förstöra hela skiten är:
• Filserver
• OwnCloud
• Webbserver (Både för LAN och utanför LAN'et)
• TimeCapsule för backup när jag byter från Win till OSX.
• Mediaserver (Plex eller motsvarande)
• Säkert någon mer

För själva lagringen vill jag köra raid 5, hur många TB är oklart ännu.
Att mjukvaruraid inte stöds har jag listat ut.

Men går det att dela upp hela raidklustret (rätt benämning?) för de olika VM'arna?
Låt säga att totala diskstorleken som är tillgänglig är 10 TB.Då vill jag ha kanske 8 TB till Filservern.
Går det?

Sen vill jag även att OwnCloud maskinen går mot samma "disk" som filservern går till.
Även mediaservern måste ju gå hit, annars blir det ju knas.
Går det här att genomföra eller är jag helt bakom flötet nu?Vars hamnar installationerna för maskinerna?På klustret eller installationsmediet för Esxi?

Sen vill jag så klart övervaka hela maskineriet, detta via webbservern som hostar en LAN sida där all information skall finnas.Loggar, varningar osv osv.
Jag vill även ha ett mail ifall en disk dör eller något annat kritiskt händer.
Detta är jag till 99% säker på att det gå att genomföra, frågan är bara hur?Att jag kommer behöva en mailserver förstår jag också.

Och fast jag har OwnCloud så vill jag fortfarande kunna komma åt filservern utifrån.Alltså via webben, men även här, hur?
Detta då jag inte vill att OwnCloud ska visa, låg säg, 2 TB data.Eller är det korkat att inte använda OwnCloud till att visa hela innehållet från filservern?

Jag vill även kunna hantera hela servern utifrån ifall jag vill.Att jag går via en domän vet jag.
Typ minserver.com.
På domänen har jag en inloggning som tar mig in till min LAN sida där jag kommer hantera hela systemet ifrån.
Är detta smart?
Vilken säkerhet måste jag ha för detta?
Är ju inte bara att öppna en port i routern direkt och ha en inloggningssida på domänen som pekar mot LAN sidan.
Jag vill ju så klart ha hög säkerhet på detta eftersom man kommer åt mitt LAN ifall man kommer in hit.eller nåja, nästan i alla fall.Allt har ju fortfarande starka lösenord men ändå.

Jag vill alltså hantera servern helt och hållet ifrån webbläsaren.Vet någon av er om någon RDP liknande "funktion" som man kör via webbläsaren?

Själva LAN sidan har jag tänkt mig blir väldigt enkelt säkerhetsmässigt.Men den kommer innehålla en hel del olika "system" som jag kommer bygga upp.

Som ni ser har jag ett par frågor.Okej, jävligt många frågor.

Återigen, jag ber verkligen om ursäkt för denna uppsats.
Hoppas ni orkar ta er tid att bolla lite idéer med mig kring det här och sätta tråden i rullning!

Skrivet av olol:

Ifall du vill komma åt samma data från flera skulle jag välja att från "filservern" dela ut via t.ex. NFS till owncloud server. Då kan du välja vilka mappar du vill dela, och slipper dela ut hela disken som du skrev om. Då kan du även ansluta via NFS (eller annat protokoll) och komma åt datat från din privata burk, eller andra labbservrar som skall accessa och göra något med datat.

Jag kör nu filserver och owncloud på samma linux server. Jag har scriptat lite själv för att få servern att montera owncloud filerna som jag har till en mapp tillgänglig för filsystemet. Sedanhar jag skapat en samba share med denna mappen så att dela mitt owncloud konto är tillgängligt på mitt lokala nätverk och även så att hela mitt mediabibliotek är tillgängligt över nätet.

Att lägga upp plex på samma sätt borde vara lika lätt (montera antingen samba sharen eller owncloud direkt och kör på). jag ser inget problem med varken att ha det som en installation med allt eller flera VM:s med då en central med direkt anslutning till ditt mediabibliotek som delar det över nätet till de andra.

PM:a om du vill ha specifik hjälp med att fixa owncloud med samba-share.

