Vilket OS utvecklar ni i och varför?

Permalänk
Medlem

Vilket OS utvecklar ni i och varför?

Ni som sitter och utvecklar grejer som skall implementeras på en Linuxserver. Vad kör ni för setup?

Det jag undrar är jobbar ni i Windows med VM på insidan? T.ex. webbutveckling. Eller kör ni en Linuxdist och utvecklar i? Är lite nyfiken hur folk jobbar.

Hur många av er jobbar i Mac?

Berätta gärna varför ni gör det ena eller det andra.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag kör linux för att allt man behöver för att utveckla mot linux fungerar bäst i just linux.
Ser ingen anledning att köra linux innuti windows, det är ju bara slöseri på datorns resurser och fungerar inte lika bra som att köra native.

Enda anledningen till att köra windows är väl om man utvecklar i .NET, annars är verktygen betydligt bättre i linux.

Permalänk

Windows, för det är trevligare med mycket färdigutvecklad programvara, sedan en Mac bredvid för allt iOS-kodande, inte riktigt lyckats få till det där med Hackintosh på VMWare som tillåter Xcode.

Permalänk
Medlem

Linux. Bygger applikationer som skall köras på linux så ser ingen anledning att använda något annat. Dessutom jobbar jag mycket snabbare i linux än i windows med tanke på att linux går att optimera och kustomisera bättre. Kör arch linux med i3wm, urxvt, chrome och vim.

Permalänk
Datavetare

Vad är definitionen på "main OS"?

För tillfället använder jag MBP/OSX som dator på jobbet men 100% av all utveckling görs på Linux-maskiner som står i serverrummet, kör Emacs över SSH mot dessa maskiner. Enda jag använder OSX till i denna setup är webbläsare och MS Office.

Hemma kör jag Windows, men även här används detta OS endast för webbläsare och MS Office. På denna maskin kör jag SSH/Cygwin och loggar endera in på maskinerna i serverrummet på jobbet alt. (om jag är off-line) så kör jag Ubuntu server (helt utan GUI) via VirtualBox, kör sedan utveckling på samma sätt som "vanligt", d.v.s. via SSH/Cygwin.

Varför så här?
Även om det finns alternativ till MS Office och jag personligen skulle klara mig med t.ex. iWorks (som finns installerat på min MBP) eller OpenOffice så kör resten av världen MS Office. Är helt enkelt enklast att bara anpassa sig här och köra ett OS på skrivbordet där MS Office finns. Att jag kör webbläsaren där är mest för att det kvittar vilket OS man kör den i, moderna webbläsare blir allt mer det viktigaste OS vi har på skrivbordet (kör Firefox oavsett OS).

Att jag inte kör utvecklingen på Windows eller OSX beror på att det finns så mycket riktigt bra verktyg under Linux för just utveckling, framförallt för automatisering, testing och prestandaoptimeringar. I de lägen Linux också är målplattform vore det ju väldigt underligt att välja något annat OS för utveckling.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag kör linux för att allt man behöver för att utveckla mot linux fungerar bäst i just linux.
Ser ingen anledning att köra linux innuti windows, det är ju bara slöseri på datorns resurser och fungerar inte lika bra som att köra native.

Enda anledningen till att köra windows är väl om man utvecklar i .NET, annars är verktygen betydligt bättre i linux.

Bara att använda SSH mot en Linux maskin, jag märker ingen skillnad mot att sitta framför terminalen fysiskt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av celoz:

Bara att använda SSH mot en Linux maskin, jag märker ingen skillnad mot att sitta framför terminalen fysiskt.

Förstår inte riktigt var du vill komma med det? Det förutsätter ju att du kör dev. på två maskiner. Då kan man ju lika gärna utveckla på linux maskinen och göra annat på windows maskinen. För du tänker väl inte sitta och köra dev. direkt mot en server?

Jag sitter hellre i linux GUI än i windows när jag utvecklar, för att jag tycker det är bättre. Varför skulle jag då köra SSH mot en annan linux burk?

Permalänk
Avstängd

Jobbar både i Windows 8(stationär) och Ubuntu Gnome(bärbar). Föredrar Ubuntu då det är snyggare, lättare att anpassa och jag har mer kontroll genom terminalen samt att det är enklare att komma åt mina servrar. Cygwin i windows fungerar men klickar inte riktigt med mig.

Dem flesta verktygen jag använder för att utveckla, dokumentera och rapportera finns både på Windows och Ubuntu(Sublime text, Google Docs, LaTeX, OpenOffice) så det funkar egentligen vilket som, har inte märkt några större begränsningar hittills.

VB är inget jag rekommenderar annat än att testa en ny distro i, då dualbootar jag hellre Windows bredvid Linux.

Visa signatur

NZXT Switch 810 | MSI Z77A-G45 | i7 3770K |Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB(2x4GB) 1600 MHz | Asus GeForce GTX 780 DC2 | Corsair CX750M

Permalänk
Inaktiv

Windows hemma med utvecklarmiljön direkt på burken. På jobbet Windows mot utvecklingsmiljö genom VM Ware. Är webbutvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Windows hemma med utvecklarmiljön direkt på burken. På jobbet Windows mot utvecklingsmiljö genom VM Ware. Är webbutvecklare.

I vilket språk jobbar du i? Har funderat att köra Windows med VM för devservern istället för Linux då jag vill slippa dualboot med Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Förstår inte riktigt var du vill komma med det? Det förutsätter ju att du kör dev. på två maskiner. Då kan man ju lika gärna utveckla på linux maskinen och göra annat på windows maskinen. För du tänker väl inte sitta och köra dev. direkt mot en server?

Jag sitter hellre i linux GUI än i windows när jag utvecklar, för att jag tycker det är bättre. Varför skulle jag då köra SSH mot en annan linux burk?

Nu frågade du inte mig. Men väldigt många har gått över till att utveckla på servrar då det finns så otroligt många fördelar i form av prestanda , backup, testning, konflikthantering etc. Maskinen man själv sitter på används ej som en utvecklingsmaskin utan mer som en tunn klient. Vill en kollega ha samma invecklingsmaskin så klonar man upp en helt identisk på någon minut.

Så den "tunna klienten" kan ha vilket operativsystem som helst, jag vill dock ha office 2016 på den då jag använder lite mer avancerade funktioner. Utvecklingsmaskinen jag använder brukar oftast vara windows server 2012 Datacenter, men det beror helt på i vilket projekt jag kodar för. Vissa projekt så behöver man kanske ha windows server 2008, windows 7,8 och 10 på när man utvecklar. Där all programvara ej får finnas på samma maskin samtidigt och hur gör man då med en maskin? Köra en massa virtuella maskiner en i taget? Nej en köra egen server för minst 300papp som kör alla maskiner samtidigt is the shit.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon159643:

Nu frågade du inte mig. Men väldigt många har gått över till att utveckla på servrar då det finns så otroligt många fördelar i form av prestanda , backup, testning, konflikthantering etc. Maskinen man själv sitter på används ej som en utvecklingsmaskin utan mer som en tunn klient. Vill en kollega ha samma invecklingsmaskin så klonar man upp en helt identisk på någon minut.

Så den "tunna klienten" kan ha vilket operativsystem som helst, jag vill dock ha office 2016 på den då jag använder lite mer avancerade funktioner. Utvecklingsmaskinen jag använder brukar oftast vara windows server 2012 Datacenter, men det beror helt på i vilket projekt jag kodar för. Vissa projekt så behöver man kanske ha windows server 2008, windows 7,8 och 10 på när man utvecklar. Där all programvara ej får finnas på samma maskin samtidigt och hur gör man då med en maskin? Köra en massa virtuella maskiner en i taget? Nej en köra egen server för minst 300papp som kör alla maskiner samtidigt is the shit.

Verkar ju inte direkt som att du kodar exlusivt för linux, vilket var det TS undrade om, om jag tolkat frågan rätt.
Jag tycker fortfarande alla utvecklingsverktyg för linux är bättre än motsvarigheterna som finns till windows. Men det är väl en smaksak, många är vana med windows och orkar/vill/kan inte ta steget till att lära sig utveckla i linux och väljer därför att sitta med windows. Inget fel med det, men ska man utveckla mot linux är det bättre att sitta i linux.

Det är lite som att man skulle sitta och koda C# med mono i linux istället för att sitta med en windows installation och .NET.

Men då sitter jag och kodar exlusivt mot linux servrar.

Vi kör vagrant på våra egna maskiner när vi ska utveckla "direkt mot servern", och det är såklart en lokal kopia av den riktiga servern.

Permalänk
Medlem

Windows oftast för de flesta företag är intresserade av .net som jag har att göra med och har windows servrar / azure.
Med det sagt så ser .net core 1.0 intressant ut för det stödjer inte bara windows samt för en del prestanda optimeringar, microsoft försöker bli lättviktigt och snabbast och de har nu kommit en bit inom web.
Har ni missat docker, som framöfrallt just nu är riktigt bra för linux, så kika på det. Riktigt smidigt att få upp flera st virtuella miljöer som kräver mindre kraft än en vpc samt du kan skripta vad som skall in på den och startas och återanvända det i ditt team.

https://dotnet.github.io/getting-started/
http://www.hanselman.com/blog/ASPNET5IsDeadIntroducingASPNETC...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Datavetare

@IceDread: frågan är varför någon skulle välja .Net Core (som främst riktar sig mot ASP.NET) över t.ex. Node.js + något ramverk som express.

Framförallt när man nu börjar virtualisera. En väldigt viktig sak när man kör sina tjänster i Azure, Amazon Web Services eller motsvarande är att effektivitet på programvara får en direkt koppling mot driftskostnaden då man i praktiken betalar för varje CPU-cykel man använder.

Node.js är väldigt lätt att jobba med, det finns för alla stora serverplattformar och det är otroligt effektivt. Hittade denna jämförelse, i.o.f.s. väldigt simpel men de flesta webblösningar för små/medelstora företag är väldigt simpla. Killen är Microsoft MVP så utgår från att han har hyfsad koll på Microsoftteknik, däremot har han inte speciellt mycket kunskap om node.js

"The out-of-the-box performance of the Node.js seems to be better than the performance of the ASP.NET Web Api + IIS7. Tweaking the IIS7’s settings could make the ASP.NET Web Api perform better but for this test the default settings of IIS7 were used."

Är säker så att han kan få ut lite mer ur ASP.NET varianten, men han missar elefanten i rummet: en av fördelarna med ASP.NET är att man som utvecklare kan till största del ignorera saker som att skala över CPU-kärnor och liknade då det hanteras av IIS. Som han skrivit node.js programmet är det enkeltrådat och ändå är det lite mer än dubbelt så snabbt som ASP.NET varianten. Så här enkelt fixar man det

var cluster = require('cluster'); var numCpuThreads = require('os').cpus().length; var express = require('express'); var app = express(); var bodyParser = require('body-parser'); var server = require('http').createServer(app); if (cluster.isMaster) { for (var i = 0; i < numCpuThreads; i++) { cluster.fork(); } } else { app.use(bodyParser.json()); app.post('/', function(req, res){ res.send(req.body); }); app.listen(3000); }

Dold text

Kör jag samma benchmark som han gjorde på min Windows 8.1 laptop (inte riktigt Xeon E5/E7 som lär användas i Azure...) där Ubuntu 14.04 rullar som gäst i VirtualBox får jag över sex gånger bättre prestanda än ASP.NET

$ ab -n 100000 -c 100 -p ./test.json -T 'application/json; charset=utf-8' http://localhost:3000/ This is ApacheBench, Version 2.3 <$Revision: 1528965 $> Copyright 1996 Adam Twiss, Zeus Technology Ltd, http://www.zeustech.net/ Licensed to The Apache Software Foundation, http://www.apache.org/ Benchmarking localhost (be patient) Completed 10000 requests Completed 20000 requests Completed 30000 requests Completed 40000 requests Completed 50000 requests Completed 60000 requests Completed 70000 requests Completed 80000 requests Completed 90000 requests Completed 100000 requests Finished 100000 requests Server Software: Server Hostname: localhost Server Port: 3000 Document Path: / Document Length: 239 bytes Concurrency Level: 100 Time taken for tests: 14.408 seconds Complete requests: 100000 Failed requests: 0 Total transferred: 44200000 bytes Total body sent: 61900000 HTML transferred: 23900000 bytes Requests per second: 6940.64 [#/sec] (mean) Time per request: 14.408 [ms] (mean) Time per request: 0.144 [ms] (mean, across all concurrent requests) Transfer rate: 2995.86 [Kbytes/sec] received 4195.56 kb/s sent 7191.42 kb/s total Connection Times (ms) min mean[+/-sd] median max Connect: 0 0 0.1 0 3 Processing: 0 14 7.3 13 58 Waiting: 0 14 7.3 13 58 Total: 0 14 7.3 13 59 Percentage of the requests served within a certain time (ms) 50% 13 66% 17 75% 19 80% 20 90% 24 95% 28 98% 32 99% 35 100% 59 (longest request)

Dold text

Så vilka företag jobbar du mot som nyutvecklat webbapplikationer i .NET år 2016? Även Microsoft verkar ju allt mer pusha Node.js framförallt ihop med Azure, t.ex JS motor från Edge går nu att köra i Node.js). Vidare så jobbar Anders Hejlsberg, tidigare chefsarkitekt för .NET, med TypeScript (som transkompileras till JavaScript, är väldigt mycket Node.js fokus kring TypeScript) och Visual Studio Code har en klockren integration med Node.js (och VSC är faktiskt skriven i TypeScript, d.v.s. det är ett JS-program).

Skulle säga att Microsofts fokus verkar allt mer röra sig från .NET och mot Node.js.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman
Inget företag jag känner till använder .net core 1.0 ännu, jag nämnde det för jag tror det kommer bli intressant framöver. Det är trotts allt en ny stor satsning som microsoft gör.
Sen håller jag med om att node.js är bra grejer, snabbt.
Btw, IIS, du behöver inte hosta via iis om du inte vill trotts att du bygger .net web, se över owin med ms implementation katana. Många gör dock misstaget och tror att ms iis är slö medan det är system.web som är ett slött legacy arv.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Datavetare

@IceDread: skulle inte kalla .NET Core för en "ny storsatsning". Kolla in aktiviteten på git-hub i detta projekt, en enda incheckning hela denna vecka och hela hösten hade väldigt låg aktivitet. Det trots att listan med kända problem innefattar riktigt grodor som att "hello world" exemplet inte går att köra med mindre än att man är "root" på Linux (i alla fall om man följer beskrivningen på sidan).

Den enda exemplet jag sett från Microsoft kring varför man skulle vilja använda detta är just kring det du nämnde: Docker är otroligt hypat just nu, även från Microsoft sida, och man gav då exemplet att kunder vill kanske migrera till "molnet" där de kör Linux/Docker. .NET Core gör det möjligt att få med sig sina ASP.NET lösningar till denna plattform.

Kanske kan ge visst intresse, verkar ju trots allt som att i fall där OSets nätverkskod är en av flaskhalsarna (som i det lilla exemplet ovan) så ger enbart övergången från en Windows gäst till en Linux gäst minst 50% mer prestanda (jag får 50% högre prestanda på min laptop om jag ändrar tillbaka node.js exemplet till att vara enkeltrådat, det med Ubuntu server som gäst där node.js rullar och det hela körs på VirtualBox i Win8.1 på en Dell XPS15).

För att hålla sig lite on-topic är det ändå förvånande att Microsoft lanserade Visual Studio Code med officiellt stöd för Linux (man har officiellt stöd för Windows, OSX och Linux). Nu kör jag som sagt ofta Linux i textläge över SSH från en Windows eller OSX maskin, men har testat att hacka lite JavaScript och TypeScript med Visual Studio Code på Ubuntu Desktop och det fungerar klockrent, det inklusive debug-integrationen med Node.JS! Undrar om det någonsin skulle ha hänt med Ballmer vid rodret?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@IceDread: frågan är varför någon skulle välja .Net Core (som främst riktar sig mot ASP.NET) över t.ex. Node.js + något ramverk som express.

Framförallt när man nu börjar virtualisera. En väldigt viktig sak när man kör sina tjänster i Azure, Amazon Web Services eller motsvarande är att effektivitet på programvara får en direkt koppling mot driftskostnaden då man i praktiken betalar för varje CPU-cykel man använder.

Node.js är väldigt lätt att jobba med, det finns för alla stora serverplattformar och det är otroligt effektivt. Hittade denna jämförelse, i.o.f.s. väldigt simpel men de flesta webblösningar för små/medelstora företag är väldigt simpla. Killen är Microsoft MVP så utgår från att han har hyfsad koll på Microsoftteknik, däremot har han inte speciellt mycket kunskap om node.js

"The out-of-the-box performance of the Node.js seems to be better than the performance of the ASP.NET Web Api + IIS7. Tweaking the IIS7’s settings could make the ASP.NET Web Api perform better but for this test the default settings of IIS7 were used."

Är säker så att han kan få ut lite mer ur ASP.NET varianten, men han missar elefanten i rummet: en av fördelarna med ASP.NET är att man som utvecklare kan till största del ignorera saker som att skala över CPU-kärnor och liknade då det hanteras av IIS. Som han skrivit node.js programmet är det enkeltrådat och ändå är det lite mer än dubbelt så snabbt som ASP.NET varianten. Så här enkelt fixar man det

var cluster = require('cluster'); var numCpuThreads = require('os').cpus().length; var express = require('express'); var app = express(); var bodyParser = require('body-parser'); var server = require('http').createServer(app); if (cluster.isMaster) { for (var i = 0; i < numCpuThreads; i++) { cluster.fork(); } } else { app.use(bodyParser.json()); app.post('/', function(req, res){ res.send(req.body); }); app.listen(3000); }

Dold text

Kör jag samma benchmark som han gjorde på min Windows 8.1 laptop (inte riktigt Xeon E5/E7 som lär användas i Azure...) där Ubuntu 14.04 rullar som gäst i VirtualBox får jag över sex gånger bättre prestanda än ASP.NET

$ ab -n 100000 -c 100 -p ./test.json -T 'application/json; charset=utf-8' http://localhost:3000/ This is ApacheBench, Version 2.3 <$Revision: 1528965 $> Copyright 1996 Adam Twiss, Zeus Technology Ltd, http://www.zeustech.net/ Licensed to The Apache Software Foundation, http://www.apache.org/ Benchmarking localhost (be patient) Completed 10000 requests Completed 20000 requests Completed 30000 requests Completed 40000 requests Completed 50000 requests Completed 60000 requests Completed 70000 requests Completed 80000 requests Completed 90000 requests Completed 100000 requests Finished 100000 requests Server Software: Server Hostname: localhost Server Port: 3000 Document Path: / Document Length: 239 bytes Concurrency Level: 100 Time taken for tests: 14.408 seconds Complete requests: 100000 Failed requests: 0 Total transferred: 44200000 bytes Total body sent: 61900000 HTML transferred: 23900000 bytes Requests per second: 6940.64 [#/sec] (mean) Time per request: 14.408 [ms] (mean) Time per request: 0.144 [ms] (mean, across all concurrent requests) Transfer rate: 2995.86 [Kbytes/sec] received 4195.56 kb/s sent 7191.42 kb/s total Connection Times (ms) min mean[+/-sd] median max Connect: 0 0 0.1 0 3 Processing: 0 14 7.3 13 58 Waiting: 0 14 7.3 13 58 Total: 0 14 7.3 13 59 Percentage of the requests served within a certain time (ms) 50% 13 66% 17 75% 19 80% 20 90% 24 95% 28 98% 32 99% 35 100% 59 (longest request)

Dold text

Så vilka företag jobbar du mot som nyutvecklat webbapplikationer i .NET år 2016? Även Microsoft verkar ju allt mer pusha Node.js framförallt ihop med Azure, t.ex JS motor från Edge går nu att köra i Node.js). Vidare så jobbar Anders Hejlsberg, tidigare chefsarkitekt för .NET, med TypeScript (som transkompileras till JavaScript, är väldigt mycket Node.js fokus kring TypeScript) och Visual Studio Code har en klockren integration med Node.js (och VSC är faktiskt skriven i TypeScript, d.v.s. det är ett JS-program).

Skulle säga att Microsofts fokus verkar allt mer röra sig från .NET och mot Node.js.

iis 7 är ju för server 2008 så det låter inte som någon rättvis jämförelse men är det fortfarande så i 8.5/9 så är det ju illa.

Permalänk
Inaktiv

Lite vag frågeställning. För utveckling av mjukvara som ska köras under GNU/Linux och på servrar så arbetar jag alltid under GNU/Linux (Just nu Ubuntu på laptopen, brukade köra Arch men har tyvärr ej tid längre att finkonfigurera allting själv).

