Problem att öppna vissa filer efter uppgradering till ElCapitan

Permalänk

Problem att öppna vissa filer efter uppgradering till ElCapitan

Macnördar därute! Nu tänkte jag sätta er datorexpertis på prov...

Jag har alla mina filer på en Windows10 dator som jag använder som filserver.
Jag har flera diskar i den och flera enheter per disk.
På våra Macdatorer ansluter jag via samba till servern. (Använder en NTFS drivrutin från paragon för att läsa/skriva NTFS)

Allt har fungerat toppen, tills jag uppdaterade vår Macbook till OSX 10.11...
Nu till problemet, jag kan inte öppna officefiler eller textfiler på två av enheterna som är på två olika diskar.
Men jag kan öppna bilder och pdf:er till exempel på dessa enheter...
Jag får inga felmeddelanden på wordfiler, excelfiler osv. Men om jag öppnar en textfil i Textwrangler säger den: "An attempt was made to read or write to a volume which does not exist (MacOS Error code: -35)" Dvs kan inte hitta filen...
Bör tillägga att alla Windowsdatorer och äldre macinstallationer hittar och kan öppna filen.

Jag testade att backa OSX på vår Macbook, då funkar det som det ska igen. Installerade om El Capitan och fick samma problem igen.
Jag har jämfört en fungerande enhet på servern med en enhet som strular. De har samma inställningar under utdelning och säkerhet.
Jag har uppdaterat NTFS Paragon till senaste versionen.

Vart kan man börja felsöka?

Permalänk

Bara för att stänga tråden och kanske hjälpa nån annan som söker hjälp med liknande problem. När jag tog bort åäö i root-katalogerna på servern fungerar det igen. Se mer i denna tråd: #15973148

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickehallgren:

Bara för att stänga tråden och kanske hjälpa nån annan som söker hjälp med liknande problem. När jag tog bort åäö i root-katalogerna på servern fungerar det igen. Se mer i denna tråd: #15973148

Hej!

Jag har ett liknande problem på jobbet sedan vi uppgraderade några macar till El Capitan, dom har en nätverksdisk där det ligger massvis med artwork och liknande och efter uppgraderingen går det otroligt långsamt att söka från roten av sharet.

Det fungerar utmärkt för dom som har Mavericks men inte för dom som har Yosemite eller El Capitan.

Måste ALLA åäö bort från roten eller räcker det med att mappen som har filen man söker efter inte har det?

Jag läste mig till att spotlights indexerings databas kan ha blivit korrupt så jag rensade den så den får indexera allt igen men det tar ett tag att bygga upp indexering på 4TB filer.

Tycker det är väldigt lustigt att dessa problem endast märks vid Yosemite och El Capitan.

Permalänk

För min del räckte det att rensa alla katalognamn i rooten som hade åäö. Resten fungerade. Klart, har man allt ligger löst i rooten så blir det lite jobb, Men det kan du ju automatisera. Se tråden jag länkade till.
Och sant, känns inte så 2016 att ett OS inte fixar åäö på en server... Googlar man så ser man många som har detta fel. (Nu när man vet vad man ska googla efter )
Hoppas på rättning snart...