Övrigt hett tips: du vill nog inte ha en mail server. Det är jobbigt. Mycket jobbigt.
Man brukar kunna länka vidare till en annan mail istället. Det brukar rent utav vara lättare.

Remote kontroll görs lätt med ssh (om du vill ha terminal interface på linux), en remote x-server om du vill ha bild (på linux) eller teamviewer för bild på alla operativsystem. (teamviewer kan bli riktigt fint med en central interface där du bara väljer vilken VM du vill koppla upp dig till (om du har det installerat på alla)). Sedan så finns såklart många inbyggda webb UI:n som du kan göra mycket i.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

@tjossanmannen
Alltså inte så smart att köra flera maskiner mot samma disk så den idén stryker jag.

Mest troligt blir det linux all the way.
Menar, varför inte?
Ser inte något syfte att köra windows på någon server så länge allt fungerar med linux, vilket det ska göra.

@olol
NFS låt ju som den absolut smidigaste lösningen.
Att jag inte alls tänkte på det.
Tack!

@pixzie
Kollat upp Proxmox lite och det verkar bättre än ESXi.
Bara det att man har webbstöd direkt är ett stort plus!

Sen verkar det oerhört smidig med containers.
Som jag förstår det delar dom samma linuxkärna?

Det borde alltså gå att köra tex OwnCloud på en container istället för en VM?
Vilket blir mindre resurskrävande.
Eller tänker jag fel?

@Sidju
Om jag förstår det rätt har du alltså delat ut från OwnCloud servern?
För som jag har förstått det så är OwnCloud en egen installation?

Fungerar inte Samba Share på samma sätt som NFS?
Eller är Samba Share linux "NFS"?

Går det att skicka vidare utan mailserver skippar jag det absolut!
Blir nog minst krångel som du säger.

Tanken är ju att köpa en domän som jag kommer att använda mig utav för att kunna logga in till servern och få upp min "egna" management sida för hela systemet.
Då får man ju även mejladresser att tillgå. Så då kan man helt enkelt sätta upp en "Övervakningsmail" så slipper man blanda in den i sin "vanliga" mail.

Tack för svaren grabbar!
Uppskattas!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@linsjb: Helt korrekt. Jag har kopplat det enligt kedjan disk->OwnCloud->server->LAN-delning .
Samba share är lokal nätverksdelning motsvarande att välja dela på windows mappar. Ansluts till över LAN och fungerar med alla operativsystem.
Det som är svårt med mailserver det är lörandet av servern. Du kan kika på om den url du köper kommer med en tjänst för att hantera mail på annat håll. Annars kan man ju alltid skapa ett nytt konto någon stans

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

@sidju
Okej.
Aha, det är det en Samba Share är.
Alltså helt onödigt att ha en filserver egentligen.

Just nu känner jag dock att jag helst vill skilja OwnCloud och själva filservern.
Men kanske är helt onödigt om det fungerar bra och smärtfritt att köra från samma och bara dela ut.

Får tänka lite på det där.

Ja, kan inte mailen på domänen hanteras från annat håll får man självklart köra det från annat håll.
Men fungerar det så kör jag på det.
Då får jag ihop mailen för servern med domänen.
Då slipper jag ha sakerna på olika ställen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@linsjb: Så som jag har gjort det så gör det ingen som helst skillnad att filservern och Owncloud servern är separata. Min samba share går över det lokala nätverket till owncloud servern och kan egentligen gå över internet om man vill. The sky is the limit!

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

@sidju
Okay!
Låter väldigt smidigt måste jag säga!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av linsjb:

@tjossanmannen
Alltså inte så smart att köra flera maskiner mot samma disk så den idén stryker jag.

Mest troligt blir det linux all the way.
Menar, varför inte?
Ser inte något syfte att köra windows på någon server så länge allt fungerar med linux, vilket det ska göra.

@olol
NFS låt ju som den absolut smidigaste lösningen.
Att jag inte alls tänkte på det.
Tack!

@pixzie
Kollat upp Proxmox lite och det verkar bättre än ESXi.
Bara det att man har webbstöd direkt är ett stort plus!

Sen verkar det oerhört smidig med containers.
Som jag förstår det delar dom samma linuxkärna?

Det borde alltså gå att köra tex OwnCloud på en container istället för en VM?
Vilket blir mindre resurskrävande.
Eller tänker jag fel?

@Sidju
Om jag förstår det rätt har du alltså delat ut från OwnCloud servern?
För som jag har förstått det så är OwnCloud en egen installation?

Fungerar inte Samba Share på samma sätt som NFS?
Eller är Samba Share linux "NFS"?

Går det att skicka vidare utan mailserver skippar jag det absolut!
Blir nog minst krångel som du säger.

Tanken är ju att köpa en domän som jag kommer att använda mig utav för att kunna logga in till servern och få upp min "egna" management sida för hela systemet.
Då får man ju även mejladresser att tillgå. Så då kan man helt enkelt sätta upp en "Övervakningsmail" så slipper man blanda in den i sin "vanliga" mail.

Tack för svaren grabbar!
Uppskattas!

Angående kärnan vet jag inte så mycket mer än att Proxmox är baserat på linux, kan tänka mig att den är snarlik den i ESXi men är inte säker.
Containrar använder du istället för VM'er, du har alltså ofta en container per funktion eller tjänst du kör. Jag har själv kört en Owncloud container och det måste nog vara det smidigaste jag satt upp i server-väg. Om det sparar några resurser att köra containrar istället för VM'er vet jag inte, men det borde kunna vara så. Å andra sidan drar en t.ex Ubuntu Server installation mer eller mindre inga resurser alls bara som den är.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Angående kärnan vet jag inte så mycket mer än att Proxmox är baserat på linux, kan tänka mig att den är snarlik den i ESXi men är inte säker.
Containrar använder du istället för VM'er, du har alltså ofta en container per funktion eller tjänst du kör. Jag har själv kört en Owncloud container och det måste nog vara det smidigaste jag satt upp i server-väg. Om det sparar några resurser att köra containrar istället för VM'er vet jag inte, men det borde kunna vara så. Å andra sidan drar en t.ex Ubuntu Server installation mer eller mindre inga resurser alls bara som den är.

Mvh
Hugo

Låter riktigt smidigt

Jag har börjat fundera lite kring själva hårdvaran.
Och jag har blivit lite racksjuk..

Funderar på att dunka upp ett litet rack här hemma.
Men jag kommer vara rätt begränsad i djupet.
Så jag funderar om det går att köra lagring och resterande hårdvara i separata chassin?
Alltså två 19" chassin.

Någon som vet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av linsjb:

Låter riktigt smidigt

Jag har börjat fundera lite kring själva hårdvaran.
Och jag har blivit lite racksjuk..

Funderar på att dunka upp ett litet rack här hemma.
Men jag kommer vara rätt begränsad i djupet.
Så jag funderar om det går att köra lagring och resterande hårdvara i separata chassin?
Alltså två 19" chassin.

Någon som vet?

Det går, bara köra med externa minisas kontakter. Externa HBA är tom billigare ofta pga use case är mindre.

I diskchassit kör du sen antingen en jbod-modul, eller bara nåt gammalt skrotmoderkort. Du kan läsa lite här: http://www.servethehome.com/sas-expanders-diy-cheap-low-cost-...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@moron
Aha, så pass enkelt då.
Visst, kostar ju några slantar men det kan det vara värt i slutändan.

Men har lite funderingar efter att ha suttit och googlat lite.

"Vanliga" minisas "kort" är som jag förstår det endast 1 in 1 ut?
Alltså om jag ska ha n diskar behöver jag också n kablar?
Eller är det så att varje minisasport på kortet kan ta 4 diskar?

Extern HBA kopplar jag in på "clientsidan" och kopplar in minisas från "disksidan" i?

Jbod lyckades jag dock inte riktigt förstå vad det var för något.
Trots att jag läste igenom artikeln du länkade till.

Att använda ett tomt moderkort med en sas expander verkar ju fungera.
Men helst vill jag undvika att köra något moderkort i diskchassit.
Men jag kanske måste ha någon form av kontroller i det chassit?