För all annan utveckling föredrar jag att arbeta under GNU/Linux också, pga. dess ljuvliga infrastruktur och pakethanterare. Ubuntu+KDE+KDevelop. Med det sagt så har jag också en Windows 10 burk för att hålla mina projekt så plattformsoberoende som möjligt, och då använder jag enbart Visual Studio.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av aluser:

iis 7 är ju för server 2008 så det låter inte som någon rättvis jämförelse men är det fortfarande så i 8.5/9 så är det ju illa.

Jämförelsen gjordes 2012 så det var ju de tekniker som var aktuella då. Och vad det gäller TCP-transaktioner per sekund tvivlar jag starkt på att IIS9 och Windows server latest ens är nära de förbättringar Linux fått in för en tid sedan där man i brutalt ökade antal TCP-transaktioner som kan hanteras per sekund i lägen där just nätverksstacken är enda flaskhals. Man är nu på nivåer som tidigare bara var möjlig med tekniker som DPDK och OpenDataPlane.

"During my tests, my server was able to process 3,500,000 SYN packets per second on one listener and still had available cpu cycles. That is about 2 to 3 order of magnitude what we had with older kernels. "

Finns inget annat generellt server OS som är ens i närheten av de siffror som man nu får med Linux (på helt vanliga Xeon-servrar), något jag personligen kanske inte är helt glad över då de produkter jag tidigare tagit fram som använder DPDK är numera hyfsat redundanta... Ovanpå detta finns en till finess som lades till alldeles nyligen som passar Node.JS "cluster" modul som hand i handsken där man får betydligt bättre skalning över CPU-kärnor i applikationer som använder sockets.

Notera att jag inte körde med en kärna som har dessa förbättringar då jag använde Ubuntu Server 14.04.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman microsoft har slagit på sin trumma för .net core och har gjort andra satsningar på öppen källkod på andra fronter också så det återstår att se hur det går. Jag är ändå lite hoppfull eftersom som du påpekar Ballmer är inte kvar vid rodret längre och sen Satya Nadella togöver så har företaget slagit in på en mycket mer intressant bana.

Sen är det rätt att microsoft inte erbjuder bäst alternativ om man skall hantera många transaktioner samtidigt.
Däremot för många andra typer av situationer finns det bra teknik. Framförallt skall det mesta nu för tiden gå snabbt att göra och kosta minimalt att underhålla med hög leveranstakt och då har ms några bra alternativ. Men företag hit och dit, det är bara verktyg.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vqo:

I vilket språk jobbar du i? Har funderat att köra Windows med VM för devservern istället för Linux då jag vill slippa dualboot med Linux.

Jobbar med PHP, men det har blivit mest frontend (HTML5, CSS, JS) den senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag kör linux för att allt man behöver för att utveckla mot linux fungerar bäst i just linux.
Ser ingen anledning att köra linux innuti windows, det är ju bara slöseri på datorns resurser och fungerar inte lika bra som att köra native.

Enda anledningen till att köra windows är väl om man utvecklar i .NET, annars är verktygen betydligt bättre i linux.

Kan inte mer än hålla med, Linux känns som de riktiga nördarnas OS Windows är för Net och ASP utvecklare tycker jag.

Annars de övriga språken så är ju Linux och föredra sitter gärna så lite som möjligen på en Windows maskin.

Permalänk
Inaktiv

Jag är Systemutvecklare och fokuserar på Molnet. Arbetar framför allt i Linux (Linux Mint eller Fedora), har en VM med Windows som enbart har Office installerat.

Skulle kunna tänka mig att byta till OSX faktiskt. Då man slipper ha Windows VMn för Outlook, Skype for Business osv.

Permalänk
Medlem

Utvecklar för alla tre OS - det finns inte som val i enkäten.

Permalänk
Medlem

Jag utvecklar lokalt i osx miljö men pushar deploys mot centos/rhel. Undviker windows som pesten, några gånger stöter man på .NET skräp som någon fönster människa satt upp för att de inte vet bättre. Har då en Windows VM jag kan logga in på och kleta runt i visual studio tramset.

Permalänk
Medlem

Windows eftersom de system jag jobbar mot kräver Windows..
Annars Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vqo:

I vilket språk jobbar du i? Har funderat att köra Windows med VM för devservern istället för Linux då jag vill slippa dualboot med Linux.

Jobbar med PHP

Permalänk
Medlem

Windows för att jag är mest van med det och tycker linux kräver för mycket pill tid ibland och det finns mer program / appar till windows.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!