Musikspelare till Windows

Permalänk
Inaktiv

Musikspelare till Windows

Hej,

Vad använder ni för musikspelare till datorn idag (2016)?

Finns det någon ersättare till Winamp?

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ingen direkt ersättare men varför inte fortsätta köra winamp den fungerar utmärkt, annars kör med Foobar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Kör VLC för allt själv. Har ingen aning om det är bra eller inte, men enkelt med en och samma spelare för allt.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Jag kör med Spotify, den spelar mina lokala filer också men tror inte Spotify stödjer FLAC om det är det formatet du har på din musik.

Foobar är väl den mest populära mediaspelaren om du bara vill spela lokala filer.

Permalänk
Medlem

Jag var inne ett tag på att försöka standardisera mitt mediaintag till en tjänst.
Jag använder mplayer till video och winamp till ljud så då tänkte jag mötas i mitten och köra VLC men jag är för invand/winamp är för bra så det fick stanna helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Jag kör med Spotify, den spelar mina lokala filer också men tror inte Spotify stödjer FLAC om det är det formatet du har på din musik.

Foobar är väl den mest populära mediaspelaren om du bara vill spela lokala filer.

Tanken är ju att jag ska använda en musik bot till min Teamspeak server och då kan man inte använda Spotify x2, så därför behöver jag en standin istället för Spotify.

Foobar känns väldigt fyrkantigt. Man kanske får ta och utveckla en egen mediaspelare.

Vilka alternativ finns det då?
- VLC
- Foobar
- iTunes

Permalänk
Medlem

Lyssnar så sällan på filer. Så blir Windows media player och ibland vlc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Lyssnar så sällan på filer. Så blir Windows media player och ibland vlc

Windows Media Player gick väl i graven med Windows 8.1?

Permalänk
Medlem

KMPlayer är väldigt bra också

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

MPC-HC.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Foobar eller mediamonkey

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LudvigLindell:

Foobar eller mediamonkey

Har du god erfarenhet av Mediamonkey?

Permalänk
Medlem

@Bonzajen: använde betalversionen under flera år. Tycker det är en riktigt bra mediaspelare

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LudvigLindell:

@Bonzajen: använde betalversionen under flera år. Tycker det är en riktigt bra mediaspelare

Har du slutat använda den nu?

Permalänk

AIMP

Permalänk
Medlem

@Bonzajen: ja, jag kör bara foobar och Spotify nu. Gick över till foobar för att det har ett stilrent ui

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

MusicBee. Enkelt och snyggt.

Permalänk

Gillade inte det Winamp blev så då gick jag över till Spider Player.

Gör det den ska varken mer eller mindre.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Aimp3, riktigt bra spelare samt lättöverskådlig för ditt musikbibliotek!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Windows Media Player gick väl i graven med Windows 8.1?

Nope, prova sök på startmenyn. Men när du säger det är det någon "app" som är default i tian. Så borde bli den jag kör, om den inte är dålig

Permalänk

jag kör fortfarande med winamp 5.6 och tycker det är ett bra program även om utvecklingen är nedlagd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag kör med Spotify, den spelar mina lokala filer också men tror inte Spotify stödjer FLAC om det är det formatet du har på din musik.

Foobar är väl den mest populära mediaspelaren om du bara vill spela lokala filer.

Spotify verkar iaf krångligt, kan inte klicka och dra spellista eller lösa filer mp3 eller flac.
Känns lite sisådär. Använder Winamp till lokala filer.

Permalänk
Medlem

Helt klart Foobar, finns ju hur mycket skins etc på typ deviantart, om du inte gillar default

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LudvigLindell:

@Bonzajen: använde betalversionen under flera år. Tycker det är en riktigt bra mediaspelare

Kan man lyssna på podcasts via spelaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bonzajen: vet inte, aldrig provat

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Foobar känns väldigt fyrkantigt. Man kanske får ta och utveckla en egen mediaspelare.

Det coola med foobar är att man kan mecka med den själv tills man får exakt det man vill ha.
Den är förvisso utvecklad som en playlist-spelare men med lite meck funkar den toppen som mediabibliotek-spelare.
Använde Winamp men tröttnade på att den inte var som jag ville ha den.
Har använt mediamonkey förut som databas för online- och offlinemusik men aldrig som spelare. Den var klumpig och fattig och bloatig.

Foobar = small footprint and large customization FTW!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guermantes:

Det coola med foobar är att man kan mecka med den själv tills man får exakt det man vill ha.
Den är förvisso utvecklad som en playlist-spelare men med lite meck funkar den toppen som mediabibliotek-spelare.
Använde Winamp men tröttnade på att den inte var som jag ville ha den.
Har använt mediamonkey förut som databas för online- och offlinemusik men aldrig som spelare. Den var klumpig och fattig och bloatig.

Foobar = small footprint and large customization FTW!

http://s30.postimg.org/94v5p1s4v/foo.jpg

Fanns det mycket inställningsmöjligheter på Mediamonkey? Typ en grym equalizer?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bonzajen:

Fanns det mycket inställningsmöjligheter på Mediamonkey? Typ en grym equalizer?

Använd http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ om du vill ha en bra eq, den jobbar inte bara i ett program utan med allt som inte går runt win ljudutmatning, dvs man trimmat in den efter ljudsystem och rum sedan så funkar den oavsett uppspelningsprogram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Använd http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ om du vill ha en bra eq, den jobbar inte bara i ett program utan med allt som inte går runt win ljudutmatning, dvs man trimmat in den efter ljudsystem och rum sedan så funkar den oavsett uppspelningsprogram.

Finns det några andra EQ program? Tyckte dom hade en rätt så taskig hemsida. Jag vill kunna läsa mer om programmet på produktens hemsida. Sen om programmet kostar gör det inget heller.