Permalänk

Radera mail

Är det någon som vet om man kan radera mail så att de inte går att spåra (använder gmail).

Permalänk
Medlem

Woot? Hur kan man spåra något som är raderat? O.o Eller... va? Ta om frågan, tack.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Manne Saint:

Är det någon som vet om man kan radera mail så att de inte går att spåra (använder gmail).

Vad menar du med det?
Kan du vara specifik?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Är det någon som vet om man kan radera mail så att de inte går att spåra (använder gmail).

Ett mail som du fått, eller som du vill skicka/har skickat? Förtydliga gärna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Har ingen aning, men gissar starkt att eftersom Google scannar din mail för att rikta annonser, så kommer ett mail du fått eller skickat alltid att finnas hos dom, även om du tar bort det. Möjligen, antagligen, även hos NSA.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det, är det mottaget mail man vill göra sig av med. Och då beror det lite på hur pass paranoid man är, och vem det är man vill gömma sig för.
Är det bara den svartsjuka partnern, raderar man det, och tömmer papperskorgen. Är det däremot myndigheterna, så vill jag minnas att Google klart och tydligt uppger i användaravtalet att mail du raderar kan även i fortsättningen användas som underlag för riktad reklam. Med andra ord, Google raderar aldrig din mail, även om du gör det. Det finns säkert en tidsgräns för hur länge de sparar raderar post, men så länge de har den kvar, kan polisen begära ut den.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Det handlar om både mottagna mail och skickade och som jag misstänkte går det inte att radera mail för alltid utan de finns alltid sparade någonstans för myndigheter att plocka fram.

Permalänk

Nästa fråga finns mailen sparade hos Google eller hos min internet leverantör? Misstänker att det är lättare för myndigheter att plocka fram mail hos en svensk leverantör än Google.

Permalänk
Skrivet av Manne Saint:

Nästa fråga finns mailen sparade hos Google eller hos min internet leverantör? Misstänker att det är lättare för myndigheter att plocka fram mail hos en svensk leverantör än Google.

Din internetleverantör lagrar inte något från din gmail.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Din internetleverantör lagrar inte något från din gmail.

Var på väg att påpeka att det är lite naivt att säga att internetleverantören/staten(FRA?) inte skulle spara någon information från dina mail, men sen insåg jag att jag även skulle anse någon som lite paranoid för att tro att dom skulle göra det.

Så jag vet inte. Säker kan man aldrig vara i alla fall.

Till TS ( @Manne Saint ):
Ta bort mailen och se till att skräpkorgen är tömd så sitter du nog ganska säkert så länge det inte handlar om mycket grov kriminalitet eller terrorbrott.

Lycka till!

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Skrivet av olga32:

Var på väg att påpeka att det är lite naivt att säga att internetleverantören/staten(FRA?) inte skulle spara någon information från dina mail, men sen insåg jag att jag även skulle anse någon som lite paranoid för att tro att dom skulle göra det.

Så jag vet inte. Säker kan man aldrig vara i alla fall.

Till TS ( @Manne Saint ):
Ta bort mailen och se till att skräpkorgen är tömd så sitter du nog ganska säkert så länge det inte handlar om mycket grov kriminalitet eller terrorbrott.

Lycka till!

Ska internetleverantören lagra mina mail osv. så måste de ju analysera all min trafik för att se vad jag gör och vad allt jag gör på nätet är för något. Det tar oerhört mycket kapacitet och är ju vad FRA redan gör vid rikets gräns. Vad skulle operatörerna tjäna på att göre det de också. De ska lagra vissa uppgifter enligt datalagringsdirektivet men kan inte tänka mig att det är att fiska upp någons trafik för att se vad de har fått för mail på gmail. Man får inte övervaka folk hur som helst i Sverige.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Som GamingGirl skriver, din ISP lagrar inte din mail från Google. Däremot är det deras skyldighet att lagra en massa cool surfhistorik, så även om de inte lagrar innehållet i dina mail kommer man se att du tagit emot, och skickat mail, inte heller helt omöjligt att man kan se till och från vem. På ett sätt är det dock till din fördel, din ISP sparar inte grejerna längre än de måste enligt lagen, eftersom det kostar dem en förmögenhet. Google å andra sidan har för avsikt att lagra allt de får tag i, för att i framtiden kunna göra så kompletta profiler på sina "kunder" som möjligt, för att rikta effektiv reklam mot dem, så om 10 år kan de antagligen plocka fram de där mailen du är orolig för...

Skrivet av olga32:

Var på väg att påpeka att det är lite naivt att säga att internetleverantören/staten(FRA?) inte skulle spara någon information från dina mail, men sen insåg jag att jag även skulle anse någon som lite paranoid för att tro att dom skulle göra det.

ISP'n har inget intresse av att logga mer än lagen säger att de ska, så innehållet i mailen har de definitivt inte. Det skulle tvärt om vara ett grovt lagbrott, och inte i deras intresse. FRA är en helt annan sak. De ska nu inte hålla på och rota i saker som inte passerar rikets gränser. Hur är det, har Google byggt mailservrar här än?

ProtonMail kanske kan vara något för dig? FRA skulle iofs få tokspel, och ge sig på alla ens brev, bara för att dekryptera dem, men det ger ju dem något extra att göra... Något ska ju miljarderna vi spenderat på deras dator gå till. Och när den nu inte duger till Crysis... (Det är väl standardfrågan? "Hur många FPS får dator X i Crysis")
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har ingen aning, men gissar starkt att eftersom Google scannar din mail för att rikta annonser, så kommer ett mail du fått eller skickat alltid att finnas hos dom, även om du tar bort det. Möjligen, antagligen, även hos NSA.

Du glömde FRA också

Permalänk
Medlem

För att operatörerna ska kunna lagra någonting om din gmail historik så skulle det implicera att de har knäckt TLS kryptering. Datalagringsdirektivet kräver dessutom bara att Internetleverantörer sparar vilken IP adress du haft under vilket tillfälle de senaste 6 månaderna. Att spara innehåll i kommunikationen är uttryckligen mot lagen.

Ditt problem är snarare att du skickar mail som du tror att staten är intresserade av med Googles mailtjänst. Google som är kända för att tjäna sina pengar på att veta så mycket dom möjligt om så många som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för hjälpen...om jag nu ska byta mail vilken operatör är typ säker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Tack för hjälpen...om jag nu ska byta mail vilken operatör är typ säker?

Typ? Typ säker? Definiera säker?

Skrivet av -=Mr_B=-:

ProtonMail kanske kan vara något för dig? FRA skulle iofs få tokspel, och ge sig på alla ens brev, bara för att dekryptera dem, men det ger ju dem något extra att göra... Något ska ju miljarderna vi spenderat på deras dator gå till.

I realiteten är vilken leverantör som helst gångbar, de du kommunicerar med ska bara växla över till krypterat innehåll. Har ni växlat nycklar med varandra, och använder ordentligt tilltagna nycklar, så är ni "säkra".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Skaffa en countermail, men tänk på att mailen blir bara krypterade om de skickas till en annan countermail.
De sparar inget och samarbetar inte med någon myndighet

Hur du ska radera dina mail från Gmail så att ingen får tag på dom igen vet jag inte..å andra sidan så skulle det ju krävas typ att du begick mord eller riktigt grova eko brott för att någon myndighet skulle börja gräva i det.

Om Apple har någon bra mailtjänst så skulle jag nog kolla närmre på det, Apple lämnar väldigt sällan, om ens någonsin ut uppgifter om deras kunder till myndigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |