Tips: Vimla låter dig spara oanvänd surf/samtalspott

Permalänk
Medlem

Tips: Vimla låter dig spara oanvänd surf/samtalspott

Vimla låter dig spara oanvänd surf och samlat/sms.
Taket för sparade mängder är 100GB surf, 1000 samtalsminuter och 10,000 sms/mms
Första 3 månaderna halva priset.
Ett bra budgetalternativ för de som ligger någonstans mellan två nivåer i datamängd.
Ingen bindningstid.
möjlighet till rabatt
Har använt det i ett år ungefär och har inte varit några problem för mig

/strangelovee

§9
Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av strangelovee:

Vimla låter dig spara oanvänd surf och samlat/sms.
Taket för sparade mängder är 100GB surf, 1000 samtalsminuter och 10,000 sms/mms
Första 3 månaderna halva priset

/strangelovee

Ser verkligen inte fördelen jämfört med ett abonnemang som kostar lika mycket, men har mer av allt varje månad. Man får ha väldigt säregen och ojämn månadsvis förbrukning för att dra nytta av att det sparas i en pott. Prismässigt var det då inget att lyfta på ögonbrynen för.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Hade de använt telias eller tele2's nät hade jag varit ganska intresserad.. telesnor.. nah

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Ser verkligen inte fördelen jämfört med ett abonnemang som kostar lika mycket, men har mer av allt varje månad. Man får ha väldigt säregen och ojämn månadsvis förbrukning för att dra nytta av att det sparas i en pott. Prismässigt var det då inget att lyfta på ögonbrynen för.

Vart hittar du billigare alternativ då? Har själv letat runt och tycker Vimla ligger riktigt bra till. Framför allt eftersom man erbjuder fria samtal, fria sms osv. Oftast brukar det vara begränsningar på dessa områden när man tittar på billigare alternativ från t.ex. Hallon eller Comvig. Såvida du inte hittat ngt annat som jag missat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrM3:

Vart hittar du billigare alternativ då? Har själv letat runt och tycker Vimla ligger riktigt bra till. Framför allt eftersom man erbjuder fria samtal, fria sms osv. Oftast brukar det vara begränsningar på dessa områden när man tittar på billigare alternativ från t.ex. Hallon eller Comvig. Såvida du inte hittat ngt annat som jag missat?

Kikade lite snabbt på Tele2 nu bara, som exempel:

Fria samtal, mms, sms + 5GB data: 248kr/mån
Fria samtal, mms, sms + 20GB data: 298kr/mån

Finns två scenarion där Vimla kan vara det bättre alternativet än mitt exempel:
1. Man använder mindre än 5GB data vissa månader och mer än 7GB men inte mer än den sparade potten andra månader.
2. Man använder mer än 5GB men inte mer än 7GB varje månad.

Annars är det väl främst enbart om man kör på det allra billigaste alternativet hos Vimla (60 samtal, 600sms/mms, 1GB) och ofta har så låg förbrukning att man sparar till potten som det är nån idé.

Hade jag själv haft användning av fria samtal och sms hade jag kört på tele2's variant med 20GB. Men jag ringer och sms:ar knappt nåt alls, så jag kör på Tele2 med rörligt pris utan månadsavgift med 20GB, då jag använder mycket data varje månad.
Brukar landa på c:a 200kr/mån.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Ser verkligen inte fördelen jämfört med ett abonnemang som kostar lika mycket, men har mer av allt varje månad. Man får ha väldigt säregen och ojämn månadsvis förbrukning för att dra nytta av att det sparas i en pott. Prismässigt var det då inget att lyfta på ögonbrynen för.

Perfekt för mig som oftast inte använder så mycket men när jag åker till sommarstugan får jag alltid köpa till extra. Dock är det enda som funkar där telia så det skett sig iaf :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Perfekt för mig som oftast inte använder så mycket men när jag åker till sommarstugan får jag alltid köpa till extra. Dock är det enda som funkar där telia så det skett sig iaf :/

Ja, det är ju det jag säger...att man behöver väldigt ojämnt fördelad förbrukning för att det ska vara nån vits med ett pottabonnemang.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Intressant faktiskt! Väntar dock på att se vad Bahnhof kommer att erbjuda när de tar sig in i mobilmarknaden.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@hoski:

Jag bytte till Vimla för en månad sedan (deras billigaste abonnemang) eftersom jag för det mesta surfar på WiFi i vardagslag. På sommarmånaderna går däremot mobilsurfen upp och då räknar jag med att göra åt de sparade GB:en. De 60 samtalen och 600 SMS:en räcker också gott och väl.

Betalar 80:-/månad eftersom jag tog abonnemanget via tipslänk och sedan tipsade min fru. Fast dom första månaderna är halva priset så just nu betalar jag 40:-/månaden. Känns som ett bra pris.

§9
Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik-W:

@hoski:

Jag bytte till Vimla för en månad sedan (deras billigaste abonnemang) eftersom jag för det mesta surfar på WiFi i vardagslag. På sommarmånaderna går däremot mobilsurfen upp och då räknar jag med att göra åt de sparade GB:en. De 60 samtalen och 600 SMS:en räcker också gott och väl.

Betalar 80:-/månad eftersom jag tog abonnemanget via tipslänk och sedan tipsade min fru. Fast dom första månaderna är halva priset så just nu betalar jag 40:-/månaden. Känns som ett bra pris.

Ja, som jag också redan sagt...antingen väldigt varierande förbrukning, eller väldigt låg

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Vimla billigaste abb har ju fortfarande en stor nackdel i jämförelse med t.ex. Hallon och Comviqs motsvarande abb. När potten är slut hos Vimla så kan du inte ringa eller sms:a överhuvudtaget utan är isf hänvisad till tjänster över internet. Om inte den potten också är slut...

Permalänk
Medlem

Funkar bra för mig, ringer relativt lite och surfar även mestadels på WIFI.
Det är väl framförallt som budgetalternativ det är attraktivt, mycket tack vare rabatt man får om man blir tipsad/tipsar.
Möjligheten finns att ändra potter mitt i månaden och sedan gå tillbaka till den "ordinarie" kommande månad

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hade de använt telias eller tele2's nät hade jag varit ganska intresserad.. telesnor.. nah

För din info, så delar Tele2 och Telenor samma 2G o 4G täckning, då dom bygger det tillsammans så du vet!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Ja, som jag också redan sagt...antingen väldigt varierande förbrukning, eller väldigt låg

Precis, jag försökte bygga ut ditt inlägg med ett exempel.

Vet inte hur vanlig den typen av förbrukning är men i min familj var det som skräddarsytt, enbart dottern som inte har smart-phone är kvar på ett 49:- abonnemang hos 3.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För din info, så delar Tele2 och Telenor samma 2G o 4G täckning, då dom bygger det tillsammans så du vet!

De vet jag, men 3g-nätet är uruselt.
Tele2 har både tele2 + telia, vilket utklassar telenors.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik-W:

Precis, jag försökte bygga ut ditt inlägg med ett exempel.

Vet inte hur vanlig den typen av förbrukning är men i min familj var det som skräddarsytt, enbart dottern som inte har smart-phone är kvar på ett 49:- abonnemang hos 3.

Är nog rätt ovanligt. Räcker ju att man vill streama musik, så går det åt en väldans massa data om man vill slippa krångla med offline-playlists.
Jag tycker då det lätt är värt några kronor extra i månaden för att kunna lyssna på musik och kolla på netflix utan att behöva tänka på dataförbrukningen.
Men använder man sin smartphone mest hemmavid, där man har wifi, är det väl en annan femma.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Vimla billigaste abb har ju fortfarande en stor nackdel i jämförelse med t.ex. Hallon och Comviqs motsvarande abb. När potten är slut hos Vimla så kan du inte ringa eller sms:a överhuvudtaget utan är isf hänvisad till tjänster över internet. Om inte den potten också är slut...

Med Vimla har du alltid tillgång till 2G-nätet på 0.128 Mbps = 16 KB/s, vilket räcker för röstsamtal och chatt. Detta gäller även efter att din pott är slut, men innan den är slut har du förstås tillgång till 3G och 4G också.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att vi ej tillåter annonsering/marknadsföring i forumet, detta gäller även s.k. referral-länkar. @strangelovee: Uppdatera gärna trådstarten med lite matnyttig information och/eller en vettig frågeställning, se §3.4.

Citat:

§9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

De vet jag, men 3g-nätet är uruselt.
Tele2 har både tele2 + telia, vilket utklassar telenors.

Nja. Tele2s 3G nät är bara 2100, Telias 3G 900 band får man som Tele2 användare inte använda då Telia bygger det själv. Sedan kan du inte säga att Tele2 utklassar Telenor, när dom bygger 2G o 4G tillsammans, vilket är i stort sett det ända jag använder. Använder bara 3G när jag åker tunnelbana här i Stockholm då 4G inte är utbyggt i tunnlarna helt än.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Nja. Tele2s 3G nät är bara 2100, Telias 3G 900 band får man som Tele2 användare inte använda då Telia bygger det själv. Sedan kan du inte säga att Tele2 utklassar Telenor, när dom bygger 2G o 4G tillsammans, vilket är i stort sett det ända jag använder. Använder bara 3G när jag åker tunnelbana här i Stockholm då 4G inte är utbyggt i tunnlarna helt än.

Om man jämför de två näten rent objektivt spelar det ingen roll vad just du använder.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Senaste månaden använde jag bara 20 MB mobilsurf medans andra månader har jag legat på uppåt 500 MB som mest. Skulle samla på mig "onödigt mycket" eftersom jag hela tiden ligger under månadstaket men det är väl ändå bättre än att det går helt förlorat. Tackar för tipset, det ska övervägas. Men det kanske finns bättre alternativ om man är lågförbrukare? Kör idag Telia kontant och brukar ladda ca 50 kr/månad för samtal/sms och 50 kr/mån för 1 GB surf, alltså totalt ca 100 kr/mån. Verkar svårt att komma under den summan hur man än gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Senaste månaden använde jag bara 20 MB mobilsurf medans andra månader har jag legat på uppåt 500 MB som mest. Skulle samla på mig "onödigt mycket" eftersom jag hela tiden ligger under månadstaket men det är väl ändå bättre än att det går helt förlorat. Tackar för tipset, det ska övervägas. Men det kanske finns bättre alternativ om man är lågförbrukare? Kör idag Telia kontant och brukar ladda ca 50 kr/månad för samtal/sms och 50 kr/mån för 1 GB surf, alltså totalt ca 100 kr/mån. Verkar svårt att komma under den summan hur man än gör.

Vimlas minsta erbjuder 60 samtal 600 SMS/MMS 1 GB data för 100 kr, halva priset första 3 månaderna och om du använder en tipslänk så blir det 10 kr rabatt också. +20 GB extra surf, blir billigare om du tycker det är ok att byta operatör

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Marzupilami: Exakt, låst till kommunikation via datatrafik. Inte lätt om man skall ringa någon utan smartphone, eller ett hemnummer, då får man krångla med att ha en app redo som är kapabel att ringa ut till vanliga telenätet. Och som antagligen skall laddas med någon typ av kredit. Inte nödvändigtvis så att det blir dyrare, men betydligt osmidigare jämfört att ringa som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Vimla billigaste abb har ju fortfarande en stor nackdel i jämförelse med t.ex. Hallon och Comviqs motsvarande abb. När potten är slut hos Vimla så kan du inte ringa eller sms:a överhuvudtaget utan är isf hänvisad till tjänster över internet. Om inte den potten också är slut...

Går snabbt och enkelt att uppgradera till det fria samtal. Säg att du gör det den 25.e, då betalar du endast 8.33 kr för resterande månaden att ringa hur mycket du vill. Dvs du behöver inte betala 50kr, utan endast för så många dagar som är kvar av månaden. Smidigt enligt mig!

Permalänk
Avstängd

Tycker det är rätt skrivet av Vimla att det egentligen borde vara kriminellt att folk ska förlora vad de betalt för när det är ny månad. Men kommer inte byta så länge det är gratis att sms:a till Finland från Hallon.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@ubq8reJBwn2B: Det där lät intressant. Ingen detalj som framhävs speciellt tydligt men om det funkar så enkelt så är det ju ett plus.
På forumet så står det dock i ett inlägg att kostnaden är 50kr oavsett när det sker, det kanske är gammal info? Är det egen erfarenhet som ligger bakom din info?

Permalänk
Medlem

Vimla är faktiskt det enda abonnemanget som man kan komma undan med 0kr/mån. Inget för storförbrukaren av data dock.

Permalänk
Medlem

Tycker Vimla fungerar bra. Gått fram och tebax mellan dem och Hallon och tycker mig ha bättre täckning där jag bor med Vimla än Hallon (Bor i Falun). Deras support är även den superb.

Men verkar vara många som klankar ner på Telenor, är det så många som har problem med dem??

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hade de använt telias eller tele2's nät hade jag varit ganska intresserad.. telesnor.. nah

Telenor delar 2G/4G med Tele2.
Tele2 delar 3G med Telia.

Bara en FYI

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

@gneken: Det där lät intressant. Ingen detalj som framhävs speciellt tydligt men om det funkar så enkelt så är det ju ett plus.
På forumet så står det dock i ett inlägg att kostnaden är 50kr oavsett när det sker, det kanske är gammal info? Är det egen erfarenhet som ligger bakom din info?

Det är den informationen jag fått via forumet.

Här är tråden,
https://forumet.vimla.se/t5/Genomf%C3%B6rda-Id%C3%A9er/Extra-...