Vad är "mest direkt", direktsänd tv. Fibertv, marksändning, parabol.... ?

Permalänk
Medlem

Vad är "mest direkt", direktsänd tv. Fibertv, marksändning, parabol.... ?

Sitter och hoppas på att få fiber till hösten, Länsstyrelsen som tar tid på sig. Törs inte hoppas än men har en fråga lite halvrelaterat till det då jag drömmer om tv via fiber istället för som jag har det idag. Parabol som går genom träd i skogen bakom huset så när det regnar, snöar eller blåser så skiter det sig.

Vad är mest "direkt" i direktsänd tv. Marksändningar, parabol eller fibertv?

Skälet till frågan är att i höstas kollade jag på Champions League, Malmö och smskommenterade med en vän i Mölndal. Han hade köpt en månads "prova på abonnemang" och kollade via "Chromecast" och efter ett tag bad han mig sluta för mina sms kom till honom innan "det hände" på skärmen hos honom så jag spoilade matchen för honom.

Därav tanken på, vad är mest "direkt" och inte?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Sitter och hoppas på att få fiber till hösten, Länsstyrelsen som tar tid på sig. Törs inte hoppas än men har en fråga lite halvrelaterat till det då jag drömmer om tv via fiber istället för som jag har det idag. Parabol som går genom träd i skogen bakom huset så när det regnar, snöar eller blåser så skiter det sig.

Vad är mest "direkt" i direktsänd tv. Marksändningar, parabol eller fibertv?

Skälet till frågan är att i höstas kollade jag på Champions League, Malmö och smskommenterade med en vän i Mölndal. Han hade köpt en månads "prova på abonnemang" och kollade via "Chromecast" och efter ett tag bad han mig sluta för mina sms kom till honom innan "det hände" på skärmen hos honom så jag spoilade matchen för honom.

Därav tanken på, vad är mest "direkt" och inte?

Det enda som kan halka efter är streams (Viaplay t.ex.), och det har väl någonting med tekniken att göra (typ om det behöver buffra 3 sekunder någon gång så kommer du halka 3 sek efter). Annars rör det sig om max en sekund eller två och det är ju ingenting som du kommer märka.

Permalänk
Medlem

All streaming idag är http-baserad, dvs man laddar ner streamen i chunks om filer på (oftast) 10 sekunder. Man kan inte börja spela filen förrän hela chunken är nedladdad, och spelaren behöver ha ca 3 segment buffrade i förtid för att ha något spelrum om en chunk skulle ta lång tid att ladda ned. Därför är streamad video oftast ca 30-40 sekunder bakom "live", och alla ligger olika långt bak. TV via fiber/adsl är multicastad transportström och borde vara hyggligt i synk med "vanlig" TV, dvs kabel, parabol eller marksänd. Åtminstone tillräckligt nära för att man inte ska kunna hinna spoila varandra via sms. Vill ni vara helt i synk får ni skaffa samma operatör.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Analog marksändning är nog snabbast, men troligtvis ingenting du vill ha. Jag minns när jag hade digital-tv (DTV) ett tag via en modul så låg den sändning typ 3 sekunder efter den analoga sändningen på tv vi hade i köket, och det har nog att göra med tekniken.

Vad gäller iptv, eller fiber-tv så kan det i vissa fall vara problem med lokala nyheter och väder, det är väl den största grejen och beror lite på vilket fiber nät du har.

Permalänk

Beroende på leverantör så kan ip-tv ha sin ström nedplockad från marksänt eller parabol, så antagligen lär det vara aningen mer fördröjning på det.
Marksänt och parabol är antagligen dött lopp, men ska man lita på fysikens lagar lär marksänt vara snabbare. Om det inte är länkat via satellit först dvs.
Beroende på var du bor och hur kedjan ser ut kan det helt enkelt variera. Sen så har olika boxar olika mycket delay, så det måste också räknas på.

Det korta svaret är att du inte vet förrän du testat sida vid sida.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag att fibertv är snabbast. Brukar inte ha någon märkbar påläggs tid.

Streaming är ju alltid mest eftef som tidigare har förklarat. Parabol vet jag inte men känns som att det kan vara segt.

Det som för övrigt suger med fibertv är att du har varken tv eller internet när fibrer krånglar. Händer inte så ofta direkt, jag har saknat acess över fiber två gånger på 14år. Varav båda var planerade driftstörningar på några timmar.

Permalänk
Medlem

Baserat på ett inte särskilt vetenskapligt test hos föräldrarna där en tv går via sat, en via digital antenn och En stream till datorn är digital antenn (marksänt alltså) några sekunder (2-3) snabbare än sat. Streamen kommer ytterligare 5-20 sekunder efter det.
Också testat hemma mot svärmor som bor ett par kvarter bort (jag har comhem, hon har bbb IP-TV) och även där ligger jag några sekunder före (2-5).
Som sagt är det inte gjort med något större urval och kan bero på andra saker än sändningstekniken men det kanske hjälper dig lite.

(Och nej jag vet inte varför min far vill ha både satellit och digital antenn hemma...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Märkt att marksänd tv är snäppet snabbare än parabol. Hur det är med fibertv vet (visste) jag inget om.

Kollar en hel del på sport och har någon störning i huvudet som gör att om jag vet att det är lite fördröjning i direktsänd sport så tappar det charmen totalt. *småskäms*

Sidospår så det heter duga men om någon läser detta så har jag en annan fundering.

Kollade på Zlatans sista ligamatch och vete fasen hur fyran lyckades men Åke Ungers kommentatorsljud kom ett par tre-fem sekunder innan "det hände i bild" första halvan av matchen??? Hur lyckas man med sådant?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Haha, ja detta känner man igen. Kollar mycket fotboll via Cmore på antingen dator eller mobil och har samtidigt en app i mobilen som brukar avslöja om hörnor osv blir mål innan jag själv hinner se det.
Detta är ju dock inga problem att lösa.
När jag hade tivo innan flytten så upplevde jag inte detta problem lika mycket.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Har bara marksänd tv via marksänd tv-mast + det jag kan få ner via min ADSL-anslutning att välja på (parabol är på G) så jag har inte så stor erfarenhet, tyvärr.

Visa signatur

Besök gärna min egna sida BockenBruse.com
Mitt sista bilinköp TOYOTA YARIS VERSO -03 kanske ingen skönhet men ett bra transportfordon.

Permalänk
Medlem

Vad gäller sportreferat, så är radions P4 mest live av dom alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Vad gäller sportreferat, så är radions P4 mest live av dom alla!

Beror på om du streamar det eller inte.