USB hörlurar och El Capitan

Permalänk
Medlem

USB hörlurar och El Capitan

Hej hej,

Jag har ett par USB hörlurar som jag använder till min PS4. Av någon anledning fungerar de inte under El Capitan (vet ej om det funkade med tidigare OS, köpte lurarna nyligen).

Jag misstänker att SIP är problemet eftersom USB hörlurar fungerar på motsvarande sätt som en mass storage enhet. Dock inte säker.

Är det någon som har erfarenhet av liknande problem och kanske sitter på en lösning? Har Googlat runt lite men inte hittat något. Jag vill helst inte avaktivera SIP (fast är rätt sugen eftersom det är många program som slutat fungera pga det).

Trevlig söndag,

Nid.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Tror knappast SIP är orsaken. Hur funkar de inte, dyker de inte upp alls?

Permalänk
Medlem

@tolle: De dyker upp i system pref. ett kort tag för att sedan försvinna. Under tiden knastrar det i lurarna.

Jag vet inte hur det funkar med USB hörlurar men de mountas väl på något sätt av operativsystemet? Jag misstänker att det är där det strular varav jag gissar på SIP. Men du kanske har rätt, möjligt att det är något annat.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

De monteras ju inte som en hårddisk. Vad är det för lurar?

Annars brukar ju standardsvaret vara att rensa SMC. Men annars, kolla dmesg.

Permalänk
Medlem

@tolle: Tillverkaren av lurarna är Speedlink.

Vad är SMC och dmesg?

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

https://support.apple.com/en-us/HT201295

dmesg ger, uh vet inte hur man enkelt ska förklara det på svenska... Lite info om vad kerneln hållit på med. Typ när den laddar drivrutiner och sånt. Skriv det bara i terminalen. Plugga in lurarna, kolla vad den skrev ut.

Permalänk
Medlem

@tolle: Det där är inget jag tänker ge mig in på. Tvivlar på att det har med det att göra dessutom. Är rätt säker på att det är något som är specifikt med El Capitan, inte att nått har hängt sig i operativsystemet.

Det är mycket som inte funkar efter uppgraderingen. Det som händer när jag sätter in hörlurarna är att de syns i sounds under system pref, men så fort jag klickar på dem (dvs aktiverar dem istället för internal speakers) så knastrar det och de försvinner. Sen upptäcks de igen för att återigen försvinna. Så där håller det på ett par gånger tills de inte syns alls.

Jag lutar fortfarande åt att det har med SID att göra och att de inte mountas korrekt. Nu vet jag inte om USB hörlurar mountas, men de går ju i alla fall över USB så nån slags mount gör väl operativsystemet?

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Kolla inställningarna under MIDI något. Ett program där man ställer in inställningarna för ljudhårdvara. Dmesgs output har inget att göra med om något hänger sig. Utan t.ex. Vilka drivrutiner som laddas och med vilka inställningar när saker händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

@tolle: Det där är inget jag tänker ge mig in på. Tvivlar på att det har med det att göra dessutom. Är rätt säker på att det är något som är specifikt med El Capitan, inte att nått har hängt sig i operativsystemet.

Det är mycket som inte funkar efter uppgraderingen. Det som händer när jag sätter in hörlurarna är att de syns i sounds under system pref, men så fort jag klickar på dem (dvs aktiverar dem istället för internal speakers) så knastrar det och de försvinner. Sen upptäcks de igen för att återigen försvinna. Så där håller det på ett par gånger tills de inte syns alls.

Jag lutar fortfarande åt att det har med SID att göra och att de inte mountas korrekt. Nu vet jag inte om USB hörlurar mountas, men de går ju i alla fall över USB så nån slags mount gör väl operativsystemet?

Ja alltså, kör USB-hörlurarna en tredjepartsdrivrutin kan SID spela roll. Annars har det inte mycket att göra med sånt där. Hur ser det ut i "Audio MIDI Setup" programmet när lurarna är inkopplade?

Lurarna monteras inte som så, men ja en drivrutin laddas och ställs in. Just den infon visas i dmesg.

Men annars kan du ju stänga av SID och kolla om det löser problemet.

Permalänk
Medlem

@tolle:

Hej, tack för svar.

Audio MIDI setup kände jag faktiskt inte till. Sitter kontor nu men kollar när jag kommer hem. Jag tvivlar dock på att jag kommer se något vettigt där, hörlurarna upptäcks ju bara kortvarigt av operativsystemet.

Att avaktivera SID är väl det som ligger närmast till hands, är dock inte så sugen på det. Möjligt att jag för det ändå eftersom det är ett par program jag behöver för mitt jobb som slutade fungera efter El Capitan.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.