Fractal Design Node 202

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Node 202

Fractal Design tar sig an konceptet speldatorer för vardagsrummet med det kompakta chassit Node 202, som idag tar plats för en rejäl genomgång av Jonas i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan va sjukt! Jag satt häromdagen och tittade runt efter ett nytt htpc chassi och fick av nån anledning för mig att det här var ett gammalt chassi och att swec säkert redan hade testat det. Tur att jag vart motbevisad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Define Nano S nästa?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant chassi att bygga på undersidan av ett skrivbord eller något så bara framsidan syns, lite orolig hur nätagget skulle andas bara.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Vilken vass tunga han har gått och skaffat sig

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!

Permalänk

Ser bra ut! Gick det att få in 2 120mm fläktar under grafikkortet? De kunde ju skickat med "överklocknings-fötter" som du nämner.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaghatai:

Vilken vass tunga han har gått och skaffat sig

"Ursäkta min franska"

Skrivet av Nyhet:

Fractal Design tar sig an konceptet speldatorer för vardagsrummet med det kompakta chassit Node 202, som idag tar plats för en rejäl genomgång av Jonas i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Vet inte om jag har citerat en robot nu men finns det någon lösning för 3.5 hårddiskar om man väljer bort grafikkortet?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@Grumie: Ghettolösningar funkar ju alltid

Permalänk
Medlem

Så nära om det inte vore för att jag sitter på ett nyköpt atx psu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Får en känsla av att sådana här kompakta chassin mår väldigt bra av radial-kylare på GPU-sidan. suger in kalluft från ventilationshålen och blåser sedan ut den varma luften bakåt genom gallerna på den andra expansionsporten. Eftermarknadskylare riktar inte varmluften någonstans, vilket resulterar i att luften körs runt i kammaren, vilket ganska olyckligt försämrar ambient-temperaturen i kammaren där kykaren ska arbeta. En ond spiral helt enkelt.

Hade varit intressant att se värme-effektiviteten på en nvidia stock-cooler med en kompletterande 120mm fläkt (vid GPU-kylarens insug). Jag har själv ett ganska kompakt chassi (cubitek minicube) och detta gör verkligen underverk för kylprestandan.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Får en känsla av att sådana här kompakta chassin mår väldigt bra av radial-kylare på GPU-sidan. suger in kalluft från ventilationshålen och blåser sedan ut den varma luften bakåt genom gallerna på den andra expansionsporten. Eftermarknadskylare riktar inte varmluften någonstans, vilket resulterar i att luften körs runt i kammaren, vilket ganska olyckligt försämrar ambient-temperaturen i kammaren där kykaren ska arbeta. En ond spiral helt enkelt.

Hade varit intressant att se värme-effektiviteten på en nvidia stock-cooler med en kompletterande 120mm fläkt (vid GPU-kylarens insug). Jag har själv ett ganska kompakt chassi (cubitek minicube) och detta gör verkligen underverk för kylprestandan.

Ja samt hade vart intressant om de hade en radial på CPUn som blåste ut luften på sidan. Men då hade de nog fått tillverka den kylaren skälv eller hitta en partner.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn: Ja, det blir sjukt mycket custom då. Däremot hade jag troligtvis skaffat en stor low-profile 120mm-kylare, där jag hade vänt fläkten åt andra hållet så att den blåser processorns varmluft ur topphållet (tvärt om jonas förslag). Kall luft kommer naturligt tas in från sidan i takt med att man slussar varmluften uppåt. Jag är väldigt övertygad om att leda värme ur chassit är bättre än att leda kyla in i chassit, iaf. i den här formfaktorn.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

r9 fury nano och en skylake i7a så klarar man sig på de inbyggda nätagget också!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Ja samt hade vart intressant om de hade en radial på CPUn som blåste ut luften på sidan. Men då hade de nog fått tillverka den kylaren skälv eller hitta en partner.

Har själv en radial fläkt liggande som jag plockade från en gammal HP SFF burk.

när jag såg detta chassit så fick jag direkt tanken på att man kan använda den(PWM styrd om jag inte minns fel) till en lågprofils kylare i detta chassit

jag är rätt positiv till detta chassit, lite "Hi-Fi" fötter på botten och gpun får lite mer luft!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Inte för att vara den som är den men det känns lite fel ordval att säga att grafikkortet och processorn är förhållandevis kallt. Förhållandevis svalt känns väl mer som ett uttryck som passar in och med det sagt så vill jag bara säga att det var en bra recension som vanligt.

Tack för det!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

r9 fury nano och en skylake i7a så klarar man sig på de inbyggda nätagget också!

Dock minuspoäng på att det inte är modulärt vilket känns lite som ett krav i ett sånt här litet chassi. Konstig prio där tycker jag, men det är väl för att hålla ner priset skulle jag tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Dock minuspoäng på att det inte är modulärt vilket känns lite som ett krav i ett sånt här litet chassi. Konstig prio där tycker jag, men det är väl för att hålla ner priset skulle jag tro.

Skickades från m.sweclockers.com

spelar ingen roll i ett chassi där de inte finns fönster om du frågar mig, sen verkar de ju bara finnas precis de kablarna som behövs ändå

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

spelar ingen roll i ett chassi där de inte finns fönster om du frågar mig, sen verkar de ju bara finnas precis de kablarna som behövs ändå

Sant, dom ligger ju inte i vägen direkt. Det är nog snarare jag som är bortskämd med moduläritet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Sant, dom ligger ju inte i vägen direkt. Det är nog snarare jag som är bortskämd med moduläritet

Skickades från m.sweclockers.com

bytte själv ett fullt fungerande TX 750 mot mitt AX 850 bara för modulärt för att slippa råttboet i mitt chassi men just i detta lilla chassi spelar de ingen större roll egentligen

r9 nano
skylake i7
low profile noctua kylare
ITX bräda med inbyggt wifi
16gb ddr4
1tb SSD
= ultimata HTPC'n

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

intressant chassi! fint och smart designat. kanske kunde ha lagt till några lufthål på gpu sidan.. men men

bra recension och tack för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

bytte själv ett fullt fungerande TX 750 mot mitt AX 850 bara för modulärt för att slippa råttboet i mitt chassi men just i detta lilla chassi spelar de ingen större roll egentligen

r9 nano
skylake i7
low profile noctua kylare
ITX bräda med inbyggt wifi
16gb ddr4
1tb SSD
= ultimata HTPC'n

Är bra sugen på ett nano alltså, ska bli kul om dom gör någon liknane variant med Arctic Island serien
Jag själv snorde ihop lite övergivna delar från mitt 1150 system, 2500k tuffar på bra fortfarande.
Asus ATX moderkort (finns nämligen bara 4 mITX kort för1150 kvar)
2500k
HD7850
Be quiet pure power agg
8GB
Ssd 120 & 2TB lagring

Så inte fullt lika kraftfull som din, men den klarar av allt galant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Angående fläktfiltren i botten. Kan man inte bara ta ur dom och fästa dom på utsidan så man kan rengöra dom lättare? Man ser ju ändå inte botten, om man nu inte har chassit stående.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

När ska Sweclockers skaffa sig en FLIR kamera och göra mer grundliga termoanalyser?

Skrivet av _genki:

@hACmAn: Ja, det blir sjukt mycket custom då. Däremot hade jag troligtvis skaffat en stor low-profile 120mm-kylare, där jag hade vänt fläkten åt andra hållet så att den blåser processorns varmluft ur topphållet (tvärt om jonas förslag). Kall luft kommer naturligt tas in från sidan i takt med att man slussar varmluften uppåt. Jag är väldigt övertygad om att leda värme ur chassit är bättre än att leda kyla in i chassit, iaf. i den här formfaktorn.

Man får då istället undertryck i chassit och alla problem det medför med damm i kontakter och liknande. Skulle nog först och främst rekommendera GPU av referensmodell. De två 120 mm fläktarna ser jag inte skulle lösa problemen, eftersom man inte blir av med den varma luften utan bara fyller på med kall.

Skrivet av NukeHenk:

Angående fläktfiltren i botten. Kan man inte bara ta ur dom och fästa dom på utsidan så man kan rengöra dom lättare? Man ser ju ändå inte botten, om man nu inte har chassit stående.

De fäster inte så bra på plast eftersom de sitter med magneter, men det är klart man kan ha de på utsidan.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är intresserad av detta som HTPC/filserver då mitt nuvarande är för högt. Men då jag kör med CPU:ns inbyggda GPU behöver jag inget externt grafikkort ha. Tanken är då att trycka i mina 3,5"-diskar (3 stycken) där grafikkortet skulle vara.
Frågan är om de får plats överhuvudtaget?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

jag vill göra ett hål för tornkylare i toppen på chassit flänsen utanför chassit liksom. borde inte det kunna bli bra? fläska på med en scythe ninja, big rock kanske.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Skrivet av Emrik:

jag vill göra ett hål för tornkylare i toppen på chassit flänsen utanför chassit liksom. borde inte det kunna bli bra? fläska på med en scythe ninja, big rock kanske.

Jag är lite inne på samma spår. Tänkte försöka få plats med min H100i genom att sätta radiatorn på ovansidan av chassit. Enda hindret i dagsläget är om det går in 120mm fläktar under mitt TITAN som jag vi trycka in också

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Emrik:

jag vill göra ett hål för tornkylare i toppen på chassit flänsen utanför chassit liksom. borde inte det kunna bli bra? fläska på med en scythe ninja, big rock kanske.

Fult som stryk?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Varför använder inte fler grafikkortstillverkare sig av samma lösning som Nvidias referenskort där alla värme pytsas ut ur chassit? Då slipper man fläktar specifikt för grafikkortet och chassit blir mycket svalare i sig.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat tänka mig detta chassi som stationär dator! Tyckte det var snyggt stående faktiskt, och då andas ju grafikkortet betydligt bättre också.
Vill man partout ha det liggande kan man ju montera spikes/högtalafötter. Då får man det högre och slipper resonans i TV-bänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag hade kunnat tänka mig detta chassi som stationär dator! Tyckte det var snyggt stående faktiskt, och då andas ju grafikkortet betydligt bättre också.
Vill man partout ha det liggande kan man ju montera spikes/högtalafötter. Då får man det högre och slipper resonans i TV-bänken.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/40150?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDAxNTAiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiMzA2Y2NkMzY3NmU0ODc3Y2ZiZmY2ZWJlMzg0NjIwOGEifQ%3D%3D

Vill du slippa resonans så bör du ha mjuka fötter; spikes överför vibrationer ganska bra.