Tips på cpu kylare till Corsair carbide air 240

Permalänk

Tips på cpu kylare till Corsair carbide air 240

Tjenare har börjat kolla runt på kylare, har ni några bra tips på lågprofil kylare som både är effektiva och estetiskt snygga till en vettig peng som passar i air 240 (överklockar inte men vill fortfarande ha bra kylning samt något som ser bra ut då intel standard kylare ser förj*vliga ut)

Permalänk

En 240 aio vattenkylning med radiatorn i fronten

Permalänk
Permalänk
Skrivet av gummybearkiller:

En 240 aio vattenkylning med radiatorn i fronten

Hej, oj glömde säga att det är luftkylning jag söker (facepalm my bad)
men alla tips är välkommna kanske blir någon vattenkylare i framtiden, vem vet ;)!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att du kan få en AIO vattenkylare för nästan samma peng som en luftkylare numera, medans en AIO är otroligt mycket snyggare (I min åsikt) och i de flesta fall bättre på att kyla processorn, så det kan verkligen vara värt att överväga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memper:

Tänkte bara säga att du kan få en AIO vattenkylare för nästan samma peng som en luftkylare numera, medans en AIO är otroligt mycket snyggare (I min åsikt) och i de flesta fall bättre på att kyla processorn, så det kan verkligen vara värt att överväga.

Men på bekostnad av en vettig ljudnivå, och då menar jag pumpljudet.

Men alla stör sig inte så mycket på det som jag gör

Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Men på bekostnad av en vettig ljudnivå, och då menar jag pumpljudet.

Men alla stör sig inte så mycket på det som jag gör

Erik

Vet precis vad du menar, skaffade en h80i gt och pumpen är i princip det ENDA som låter i min burk.
Väldigt tyst men sjukt irriterande...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är inte förtjust i AIO alls pga pumpljud mm, men i just Corsair Air 240 skulle jag ändå överväga det...
Känns som lådan verkligen är byggd med det i åtanke!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

tänker inte så mycket på ljud om det inte blir att fläktarna vibrerar sönder chassit, har börjat fundera lite över vattenkylt, men det blir helt och hållet på vad budgeten blir i slutändan, och plus så ser vattenkylning ganska fint ut ^^, speciellt i air 240, samt så blir det inget problem med höjden som en luftkylare kan medföra, men hur är det med läckage i vattenkylare, har hört att det inte är så vanligt med sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlMightYMuD:

tänker inte så mycket på ljud om det inte blir att fläktarna vibrerar sönder chassit, har börjat fundera lite över vattenkylt, men det blir helt och hållet på vad budgeten blir i slutändan, och plus så ser vattenkylning ganska fint ut ^^, speciellt i air 240, samt så blir det inget problem med höjden som en luftkylare kan medföra, men hur är det med läckage i vattenkylare, har hört att det inte är så vanligt med sådant.

Kör luftkylare istället. Finns riktigt snygga som Be quiets Pure rock pro 3. Sen finns det riktigt tysta och svala som Noctuas NH-D15.

Alla luftkylare är nästan tystare än AIO's. För det finns bara en ljudkälla och det är fläkten. Hos en AIO finns pump, fläktar, "bubblande" (ovanligt dock) Samt svårare att hantera vibrationer. Luftkylare är även billigare. Man har allt att vinna på en luftkylare, förutom det estetiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Kör luftkylare istället. Finns riktigt snygga som Be quiets Pure rock pro 3. Sen finns det riktigt tysta och svala som Noctuas NH-D15.

Höjden ryms inte i en 240

(men håller generellt med dig om det mesta annars! )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ta dig en titt på denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2894832

Den får faktiskt plats i chassit även om måtten säger annat. Har själv chassit med kylaren i och det är långt ifrån att sidofönstret skall ta i.

Tempen överstiger aldrig 60c för mig efter flera timmars spelande med min i5 2500k @ 4,3GHz. Knäpptyst är det också. Kör PWM fläkten på lägsta hastighet (~950rpm) hela tiden.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Manett:

Ta dig en titt på denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2894832

Den får faktiskt plats i chassit även om måtten säger annat. Har själv chassit med kylaren i och det är långt ifrån att sidofönstret skall ta i.

Tempen överstiger aldrig 60c för mig efter flera timmars spelande med min i5 2500k @ 4,3GHz. Knäpptyst är det också. Kör PWM fläkten på lägsta hastighet (~950rpm) hela tiden.

Okej låter intressant, hade det gått om det inte blir för krångligt att fota så får jag se lite referenser, samt att få se hur det ser ut med den installerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manett:

Ta dig en titt på denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2894832

Den får faktiskt plats i chassit även om måtten säger annat. Har själv chassit med kylaren i och det är långt ifrån att sidofönstret skall ta i.

Tempen överstiger aldrig 60c för mig efter flera timmars spelande med min i5 2500k @ 4,3GHz. Knäpptyst är det också. Kör PWM fläkten på lägsta hastighet (~950rpm) hela tiden.

Skrivet av AlMightYMuD:

Okej låter intressant, hade det gått om det inte blir för krångligt att fota så får jag se lite referenser, samt att få se hur det ser ut med den installerad?

Jag har en likadan i mitt ITX-chassi och är riktigt nöjd.

Den är väldigt tyst. Fläkten rullar på i ca 300-500 rpm i idle och upp mot 800-900 under load.

Erik

Permalänk
Skrivet av Erik:

Jag har en likadan i mitt ITX-chassi och är riktigt nöjd.

Den är väldigt tyst. Fläkten rullar på i ca 300-500 rpm i idle och upp mot 800-900 under load.

Erik

Vad är det för innermått på chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlMightYMuD:

Vad är det för innermått på chassit?

Höjden över moderkortet till "taket" är ca 15 cm. Ca 2 cm tillgodo mellan kylare och tak.

Jag har ett Thermaltake Core V1.

Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlMightYMuD:

Vad är det för innermått på chassit?

Som sagt, följer man måtten på kylaren och chassit ska det inte få plats men det gör det. Jag forskade kring det innan jag köpte kylaren själv och jag kan bekräfta att den passar utan problem. Är 5-6mm kvar till att kylaren ska toucha sidofönstret. Riktigt snygg är den också.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz