Köpa App för ca 100,000 Kr, lönt?

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011

Köpa App för ca 100,000 Kr, lönt?

Hej hej,

Jag har talat med ett par olika företag i Sverige, och med min ide så skulle det kosta mig ungefär 100-150.000Kr för just denna app (IOS). Appen i sig, är en slags "Jodel" liknande app men självklart mycket olikt. Jag undrar eftersom appen i sig kommer vara gratis, hur fungerar det då med intäkter osv? är det själva Apple som betalar ut beroende på hur många som laddar ner, eller använder appen? Eller ur många som använder den i ögonblicket?

Detta är en ide som jag kanske är beredd att satsa på. Ingen försörjningsplan detta, utan mer ett hobbyverksamhet som kanske lönar sig om jag gör rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Enda intäkterna kommer från reklam då gissar jag, det är du som kommer betala Apple pengar, inte tvärt om.

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Att få en app för (social) kommunikation att slå lär bli mycket kostsamt med tanke på att marknaden domineras av några få jättar som redan har vad du behöver, en stor användarbas. Utvecklingskostnaden lär bara vara en bråkdel av vad du behöver satsa på marknadsföring.

Möjligheten ligger nog i så fall i ngn typ av specialisering, men då minskar ju också antalet potentiella användare drastiskt, vilket gör det svårt att tjäna in de satsade pengarna.

Desktop: Intel C2Q Q9550 | 4GB RAM | Radeon 4850 | 120GB SSD | 3x500GB HDD
HTPC (Intel NUC): Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop (HP 8460p): Intel i7-2620M | 8GB RAM | 14" 1600x900 | 120GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Jag kan ej Apples licensvilkor.

Men vad har du för erfarenhet av programvaruutvecklingen sedan tidigare? Det är granska vanligt att priser skenar iväg och att man efter har gjort programmet kommer med tillägg. Så du ska inte alls bli förvånad på om priset blir det dubbla.
Hur har du tänkt att underhålla programmet? Ska du anlita någon för runt 1000kr/h?

Så generellt för den stora skaran skulle jag säga att för folk med vanlig ekonomi så är det inte lönsamt att anlita ett företag för att utveckla ett program, man bör kraftigt skära ner på kostnaden som att själv koda och kanske hitta någon billig student.
Det finns dock undantag, jag vill minnas någon tjej i usa som inte kunde något alls om programmering och gjorde som du. Däremot handlar det då att framförallt göra väldigt enkla program där det finns en marknad för.

i7 7700 & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Du måste isåfall finansiera den med reklam i appen för att få ut några pengar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

En ska till. Om ett företag skulle köpa samma produkt så skulle de bara betala den verkliga kostnaden, medans du som troligen är en konsument får betala det dubbla. D.v.s. även betala inkomstskatt, arbetsgivaravgift och moms.
Och samma sak gäller allt, som datorer, webbtjänster etc, är du konsument så får du typ betala det dubbla.

Därför bör man som seriös skapa en litet bolag, men då bör man ha mycket pengar och kunna ösa in under uppstarten om man inte gör det vanliga man själv utvecklardet som man ska ha.

i7 7700 & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av Agile:

Du måste isåfall finansiera den med reklam i appen för att få ut några pengar.

Reklam är ju riktigt dåligt sätt att dra in cash på när de gäller något liknade då skulle jag hellre sälja VIP funktioner i appen, själv bruka jag undvika totalt att införa reklam i appar eller webbsidor över lag, jag ser då VIP tjänster som en bättre lösning där man betalar månadsvis eller veckovis för x antal delar, reklam i nya grejer bruka oftast dra bort folk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av UMJ:

Reklam är ju riktigt dåligt sätt att dra in cash på när de gäller något liknade då skulle jag hellre sälja VIP funktioner i appen, själv bruka jag undvika totalt att införa reklam i appar eller webbsidor över lag, jag ser då VIP tjänster som en bättre lösning där man betalar månadsvis eller veckovis för x antal delar, reklam i nya grejer bruka oftast dra bort folk.

Japp, precis.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pangea
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Dejch:

Hej hej,

Jag har talat med ett par olika företag i Sverige, och med min ide så skulle det kosta mig ungefär 100-150.000Kr för just denna app (IOS). Appen i sig, är en slags "Jodel" liknande app men självklart mycket olikt. Jag undrar eftersom appen i sig kommer vara gratis, hur fungerar det då med intäkter osv? är det själva Apple som betalar ut beroende på hur många som laddar ner, eller använder appen? Eller ur många som använder den i ögonblicket?

Detta är en ide som jag kanske är beredd att satsa på. Ingen försörjningsplan detta, utan mer ett hobbyverksamhet som kanske lönar sig om jag gör rätt.

Hrrm. Jag vill inte vara taskig, men en reality check vore på sin plats här. Du har alltså undersökt och överväger allvarligt att göra en investering på drygt 100'000kr i något du inte ens har kollat upp hur du kommer tjäna pengar på? Det känns som du har börjat i fel ände.

Börja med att lusläsa Apples avtal för hur man säljer appar på AppStore (borde finnas att få tag i nånstans) och överväg därefter hur du vill modellera din app; betal, reklam, köp-i-app eller helt gratis. Om du förväntar dig att få någon slags intäkt på appen är de tre första dina enda alternativ. Apple kommer inte ge dig några pengar för en app du inte har ett pris på i AppStore.

Antec Eleven Hundred | Be Quiet! 580W Modular | i5 3570k@4.2 GHz | Corsair H60 v2 | ASUS Sabertooth Z77 | ASUS Strix GTX 970 | 16GB Corsair Vengeanance | 250GBx2 SSD, 5TB HDD | 2x BenQ RL2450HT | Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av Shudnawz:

Hrrm. Jag vill inte vara taskig, men en reality check vore på sin plats här. Du har alltså undersökt och överväger allvarligt att göra en investering på drygt 100'000kr i något du inte ens har kollat upp hur du kommer tjäna pengar på? Det känns som du har börjat i fel ände.

Börja med att lusläsa Apples avtal för hur man säljer appar på AppStore (borde finnas att få tag i nånstans) och överväg därefter hur du vill modellera din app; betal, reklam, köp-i-app eller helt gratis. Om du förväntar dig att få någon slags intäkt på appen är de tre första dina enda alternativ. Apple kommer inte ge dig några pengar för en app du inte har ett pris på i AppStore.

100.000 är inte så mycket när jag börja utveckla appar i Android för par år sedan så var till och med simpla appar kunde man sälja för 50.000.

Beror helt och hållet på vad de är för typ av app hur mycket funktioner etc etc.

Men du lär nog aldrig kunna köpa en app för under 25.000 och då står de bara Hello World! i appen ))

Appar är generellt dyra iOS är nog lite billigare då telefonerna har samma skärmstorlek och samma hårdvara och samma OS version vilket är drygare i Android när man utvecklar man måste anpassa appen till så många olika hårvaror, skärmstorlekar, idag börja allt fler gå över till noDPI lösningar i Android, däremot kommer man inte undan hårdvarumässigt.

Först och främst bör du ju kolla är de värt investera i app eller en mobilanpassad gränssnitt på sin vanliga sida så den randerar och ser bra ut ovansett skärmstorlek.

De är ju inte alltid man behöver en mobil app, och utvecklingskostnaderna är bra mycket lägre på en mobil randerad sida.

Då de passar alla mobiler och behöver inte utvecklas för specifika hårdvaror eller OS.