Jag tänker mig lite såhär:
[externa minisaskontakter clientchassi]-(minisaskablage)-[externa minisaskontakter i diskchassi]
Är jag helt ute och cyklar nu?

Tack för ditt svar!
Pekar mig i rätt riktning!

Edit:
Okej, hittade lite intressanta grejer, så klart efter att man har skickat iväg inlägget.
Detta verkar intressant: http://www.servethehome.com/supermicro-cse-ptjbod-cb1-jbod-po...
Då slipper man ju ha ett moderkort för att hantera fläktar osv, om man inte behöver ström till ett pci-e kort vill säga.
För det enda moderkortet gör är att ge ström åt sas expandern (plus fläktar osv)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av linsjb:

@moron
Aha, så pass enkelt då.
Visst, kostar ju några slantar men det kan det vara värt i slutändan.

Men har lite funderingar efter att ha suttit och googlat lite.

"Vanliga" minisas "kort" är som jag förstår det endast 1 in 1 ut?
Alltså om jag ska ha n diskar behöver jag också n kablar?
Eller är det så att varje minisasport på kortet kan ta 4 diskar?

Extern HBA kopplar jag in på "clientsidan" och kopplar in minisas från "disksidan" i?

Jbod lyckades jag dock inte riktigt förstå vad det var för något.
Trots att jag läste igenom artikeln du länkade till.

Att använda ett tomt moderkort med en sas expander verkar ju fungera.
Men helst vill jag undvika att köra något moderkort i diskchassit.
Men jag kanske måste ha någon form av kontroller i det chassit?

Jag tänker mig lite såhär:
[externa minisaskontakter clientchassi]-(minisaskablage)-[externa minisaskontakter i diskchassi]
Är jag helt ute och cyklar nu?

Tack för ditt svar!
Pekar mig i rätt riktning!

Edit:
Okej, hittade lite intressanta grejer, så klart efter att man har skickat iväg inlägget.
Detta verkar intressant: http://www.servethehome.com/supermicro-cse-ptjbod-cb1-jbod-po...
Då slipper man ju ha ett moderkort för att hantera fläktar osv, om man inte behöver ström till ett pci-e kort vill säga.
För det enda moderkortet gör är att ge ström åt sas expandern (plus fläktar osv)?

(JBOD är Just A Bunch of Disks, en raid-nivå som innebär att alla diskar bara presenteras till OS't som en stor disk, eller en hel hoper av diskar. Det kallas JBOD-chassi när det är ett "dumt" chassi med bara massa diskar, därför kallas kortet så )
Japp precis, enklast är ett sånt där JBOD-kort, fast då kan du inte (om du vill) använda en expander. Här kan du se lite mer med kabling etc: http://www.servethehome.com/external-sas-sata-disk-chassis-wi...

Så från din serverlåda ska det gå externa minisas-kontakter in till externa minisas-kontakter på disklådan. Alternativt EN extern minisas-kabel till en disk expander med extern minisas-kontakt på disklådan.

Hur pass lite plats ska du ha? Ska det vara isolerat? Mitt tips är - tänk och jämför både en och tre gånger innan du bygger själv - och köp sen färdigt. Jag har letat mycket olika rack för hemmabruk och skulle kunna peka i rätt riktning.

EDIT. Fattade inte riktigt vad du menade däruppe att köra fler VM's på samma fil? Det absolut enklaste och bästa sättet att dela disk till ESXI är NFS, så slipper du krångel med iSCSI. Då har du bara en mapp du delar till ESXI som VM's ligger på. Men jag skulle ändå rekommendera att ha nåt RAID-kort på ESXi direkt för att lagra ex NAS-vm'n.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@moron:
Aha, gud vad korkad jag känner mig nu..
Läste en del men förstod aldrig att det var de som var JBOD. Well, nu vet jag

Efter att ha läst den där artikeln, plus del 1 så är jag med på banan hur det hänger ihop, Tack!

Nu är jag ju dock bara i planeringsstadiet fortfarande, så det är inte helt säkert att det blir ett rack.
Men blir både bättre och enklare med ett rack.
Sen bor jag i lägenhet så det är väl inte värt med ett rack egentligen.
Men vem älskar inte att gå för långt?

Jag kommer inte ha så extremt mycket plats att tillgå tyvärr.
Max djup kommer vara runt 60 cm. Så ett chassi som är under det är så klart ett måste, sen ska kablage också få plats på baksidan.

Har försökt kolla runt lite på 19" chassin men dom kostar ju tyvärr en slant.
helst om det ska vara med hotswap också.
Vill hålla nere kostnaderna (så funderar man på ett JBOD-chassi också, lite komiskt..), och djupet.

Har hittat billiga 19" lådor i aluminium på Ebay som helt klart kan fungera att bygga om till chassi.

Typ som det här chassit: http://www.ebay.com/itm/SG1902U-2U-19-Rack-Mount-Chassis-Encl...

Men har du några tips på lådor så tar jag mer än gärna emot dom!

Bygger nästan hellre ett rejält chassi direkt som kommer hänga med en tid, istället för att bygga ett "vanligt" chassi som man ändå vill byta ut till slut.

Det jag menade med "flera VM's på samma fil" var att köra flera VM's mot samma "disk", alltså att det delar på disken så alla maskiner komma åt alla data.
men fick ju lite tips där upp vad som är "the way to go", t.ex. NFS.

Tack för svaren, uppskattas

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av linsjb:

@moron:
Aha, gud vad korkad jag känner mig nu..
Läste en del men förstod aldrig att det var de som var JBOD. Well, nu vet jag

Efter att ha läst den där artikeln, plus del 1 så är jag med på banan hur det hänger ihop, Tack!

Nu är jag ju dock bara i planeringsstadiet fortfarande, så det är inte helt säkert att det blir ett rack.
Men blir både bättre och enklare med ett rack.
Sen bor jag i lägenhet så det är väl inte värt med ett rack egentligen.
Men vem älskar inte att gå för långt?

Jag kommer inte ha så extremt mycket plats att tillgå tyvärr.
Max djup kommer vara runt 60 cm. Så ett chassi som är under det är så klart ett måste, sen ska kablage också få plats på baksidan.

Har försökt kolla runt lite på 19" chassin men dom kostar ju tyvärr en slant.
helst om det ska vara med hotswap också.
Vill hålla nere kostnaderna (så funderar man på ett JBOD-chassi också, lite komiskt..), och djupet.

Har hittat billiga 19" lådor i aluminium på Ebay som helt klart kan fungera att bygga om till chassi.

Typ som det här chassit: http://www.ebay.com/itm/SG1902U-2U-19-Rack-Mount-Chassis-Encl...

Men har du några tips på lådor så tar jag mer än gärna emot dom!

Bygger nästan hellre ett rejält chassi direkt som kommer hänga med en tid, istället för att bygga ett "vanligt" chassi som man ändå vill byta ut till slut.

Det jag menade med "flera VM's på samma fil" var att köra flera VM's mot samma "disk", alltså att det delar på disken så alla maskiner komma åt alla data.
men fick ju lite tips där upp vad som är "the way to go", t.ex. NFS.

Tack för svaren, uppskattas

Jag skulle verkligen råda dig till att kolla på riktiga lådor gjorda för moderkort etc, samt gjorda för rack rails - att bara skruva i chassit i fronten tar bort hela "värdet" (för mig iaf) med att ha rack och kunna dra ut/jobba. Kolla på X-case ex:
https://www.xcase.co.uk/rackmount-cases/x-case-rm-209-2u-500m...
https://www.xcase.co.uk/rackmount-cases/x-case-rm-404-v4-shor...
https://www.xcase.co.uk/rackmount-cases/x-case-xk439l-short-4...

Etc. Då kan du köpa rack rails som passar direkt från dom med.

Om du vill bygga ett rack få kan jag dock tipsa om att musikrackutrustning är billigt, rackstrips som dessa kan funka:
http://www.adamhall.com/en/Adam_Hall_Hardware_87700_-_19_Shoc...
http://www.adamhall.com/en/19_Rack_Strips.html

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@moron
Det där såg verkligen lovande ut!
Köper mycket hellre ett färdigt chassi bara man hittar det man vill ha.
Tack för länkarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur