Öka uteffekten på Tx/Rx signalen Asus RT-AC68U

Permalänk
Medlem

Öka uteffekten på Tx/Rx signalen Asus RT-AC68U

Hejsan, jag har läst i vissa trådar att det går att boosta signalen på denna router med custom firmware.
Finns det någon här som vet vilken firmware jag måste använda mig av för att lyckas?

jag har problem med mottagningen i mitt hus och tänkte att detta kanske kunde ge en liten skjuts i rätt riktning.

Mvh Peter

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Skrivet av p_stman:

Hejsan, jag har läst i vissa trådar att det går att boosta signalen på denna router med custom firmware.
Finns det någon här som vet vilken firmware jag måste använda mig av för att lyckas?

jag har problem med mottagningen i mitt hus och tänkte att detta kanske kunde ge en liten skjuts i rätt riktning.

Mvh Peter

Anledningen varför det är begränsat Tx/Rx på Wifi är för att du inte ska störa ut andra,
sen är inte bara en starkare signal = bättre Mottagning/sändning.

hur långt ska du nå ?
finns det andra AP i närheten ?
skulle du ändra maximala output till mer än 100miliWatt så kan Televerket i teorin bli sura.. fast det är inte troligt att dom pejlar wifi.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Televerket har bytt namn till TeliaSonera / Skanova och de bryr sig inte ett dugg om signalstyrkan på ditt WiFi

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

FeliaPonera / Skanova bryr sig nog lite grann. Men PTS bryr sig desto mer. Vill man riskera att få sin trådlösa utrustning i beslag så försöker man ta korkade genvägar.

Montera en AP istället.

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem

Ökad effekt är inte lika med bättre mottagning, det är lite som att sätta en 100W-lampa i köket när man vill ha ljusare i källaren.

Fundera på att flytta router (om huset inte är alltför stort) eller komplettera med fler accesspunkter.

Sedan så beror signalen inte bara på routern, utan på mottagaren (telefonen, datorn, etc) och "etern", dvs luftvägen via väggar, möbler, fönster, människor etc.

Permalänk
Skrivet av AndersHu:

Ökad effekt är inte lika med bättre mottagning, det är lite som att sätta en 100W-lampa i köket när man vill ha ljusare i källaren.

Fundera på att flytta router (om huset inte är alltför stort) eller komplettera med fler accesspunkter.

Sedan så beror signalen inte bara på routern, utan på mottagaren (telefonen, datorn, etc) och "etern", dvs luftvägen via väggar, möbler, fönster, människor etc.

om man modifierar en mikrovågsugn så man har en 900Watt Wifi då skulle man ju kunna åka Stockholm-Göteborg och vara uppkopplad ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Grönahunden:

om man modifierar en mikrovågsugn så man har en 900Watt Wifi då skulle man ju kunna åka Stockholm-Göteborg och vara uppkopplad ?

Nja, om du reser i ett rakt vakumrör så fungerar det, men jordens krökning och atmosfären ställer för det mestsa till det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nja, om du reser i ett rakt vakumrör så fungerar det

well that kinda sucked ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Suck, alla dessa rättrådiga herrar som kommer med pekpinnar instället för att svara på frågan..

@p_stman : Det finns en fork av asuswrt-merlin firmware som är baserad på original firmware. Om du signar upp dig på smallnetbuilders forum och skickar ett pm till hggomes så ska han kunna ge dig ett upplåst firmware.

http://www.snbforums.com/members/hggomes.8609/

Skrivet av p_stman:

Hejsan, jag har läst i vissa trådar att det går att boosta signalen på denna router med custom firmware.
Finns det någon här som vet vilken firmware jag måste använda mig av för att lyckas?

jag har problem med mottagningen i mitt hus och tänkte att detta kanske kunde ge en liten skjuts i rätt riktning.

Mvh Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Anledningen varför det är begränsat Tx/Rx på Wifi är för att du inte ska störa ut andra,
sen är inte bara en starkare signal = bättre Mottagning/sändning.

Helt korrekt och något som många totalt missar oftast.
Det är signal till brusförhållandet som kan göra skillnad, men för starksignal kommer ge andra problem istället.

@p_stman Mitt tips. Ta din telefon, ta ner Wifi Analyzer och titta efter en lämplig ledig kanal. Ställ sedan in denna i din Router och testa. Du kan se signalstyrka på alla Wifi sändare inom räckvidd, och du vill helst ha en bergstopp utan korsande signaler för att få bäst signal.

2,4Ghz bandet är knepigt och man får välja att försöka få en bergstop mellan allt annat, som både stör ut dig och andra, eller lägga sig på samma kanal som andra (vilket är bäst) och bara låta dens teknik för multiprat göra jobbet, där ni inte stör varandra lika mycket.

5Ghz bandet har du, om du har tur, en helt ledig kanal som du kan använda, vilket ger bäst hastighet.

Skrivet av mrqaffe:

Nja, om du reser i ett rakt vakumrör så fungerar det, men jordens krökning och atmosfären ställer för det mestsa till det

Jorden är väl platt?

Permalänk
Medlem

Bättre antenner, med bättre känslighet är nog ett första steg du kan prova.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Min UniFi AP-PRO räcker från fjärde våningen genom betong ner till vårt hemköp, skaffa en sån så borde problemet vara löst

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe-2k:

Bättre antenner, med bättre känslighet är nog ett första steg du kan prova.

Riktantenner kan vara en vettig metod eftersom de sänker signalnivån i de riktningar de inte riktas och förstärker. Att bara öka signalnivån från sändaren är sällan en bra metod då det oftast bara ökar räckvidden så sändaren stör fler och man får tillgång till kortare tid i etern pga kollisioner, alla wifienheter delar ju kollisionsdomän så bara för att man kan få högre länkhastighet betyder det inte automatiskt att throughput ökar, den minskar oftare om effekten ökar i de fall man inte är ensam i etern, man bör alltid sträva efter så svag signal och så kort räckvidd som möjligt som löser uppgiften.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordcom:

FeliaPonera / Skanova bryr sig nog lite grann. Men PTS bryr sig desto mer. Vill man riskera att få sin trådlösa utrustning i beslag så försöker man ta korkade genvägar.

Montera en AP istället.

vem eller vilka som bryr sig är totalt ointressant för mig, jag bor mitt i skogen utan någon granne inom synbart avstånd.
vill du hjälpa så sluta spekulera, alla bor inte i lägenhet..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. (vissa mer givande än andra)
nu har jag koll på vart jag kan hitta min firmware..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Shit, folk e ju retards!

För att få max ur Asus så är det Merlins fw som gäller!!

Funkar inte det så är det att byta hw som gäller.

// lite full men fortfarande dales!

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Tack för alla svar. (vissa mer givande än andra)
nu har jag koll på vart jag kan hitta min firmware..

Dina sura kommentarer berättar mycket om dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

vem eller vilka som bryr sig är totalt ointressant för mig, jag bor mitt i skogen utan någon granne inom synbart avstånd.
vill du hjälpa så sluta spekulera, alla bor inte i lägenhet..

Nu spekulerade jag inte. Rent tekniskt så kan utrustning för wifi störa ut andra saker än bara wifi.

Sen så kanske jag inte var riktigt klar med den lite halvironiska kommentaren. Men var & en är välkommen & hantera sitt nät på sitt vis. Iaf, så länge som det inte stör ut mitt nät & ställer till det på internet.

Men en trevligare attityd hade ju varit välkommen på ett så pass trevligt forum som detta!
Lev väl & ha trevligt lekandes på nätet!

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Avstängd

"hggomes" firmware är mycket olyckligt och själv skulle jag inte ta i detta.

Att firmwaret finns är förmodligen en av anledningarna att Merlin sjukskrivit sig och han har kämpat länge för att få bort det. Sen kan ju ingen hindra hggomes fan-club att starta en tråd och att man måste PM'a för att ladda ner firmwaret. hggomes firmware är då en fork av Merlins firmware inkl bootloaderhack.

I sak så är det ju ett hack av boot-loadern och risken finns ju för en tegelsten (brick).
Var jag ASUS så skulle jag jävlas med det här otyget.

Vidare så våra myndigheter sätter ju inte gränser för att jävlas och just WiFi frekvenserna speciellt 2.4 GHz är ju redan överbelastat.

Sen bor man i ödemarken som TS så spelar det ju ingen roll men det frestar ju även andra med "tummen mitt i näven"/lata/inte läskunniga för andra lösningar att göra likadant i tätbebolkade områden.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

"hggomes" firmware är mycket olyckligt och själv skulle jag inte ta i detta.

Att firmwaret finns är förmodligen en av anledningarna att Merlin sjukskrivit sig och han har kämpat länge för att få bort det. Sen kan ju ingen hindra hggomes fan-club att starta en tråd och att man måste PM'a för att ladda ner firmwaret. hggomes firmware är då en fork av Merlins firmware inkl bootloaderhack.

I sak så är det ju ett hack av boot-loadern och risken finns ju för en tegelsten (brick).
Var jag ASUS så skulle jag jävlas med det här otyget.

Vidare så våra myndigheter sätter ju inte gränser för att jävlas och just WiFi frekvenserna speciellt 2.4 GHz är ju redan överbelastat.

Sen bor man i ödemarken som TS så spelar det ju ingen roll men det frestar ju även andra med "tummen mitt i näven"/lata/inte läskunniga för andra lösningar att göra likadant i tätbebolkade områden.

Vet du om det finns ett "säkrare" firmware som jag skulle kunna använda mig av?
har tittat runt en del men vet inte riktigt säkert vad jag skulle kunna välja för firmware som jag kan justera effekten i.

Tack för svar.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Avstängd

@p_stman:

Nej det känner jag inte till och alla seriösa som håller på är ju medveten om varför man maximerat signalstyrkan.

Sen är det ju inget märkvärdigt att fixa en till AP, nödlösningen är repeatermode och det bästa är att dra en nätverkskablen till den nya AP'n.

Drar man en nätverkskabel kan man sedan välja en TP-Link skräprouter som man flashar med OpenWRT så fixar man enkelt en AP på några sekunder. Beror på vad han har. Har man en mer välfylld plånbok så köper man en riktig dedikerad AP.

ElnätsAP'n undvikes för det är för det mesta oxå rent skräp.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y